Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Psycho_Man1338:

Varför vill man ha mer ram än 16?

RAMDisk, öka läs/skrivhastigheten på dina mesta använda spel och program med ca 20ggr jämfört med en snabb SSD.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av enRödjävel:

Tråkigt att din far gått bort, även om det är 4 år sedan så är det en jobbig del av livet så en "Manlig" kram tycker jag passar här först. *KRAM och dask i ryggen*

SÅ till Din dator, Som alla säger;
- värsta Intel CPU:N för privatpersoner 5960X
- CPU-kylare, har du intresset så är ju CustomVattenkyling dä väj att gå, men vill du inte ge dig in på det riktigt ännu så är ju vilken 280mm-AIO-Kylare somhelst ett bra val. även 240mm-AIOs som tex H100i är bra grejer.
- Det X99 Moderkort du tycker är snyggast
- 32-64GB DDR4 RAM, 32GB kommer Räcka gott och väl men möjlignheten att köra 64 finns ju hehe.
- 2TB SSDs i RAID och sedan langrings HDD om du känner att det behövs (personligen så har jag bara SSDs i min Nuvarande MainRigg för NAS is dä shiet)
- 2 stycken 980 för 3 o 4 way-sli är ännu inte "helt" problemfritt som sli är, du kan ju alltid köpa en till GPU om du tycker det behövs.
- Passande PSU för att driva hela Kalaset typ 1200Watt+ med minst Guld verkningsgrad.
- Chassi är en smak sak, Personligen skulle jag ta ett CASELABS Chassi model Merlin SM8 för varför inte köpa Kvalitet här med (Corsair 900D är skräp jämnfört med detta Chassit, dock är detta vad jag personliegn tycker såklart)

Sen har vi ju Fläktar, belysning, Kanske Sleeveade Kablar och Sådan dära konstig sak som BD/DVD-Brännare/läsare m.m. som kan behövas i bygget, Samma sak här = Smak Sak.

Dagens fläktar runt samma prisklass presterar hyfsat lika, visst finns det Kvalitets fläktar och inte men tex Corsair, beQuiet!, Noctua, Cougar, Scythe och Bitfenix gör bra grejer som dock ser väldigt olika ut.
Belysning och Sleeve för att man vill ju visa upp sin *BEAST* på ett snyggt sätt, tex LED-Lister runt Rutan på Chassi sidan om man har detta och Sleeveade Extensioner för att få ett trevligt och rent utssende.

en Liten Lista från Inet med såklart måste man ju bidra med, så här kommer den;

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7348765/ca50kdatorhttp://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.png
http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-7348765-00.png

Det bästa svaret hittills! Exakt vad jag ville ha! Tack!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av griid_83:

postade ett inlägg tidigare om skärmar som du bör titta på 240Hz

De Foris skärmar är i mina ögon bland de bästa skärmarna med tanke på att det är 120Hz VA paneler jämfört med det TN skräp som är i alla andra 120+Hz paneler. Men Ja Foris 2441 är riktigt fina, de är däremot inte 240Hz, utan endast 120Hz men de har screenblanking mellan varje frame så de kallar det "240Hz"

Du har betrkningsvinklar, fäger och kontrast på den skärmen som man inte kan få på någon annan snabb skärm.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psycho_Man1338:

Min tanke är ju att när man än köper en dator så kommer det alltid finnas mycket fetare delar påväg in. Så spelar ju ingen större roll när jag köper den

Precis, oavsett när du köper datorn så inom några månader så finns det "Bättre" delar ute. Köp det som finns idag.

Jag skulle även rekommendera att köpa någon typ av grenuttag också med högspänningsskydd (Heter det så?) så att om åskan slår ner så dör bara den istället för din fina dator.

Permalänk
Medlem

Ledsen. Satte ihop en burk som tydligen var överdriven. Tänkte så mkt power som möjligt. Lät som du ville ha det. Men inte mer än 2 grafikkort samt 16gb ram är tydligen ett par av dina preferenser då? Uppdatera ditt första inlägg med fler detaljer

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode everything √

Permalänk

Är det bättre att köra ref kort när man kör sli? Ser nästan bara ref kort när jag ser andra som kör sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psycho_Man1338:

Är det bättre att köra ref kort när man kör sli? Ser nästan bara ref kort när jag ser andra som kör sli

blir väl lite svalare in burken då de blåser ur luften

Permalänk
Skrivet av Sainth:

blir väl lite svalare in burken då de blåser ur luften

Ingen prestanda skillnad?

