Mystiskt problem som ingen lyckats lösa..

Permalänk

Mystiskt problem som ingen lyckats lösa..

Hej på er!

Jag har precis satt ihop en speldator... men har stött på bekymmer som går över mitt huvud. Jag får oförklarliga reboots, ibland 3 gånger på raden men oftast i all oändlighet. Datorn har om perioder fungerat en kväll för att dagen därpå vägra att slå igång (oändligt antal reboots)

Jag har två stationära datorer och har således testat alla grejer i två olika system för att kunna utesluta saker och ting. Men det finns ingen logik alls. Den slutsats jag kan dra är att det splitternya grafikkortet på något sätt har ett finger med i spelet. Då det splitternya moderkortet fungerar med ett mindre avancerat grafikkort (gigabyte gtx 650 oc) som fungerar precis som det ska på båda moderkorten. Och det fungerar med Intel HD 4600 (integrerad grafik) men varannan dag fungerar det, varannan dag inte med mitt nya powercolor R9 280x turboduo oc.

Jag har plockat isär datorn säkert 15 gånger för att felsöka, provat olika nätagg 750w och 500w, samma problem i nya burken. Båda nätaggen och nya grafikkortet fungerar med gamla moderkortet. Det är alltså det nya moderkortet som jävlas, men bara med R9 280x kortet. Nu hoppas jag att någon teknisk bevandrad - kanske kan ge mig lite input och i förlängningen sinnesfrid.

Javisst ja, har givetvis provat med Windows 8.1 enterprise (msdn) och windows 7 ultimate (msdn) och det gör ingen skillnad. När datorn väl startar är det inga bekymmer så nätagget (750w) som förövrigt fungerar med nya grafikkortet på gamla moderkortet, är inte bekymret.

Kan det enorma kortet ställa till det i det nya chassit node 304 på något sätt och hamna i fel läge? Eller är det någon fjantig inställning i bios som fått mig att plocka isär datorn 15-20 gånger?

Mina grejor:
I7 4770k
Corsair h80i
gigabyte z97n gaming 5
Corsair pro series 2133mzh
Powercolor R9 280x turboduo oc
Fractal design integra 750 w
Fractal design node 304

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat bios?

Permalänk
Skrivet av Axsve:

Har du uppdaterat bios?

Yes! senaste version.

Permalänk
Inaktiv

Använde du esd armband när du byggde/monterade ner datorn?.

Mvh

Permalänk
Skrivet av anon200632:

Använde du esd armband när du byggde/monterade ner datorn?.

Mvh

Jag får hoppas netonnet inte läser detta, men nej. Jag har kört gamla element- och kranvarianten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ulanddanne:

Yes! senaste version.

Då var det inte så enkelt. Hur beter sig 280x kortet i den andra, förmodar gamla, burken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ulanddanne:

Jag får hoppas netonnet inte läser detta, men nej. Jag har kört gamla element varianten samt kran- varianten.

Hoppade du runt på ett ben sjungandes gamla folksånger baklänges också, alltså bara för att vara helt säker?

OnT: Nollat CMOS?

Permalänk
Skrivet av Axsve:

Då var det inte så enkelt. Hur beter sig 280x kortet i den andra, förmodar gamla, burken?

Det startar utan problem, och tuggar på, det är ett asus p7h55 socket urgammalt (1156) med en kompletterande i3 550. Inte gjort något annat än att starta dock. Inget spelande eller så.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ulanddanne:

Jag får hoppas netonnet inte läser detta, men nej. Jag har kört gamla element varianten samt kran- varianten.

Du ska inte jorda ur dig så, du ska vara kopplad till datorn så du har samma laddning som datorn/komponenterna.

Hoppas det inte är esd skada på något.

Permalänk
Medlem

Temperaturer ser ok ut? Det är väldigt varmt nu...

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av ulanddanne:

Det startar utan problem, och tuggar på, det är ett asus p7h55 socket urgammalt (1156) med en kompletterande i3 550. Inte gjort något annat än att starta dock. Inget spelande eller så.

