Jag har försökt att läsa på en del inför ett inköp av ny dator. För tillfället har jag en laptop, men har beslutat mig för att köpa en stationär en och bygga själv för första gången. Syftet är att få en dator som dels är snabb för arbete och dylikt och som håller i några år, men också en dator jag kan spela en del med.
Utifrån mitt "spelintresse" har jag tyckt att Radeon R9 280X verkar lämpligt - kanske lite väl fint. Här är det jag tänkt ut hittills:
Min budget ligger väl egentligen på absolut max 10 000 - gärna mindre dock. Vad har ni för synpunkter på mitt bygge? Är det kompatibelt? Finns det något jag är dumsnål med (tänker ex. chassi - utseendet är inte viktigt)? Någonstans jag kan spara in, utan att det påverkar prestanda nämnvärt? Är nätaggregatet lämpligt, och hur fungerar kylningen?
Det jag nu funderar mycket på är chassit. Fick tips om Fractal Design R4 - men det känns nästan väl stort? Och det andra tipset var att gå ned till mATX, vilket känns väl onödigt litet. Så - tips, någonstans mittemellan? Och vilket nätagg behövs till detta?
Dessutom valde jag att gå ned från 16gb ram till 8gb. Vilken prestandaskillnad gör det - vid vilken slags användning blir det märkbart? Jag tänkte att jag isåfall kan köpa till det senare.