Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
NeM: Johodu, faktiskt.

C:\>dir|find "WIN"
2003-03-13 22:40 <KAT> WINNT

Dessutom så stöder win saker som pipes (namngivna/"vanliga"), FIFO-vad det nu heter och annat kul. Jag får dock medge att unix-stödet för sådant är rätt mycket bättre

Om jag måste välja sida så står jag för övrigt på unix själv.

Jag har av skäl till SantaClaus beteende avstått från att debattera, men nu måste jag fråga en sak: Hur skapar jag en FIFO-fil i Windows?

Visa signatur

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
"Tot kto samoiltushi infarmator tot kto sam ne ponjal sto on rasskasoval"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Hörde av en annan här på forumet att man ex. kan köra Win2k Datacenter enbart i CLI, där lär man kunna göra ganska mycket.

Man kan ju inte göra ett skit i den, eftersom det är en server, man får istället fjärrstyra servern med adminprogrammen som finns i windows. Novell har tilllämpat denna principen i evigheter.

Permalänk
Avstängd

Det är snabbare att skriva in kommandon än att trycka fram kommandon.,'

när ni använder mirc32.exe , skriver nu "/j linux.se" eller trycker ni på knappen Join Channel och leter fram #linux.se och trycker på knappen okej?

Vilket går snabbast.

Visa signatur

lyckegard: Ditt beteende i denna tråd gör att du skrapar ihop till en varning.

Permalänk
Medlem

Jag glider in med min personliga favoritsida när det gäller att förstå varför MS har kunnat bli så ohyggligt stora:
http://www.euronet.nl/users/frankvw/IhateMS.html
Näst intill rena skurkar är vad dom är

Permalänk
Hedersmedlem

Ursprungligen inskrivet av NeM

Ledsen, W2k klarar inte av hälften av operationerna i det där uttrycket. Framförallt inte det mest väsentliga |.

Kan inte själv kommandotolken eller Windows Server djupt, dock kan jag grundläggande funktionerna. Men Thomas överbevisade dig och skrev attd et fungerade om jag förstod det rätt.

Hur kan du veta att Win2k inte klarar saker? Har du överhuvudtaget kört eller fördjupat dig i det systemet?

Jag tror att jag ramlar av min stol...
Har du minsta koll på vad du uttalar dig om?
Tror du att stabiliteten har med gränssnittet att göra?
Eller antalet trådar, det är bara i ett dåligt OS (läs Windows) som program påverkar varandra.
Herregud....

Ja, det vet jag av egen erfarenhet. Men visst, ramla du av din stol. Jag slår sönder min stol när jag sitter i KDE, låste sig och betedde sig allmänt skumt i min standardinstallation av KDE med Debian. Därav, visst fan är det oftast stabilare med CLI. En mindre komponent att druva lika med stabilare och mer resurssnålt system.

Varför springer alla får i en flock åt samma håll?

För att det förhoppningsvis är det bästa hållet.

Fel igen, du lägger ord i min mun.
*nix != Linux.

Pratade vi inte om Linux vs. Win2k ? Dåså.

Hela ditt resonemang faller.

MS GUI var klart sämre än Macintosh, men kostade en fjärdedel.
Lättanvändning var Apple ohotad kung på, och är än idag.
Unix var kraftfullare men _mycket_ dyrare och saknade ordentligt GUI.

1. Var kommer Apple in i diskussionen?
3. Var kommer Unix in i diskussionen?

Det är Linux och Windows vi pratar om, i huvudsak Win2k, men också historia där Win2k inte fanns.

Du missbrukar ordet användarvänlighet igen.

Windows är både lättanvänt och användarvänligt för mig. Jag missbrukar inte det ordet vad jag vet?

MS var billigt. Därav succé.

Linux var GRATIS varför då skulle det alltså bli mer succé :D. Här faller hela ditt resonnemang ;).

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lyckegard
Det är snabbare att skriva in kommandon än att trycka fram kommandon.,'

när ni använder mirc32.exe , skriver nu "/j linux.se" eller trycker ni på knappen Join Channel och leter fram #linux.se och trycker på knappen okej?

Vilket går snabbast.

Ibland, ibland inte, det är från fall till fall :).

Permalänk
Inaktiv

Kallar du det användarvänligt?