Hmh, skumt. Som de andra säger så kan det ju vara ESD-skada...

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Hoppade du runt på ett ben sjungandes gamla folksånger baklänges också, alltså bara för att vara helt säker?

OnT: Nollat CMOS?

Jo jag övervägde det, men insåg genast att mina grannar förmodligen skulle se till att få mig inspärrad - om jag gick linan ut.

Nej, det har jag inte. Får undersöka saken närmare i eftermiddag.

Permalänk
Skrivet av anon200632:

Du ska inte jorda ur dig så, du ska vara kopplad till datorn så du har samma laddning som datorn/komponenterna.

Hoppas det inte är esd skada på något.

Allt fungerar med gamla moderkortet. Och nya moderkortet fungerar med gamla grafikkortet... samt ett radeon HD7970 som jag köpte på Tradera, men det var något galet med (höga temperaturer och artifact) så det skickade jag tillbaka. Så det är alltså bara Powecolor 280x som bråkar i mitt nya Gigabyte moderkort.

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Temperaturer ser ok ut? Det är väldigt varmt nu...

Tempen på prollen har varit lite ojämn, kan hoppa mellan 33-43 i idle sådana här dagar. Men när datorn väl startar så kan jag lira nya spel på högsta inställningar utan att varken gpu eller cpu går på några oroväckande temperaturer. Såg dock att "system" om det nu är moderkortet? Låg på 54c, vilket är 20c mer än vanligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ulanddanne:

Tempen på prollen har varit lite ojämn, kan hoppa mellan 33-43 i idle sådana här dagar. Men när datorn väl startar så kan jag lira nya spel på högsta inställningar utan att varken gpu eller cpu går på några oroväckande temperaturer. Såg dock att "system" om det nu är moderkortet? Låg på 54c, vilket är 20c mer än vanligt.

Dun fråga till en som uppenbarligen byggt flera datorer men har du monterat distanser på moderkortet?

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk

Yes! Distanser på.

Permalänk

Första gången jag startade datorn med nya kortet så blev skärmen svart i 10 min, jag uppdaterade vidare och efter att den upprepade detta efter reboot blev det nyinstallation av OS. Men det hjälpte inte, utan problemet upprepades trots nyinstallation av os samt nya drivisar. Då slog mig tanken att kortet kanske inte satt i ordentligt och jag mecka en hel del med att försöka få ner det djupare i PCI porten, sen fungerade det ett tag och jag har inte upplevt några störningar av den sorten sedan dess (svart skärm när datorn är bootad och kör). Faktiskt så fungerar den ypperligt när den startar. Jag upptäckte också att en satakontakt satt dumt till och kunde vara den felande länken till misskontakt mellan gpu och moderkort.

Men jag kan inte för mitt liv begripa varför datorn går in i denna oändliga reboot status. Och varannan dag fungera efter bara 3 st reboots för att dagen därpå inte boota upp alls. Det är ingen exakt vetenskap det påståendet om varannan dag, har bara haft kortet i 4 dagar.

En del av er föreslår ESD-skada men det känns otroligt konstigt att en sådan skada skulle innefatta AMD gpu men inte Geforce gpu?

Permalänk

Mina enda tänkbara förklaringar hittills:

1. Trångt chassi som på något sätt försätter kortet i något skevt läge. (skall testa mitt gamla chassi i eftermiddag)

2. Bios, nya GPU:n har stöd för UEFI, men det kanske är något där som inte lirar tillsammans.

3. Förslag om att återställa CMOS, skall även testa detta i eftermiddag. Har suttit ett HD7970 en kort period i moderkortet och det är slående likt 280x

Fler förslag?

Permalänk

Jag har faktiskt haft exakt samma problem. Datorn funkade super när den väl funkade men när den kom in i loopen var det hopplöst att få igång den. Var en ESD skada på moderkortet efter att en it-tekniker jag kände kollade igenom datorn. Så min gissning... ESD skada.