Permalänk

Hur ser detta ut da?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7349029/bast-dator-eu-west

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7349098/wicked-beast

Extra: Bildskärm, headset, ljudkort, blu-ray samt OS. Total kostnad av extra: 12 500 SEK.

5960X känns jäkligt over-kill om man inte håller på med riktigt tunga bildredigeringar, så jag valde 5930k istället. 5930k borde täcka alla bild-redigerings behov, valde även 32GB för att kunna utnyttja CPUns prestanda. Ska du inte hålla på med bildredigering så är Haswell-E helt onödigt.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

@ Jink/Psycho
Inet har en kampanj just nu då de bygger datorn gratis om man köper ett MSI mobo/gpu, så lägg in det också.

http://www.inet.se/produkt/9990393/fri-montering-med-msi-kamp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psycho_Man1338:
Skrivet av Sainth:

blir väl lite svalare in burken då de blåser ur luften

Ingen prestanda skillnad?

Svalare brukar generellt innebära större möjligheter till att överklocka, vilket i sin tur innebär högre prestanda, men ingen direkt påverkan på prestanda.

Permalänk
Medlem

Ser ut som att det saknas kringutrustning/tillbehör och lite snål budget kvar för det.
Satsa på billigare nätagg (1200W räcker mer än väl), aningen billigare processor och 512GB SSD så har du lite mer pengar till bra skärmar och annat. Sleevade kablarna var inte heller billiga...

Permalänk
Skrivet av mudde:

Ser ut som att det saknas kringutrustning/tillbehör och lite snål budget kvar för det.
Satsa på billigare nätagg (1200W räcker mer än väl), aningen billigare processor och 512GB SSD så har du lite mer pengar till bra skärmar och annat. Sleevade kablarna var inte heller billiga...

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7349206/riktigt-fet-kundvagn

Här har vi aaaaallt

Permalänk
Medlem

http://www.alina.se/news/20141107/

BenQ XL2411Z 144Hz för 1990:- medlemspris t.o.m. 2014-11-16, 500kr/styck billigare än den BenQ du har valt.
Detta + Inet fria kampanj med att de bygger datorn åt dig = ~1800 kronor sparat.

Bara för att du har pengar behöver man inte slösa dem onödigt

Permalänk
Medlem

@Psycho angående: Windows 8.1 Pro Engelsk 2399:-
Något särskilt skäl till att du vill ha den engelska versionen? Annars finns den Svenska Pro för 2199:-
Utöver måste det vara Fullversion, dvs att OEM inte duger?

Inet: Windows 8.1 Pro Engelsk 64 bit, 1290:-

Permalänk
Medlem

Detta är nog vad jag skulle byggt

Asus Z10PE-D8 WS 4890kr (dubbel socket 2011-3) är en bra början på ett sådant bygge
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/206710-asus_z...

CPU: Intel Xeon E5-1650v3 3,5GHz Socket 2011-3 (6 kärnor) för ca 5500-6000kr/st. ca 12.000kr (2st)
Då har du 12st processorkärnor med 24-trådar.. 8/10/12 kärniga verkar inte prisvärt.

RAM: 32 DDR4 ca 5000kr (?) moderkortet kanske kräver ECC minne.

Grafikkort: Asus GeForce GTX 980 Strix DirectCU II OC HDMI 3xDP 4GB ca 6000kr/st, ca 18.000kr (3st)
Möjligtvis att det är värt att avvakta om kort med 8GB VRAM släpps före jul.

Nätagg: FirePower Silencer MK III 1200W 80Plus Platinum ca 2400kr.
Kvalitetsagg (fd. PC Power & Cooling, såldes ett tag som OCZ)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1369779

SSD: Samsung 850 Pro Series MZ-7KE1T0 1TB ca 5500kr

ca: 47.900kr

12-13.000kr kvar till, Låda, CPU-kylare, ljudkort, optiskläsare, hårddiskar, etc.

Lycka till med bygget

Permalänk
Medlem

Lika bra du sätter ihop din egen burk. Du verkar vilja ha egna valda komponenter och tycks ha tillräcklig koll för att veta vad som är bra. Hoppas de går bra. Ha så kul. Jag hat 2st 780 på en i7 3770k. Den datorn du valt mee 5960x och 2st 980 kommer prestera en bit bättre men inte jättemkt. En aning skillnad i priset bara. En 5960x presterar likadant som t.ex. en i7 4770 eller i7 4790 rent spelmässigt.

