Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

3) HERE i egna telefoner ger inga pengar. Intäkterna kommer från licensering.

Här har du lite av vad Here sysslar med, också.

http://conversations.nokia.com/2013/09/10/self-driving-and-co...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Har säkert redan nämnts, men snacket går att Nokia verkar intresserade av Alcatel-Lucent mobila enhet.

För att förtydliga så menar de Alcatel-Lucents trådlösa nätverksenhet. Då måste de ge upp LTE som är ett fokusområde för dem. Då de bara lovat att dra in 1 miljard EUR så är inte det någon självklarhet att enheten försvinner dock. Nokia är säkert intresserad av nätverkstillgångar, men radioaccess klarar de redan bra.

Permalänk
Medlem

Vad händer om inte affären går genom eftersom avtalet måste först godkännas av konkurrensmyndigheter?

Visa signatur

Kyäni på Facebook | Kyäni video | Kyäni på Google+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexisus:

Vad händer om inte affären går genom eftersom avtalet måste först godkännas av konkurrensmyndigheter?

Aktien dyker och utdelningen uteblir.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Avstängd

Oslo ska upphandla/köpa smartphones och det ser ut att bli Nokia:
http://www.zdnet.com/oslo-orders-3000-windows-phone-handsets-...

Afrika lär också bli en intressant marknad för Nokia/Microsoft:
http://www.zdnet.com/nokia-deal-could-help-microsoft-curb-goo...

Permalänk
Avstängd

Även Shell i Brasilien väljer Windows Phone:
http://wmpoweruser.com/shell-brazil-choose-windows-phones-as-...

Inte så många till antalet, men många små affärer blir till slut en stor verksamhet.

Permalänk
Medlem

Kommer Microsofttrollen på rad när de inte är bannade längre? Visserligen intressant hur det går för Microsoft, men personligen är jag inte av åsikten att de kommer behöva några större andelar och jag köper inte att man rullar ut samma sak i ett helt företag längre. Så vida det inte har att göra med ämnet eller något som har diskuterats kanske det är fel tråd däremot.

Permalänk
Medlem

Nokia verkar tydligen syssla med Android, något verkar vara i görningen.

http://wmpoweruser.com/report-nokia-still-working-on-android-...

Permalänk
Medlem

Bryr mig ärligt talat inte vad Nokia Peking gör, det är så nytt team. De får antingen finna sig i att vara Microsofts utvecklingsgren för telefoner eller skaffa jobb hos andra firmor. Det är inte så intressant när det gäller Nokia-arv eftersom det är helt färskt folk till stor del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Du kommer se Nokia på över 50 under nästa år. Då kommer jag gapskratta åt dig.

Kör på det du, din brist på kunskap underlättar säkert sådana glädjesiffror. Skulle Nokia nå 50 så, ja, blinda hönor och korn.

Skrev inlägget då den stod i ca 36,7, idag har den klättrat ytterligare 10 kr, så idag står den i ca 46,7. Jag får nog revidera det jag sa och säga att de 50 jag sa komma, kommer dyka upp betydligt tidigare än jag först sa.

Över 47,3 nu. Var uppe på 47,5. Det är upp ca 8% idag på en relativt bra rapport.

Idag (30/10) var den över 50. Jag sa 1 år, men det behövdes bara ca två månader. Jag visste väl att jag skulle få rätt.

Permalänk
Medlem

Vi får fortsätta diskussionen här. Ser i inlägget ovan att jag fick rätt gällande kursen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ska jag vara lite mer precis så är det dock 18 månader för Lumia och till 31 december 2015 för Nokia X. Sen har de inget avtal om att använda varumärket på just de produkterna.

De får inte använda det på Lumia. Så det har de givetvis ett avtal om.

Skrivet av Petterk:

Microsoft äger Asha, Lumia, X-plattformenl.

Men har vissa villkor de måste följa.

Skrivet av Petterk:

Symbian tog ju Accenture i praktiken över och lade ner. Alla är sparkade eller har fått andra jobb.

Accenture fick i uppdrag av Nokia att underhålla Symbian fram till 2016. De jobbar åt Nokia.

Skrivet av Petterk:

Microsoft Mobile Oy har rätt att använda Nokias varumärke på telefoner, för Asha, Nokia X och Lumia till 31 december 2015.

Licensen för att få nyttja Nokia på low-end sträcker sig över 10 år. Den 31/12-2015 är sista datumet då Nokia därefter får köra med sitt namn igen på egna lurar. Så du gör en liten förväxling där.

"Microsoft has agreed to a 10 year license arrangement with Nokia to use the Nokia brand on current Mobile Phones products [i.e. on Asha feature phones, not on Lumia smartphones]. Nokia will continue to own and maintain the Nokia brand. Under the terms of the transaction, Microsoft has agreed to a 10 year license arrangement with Nokia to use the Nokia brand on current and subsequently developed products based on the Series 30 and Series 40 operating systems. Upon the closing of the transaction, Nokia would be restricted from licensing the Nokia brand for use in connection with mobile device sales for 30 months and from using the Nokia brand on Nokia's own mobile devices until December 31, 2015."

"What we have here is some license to use the Nokia brand for the next 10 years, but also a gradual phasing out of it: Microsoft, it has been noted, is buying outright the Lumia and Asha brands. But when it comes to the Nokia name, it has signed a license to use it only on lower end devices built on Series 30 and Series 40 operating systems. (Asha is based on Series 40, so it’s not clear whether those will fall into this category.) That effectively makes it sound like the Nokia brand will not be attached to new smartphones and higher-end feature phones produced by Microsoft. As for how “Nokia” may get used in those S30 and S40 mobile phones, that’s not specified: it could be on the devices, but it could just be in how the phones are marketed."

