Program för att automatiskt ändra ID3 (mp3)-taggar

Permalänk
Medlem

Program för att automatiskt ändra ID3 (mp3)-taggar

Hej Swec,

Jag försöker sortera och fixa till lite i mitt lokala musikbibliotek för att få låttitlar, albumnamn etc. heta det jag vill. Det är ju i sig inte så svårt att byta namn på filerna och ändra i taggarna, men har man ett par hundra album är det väldigt tidsödande och tråkigt.
Därför undrar jag om det finns något litet program som kan göra det automatiskt till mig, t.ex. om en låt heter "01 Friday" ska den ta bort de tre första tecknen så titeln blir "Friday". Samma princip med album som kanske har bandet eller releaseår med i albumtaggen. Är det någon här som möjligtvis känner till ett sådant program?

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

Det blir inte automatiskt, men med Mp3tag kan du hämta taggar från filnamn genom att specificera ett mönster.

Annars rekommenderar jag MusicBrainz Picard, som använder sig av en gigantisk användarskapad databas för att tagga musik. Den kan även ta "fingeravtryck" på musiken och matcha mot en databas för att lista ut vilken låt det är.

Om du vill använda Picard så bör du läsa manualen/guiden: http://picard.musicbrainz.org/docs/basics/.
En detalj som kan vara lite lurig är att ett album kan ha väldigt många releaser, men Picard brukar göra ett bra jobb att lista ut vilken det är.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.