Permalänk
Skrivet av Havreboll647:

Jag har faktiskt haft exakt samma problem. Datorn funkade super när den väl funkade men när den kom in i loopen var det hopplöst att få igång den. Var en ESD skada på moderkortet efter att en it-tekniker jag kände kollade igenom datorn. Så min gissning... ESD skada.

Ok, ja det låter slående likt - men prövade du andra grafikkort och fick dem att fungera? För jag kan inte riktigt köpa att en ESD skada kan göra skillnad på olika olika grafikkort...

Permalänk
Medlem

Börja med att kolla om du kan slå av automatisk reboot vid fel, och få ett felmeddelande. Det förutsätter förstås att du lyckas boota datorn riktigt en gång.

Håll ner windowsknappen och tryck Pause/Break. Gå in på Advanced System Settings i rutan som kommer upp. På fliken Advanced hittar du sektionen Startup and Recovery. Klicka knappen Settings. I det nya fönstret som dyker upp har du en sektion som heter System Failure, där bockar du ur Automatically restart, och OK:ar dig genom de fönster som öppnats.

Vänta på nästa krasch, och posta felmeddelandet här, så blir det i alla fall lite mindre gissningslek.

Du kan också kolla i c:\windows\minidump om det finns något där, om så är fallet, plocka hem verktyget för att avkoda dumparna från MS, och posta det avkodade innehållet här.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av kaput:

Börja med att kolla om du kan slå av automatisk reboot vid fel, och få ett felmeddelande. Det förutsätter förstås att du lyckas boota datorn riktigt en gång.

Håll ner windowsknappen och tryck Pause/Break. Gå in på Advanced System Settings i rutan som kommer upp. På fliken Advanced hittar du sektionen Startup and Recovery. Klicka knappen Settings. I det nya fönstret som dyker upp har du en sektion som heter System Failure, där bockar du ur Automatically restart, och OK:ar dig genom de fönster som öppnats.

Vänta på nästa krasch, och posta felmeddelandet här, så blir det i alla fall lite mindre gissningslek.

Du kan också kolla i c:\windows\minidump om det finns något där, om så är fallet, plocka hem verktyget för att avkoda dumparna från MS, och posta det avkodade innehållet här.

Tack! Det här kanske inbringar lite klarhet i problemet. Jag läste en annan tråd där någon hade ett liknande problem - och gjorde detta. Vilket resulterade i ett svar om otillräcklig ström. Men det känns som jag redan uteslutit det alternativet. GPU:n fungerar i felfritt på det andra moderkoretet med två olika nättagg och inte alls med dessa två nätagg i det nya moderkortet.

Men jag postar dumpar i eftermiddag och hoppas på mer hjälp.

Permalänk
Medlem

Kollat så att alla pins på cpun går ner i sockeln ok? Hade samma diffusa problem en gång och hittade till sist felet att en pin på cpun hade böjt sig när jag monterat cpun.

Visa signatur

Amd 64 x4 Phenom II 905e @ 2.5 ghz | Asus M4A785D-M PRO | Asus EAH5770 V2 1024mb | 4gb ram PC6400| 320gb + 500gb hdd | Win7 x64 |

Permalänk

Då brann cpu:n upp...

Jaha, igår testade jag tips jag fått av kollegor och givetvis här. Men det slutade till sist i tragedi, för min del alltså.

När jag hade fibblat med ram och lite annat så upptäckte jag att datorn fortsatte att reboota, det trots att jag tagit väck gpu:n. några reboots senare började systemet blinka vilt och uppföra sig rent vettvilligt. Det slutade med att det knastrade från cpu sockeln och nu är datorn fullständig kaputt...

Vad göra nu?!

I7 4770k köpte jag begagnad av en donna på tradera, hon skickade givetvis inte med något kvitto... och även om jag hade ett sådant föremål är jag tveksam till att garanti täcker en uppeldad cpu.

Windows skrev aldrig några minidumps, trots att jag gick in och gjorde de nödvändiga inställningarna - så problemet inträffade innan windows började boota, är min gissning.