Mystiskt problem som ingen lyckats lösa..
Hej på er!
Jag har precis satt ihop en speldator... men har stött på bekymmer som går över mitt huvud. Jag får oförklarliga reboots, ibland 3 gånger på raden men oftast i all oändlighet. Datorn har om perioder fungerat en kväll för att dagen därpå vägra att slå igång (oändligt antal reboots)
Jag har två stationära datorer och har således testat alla grejer i två olika system för att kunna utesluta saker och ting. Men det finns ingen logik alls. Den slutsats jag kan dra är att det splitternya grafikkortet på något sätt har ett finger med i spelet. Då det splitternya moderkortet fungerar med ett mindre avancerat grafikkort (gigabyte gtx 650 oc) som fungerar precis som det ska på båda moderkorten. Och det fungerar med Intel HD 4600 (integrerad grafik) men varannan dag fungerar det, varannan dag inte med mitt nya powercolor R9 280x turboduo oc.
Jag har plockat isär datorn säkert 15 gånger för att felsöka, provat olika nätagg 750w och 500w, samma problem i nya burken. Båda nätaggen och nya grafikkortet fungerar med gamla moderkortet. Det är alltså det nya moderkortet som jävlas, men bara med R9 280x kortet. Nu hoppas jag att någon teknisk bevandrad - kanske kan ge mig lite input och i förlängningen sinnesfrid.
Javisst ja, har givetvis provat med Windows 8.1 enterprise (msdn) och windows 7 ultimate (msdn) och det gör ingen skillnad. När datorn väl startar är det inga bekymmer så nätagget (750w) som förövrigt fungerar med nya grafikkortet på gamla moderkortet, är inte bekymret.
Kan det enorma kortet ställa till det i det nya chassit node 304 på något sätt och hamna i fel läge? Eller är det någon fjantig inställning i bios som fått mig att plocka isär datorn 15-20 gånger?
Mina grejor:
I7 4770k
Corsair h80i
gigabyte z97n gaming 5
Corsair pro series 2133mzh
Powercolor R9 280x turboduo oc
Fractal design integra 750 w
Fractal design node 304
Skickades från m.sweclockers.com