"On the other side of the bargaining table, we have an interesting loophole for Nokia here. First of all, Nokia has, elsewhere in the company, a business left in which it will be licensing patents. You can see where it might use that channel to license its brand as well — right away if the device is not a mobile device, and in 30 months if it is for a mobile device. (Eau de Nokia aftershave, anyone?)

More interestingly, there is no restriction on Nokia itself using the name on non-mobile devices of its own from the day after the deal comes into effect. And after December 31, 2015, Nokia will be free to make its own mobile devices once again, under its name, if it so chooses.

http://techcrunch.com/2013/09/03/nokias-licensing-its-name-to...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Skrev inlägget då den stod i ca 36,7, idag har den klättrat ytterligare 10 kr, så idag står den i ca 46,7. Jag får nog revidera det jag sa och säga att de 50 jag sa komma, kommer dyka upp betydligt tidigare än jag först sa.

Över 47,3 nu. Var uppe på 47,5. Det är upp ca 8% idag på en relativt bra rapport.

Idag (30/10) var den över 50. Jag sa 1 år, men det behövdes bara ca två månader. Jag visste väl att jag skulle få rätt.

Telepati: Du verkar duktigt på Nokia, vad är din tanke kring aktien, har den potential att stiga till det dubbla på längre sikt, något år?

Visa signatur

Corei5 2500k@4.5ghz 1.29v|MSI P67A-GD55|Asus5850@900/1000 1.112volt|8GB Corsair Vengeance DDR3 1600mhz cl9|Crucial m4 64GB|WD2TB+Caviar Green|Corsair HX620
http://3dmark.com/3dmv/2867753

Permalänk
Medlem
Skrivet av nVIDIA:

Telepati: Du verkar duktigt på Nokia, vad är din tanke kring aktien, har den potential att stiga till det dubbla på längre sikt, något år?

Svår fråga, då Nokia idag är ett helt annat bolag, som förvisso är stabilare än med den mörbultade mobildelen, men det var å andra sidan mobildelen som utgjorde det som skulle kunna vända på steken flera gånger om. Så i den fanns det, vad ska man säga, den stora turn around-potentialen, men då får man också betänka att det också kunde blivit det omvända. Så Nokia ville väl inte ta några risker och sålde av det som i nutid var den svagaste länken, men som historiskt varit Nokias signum.

Idag har man gjort en Ericsson, man har köpt upp Siemens som utgjorde halva bolaget i NSN, som då betydde Nokia Siemens Networks, men idag står det för Nokia Solutions Networks. Man är idag en spelare att räkna med, där Ericsson är ledande. Men NSN är helt klart med i toppen.

Man har en kartverksamhet i Here som bara växer och växer och där finns en enorm potential.

Sedan har man ATG som jag inte exakt vet vad de sysslar med, förutom att leta och skapa och forska fram innovativ teknologi för framtiden.

Men som avslutning kan man säga som så; ska man köpa aktier, eller investera i något annat, så ska man inte göra det valet utifrån info på ett forum. Man ska analysera och läsa på, så man vet vad det är man sysslar med.

Jag har bättre bolag med betydligt ljusare framtidsutsikter, som är mycket stabila oavsett var vi är i konjunkturen (konjunkturokänsligt bolag brukar man säga), med fina, kontinuerliga utdelningar, ja helt enkelt guldägg att placera pengar i.

Permalänk
Medlem

Du har utdelningen också, som för femtielfte gången kommer att ta värde ur företaget.

Så, nu har det gått två dagar där man kunnat handla ex utdelning, 18 och 19/6, 17/6 var sista dagen man kunde köpa inklusive utd.

Vad är det enorma värdet som togs ur bolaget? Dels står den på över 52, efter att man inte längre kan handla med utd, och vi ser ju nu beviset på att kursökningen inte alls berodde på den förväntade utdelningen, och enligt dig skulle kursen korrigeras ner, vilket den iofs alltid gör med samma summa, men iom att kursökningen från då jag sa det jag sa och du sa något helt annat, är så mycket större än utdelningen i sig, så får jag både rätt gällande vilken kurs vi skulle få se, över 50, och att stegringen inte hade med endast utdelningen att göra, för hade den det, så hade kursen justeras ned ordentligt direkt efter den 17/6, som var sista dagen att köpa med utd.

Som jag sa, jag kommer flabba åt dig inom ett år, men det gick snabbare än så. Och vem var det av oss som påstod sig ha pengar? Och vem var det som sa att något skulle öka i värde? Jo, han med pengar, vilket inte är konstigt då de med pengar brukar ha koll på var/vad som kommer generera bra avkastning.

I all välmening

Permalänk
Medlem

Gammal information som svamlas. Microsoft har rätt att använda Nokia på Asha (kanske, osäkert) och Nokia X till 31 december 2015, 10 år på enklare "mobile phones". 18 månader efter 25 april för Lumia. Asha och Lumia är varumärken som ägs av Microsoft själva och de får göra hur de vill med sina egna varumärken och sälja de som Microsoft Lumia om och när de så vill. De har för mer än ett år framåt rätt att göra och fortsätter använda Nokia på dessa. X-plattformen utvecklas av deras egna personal på Microsoft Mobile, all personal som jobbat med Symbian hos Accenture är sparkade eller har bytt jobb. Den plattformen finns inte längre. Telefonerna tillverkas inte längre, de ersätts inte längre vid garanti/reklamation. Enklare telefoner kör deras egna featurephone-system Series 30/40, men det finns fortfarande lite uppdelning mellan S40-baserade Asha-platform och S40/S30-lurar för hundralappar. Det är de som inte är under varumärket Asha som får kallas Nokia i 10 år helt säkert. Asha bör bli en del av Microsofts identitet som deras egna varumärke eftersom de äger det oavsett om de får kalla de Nokia eller inte.