Kallar du det kraftfullt att man är tvungen att använda GUI i windows?

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=13313...
Motsvarighet i Windows? Tror inte det!

Någon sade att man måste lära om eleverna ifrån början om de ska använda kunna Linux... Hur svårt är det att trycka på en ikon, vänta på att ett program som ser ut som MS Word ska laddas och sedan använda det på samma sätt som man använder MS Word?
Det svåra ligger på administreringsbiten, såvida de som har hand om det inte redan kan Linux.

Är inte helt säker... men borde inte Photoshop gå att köra med Wine?

Och sedan har vi det absolut avgörande argumentet:
Finns TUX-Racer till Windows kanske?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Kan inte själv kommandotolken eller Windows Server djupt, dock kan jag grundläggande funktionerna. Men Thomas överbevisade dig och skrev attd et fungerade om jag förstod det rätt.

Nej, Thomas visade att det gick att pipa info, inte att det gick att pipa kommandon, eller att det gick >> info till HD.
Överbevisad? Think not. För övrigt om du hade läst hela inlägget så sade han att Unix var kraftfullare. Ger du dig på den punkten?
*nix CLI är enormt mycket bättre än Windows.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Hur kan du veta att Win2k inte klarar saker? Har du överhuvudtaget kört eller fördjupat dig i det systemet?

Använde de sen betorna och lång tid framöver.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Ja, det vet jag av egen erfarenhet. Men visst, ramla du av din stol. Jag slår sönder min stol när jag sitter i KDE, låste sig och betedde sig allmänt skumt i min standardinstallation av KDE med Debian. Därav, visst fan är det oftast stabilare med CLI. En mindre komponent att druva lika med stabilare och mer resurssnålt system.

Du vet inte vad du pratar om. KDE _kan inte_ krascha *nix. Du kan alltid döda hela X utan att ens påverka systemet. Om musen är död, så anslut med SSH!
Bara för att du inte klarar av att använda det till fullo, lasta inte systemet för din inkompetens. X påverkar inte CLIt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
För att det förhoppningsvis är det bästa hållet.

Eller för att de bara gör som majoriteten och inte tänker självständigt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Pratade vi inte om Linux vs. Win2k ? Dåså.

Nej vi pratade om OS i skolan. Det går att använda andra plattformar än W2k och Linux.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Det är Linux och Windows vi pratar om, i huvudsak Win2k, men också historia där Win2k inte fanns.

Så du dikterar reglerna för vad vi pratar om? Jag pratar om olika OS lämplighet i skolan. Vilket tråden gällde.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Windows är både lättanvänt och användarvänligt för mig. Jag missbrukar inte det ordet vad jag vet?

Du sade att MS blev stora pga av användarvänlighet. De är bara användarvänligt för idioter och nybörjare. Är du en av grupperna? Ok, det är ditt problem.
MS blev stora för att de var billigt. I alla andra kategorier fanns det bättre konkurrenter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Linux var GRATIS varför då skulle det alltså bli mer succé :D. Här faller hela ditt resonnemang ;).

Nej, MS har en etablerad monopolsituation. Sådant hjälper det inte att ge bort sin produkt gratis för att konkurrera med.

Vill du debattera på den nivån ditt senaste inlägg var skrivet i?

Visa signatur

Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Benjamin Franklin
Länk.

Permalänk
Hedersmedlem

Ursprungligen inskrivet av NeM

Nej, Thomas visade att det gick att pipa info, inte att det gick att pipa kommandon, eller att det gick >> info till HD.
Överbevisad? Think not. För övrigt om du hade läst hela inlägget så sade han att Unix var kraftfullare. Ger du dig på den punkten?
*nix CLI är enormt mycket bättre än Windows.

Stämmer, trodde jag skrivit det innan att ex. Linux har kraftfullare CLI än Win2k. Detta då Win2k inte har som primärt att använda CLI utan GUI.

Använde de sen betorna och lång tid framöver.

Ok, uppfattade inte att du hade djup kunskap som Win2k på det sättet du skrev. Muissförstod väl dig.

Du vet inte vad du pratar om. KDE _kan inte_ krascha *nix. Du kan alltid döda hela X utan att ens påverka systemet. Om musen är död, så anslut med SSH!
Bara för att du inte klarar av att använda det till fullo, lasta inte systemet för din inkompetens. X påverkar inte CLIt.

