Permalänk
Medlem

Plug and play, vattenkylt arc mini r2

Halloj!

Kom för ett par veckor sedan över ett bättre begagnat startpaket för vattenkylning, innehållande;

XSPC 360 X-flow radiator
XSPC 240
D5 PWM Pump med cover kit
5st Noiseblocker NB-Eloop
Samt ett gäng Monsoon Chain gun kopplingar.

Med detta började jag ivrigt att planera loopen, samt vilket chassi som skulle vara det bästa alternativet. Valet slutade på Fractal Design Arc mini R2, då jag fastnat för mAtx formfaktorn.

Efter många timmar planering, mätning och skoj så kom jag fram till följande komplementeringar;

EK-XRES 140 D5
EK - FC Titan - Plexi+Nickel
EK - Supremacy - Plexi
EK - Adapter 45° G1/4 - Black x8
Phobya 4-pin Molex till 6 st. 3-pin
PrimoChill PrimoFlex Advanced LRT - 16/10mm - Crystal Clear
EK-UNI Pump Holder (120mm FAN)
EK-UNI Holder D5 V2

Första tanken var att gå med backplate på grafikkortet, fixa en psu-cover och sleeva allt. Efter många om och men samt följandet av diverse byggloggar både på SweC och internationellt så bestämde jag mig för ett annat koncept; enkelhet. De flesta byggen går så långt ifrån vad en PC är och kan vara, att jag bestämde mig för att gå Raw PCB. Struntade därför i Sleevingen och allt vad bakplåtar heter samt tog bort kylflänsarna ifrån mina 4x4gb Corsair Vengeance minnen.

Övriga komponenter:
ASUS Rampage IV Gene
Intel 3930K
4x4GB Corsair Vengeance 1600Mhz
ASUS GTX Geforce Titan
Samsung 840 EVO 250GB
EVGA Supernova G2 750W

Inga modifikationer är gjorda för att få in varken komponenter eller vattenkylning i chassit. 360 radiatorn i toppen är dock centrerad pga. att bredden inte passade med de utstansade hål för 120mm fläktar som var orginal.

Hoppas ni gillar vad ni ser!

Plug and play, vattenkylt arc mini r2

Permalänk
Proffsmoddare

Nice PC parts man!! I can recommend though that you take some photos without using flash, and try to get some shots of your PC near a window during daytime.

Kind regards,
Justin

Permalänk
Medlem
Skrivet av MetallicAcid:

Nice PC parts man!! I can recommend though that you take some photos without using flash, and try to get some shots of your PC near a window during daytime.

Kind regards,
Justin

Thanks man!

Yeah, my camera (nikon d40x) has a real hard time taking pictures without using flash. Going to mix a bit with shutter speeds to make some nicer photos with a more natural lighting. Haven't really practiced taking anything other than outdoor photos before now.
Thanks for the tip!

Cheers,
W

Permalänk
Medlem

Snyggt! Kommer själv snart byggga liknande i mitt ARC mini. Följer inte EK-UNI Pump Holder med till EK-XRES 140 D5 när man köper den? Köpte du EK-UNI Pump Holder från en butik i Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doglas:

Snyggt! Kommer själv snart byggga liknande i mitt ARC mini. Följer inte EK-UNI Pump Holder med till EK-XRES 140 D5 när man köper den? Köpte du EK-UNI Pump Holder från en butik i Sverige?

Köpte faktiskt pumpen begagnad med en eftermarknadstopp (EK-D5 X-TOP CSQ - Acetal) samt en ek-res X3 150 reservoir. Kontaktade EK direkt och bad om att få köpa en top-del ifrån en d5-res, så jag fick helt enkelt köpa pump-hållaren separat. Är rätt säker på att monteringsanordningen medföljer med pump-res-combon i vanliga fall.