Hur Microsoft ser på saken finns publicerat, även om Evleaks inte är bästa källan så stämmer nog dokumenten. 31 december 2015 är sista dagen de får kalla Nokia X för Nokia X enligt överenskommelsen mellan de två företagen, om de inte skulle förlänga rättigheterna. Svårt att förväxla vad Microsoft själva säger. Hur vida Nokia kommer licensiera namnet till andra eller tillverka egna telefoner är totalt ointressant när de inte har någon personal eller teknik att komma med. Det finns inget att diskutera där och det enda du dragit upp rör annan verksamhet. Det är Microsoft som är fortsättningen på Nokias enheter. De har inga villkor för hur de använder sina egna varumärken och sin egna mjukvara. Det som har överlåtits har överlåtits. Det är Microsoft Mobile som är ansvariga för Glance i sin helhet och de äger källkoden till programmet och Nokia kan inte göra några ändringar där eller hindra Microsoft från att göra ändringar i egendomarna de överlåtit. Häng med om du tycker det är intressant, annars så finns det inget att diskutera.

http://cdn.evleaks.at/wp-content/uploads/2014/06/msftbrand.pn...

Permalänk
Medlem

Visst har Microsoft Mobile släppt sin nya Nokia-brandade Nokia X2 nu också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Gammal information som svamlas. Microsoft har rätt att använda Nokia på Asha (kanske, osäkert) och Nokia X till 31 december 2015, 10 år på enklare "mobile phones". 18 månader efter 25 april för Lumia. Asha och Lumia är varumärken som ägs av Microsoft själva och de får göra hur de vill med sina egna varumärken och sälja de som Microsoft Lumia om och när de så vill.

Med sina egna varumärken, ja.

Citat:

De har för mer än ett år framåt rätt att göra och fortsätter använda Nokia på dessa

Fel, de får inte använda Nokia på Lumia, de Lumior som ex 930 var redan lanserad innan affären, de får inte tillverka nya med Nokia på.

Som du själv sa, men sina egna varumärken. Försök håll isär begreppen är du gullig.

Citat:

De har inga villkor för hur de använder sina egna varumärken och sin egna mjukvara.

Varumärket Nokia har inte överlåtits på Lumia, eller smartphones.

Citat:

Det som har överlåtits har överlåtits

Precis, och däri ingick inte varumärket Nokia på Lumia.

Skrivet av Petterk:

Microsoft köpte i princip hela Devices & Services, utöver Corporate Common och Technologies (NRC) så handlar det bara om fabriken i Indien.

Fel igen, finns andra fabriker också.

"Microsoft has agreed to a 10 year license arrangement with Nokia to use the Nokia brand on current Mobile Phones products [i.e. on Asha feature phones, not on Lumia smartphones]. Nokia will continue to own and maintain the Nokia brand. Under the terms of the transaction, Microsoft has agreed to a 10 year license arrangement with Nokia to use the Nokia brand on current and subsequently developed products based on the Series 30 and Series 40 operating systems. Upon the closing of the transaction, Nokia would be restricted from licensing the Nokia brand for use in connection with mobile device sales for 30 months and from using the Nokia brand on Nokia's own mobile devices until December 31, 2015."

"What we have here is some license to use the Nokia brand for the next 10 years, but also a gradual phasing out of it: Microsoft, it has been noted, is buying outright the Lumia and Asha brands. But when it comes to the Nokia name, it has signed a license to use it only on lower end devices built on Series 30 and Series 40 operating systems. (Asha is based on Series 40, so it’s not clear whether those will fall into this category.) [U]That effectively makes it sound like the Nokia brand will not be attached to new smartphones and higher-end feature phones produced by Microsoft[/U]. As for how “Nokia” may get used in those S30 and S40 mobile phones, that’s not specified: it could be on the devices, but it could just be in how the phones are marketed."

"On the other side of the bargaining table, we have an interesting loophole for Nokia here. First of all, Nokia has, elsewhere in the company, a business left in which it will be licensing patents. You can see where it might use that channel to license its brand as well — right away if the device is not a mobile device, and in 30 months if it is for a mobile device. (Eau de Nokia aftershave, anyone?)

More interestingly, there is no restriction on Nokia itself using the name on non-mobile devices of its own from the day after the deal comes into effect. And after December 31, 2015, Nokia will be free to make its own mobile devices once again, under its name, if it so chooses."

http://techcrunch.com/2013/09/03/nokias-licensing-its-name-to...

Skrivet av Petterk:

Visst har Microsoft Mobile släppt sin nya Nokia-brandade Nokia X2 nu också.

Jaså?

"Idag tillkännagav Nokia nästa generation Nokia X-serien enhet, Nokia X2.

Det är Nokia som lagt den på tuben, det är Nokias logga i högra hörnet upptill under hela videon.

Joe Belfiore var ju inte direkt överlycklig över det, minst sagt:

""What they do as a company is what they do," said Belfiore. "Certainly they'll do some things that we're excited about, and some things that we may be less excited about."

http://www.theverge.com/2014/2/24/5440498/nokia-x-android-pho...