För en "användare" är datorn helt oanvändbar om det grafiska kraschar. Det är troligtvis det som räknas i skolan, fjortisen skiter fullständigt i om det går att sätta sig med SSH på en annan dator även om det är en starkhet.

Eller för att de bara gör som majoriteten och inte tänker självständigt.

Du gillar att klanka ner på normala datoranvändare :).

Nej vi pratade om OS i skolan. Det går att använda andra plattformar än W2k och Linux.

Du menar att man ska använda Unix? Visst, lycka till...

Så du dikterar reglerna för vad vi pratar om? Jag pratar om olika OS lämplighet i skolan. Vilket tråden gällde.
Du sade att MS blev stora pga av användarvänlighet. De är bara användarvänligt för idioter och nybörjare. Är du en av grupperna? Ok, det är ditt problem.

Visst, kör med aggresiv metod och personangrepp, kalla mig idiot, kan du inte hålla dig till en normal diskussion. Du bryter t.o.m mot reglerna genom att kalla mig idiot i ditt personangrepp...

MS ÄR mer användarvänligt, det är en sanning, ex. betéendepsykologer etc. lär har ett finger med i arbetet av deras OS. Givetvis tilltalar då gränssnittet den stora mängden vilket just MS vill.

MS blev stora för att de var billigt. I alla andra kategorier fanns det bättre konkurrenter.

De har lyckats, man lyckas inte om man är värdelös, deras första produkter kan omöjligtvis ha fungerat?

Jag kan tyvärr inte uttala mig om hur situationen såg ut mer specifikt vid den tidpunkten. Hur det var med andra system etc. då jag inte direkt av aktiv och härjade runt vid den tiden på ett sätt som gör att jag kan bedömma läget vid den här tiden.

Nej, MS har en etablerad monopolsituation. Sådant hjälper det inte att ge bort sin produkt gratis för att konkurrera med.

Du pratar nu om dagsläget. Jag pratade om när alla hade samma chans.

Vill du debattera på den nivån ditt senaste inlägg var skrivet i?

Varför inte? Du kallar mig idiot, jag går iaf. inte ner på den nivån och går till personangrepp på dig på det sättet.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raniz
http://members.lycos.co.uk/raniz/man.gif

Kallar du det användarvänligt?

Är inte helt säker... men borde inte Photoshop gå att köra med [i]Wine?

Vet inte om du missförstått det här men MAN finns inte i Windows, inte som standard iaf.

Om du nu ville klaga på att de inte hade någon hjälp om det och du inte tycker detta räcker vet jag inte var jag ska göra av dig :).

C:\>dir /? Visar en lista över filer och underkataloger i en katalog. DIR [enhet:][sökväg][filnamn] [/A[[:]attribut]] [/B] [/C] [/D] [/L] [/N] [/O[[:]sortordn]] [/P] [/Q] [/S] [/T[[:]tidsfält]] [/W] [/X] [/4] [enhet:][sökväg][filnamn] Anger enhet, katalog och/eller filer som ska visas. /A Visar filer med angivna attribut. attribut D Kataloger R Skrivskyddade filer H Dolda filer A Filer klara för arkivering S Systemfiler - Prefix som betyder "inte" /B Använder enkelt format (utan inledande info och sammanfattning). /C Visar tusentalsavgränsare i filstorlekar. Detta är standard. Använd /-C för att inaktivera visningen av tusentalsavgränsare. /D Samma som brett format. Men filerna sorteras efter kolumn. /L Använder gemener. /N Använder långt filformat med filnamn längst till höger. /O Visar en sorterad lista. sortorder N Efter namn (alfabetiskt) S Efter storlek (minst först) E Efter tillägg (alfabetiskt) D Efter datum/tid (äldst först) G Gruppkataloger först - Prefix för omvänd ordning /P Gör paus efter varje skärmbild med information. /Q Visar filens ägare. /S Visar filer i den angivna katalogen och alla underkataloger. /T Kontrollerar vilka tidsfält som ska visas och användas för sortering tidsfält C Skapad A Senast använd W Senast skriven /W Använder brett listformat. /X Visar de korta filnamnen som genererats för filnamn som inte består av 8punkt3 tecken. Formatet är identiskt med /N fast med det korta filnamnet före det långa. Om det inte finns några kortnamn visas en tom sträng. /4 Visar årtal med fyra siffror Växlar kan förinställas i miljövariabeln DIRCMD. Åsidosätt förinställda växlar med tecknet - (bindestreck), till exempel /-W.