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode everything √

Permalänk

Hur mycke gör man till ramdisk ifall man har 64gb/32gb ram?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Landmark90:

@Psycho angående: Windows 8.1 Pro Engelsk 2399:-
Något särskilt skäl till att du vill ha den engelska versionen? Annars finns den Svenska Pro för 2199:-
Utöver måste det vara Fullversion, dvs att OEM inte duger?

Inet: Windows 8.1 Pro Engelsk 64 bit, 1290:-

8.1 OEM får man inte installera i sitt egna hemmabygge (däremot 8.0 OEM).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psycho_Man1338:

Hur mycke gör man till ramdisk ifall man har 64gb/32gb ram?

Du bör väl spara 16 till systemet. Ska du köra RAMdisk bör du kliva upp på 128gb för att det ska kännas värt besväret imo.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

8.1 OEM får man inte installera i sitt egna hemmabygge (däremot 8.0 OEM).
Skickades från m.sweclockers.com

Varför skulle man inte få installera det i ett hemmabygge? :/

OEM innebär att den bara kommer fungera 1 gång,
Däremot med Windows 8 så har de implementerat så att man ska kunna föra över licensen också.
*Om jag förstått det rätt

Microsoft OEM Partner Center

*Om jag förstått det rätt
Permalänk
Medlem

Vet du att du behöver Haswell-E, eller vill du bara ha det för att det är det dyraste? Genuint intresserad alltså.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psycho_Man1338:

Hur mycke gör man till ramdisk ifall man har 64gb/32gb ram?

Kan väl ha 32 eller 40GB som ramdisk ifall du har 64GB..

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag också köra på antingen dessa ram minnen: http://www.inet.se/produkt/6110082/corsair-32gb-4x8gb-ddr4-26...

Eller de här: http://cdon.se/hemelektronik/crucial/64gb-kit-16gbx4-ddr4-213... dessa är väldigt låga också vilket gör att du rymmer mer ovanför. Typ cpu fläkt/vattenkylning/etc

Så att man även har möjlighet att köpa till mer minnen istället för att använda alla 8st slots direkt.

Permalänk
Medlem

Helt ärligt att med en sån här pass fet dator så borde du lägga ut mycket mer på skärmarna. Köp ordentliga för fan. Skippa dedär och lägg på rejäla skärmar istället.

Gl hf

Permalänk
Skrivet av Landmark90:

http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-7351031-00.png

Helt ärligt att med en sån här pass fet dator så borde du lägga ut mycket mer på skärmarna. Köp ordentliga för fan. Skippa dedär och lägg på rejäla skärmar istället.

Gl hf

vad är det för fel på dom jag valt? vill ha tre stycken 24 tummare, säg gärna någon du tycker är bätrre

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Landmark90:

Varför skulle man inte få installera det i ett hemmabygge? :/

OEM innebär att den bara kommer fungera 1 gång,
Däremot med Windows 8 så har de implementerat så att man ska kunna föra över licensen också.
*Om jag förstått det rätt

Microsoft OEM Partner Center

Det står ju klart och tydligt på sidan du länkade:

"If you are building a system for your personal use or installing an additional operating system in a virtual machine, you will need to purchase Windows 8 software or a Microsoft retail version of Windows 8.1 software. Windows 7 and Windows 8.1 system builder software does not permit personal use, and is intended only for preinstallation on customer systems that will be sold to end users."

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psycho_Man1338:

vad är det för fel på dom jag valt? vill ha tre stycken 24 tummare, säg gärna någon du tycker är bätrre

Ska du lägga så mycket pengar på en datorn är det helt klart värt att köpa Assus rog swift som är på en helt annan nivå en skärmen du valt i ditt paket.

Visa signatur

AMD 1800X - Corsair 100i v2 med noctua fläktar - 2x8gb G Skill RGB 3200 mhz ddr4 - Samsung Evo 850 250GB - Samsung Evo 960 m2 500gb - Evga Gtx 1080 Classified 8gb - Biostar B350 GT3 - Corsair 860AX - Fractal R4 - WD black 1tb - Asus Strix Soar - Sennheiser PC 363D

Plex Server: Intel 6700K - Noctua NH-U12S - 2x8gb Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC24000 - Intel 520 120gb - 3x HGST Deskstar NAS 4TB - Gigabyte GA-Z170N-WIFI mitx - EVGA SuperNOVA G2 750W - Fractal Design Node 304 (Vit)

Permalänk
Medlem

Tänkte på ramminne, kör 8 Gb stickor istället för 4, så kan du maxa ut ram, istället för 8 x 4 Gb. Sen till chassit beställ ett caselabs eller något när det finns pengar! Titta ut ett du vill ha på deras hemsida och beställ hem, ingen idé att snåla på det!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2