Tror du de släppte en Android-variant för att glädja MS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Gammal information som svamlas. Microsoft har rätt att använda Nokia på Asha (kanske, osäkert) och Nokia X till 31 december 2015, 10 år på enklare "mobile phones". 18 månader efter 25 april för Lumia. Asha och Lumia är varumärken som ägs av Microsoft själva och de får göra hur de vill med sina egna varumärken och sälja de som Microsoft Lumia om och när de så vill. De har för mer än ett år framåt rätt att göra och fortsätter använda Nokia på dessa. X-plattformen utvecklas av deras egna personal på Microsoft Mobile, all personal som jobbat med Symbian hos Accenture är sparkade eller har bytt jobb. Den plattformen finns inte längre. Telefonerna tillverkas inte längre, de ersätts inte längre vid garanti/reklamation. Enklare telefoner kör deras egna featurephone-system Series 30/40, men det finns fortfarande lite uppdelning mellan S40-baserade Asha-platform och S40/S30-lurar för hundralappar. Det är de som inte är under varumärket Asha som får kallas Nokia i 10 år helt säkert. Asha bör bli en del av Microsofts identitet som deras egna varumärke eftersom de äger det oavsett om de får kalla de Nokia eller inte.

Hur Microsoft ser på saken finns publicerat, även om Evleaks inte är bästa källan så stämmer nog dokumenten. 31 december 2015 är sista dagen de får kalla Nokia X för Nokia X enligt överenskommelsen mellan de två företagen, om de inte skulle förlänga rättigheterna. Svårt att förväxla vad Microsoft själva säger. Hur vida Nokia kommer licensiera namnet till andra eller tillverka egna telefoner är totalt ointressant när de inte har någon personal eller teknik att komma med. Det finns inget att diskutera där och det enda du dragit upp rör annan verksamhet. Det är Microsoft som är fortsättningen på Nokias enheter. De har inga villkor för hur de använder sina egna varumärken och sin egna mjukvara. Det som har överlåtits har överlåtits. Det är Microsoft Mobile som är ansvariga för Glance i sin helhet och de äger källkoden till programmet och Nokia kan inte göra några ändringar där eller hindra Microsoft från att göra ändringar i egendomarna de överlåtit. Häng med om du tycker det är intressant, annars så finns det inget att diskutera.

http://cdn.evleaks.at/wp-content/uploads/2014/06/msftbrand.pn...

"The "Asha" and "Lumia" trademarks will transfer to Microsoft, but the "Nokia" mark will remain property of the Finnish company, and may only be used on feature phones under a 10-year license agreement. Nokia, as it exists today, is now barred from using the Nokia brand on any mobile devices at all until December 31st, 2015. Any future Windows Phones built by Microsoft will now be Microsoft-branded."

MS äger numera alltså Asha och Lumia, och licenserar varumärket Nokia i 10 år, där de endast får användas på low end-telefoner.

http://www.theverge.com/2014/4/25/5652082/microsoft-nokia-acq...

Du säger det själv, Lumia får heta Nokia Lumia gällande de som ligger i pipelinen. MS får inte tillverka nya, deras nya kommer gå under eget märke.

Ex min Nokia Lumia kommer ju heta det i flera år, det går liksom inte att förändra det som redan ligger, därav denna övergångsperiod på 18 månader, och ett bra ex är ju 930, som lanserades innan av Nokia, men som idag, efter affären, marknadsförs av MS.

Så framtiden gäller: MS får stå för smartphone-delen själva, de får betala Nokia om de ska använda namnet på low-end.

Permalänk
Medlem

Microsoft har redan släppt Nokia Lumia 630, 635, Nokia Lumia 930, och Nokia X2 som Microsoft Mobile. Under en övergångsperiod kommer Lumia att heta Nokia, även nu efter affären har gått igenom. De får tillverka nya under 18 månader och Nokia X får heta Nokia tills 31 december 2015 enligt överenskommelsen och interna dokument hos Microsoft. Vad de kommer branda telefonerna som längre fram verkar de däremot inte veta om själva, men gissningsvis skulle de vilja att Lumia var lika synonymt med smarta telefoner som iPhone och inte behöva blanda in vare sig Nokia eller Microsoft som varumärke när de marknadsför enheterna. Microsoft Mobile tog över alla team inkl marknadsförings och försäljningsteamen som än så länge fortsätter använda Nokia på enheterna som del av Microsoft och nokia.com delas mellan företagen. Sen om de hade velat hade de kunnat ta bort Nokias namn från alla nuvarande modeller, det är ju de själva som sätter ihop dem. Loggan är så vitt jag vet inte gjuten på någon. Att ändra tryck är ingen större sak. Det är något som kommer ta tid och som i princip ligger längre fram enligt deras egna uttalanden. Sånt som Heres-kartor har de betalat för i fyra år framåt. Sen kanske de ändrar något där. Mesta intellektuella egendomarna dom licensierar är betalda för flera år framåt.

Citat:

“Now that we are One company, the marketing and product folks will lay in the plans for the shift to a consistent brand,” he wrote. “While we are not ready to share precise details, I can assure you that it will not be the ‘Nokia Lumia 1020 with Windows Phone on the AT&T LTE Network’ ... too many words! That somehow doesn’t roll off the tongue...”

http://www.pcworld.com/article/2148662/microsofts-elop-talks-...

Permalänk
Medlem

Jaså du hade skrivit mer.