Citat:

Är inte helt säker... men borde inte Photoshop gå att köra med Wine

Försvinner inte meningen med Linux då, ska man EMULERA ett system man frångått?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Stämmer, trodde jag skrivit det innan att ex. Linux har kraftfullare CLI än Win2k. Detta då Win2k inte har som primärt att använda CLI utan GUI.

Ok. Windows är alltså inte användarvänligt då det inte erbjuder något kraftigare än ett GUI.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
För en "användare" är datorn helt oanvändbar om det grafiska kraschar. Det är troligtvis det som räknas i skolan, fjortisen skiter fullständigt i om det går att sätta sig med SSH på en annan dator även om det är en starkhet.

Ok, då spelar alltså stabilitet ingen roll i dina ögon.
För övrigt har jag aldrig varit med om att mitt GUI har låst sig, men det spelar kanske mindre roll.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Du menar att man ska använda Unix? Visst, lycka till...

När det väl är installerat är det precis lika lätt som Linux eller Windows att använda till skolarbete.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NeM
Så du dikterar reglerna för vad vi pratar om? Jag pratar om olika OS lämplighet i skolan. Vilket tråden gällde.
Du sade att MS blev stora pga av användarvänlighet. De är bara användarvänligt för idioter och nybörjare. Är du en av grupperna? Ok, det är ditt problem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Visst, kör med aggresiv metod och personangrepp, kalla mig idiot, kan du inte hålla dig till en normal diskussion. Du bryter t.o.m mot reglerna genom att kalla mig idiot i ditt personangrepp...

Det här är för fan absurt. Läs vad jag skriver! Jag har aldrig sagt att du var en idiot, jag har sagt att Windows endast är användarvänligt för idioter och nybörjare. Vilket det också är uppbyggt från grunden att vara. Det här är inte första gången du lägger ord i min mun, seriöst börjar jag att bli irriterad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
MS ÄR mer användarvänligt, det är en sanning, ex. betéendepsykologer etc. lär har ett finger med i arbetet av deras OS. Givetvis tilltalar då gränssnittet den stora mängden vilket just MS vill.

Du ser dina åsikter som sanningar, en liten miss i din karaktär som gör det svårt att diskutera med dig.

Kan du inte förstå att det inte är användarvänligt för andra som kräver ett ordentligt shell? Som behöver en ordentlig utvecklarmiljö? Som behöver möjlighet att hantera stora mängder filer i ett nafs? Som behöver möjlighet till små enkla script att automatisera arbete med?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
De har lyckats, man lyckas inte om man är värdelös, deras första produkter kan omöjligtvis ha fungerat?

Lustigt att du nämner det, uppenbarligen känner du inte till Microsoft Bob.
http://toastytech.com/guis/bob2.html

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Jag kan tyvärr inte uttala mig om hur situationen såg ut mer specifikt vid den tidpunkten. Hur det var med andra system etc. då jag inte direkt av aktiv och härjade runt vid den tiden på ett sätt som gör att jag kan bedömma läget vid den här tiden.

Så låt då bli. Men hur tror du att du ska förstå situationen idag om du inte vet vad som orsakade den?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Varför inte? Du kallar mig idiot, jag går iaf. inte ner på den nivån och går till personangrepp på dig på det sättet.

Hur många gånger behöver vi gå igenom det?
Jag har inte kallat dig idiot. Jag har inte gjort något personangrepp.
Kan du koncentrera dig på att bemöta det jag säger istället för att hitta på saker och sen påstå att jag sagt dem?
Det här är faktiskt rent ut sagt löjligt. Är det fjärde gången du hittar på att jag sagt något som jag inte gjort?

Visa signatur

Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Benjamin Franklin
Länk.

Permalänk
Hedersmedlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av NeM

Ok. Windows är alltså inte användarvänligt då det inte erbjuder något kraftigare än ett GUI.

Som sagt, beror väl på för vem?

Ok, då spelar alltså stabilitet ingen roll i dina ögon.
För övrigt har jag aldrig varit med om att mitt GUI har låst sig, men det spelar kanske mindre roll.

