Definitionen på vad som är allmänna kunskaper inom ett område skiljer sig kring vilka man pratar med.
T.ex. Det som är allmänna kunskaper inom sjukdomar och vård för en sjuksköterska är inte detsamma för oss som jobbar inom IT.
De sakerna som ingår i Lenias utbildning är sådant som många av oss kodare kommer i kontakt med och det tillhör allmänbildningen att kunna skapa t.ex. en vmware exisi server som hostar några VM och man har domönkontrollers och olika subnät etc.
Dessa saker lärs inte ut alls på de flesta högskoleutbildningar utan man får lära sig detta i arbetslivet den hårda vägen..
Majoritet av alla kodare kommer dock inte så mycket i kontakt med det som ingick i Lernias utbildning med nätverk och servrar så valet blir ett karriärval. Men det finns många som jag som jobbar inom båda fälten. (med nackdelen att man då ofta både är en kass IT-tekniker och en kass kodare)
Nå vad man blir på efter utbildningar på svenska så skulle jag säga.
Lenias: Drifttekniker av servrar och underhåll av nätverk,
Malmös högskola: Programmerare.
Och det finns som sagt inget hinder att jobba inom båda områdena samtidigt. Men i princip inget som man lär sig på högskolan lär man sig på Lernia och vice versa. (bortsett från grundläggande nätverk etc)
edit:
För övrigt skulle jag vilja påstå att det man lär sig på Malmös högskolans systemutvecklingslinje är också sånt som tillhör allmänbildningen och "alla" som jobbar inom IT bör kunna detta, dock inte direkt efter sin utbildning men har man jobbat 10år inom IT och inte kan detta så skulle jag fortfarande se personen som en junior inom IT.
-Ett förtydligande objektorienterad programmering etc är allmänbildning och inte vara så oinsatt så att man ej kan granska funktioner i kod, detta innebär dock inte att alla inom IT på något sätt behöver kunna skriva bra kod eller koda så mycket på jobbet.