Nokia har inte lanserat Nokia X2 – Microsoft Mobile har lanserat Nokia X2. Det är Microsoft Mobile som tog över och driver all verksamhet och fabriken i Masan är avvecklad. Mobilen presenterades på Microsoft Mobiles egna press-site och av Microsofts anställda. Ingen Nokia-anställd har eller kommer röra den under tillverkningen. Microsoft Mobile tog över Nokias youtube-kanal. NSN och Here har egna. Under Nokias Youtubekanal så ser du "A place to explore the world of leading-edge mobile devices technology. Latest info on Nokia-branded devices from Microsoft, commercials, entertainment, music and lots more. Subscribe and stay tuned!" under about/om-sidan på YT och du ser en Microsoft-logga på deras sida. Så VAD är det du egentligen tror dig säga. Nokia har inget ansvar för telefonerna eller Glance. Elop har valt att behålla Nokia X-forken. Elop som är chef över hårdvara i Redmond idag. Finns ingen konflikt där. Det är Microsoft Mobile – Microsofts egna finska dotterbolag – som släppt en Android-fork i dagarna. Microsofts egna anställda.

Permalänk
Medlem

Sen blir det inte bättre för att du repeterar och pastar samma sak om och om igen. Det är irrelevant och se hur du skött dig i den andra tråden och hur du argumenterar på helt galna grunder i #5188, #5191, #5195, #5197, med mera och fråga dig om det går att se vad du argumenterar för eller om det går att diskutera något med dig överhuvudtaget. För det första fortsätter du med helt galna grundläggande faktafel och för det andra så är det ingen som vet vad du försöker säga när du kör i den här stilen eller säger "jag hade fel" och sen fortsätter köra på med samma vinkel. Det är ofta irrelevanta punkter eller helt utanför verkligheten. Med en orubblig syn som inte influeras av ny information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Microsoft har redan släppt Nokia Lumia 630, 635, Nokia Lumia 930, och Nokia X2 som Microsoft Mobile.

Fel, affären spikades först i slutet på April 2014, och 930, som heter Icon i USA, lanserades i Februari. Alltså innan.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Nokia_Lumia_930

630 tillverkades och lanserades även den innan affären var slutför. 635 är en 630 men med LTE, 636/638 är för Kina.

http://en.wikipedia.org/wiki/Nokia_Lumia_630

X-serien skapades innan, men iom att den klassas som mid-range, mellan Asha och Lumia, så kan MS släppa den. Men ingen Lumia har de släppt, än. Alla du nämnde var ute innan affären var klar, utan X2 som får heta Nokia. Så hur tänkte du där?

Skrivet av Petterk:

Jaså du hade skrivit mer.

Nokia har inte lanserat Nokia X2 – Microsoft Mobile har lanserat Nokia X2..

Ja, vi kan säga så, de har lanserat en Nokia-lur, vilket de får, i det segmentet.

Det står Nokia på alla modeller på sidan, sidan heter Nokia, i alla Nokias appar, så under info ser man Nokias logga, så även om det är MS Mobile som tagit över så ges Nokia enorm publicitet. De betalar för övrigt för att ha sajten, som de verkar inneha i 1 år. Sedan måste de komma på något eget, då deras egna Lumior bör vara ute, och annat, som de kanske ska försöka anknyta till sig själva, och inte som nu, Nokia all over och ett litet MS i nedre hörnet. Men det kommer med tiden.

Riktigt kul att MS fått ett skötebarn iform ax X-serien, som inte är deras egna mjukvara, som Nokia tog fram riktigt lägligt.
Apple kör sitt egna, Google med, med MS kör X tack vare att Nokia såg till att det blev så.

Citat:

Det är Microsoft Mobile som tog över och driver all verksamhet och fabriken i Masan är avvecklad.

Inte än. Källa?

Citat:

Mobilen presenterades på Microsoft Mobiles egna press-site och av Microsofts anställda.

De använde Nokias YT-konto att släppa filmen.

Citat:

Ingen Nokia-anställd har eller kommer röra den under tillverkningen

Nu pratar du om sådant du inte har en aning om. MS och Nokia är inga fiender, så att en kompis som jobbar på Nokia, åker över för att kika till, är med och ger råd, till sina gamla arbetskompisar och landsmän, är varken otänkbart eller något vi vet. Sorry.

Citat:

Microsoft Mobile tog över Nokias youtube-kanal

MS använder Nokias namn och kanaler så mycket det går. Det får dem, de har betalat för det. Men lite komiskt ändå att man inte kliver fram mer än man gör.

Citat:

NSN och Here har egna

Oj då.

Citat:

Under Nokias Youtubekanal så ser du

Citat:

Nokia har inget ansvar för telefonerna eller Glance

Jo, men MS har betalat för att få nyttja patentet.

Citat:

Elop har valt att behålla Nokia X-forken. Elop som är chef över hårdvara i Redmond idag. Finns ingen konflikt där. Det är Microsoft Mobile – Microsofts egna finska dotterbolag – som släppt en Android-fork i dagarna. Microsofts egna anställda.

En serie som de själva inte skapat, men som de mer eller mindre tvingas underhålla då den var i gång. De måste nu ägna sig åt ett annat OS, ett OS som Nokia med glädje planterat hos dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ingen Nokia-anställd har eller kommer röra den under tillverkningen.

Nokia kommer ha kvar fabriken i Indien, och ska tillverka telefoner åt MS. Detta är inget som ingår i affären, så hur kan du var så säker på att ingen från Nokia kommer pilla på MS-telefoner, när Nokia ska leverera lurar till dem? Berätta nu hur du får detta att gå ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Nokia kommer ha kvar fabriken i Indien, och ska tillverka telefoner åt MS. Detta är inget som ingår i affären, så hur kan du var så säker på att ingen från Nokia kommer pilla på MS-telefoner, när Nokia ska leverera lurar till dem? Berätta nu hur du får detta att gå ihop.