Även kört Fluxbox, stabilare kan sägas, dock lite krånligare, inte bara att tuta och köra. Man måste tydligen läsa lite också :).

Tror inte jag fått Fluxbox att låsa sig, dock tar Mozilla 20s att starta, men det är väl en miss av mig. Dock ska det fungera direkt om det är användarvänligt vilket flera saker inte gjort för mig på Linux, men i det mesta gjort på Win2k.

När det väl är installerat är det precis lika lätt som Linux eller Windows att använda till skolarbete.

Jag har aldrig använt Unix och har absolut ingen koll på det, vad för GUI används, vad för texthanterare (Officepaket).

Vad kostar licens för Unix?

Det här är för fan absurt. Läs vad jag skriver! Jag har aldrig sagt att du var en idiot, jag har sagt att Windows endast är användarvänligt för idioter och nybörjare. Vilket det också är uppbyggt från grunden att vara. Det här är inte första gången du lägger ord i min mun, seriöst börjar jag att bli irriterad.

En Linux-server kan inte driva ett företagsnät i dagsläget även om man så vill då i princip alla stora företag kör Windows på arbetsdatorerna. Redan här har vi alltså ett tillfälle där inte IDIOTER är systemadministratörer... Inte heller lär de vara nybörjare som sköter om servern.

Måste allting vara svårt för att vara bra enligt eran filosofi i servar?

Du ser dina åsikter som sanningar, en liten miss i din karaktär som gör det svårt att diskutera med dig.

Till du bevisat motsatsen, JA :D.

Kan du inte förstå att det inte är användarvänligt för andra som kräver ett ordentligt shell? Som behöver en ordentlig utvecklarmiljö? Som behöver möjlighet att hantera stora mängder filer i ett nafs? Som behöver möjlighet till små enkla script att automatisera arbete med?

Det kan jag förstå, här använder jag gärna någon variant av ex. Linux. Windows går aldrig att få så specifierat på en uppgift då det inte direkt är skalbart vilket ex. Linux är.

Lustigt att du nämner det, uppenbarligen känner du inte till Microsoft Bob.
http://toastytech.com/guis/bob2.html

Lustigt att det inte alls är bland de första operativsystemen de släppte. Men ta gärna upp gammal skit, jag hjar inte sagt att MS enbart gör bra saker :).

MS släppte sitt första grafiska GUI 1983, BOB släpptes 1995.

Så låt då bli. Men hur tror du att du ska förstå situationen idag om du inte vet vad som orsakade den?

Hur många gånger behöver vi gå igenom det?
Jag har inte kallat dig idiot. Jag har inte gjort något personangrepp.
Kan du koncentrera dig på att bemöta det jag säger istället för att hitta på saker och sen påstå att jag sagt dem?
Det här är faktiskt rent ut sagt löjligt. Är det fjärde gången du hittar på att jag sagt något som jag inte gjort?

Du kallade mig idiot ex. där jag citerade dig förra gången, tänk gärna innan du skriver ett sådant ord :).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Som sagt, beror väl på för vem?

Grattis.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus Även kört Fluxbox, stabilare kan sägas, dock lite krånligare, inte bara att tuta och köra. Man måste tydligen läsa lite också :).

Tror inte jag fått Fluxbox att låsa sig, dock tar Mozilla 20s att starta, men det är väl en miss av mig. Dock ska det fungera direkt om det är användarvänligt vilket flera saker inte gjort för mig på Linux, men i det mesta gjort på Win2k.

Saker måste inte alls fungera omedelbart för att vara användarvänligt. Det måste erbjuda det användaren vill ha.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus Jag har aldrig använt Unix och har absolut ingen koll på det, vad för GUI används, vad för texthanterare (Officepaket).

Vad kostar licens för Unix?

Olika *nix kostar olika, många är gratis, men de har i princip samma GUI. Du skulle inte märka skillnad på det och Linux. Mac OS X är ett exempel, Solaris ett annat. FreeBSD och OpenBSD är ytterligare fler.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
En Linux-server kan inte driva ett företagsnät i dagsläget även om man så vill då i princip alla stora företag kör Windows på arbetsdatorerna. Redan här har vi alltså ett tillfälle där inte IDIOTER är systemadministratörer... Inte heller lär de vara nybörjare som sköter om servern.

