Powerline eller trådlöst?
Hej!
Jag ska flytta till en ny lägenhet där jag tyvärr inte får dra kablar från routern in till min dator utan måste istället hitta en alternativ lösning. Lägenheten är byggd på 40-talet men båda uttagen där jag eventuellt ska koppla in powerline-adaptrarna är hyfsat nydragna (max 10 år gamla) och kommer endast att användas till powerline-adaptrarna. Om båda uttagen ligger på samma fas vågar jag inte svara på. Mellan router/fiberkonvertern (sitter på samma ställe) och min dator är det ca 10 m samt två gipsväggar.
Jag inser ju att det här är långt från en optimal lösning, men i detta fall går det tyvärr inte att lösa på något annat sätt. Jag måste alltså försöka hitta det minst dåliga alternativet. Det jag värdesätter mest är att Internet-anslutningen ska ha hyfsat konsekvent svarstid men hastigheter över 30 Mbit/s kan kvitta så länge som det är så stabilt som möjligt.
Då mina tidigare erfarenheter av trådlösa lösningar är minst sagt tveksamma, speciellt då man vill uppnå någon form av stabilitet i uppkopplingen svarstidsmässigt. Kanske kan en ordentlig router med DD-WRT eller Tomato kan råda bot på detta? Powerline-adaptrar har jag aldrig tidigare använt så där vet jag inte riktigt vad jag ska förvänta mig. Om alla förutsättningar i elnätet är perfekta borde ju detta vara det ultimata? Dock vet jag inte hur det kommer att påverkas av olika ting som kopplas in i elnätet i övrigt. Hur manifesterar sig eventuella problem? Nedkopplingar eller bara tappade paket?
Om någon skulle ha erfarenhet av ovanstående tekniker så skulle det vara väldigt uppskattat!