Eftersom det var Ungern (och troligen Kina) som tillverkade tidigare X-serien. Den hölls medvetet borta från Chennai. Masan avvecklades och det står i Nokias kvartalsrapporter. De har inga avtal om leveranser därifrån. Lumia 930 har inte lanserats än, att den annonserats tidigare och är relaterad till Icon har ingen betydelse för hur den är brandad. Lumia Icon är t.ex. Verizon-brandad med Verizons namn på den. Det hade inte varit något problem att sätta ett annat namn på versionen som ska ut under den här månaden eller så. Den har ändå byggts av Microsofts personal och företag Microsoft Mobile har kontrakterat med. Fabriken i Indien har jag nämnt ett halvt dussin gånger, det är enklare telefoner som tillverkas där upp till Asha-serien. Lär dig argumentera utifrån något som finns i verkligheten, det finns inget här.

Nokia har inget YT-konto det har överlåtits till Microsoft. Det är Microsoft Mobiles Youtube-konto, precis som sidan på YT säger. Det har redan diskuteras i media. Kontot och kanalen Nokia är precis som jag säger Microsoft Mobiles och Nokia kommer inte posta något där. Den kommer säkert döpas om senare eller läggas ner däremot. Du verkar inte riktigt förstå skillnaden mellan verksamheten Microsoft driver och Nokia. Titta hur du själv har skrivit tidigare och hur du skriver nu. Det är Microsoft som släpper Nokia-telefoner. Microsofts anställda får beskriva det som "Nokia Devices". Nokia har inte kvar någon verksamhet som utvecklar och tar fram telefoner, det enda som är kvar i drift är Chennai, och då som kontrakttillverkare för Microsoft Mobile. Hälften har redan blivit sparkade där (främst bemanningsanställda) och det lär inte bli särskilt långlivat och är ingen plats de har några vidare resurser på, ungefär som i Rumänien som försvann tyst och alla blev glada när de så gjorde.

De har släppt Lumia 630 och 635, de som finns i handeln idag är tillverkade av Microsoft och levereras från Microsoft Mobile. Precis som med Icon kan de ändra silkscreen till ett annat namn. De har släppt/presenterat Nokia X2 också. De kommer släppa Lumia 930 som Nokia-telefon. Det är helt i linje med övergångsplanen. De kan använda varumärket på nya och gamla enheter 16 månader framåt. Det finns inget Nokia Oyj/Corp med där. Microsoft bestämmer själva över sin egen verksamhet. Precis som Glance är ett program från Microsoft Mobile, utvecklat av Microsoft Mobile med upphovsrätten ägd av Microsoft Mobile, Microsoft Mobile har ensamrätten att publicera och utveckla Glance. Microsoft har all personal som utvecklat och "uppfunnit" Glance. Lumia 630/635 var ute i affären i mitten av maj tidigast, L930 är inte ute än, X2 har precis presenteras och tillverkas av Microsoft just nu och ska säljas som Nokia-enhet från Microsoft Mobile. Övergången till en ny identitet är precis som de själva säger inte klar än. Att de nämner 18 månader är inte för att Nokia utvecklade telefoner som släpps om 15.

Microsoft Mobile har full kontroll på X-plattformen, Nokia äger ingenting där förutom Here som de betalat för att använda fyra år framåt. Google och ett gäng andra företag äger plattformen, men det är Microsoft som kontrollerar och äger sin egen fork och sina egna Nokiabrandade program som Mix o.s.v. och Nokia kontrollerar inte utvecklingen på något sätt, äger inte plattformen och anställer inte utvecklarna. Microsoft Mobile tog över all verksamhet som låg kvar i Devices & Services den 25 april när vi exkluderar Indienfabriken och anläggningen i Masan de istället bestämde sig för att avveckla. Masan tillverkar inte några telefoner till Microsoft Mobile idag, så vad är det du gnäller om när du säger inte än? Det finns inget patent för Glance, Glance är mjukvara och faller under upphovsrätten i sin helhet när vi tar bort patent och varumärken från bilden. Konceptet i sig kan inte skyddas av patent. Upphovsrätten har överlåtits till Microsoft Mobile. Glance publiceras av Microsoft Mobile på Store, Here publiceras av HERE Europe B.V. och Nokia publicerar inga program för Windows Phone. Däremot licensierar och betalar andra tillverkare som Motorola Mobility och HTC Nokia royalties (ingen fast summa för år framåt) per såld enhet. Däremot är det mest fråga om patent på kommunikation som de aldrig skulle styckat ur för en avknoppad telefoniverksamhet. Patent som de från deras nätverks och fd modemverksamhet står bakom, forskningsavdelning står bakom, eller liknande, struntpatent inom mobiltelefoni sålde de ju av flera till troll. Microsoft var inte intresserade.

Citat:

In India, our manufacturing facility remains part of Nokia following the closing of the transaction. Nokia and Microsoft have entered into a service agreement whereby Nokia would produce mobile devices for Microsoft for a limited time. In Korea, Nokia and Microsoft agreed to exclude the Masan facility from the scope of the transaction and Nokia is taking steps to close the facility, which employs approximately 200 people. Altogether, and accounting for these adjustments, Nokia transferred approximately 25 000 employees to Microsoft at the closing.

– Sid 4, Q1 2014 Nokia Interm Report.

Permalänk
Medlem

Mer om patentlicenserna och villkoren kan du se från Microsoft själva – http://www.microsoft.com/en-us/news/press/2013/sep13/09-02ann...