Stora nätverksservrar kör Unix. Hotmail till exempel.
Du vet inte vad du pratar om i det här lägret det är uppenbart.
~40% av servermarknaden går till Linux.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Måste allting vara svårt för att vara bra enligt eran filosofi i servar?

Vad? Svårt har inget med bra att göra. Säkerhet, kraft, prestanda, effektivitet och anpassningsmöjligheter har.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Till du bevisat motsatsen, JA :D.

Varför känns det som om att du inte lyssnar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Det kan jag förstå, här använder jag gärna någon variant av ex. Linux. Windows går aldrig att få så specifierat på en uppgift då det inte direkt är skalbart vilket ex. Linux är.

Skalbarhet?
Du missade poängen helt.
Shell?
Utvecklarmiljö?
Hantera stora filmängder?
Journalförande FS?
Script att automatisera arbete med?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Du kallade mig idiot ex. där jag citerade dig förra gången, tänk gärna innan du skriver ett sådant ord :).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NeM
Så du dikterar reglerna för vad vi pratar om? Jag pratar om olika OS lämplighet i skolan. Vilket tråden gällde.
Du sade att MS blev stora pga av användarvänlighet. De är bara användarvänligt för idioter och nybörjare. Är du en av grupperna? Ok, det är ditt problem.

Ska du sluta att ljuga och hålla dig till fakta?

Visa signatur

Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Benjamin Franklin
Länk.

Permalänk
Hedersmedlem

Ursprungligen inskrivet av NeM

Grattis.

Saker måste inte alls fungera omedelbart för att vara användarvänligt. Det måste erbjuda det användaren vill ha.

Stämmer till fullo, dock måste det ex. för hemanvändaren som vill installera själv. Support är inte heller billigt, support till Linux är ännu dyrare.

Stora nätverksservrar kör Unix. Hotmail till exempel.
Du vet inte vad du pratar om i det här lägret det är uppenbart.
~40% av servermarknaden går till Linux.

Jag har aldrig hävdat att en server med Windows skulle göra arbetet bättre. Tror vi är fullt överens att Linux är mycket bättre i tillämpningar som ovan.

Vad? Svårt har inget med bra att göra. Säkerhet, kraft, prestanda, effektivitet och anpassningsmöjligheter har.

Varför känns det som om att du inte lyssnar?

Skalbarhet?
Du missade poängen helt.
Shell?
Utvecklarmiljö?
Hantera stora filmängder?
Journalförande FS?
Script att automatisera arbete med?

Kan tyvärr inte prata om något jag inte har bra kunskap om :).

Ska du sluta att ljuga och hålla dig till fakta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Kan tyvärr inte prata om något jag inte har bra kunskap om :).

Då undrar jag varför du påbörjade den här diskussionen överhuvudtaget.

Efter att du nu upprepade gånger har sagt att jag kallat dig idiot utan någon som helst grund för påståendet och lagt ord i min mun vid ett flertal tillfällen så har jag tröttnat. Jag bemöter gärna sakliga argument, men du verkar inte ha kunskapen att underbygga sådana argument med.

Bevisa gärna att jag har fel.

Visa signatur

Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Benjamin Franklin
Länk.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NeM

Då undrar jag varför du påbörjade den här diskussionen överhuvudtaget.

Efter att du nu upprepade gånger har sagt att jag kallat dig idiot utan någon som helst grund för påståendet och lagt ord i min mun vid ett flertal tillfällen så har jag tröttnat. Jag bemöter gärna sakliga argument, men du verkar inte ha kunskapen att underbygga sådana argument med.

Bevisa gärna att jag har fel.

Då du klankar ner på Windows trots att det har den kompetens du säger systemet inte har, därav la jag en komentar och karusellen var igång.

Permalänk

Att köra windows i nätverk är ungefär lika smart som att köra på fel sida motorvägen utan bälte.

Visa signatur

Varför går inte allt i livet att köra med -f?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
En Linux-server kan inte driva ett företagsnät i dagsläget även om man så vill då i princip alla stora företag kör Windows på arbetsdatorerna. Redan här har vi alltså ett tillfälle där inte IDIOTER är systemadministratörer... Inte heller lär de vara nybörjare som sköter om servern.

