Piezo-element med batteri - DC till AC, växelriktare

Permalänk
Medlem

Piezo-element med batteri - DC till AC, växelriktare

Hej, tänkte bygga en liten ringklocka som helt enkelt är kopplad med ett piezoelement, ett batteri och en brytare. Problemet är att piezo vill (måste) ha växelström för att fungera, hur "oriktar" jag likströmmen från batteriet? Jag har en gammal timer som hade ett piezoelement i, så här ser den ut:

Dold text

Är växelriktaren den grå stången i mitten? För någon sorts växelriktare finns det väl i timern.

Och när jag ändå frågar, kommer det vara några problem med att koppla ringklockan så som jag beskrivit?

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Den grå stången (Y1) är en kristall.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Den grå stången (Y1) är en kristall.

Okej, vad gör den för nytta?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av FilosofN:

gissar att det är den som styr frekvensen som du växelriktar till elementet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilosofN:

Eftersom det rör sig om en timer så kan man tänka sig att den utgör en del av oscillatorn som genererar klocktick.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

gissar att det är den som styr frekvensen som du växelriktar till elementet.

Så den kombinerat med något annat är det som omvandlar signalen? Om inte:

Skrivet av Xellofan:

Eftersom det rör sig om en timer så kan man tänka sig att den utgör en del av oscillatorn som genererar klocktick.

... den är helt irrelevant? Okej, men kan det möjligtvis vara den där gula grejen ovanför sladdarna som ser ut som en kapacitor, om det inte är den i mitten?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bygg en oscillator.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Bygg en oscillator.

Det skulle nog vara lärorikt och kanske til loch med roligt, men inte särskilt praktiskt, i form av storlek. Dessutom tänkte jag att eftersom att timern fungerar på det sättet jag vill att min ringklocka fungerar, måste det finnas en liten växelriktare (är växelriktare och oscillator samma sak, förresten?) där i som jag kan använda. Jag behöver ju inte timer-funktionen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En oscillator kan t ex skapa en sinuskurva eller annan vågform som är lämplig för att t ex få ljud ur en högtalare.

En växelriktare används för att få växelspänning, en sinuskurva där nollgenomgången på fasrotationen gör att polariteten ändras mellan positiv och negativ i förhållande till en neutralledare. Detta används vanligen för att driva apparater som behöver nätspänning.

Lite enkelt så.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

En oscillator kan t ex skapa en sinuskurva eller annan vågform som är lämplig för att t ex få ljud ur en högtalare.

En växelriktare används för att få växelspänning, en sinuskurva där nollgenomgången på fasrotationen gör att polariteten ändras mellan positiv och negativ i förhållande till en neutralledare. Detta används vanligen för att driva apparater som behöver nätspänning.

Lite enkelt så.

Som du nog förstår kan jag inte så mycket om elektronik... men man skulle alltså kunna säga att en växelriktare är en sorts oscillator, för den skapar en särskild sinuskurva? I alla fall, finns en sådan apparat i min timer, och i så fall, vilken bit är det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är troligen mer kretsar på andra sidan.

Ofta är det en klick svart massa som döljer ett chip för alla funktioner, där i sitter troligen en oscillator.

Det är alltså troligen inget du bara kan löda bort och ta direkt för ditt syfte.

Att bygga en oscillator är bra och den behöver inte bli alls stor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Det är troligen mer kretsar på andra sidan.

Ofta är det en klick svart massa som döljer ett chip för alla funktioner, där i sitter troligen en oscillator.

Det är alltså troligen inget du bara kan löda bort och ta direkt för ditt syfte.

Att bygga en oscillator är bra och den behöver inte bli alls stor.

Aha, trodde det var för styrning av displayen och hur man ska ställa in tid mm. Ja, då var det ju inte lika lätt... men tack för hjälpen, blir väl att kolla upp hur en oscillator fungerar :).

Visa signatur