10 år för patenten, som sagt 4 år för kartor, med möjlighet att förlänga avtalet om patenterna i princip för evigt. Vissa avtal om patenter med andra teknikfirmor som Devices & Services hade, överfördes också till Microsoft. Qualcomm, IBM med flera. De fick en bra deal. Skulle de köpt Nokias telefoni-enhet 2010 hade de fått betala någonstans mellan 15 till 35 miljarder Euro. Minst. Nu blev det ca 5. De fick tillgång till mycket IPR och är fri från att slåss i rätten eller betala dyrt per enhet för sina pengar här. Nokia kan aldrig styra där även på områden som är patenterade. Optionen gäller vilket som, om förlängning om Microsoft så vill. Microsoft styr helt själva och äger sina egna plattformar, de har egna varumärken och de har varumärken de kan använda den tid framåt, mjukvaran är de ensamt ansvariga för.

Permalänk
Medlem

Hade Microsoft inte velat och inte tyckt om Nokia X-plattformen så hade de ju lagt ner den. De hade inga X2or på lager när de tog över företaget. Det hade varit billigt att lägga ner utvecklingen. Elop vill behålla den och han bestämmer ju på Microsoft idag så väl som för D&S under utvecklingen av X-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Eftersom det var Ungern (och troligen Kina) som tillverkade tidigare X-serien.

Nokia-folk ändå. Du missar poängen igen.

Citat:

Lumia 930 har inte lanserats än

När den lanserades var inte affären i hamn, vad är det som är så svårt att förstå?

Citat:

Det hade inte varit något problem att sätta ett annat namn på versionen som ska ut under den här månaden eller så.

Den är redan tillverkad, av Nokia, så jo, det skulle vara både vara avtalsbrott och oerhört krångligt att byta namn på alla.

Citat:

Den har ändå byggts av Microsofts personal och företag Microsoft Mobile har kontrakterat med.

Fel igen, när den byggdes så var de Nokias personal. Affären var ju inte i hamn. Fattar du inte?

Enligt din logik så var det MS som tillverkade X-serien också. För den kom innan affären och av Nokia-folk.

Citat:

Fabriken i Indien har jag nämnt ett halvt dussin gånger, det är enklare telefoner som tillverkas där upp till Asha-serien. Lär dig argumentera utifrån något som finns i verkligheten, det finns inget här.

Och det är dessa som endast får bästa Nokias namn, så då kommer de bygga sina egna lurar då. Smart gjort.

Citat:

Nokia har inget YT-konto det har överlåtits till Microsoft. Det är Microsoft Mobiles Youtube-konto

Fel, MS har rätt till Nokias konto, på samma sätt som de har rätt till hemsidan. Men du briljerar ännu en gång, för med din logik så har Nokia ingen hemsida?

Citat:

De har släppt Lumia 630 och 635, de som finns i handeln idag är tillverkade av Microsoft och levereras från Microsoft Mobile

Enligt den fantastiska logiken så är alla modeller tillverkade av MS.

Om en modell lanserats innan affären varit klart, kan det omöjligt vara MS som tillverkat telefonen, för det är efter affären som de fått folk som ska tillverka telefoner, det var liksom hela poängen med affären.

Citat:

De har släppt/presenterat Nokia X2 också

De har släppt den ja, men inte tillverkat för det tar mer än en månad att göra det. men MS har stått för lanseringen, och?

Citat:

De kommer släppa Lumia 930 som Nokia-telefon

Givetvis, då det är en Nokiatelefon.

Citat:

Precis som Glance är ett program från Microsoft Mobile, utvecklat av Microsoft Mobile med upphovsrätten ägd av Microsoft Mobile, Microsoft Mobile har ensamrätten att publicera och utveckla Glance. Microsoft har all personal som utvecklat och "uppfunnit" Glance. Lumia 630/635 var ute i affären i mitten av maj tidigast, L930 är inte ute än, X2 har precis presenteras och tillverkas av Microsoft just nu och ska säljas som Nokia-enhet från Microsoft Mobile. Övergången till en ny identitet är precis som de själva säger inte klar än. Att de nämner 18 månader är inte för att Nokia utvecklade telefoner som släpps om 15.

Nokia har haft Glance sedan tidiga Symbian, så att MS har uppfunnit och utvecklat det kan du drömma om. Var MS med på ett hörn på 90-talet också?

Glance är en gammal men patenterad teknik som Nokia är ensamma om. Eller kan du komma på någon annan?

Hur gärna du än vill så kan du liksom inte förändra verkligheten med att du vill att en sak ska vara på ett visst sätt.

Förklara hur Symbian kan ha haft Glance om MS uppfunnit det? N9? Snälla berätta

Citat:

Microsoft Mobile har full kontroll på X-plattformen

Det får vi hoppas då de fick med något de inte ville ha

Citat:

Det finns inget patent för Glance, Glance är mjukvara och faller under upphovsrätten i sin helhet när vi tar bort patent och varumärken från bilden. Konceptet i sig kan inte skyddas av patent.

Förklara då varför ingen annan tillverkare har det? Och varför just Nokia haft det ensamma i nästan 10 år? Om inte det vore patenterat så borde du ju alla ha det då det är en genial funktion, som ingen annan har.

Du vet inte vad du snackar om.

Permalänk
Medlem

Du kan väl för omväxlings skull testa att bemöta var sak för sig, som jag gör, och inte bara besvara med ett ihopklumpat inlägg. Du blir tydligare om du argumenterar mot var sak för sig än om du ska bemöta allt i en klump.