Måste allting vara svårt för att vara bra enligt eran filosofi i servar?

Kan den visst då... Om dom andra datoerna och har linux eller liknande... Dom kan visst köra windows, det finns ju samba o grejor...

Ja, enligt min filosofi ska servrar va svårt... för det ska bara va vissa som ska fårstå sig på det... det ska inte va vem som hellst som kan sätta sej där och klicka runt...

Min lillasyrra kan fan installera Win2k ju, w2k-server med tror ja...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa

Kan den visst då... Om dom andra datoerna och har linux eller liknande... Dom kan visst köra windows, det finns ju samba o grejor...

Samba kan inte mäta sig med äkta vara för fem öre :).

Nä, men det har inte en bråkdel av funktionerna samt funktionaliteten även om mycket funktioner har lagts till iom. version 3.

Permalänk
Medlem

En rätt roligt grej är att min skola tänker börja satsa lite på Linux Tror de tänkte använda tunna klienter + linuxserver eller nått sådant (ska ta reda på mer om jag orkar).

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus

Vet inte om du missförstått det här men MAN finns inte i Windows, inte som standard iaf.

Om du nu ville klaga på att de inte hade någon hjälp om det och du inte tycker detta räcker vet jag inte var jag ska göra av dig :).

C:\>dir /? ...massa text...

Försvinner inte meningen med Linux då, ska man EMULERA ett system man frångått?

Ok, det fanns visst information om dir.

Anledningen att man skulle köra Photoshop genom emulator är naturligtvis att det inte finns något motsvarande till Linux. och att köra windows endast för att photoshop finns där är ett dåligt argument! Om photoshop går att köra i Linux med hjälp av en emulator får du ju ett kraftfullt bildbehandlingsprogram på ett kraftfullt operativsystem som är gratis.

Permalänk
Medlem

SantaClaus:
'Dir \?' är inte ett dugg lika bra som Man.
Dom flesta program visar en liknande lista ifall man skickar med -h, -help eller --help i 'UNIX'. Oftast fungerar alla tre.
Och i båda dom fallen kan du inte göra lika många saker som i Man.
För det första är det ingen bra manual, det finns inte ordentligt med plats för förklaringar och exempel. Och om man skulle göra plats för det - Och även om man inte gör det - så blir utskriften väldigt lång, vilket blir jobbigt att navigera och läsa. i Man kan du gå upp och ner och även söka efter text.
Sökningsfunktionen och navigeringsfunktionen är egentligen programmet Less's funktioner, eller More - Om man kör det. Men det går att ändra Det Man gör är att utföra alla makron samt packa upp gzip-filen, (och söka efter manualer och dylikt).

Hur skulle det bli ifall man skrev ut shellet BASH's manual som tar upp förutom alla argument till BASH, vilka som har utvecklat BASH, vad BASH är och dylikt all information man kan tänkas behöva om syntaxen i skalet.
Hela manualen - mitt exemplar - är på 5151 rader.
Bara tiden att skriva ut det i ett skal - Såvida man inte kör det i en emulerad terminal under X - skulle bli ganska lång då dom flesta vettiga terminaler segar ner utskriften.

Visa signatur

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
"Tot kto samoiltushi infarmator tot kto sam ne ponjal sto on rasskasoval"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raiche
SantaClaus:
'Dir \?' är inte ett dugg lika bra som Man.
Dom flesta program visar en liknande lista ifall man skickar med -h, -help eller --help i 'UNIX'. Oftast fungerar alla tre.
Och i båda dom fallen kan du inte göra lika många saker som i Man.
För det första är det ingen bra manual, det finns inte ordentligt med plats för förklaringar och exempel. Och om man skulle göra plats för det - Och även om man inte gör det - så blir utskriften väldigt lång, vilket blir jobbigt att navigera och läsa. i Man kan du gå upp och ner och även söka efter text.
Sökningsfunktionen och navigeringsfunktionen är egentligen programmet Less's funktioner, eller More - Om man kör det. Men det går att ändra Det Man gör är att utföra alla makron samt packa upp gzip-filen, (och söka efter manualer och dylikt).

Hur skulle det bli ifall man skrev ut shellet BASH's manual som tar upp förutom alla argument till BASH, vilka som har utvecklat BASH, vad BASH är och dylikt all information man kan tänkas behöva om syntaxen i skalet.
Hela manualen - mitt exemplar - är på 5151 rader.
Bara tiden att skriva ut det i ett skal - Såvida man inte kör det i en emulerad terminal under X - skulle bli ganska lång då dom flesta vettiga terminaler segar ner utskriften.

Precis som jag berättat för Raice innan kan man trycka F1 i Windows och här skriva in DIR som sökord. Vips har man ännu mer information.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raniz

Ok, det fanns visst information om dir.

Anledningen att man skulle köra Photoshop genom emulator är naturligtvis att det inte finns något motsvarande till Linux. och att köra windows endast för att photoshop finns där är ett dåligt argument! Om photoshop går att köra i Linux med hjälp av en emulator får du ju ett kraftfullt bildbehandlingsprogram på ett kraftfullt operativsystem som är gratis.

Nu är det väl ett par år sen. men GIMP ansågs ju nog bra för att tävla med photoshop inom vissa områden iaf. rätta mig om jag har fel:)

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk
Medlem

En anledning att inte köra Linux eller en unix dialekt i skolan är att folk inte läser manualerna.

Dessutom tvivlar jag på att skolan har kompetent personal eller admin för att sköta ett nät med enbart Linux klienter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rm0r

Nu är det väl ett par år sen. men GIMP ansågs ju nog bra för att tävla med photoshop inom vissa områden iaf. rätta mig om jag har fel:)

För ett par år sedan, när GIMP utvecklades aktivt, så stämde det bra. GIMP var då på väg ikapp Photoshop, men då GIMP var väldigt beroende av två studenter så slutade utvecklingen nästan när de blev klara med skolan. Sen dess har Photoshop dragit ifrån.

Mer erkänn att det är väldigt imponerande vad två duktiga studenter kan åstadkomma så snabbt.

Visa signatur

Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Benjamin Franklin
Länk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NeM

För ett par år sedan, när GIMP utvecklades aktivt, så stämde det bra. GIMP var då på väg ikapp Photoshop, men då GIMP var väldigt beroende av två studenter så slutade utvecklingen nästan när de blev klara med skolan. Sen dess har Photoshop dragit ifrån.

Mer erkänn att det är väldigt imponerande vad två duktiga studenter kan åstadkomma så snabbt.

När Mikrodatorn testade GIMP så tyckte de att det var ganska så bra. Jag använder själv inga sådana program så jag kan ej jämföra själv.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus

Precis som jag berättat för Raice innan kan man trycka F1 i Windows och här skriva in DIR som sökord. Vips har man ännu mer information.

krångligt! att behöva starta ett segt jävla program för att få information om ett kommando kallar jag inte direkt användarvänligt!

På den tid du har startat upp hjälp, sökt efter dir och valt att visa informationen, har jag läst igenom halva manualen om ls. Dessutom kan du inte trycka [F1] när du sitter i kommandotolken!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus

Precis som jag berättat för Raice innan kan man trycka F1 i Windows och här skriva in DIR som sökord. Vips har man ännu mer information.

Och om du någonsin läser ordentligt och _allt_ man säger så har du några nackdelar med detta, som jag har påpekat. Bla. att du inte kan få information utanför ett program, om tex. bibliotek och dylikt, samt att varje programmerare får mer jobb.

Visa signatur

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
"Tot kto samoiltushi infarmator tot kto sam ne ponjal sto on rasskasoval"

Permalänk
Medlem

*Ehum* Vill inte störa er Linux vs Windows disskution men jag undrar , Varför kan man inte använda Mac OS X i skolor? Vore ju helt perfekt efterssom man då får BSD´s stabilitet och OS X trevliga GUI och inte behöver skriva in ett enda kommando ( Man kan ju göra det om man vill men det behövs inte).
Är det för att Apples hårdvara är så dyr / Många använder M$ för att dom tror att det är bäst/det enda som finns? Använder själv Mac OS X hemma är mycket nöjd..
Ang Linux, Jag är 14 och klarar av att använda Linux, .. liksom hur svårt är det? Hellre lär jag mig att skriva ./configure , make , make install , mm (Grunderna) istället för att köra ett instabilt OS som Windows. Alla får väl ha sin egen åsikt men själv hatar jag MS