Men jag kommer fortsätta med att plocka isär det ändå, för man kan ju inte sitta och skriva klump-inlägg mot klump-inlägg för då blir det mer grötigt än rakt och konkret. Du besvarar olika frågor med hela inlägg om allt möjligt, istället för att bemöta var sak för sig. Jag vet att det kan bli mer öppet då, och kanske kännas naket, men så länge du bara klumpar ihop allt så blir du lika tydlig som en som ska föra en debatt men ska berätta allt på en och samma gång. Då drunknar det ena i det andra.

Men du gör som du vill.

Permalänk
Medlem

Men nu förlöjligar du dig bara själv, och nej du bemöter inte var sak för sig genom att inte ta in vad Microsoft säger och raljera utifrån delcitat. Det du gör är att begå argumentationsfel. Du diskuterar inte saken och vänder dig inte mot några verkliga punkter. Man får gärna ha stöd för sina argument annars finns det inget att diskutera. Lumia 630/635 släpptes (presenterades några veckor innan) och började säljas av Microsoft Mobile, Lumia 930 presenterades av Nokias "discontinued operations" den också fast har ännu inte börjat säljas och kommer säljas av Microsoft Mobile, som tillverkar, packar och distribuerar den. Allt arbete med att få in WP8.1 i 930 efter 25 april är gjort av Microsofts anställda. En telefon som Nokia X2 tar inte månader att tillverka, de kan ändra screentrycket på plastskalen och fronten när de så vill, precis som det står AT&T och Verizon på de i staterna och inte kräver år av planering. De kunde sagt att de stoppar projektet första dagen 25 april – innan några tillverkades. De kunde ha tagit bort Nokias namn då de fortfarande hade tid att göra ändringar i produktion. Nu vill de att Nokia X-plattformen utvecklas och den utvecklas av Microsofts egna anställda. Mjukvaran och allt var inte klart 24 april, hårdvaran hade inte fastställts i slutversion. De börjar säljas först nästa månad och är tillverkade av Microsoft och företag som jobbar för Microsoft. Smilies gör ingen poäng här. 18 månader är 18 månader för Lumia, inte 18 månader för gamla produkter. Det gäller nya också. Oavsett om de vara planerade 24 april eller inte. Säg hur du är rak och konkret i inläggen jag länkade i #262. Att skriva ett inlägg som mina här är rakt på saken, med motivering. Du skrev inlägg för några dagar sedan som om Nokia hade kvar sin telefonavdelning. Väldigt konkret? Ingen kan ju se om du lever på denna jord eller inte.

Microsoft är helt okej med Nokia X, det har Microsofts chefer i Redmond sagt, en av de cheferna var också med och styrde över D&S innan affären gick i lås – mot samma riktning Microsoft nu vill ta, att använda det som plattform för Microsofts tjänster. Det finns ingen motsättning i det. De gjorde ju redan Androidprogram med mera innan D&S bestämde sig för att göra en fork. Det är inte heller något Nokia gjorde för att sen ha något att komma med 2016, de släppte ju allt folk som arbetat med det och äger ingen intellektuell egendom där. De gjorde det inte mot Microsofts vilja (du kan inte distribuera deras program mot deras vilja, de har ensamrätt). Nej, du har inte visat att Glance skulle vara skyddat av patent och de är inte de enda som visar saker på skärmen när man har telefonen i standby. Samsung har t.ex S-view till S4 och nu till S5, och varianter till Note-serien. Visserligen aktiveras det med ett skal där, och är inte riktigt meningen att det ska vara på jämt (vilket inte glance behöver vara heller) men båda bygger på AMOLED, då strömförbrukning blir för hög på LCD. Du har ingen anledning att säga att Nokia skulle kontrollera hur Microsoft Mobile får använda sina egna mjukvaror som Glance, ändå gör du det. Inte ens patentvillkoren kan kontrollera något sådant. Glance har flyttats till Microsoft Mobile, de har rätt att utveckla och ge ut programvaran på sina egna villkor – de har tagit över det – och de har alla som jobbat med programvaran som stannat kvar på D&S förutsatt att de inte sagt upp sig efter 25 april. De har inte uppfunnit Glance under egen ägo, men tagit över alla som fortfarande var kvar, all personal och alla kompetens. Läsförståelse?

Och nej "Nokias" youtubekonto delas inte, och det kan döpas om i framtiden då det handlar om sociala medier så vill de ta med sig sånt som prenumeranter. Nokia använder andra kanaler. Kontot är i praktiken överlåtit och sköts av Microsoft, antingen kommer det byta namn eller stängas ner när det inte är lämpligt att låna Nokias namn och varumärke längre. Avsändaren på kontot är enbart Microsoft Mobile, och delas inte som domänen där de har olika sidor för de olika bolagen och använder olika subdomäner. Nokia vill inte ha tillbaka ett konto med massor videos och reklam för Microsofts telefoner. När det är dags att döpa om Microsoft Mobiles verksamhet utåt så kommer nokia.com länka vidare till Microsoft även efter Microsoft slutar använda det, finns ingen anledning att tro att de inte skulle komma överens om sånt (eller redan har kommit överens) när Microsoft kommer fortsätta vara en Nokiakund (HERE) för många år framåt. Skulle de inte göra det skulle de få frågor från allmänheten och media. Efter några år så kan alla sådana referenser och vidarelänkningar tas bort däremot. Ingen skulle tjäna på att 31 dec 2015 komma till Microsofts telefoner på nokia.com och 1 jan 2016 komma till en påhittad verksamhet med Nokiatelefoner från Nokia.