Nej, jag har aldrig sett en långtradare som kör om en annan långtradare men det kan ju bero på att det endast är ca 10-20 km motorväg på 350 km mellan studieorten och föräldrarna. Jag har dock sett "elefantenrennen" på Youtube. Autobahn med tät trafik är inte samma som en landsväg med gles trafik. På en vanlig landsväg skulle de nog aldrig ens tänka på att snigla förbi. Det är helt onödiga omkörningar eftersom det handlar om några få minuter som de sparar under den flera timmar långa resan. Nu handlar ju diskussionen om bilar och motorcyklar.
SMC håller med mig angående hastighet.
- I långsamma köer är det OK att byta fil eller ligga mitt på linjen om du gör det på ett säkert sätt.
- Anpassa hastigheten när du passerar en kö som rör sig. Skillnaden mellan din och köns hastighet bör inte vara högre än 10 km/h. Då har du chans att göra en bedömning av din omkörning för varje fordon du kör om.
Alltså enkelt att köra om fastän kön håller 90.
Hastighetsmätaren visar som på de flesta bilar lite för mycket så nog kan den egentliga hastigheten vara 100. Svårt att veta exakt med en analog mätare. En bil som jag ibland kör med har en liten skärm i mitten så att man ser hastigheten. Brukar ha farthållaren så att GPS:en (som inte är inbyggd i bilen) pendlar mellan 100 och 101 vilket stämmer enligt hastighetstavlorna. Sänker man ens lite börjar fler bilar nosa en där bak. Tyvärr har jag i den andra bilen inte sett någon hastighetstavla på länge och har ingen GPS, därför blir det en gissning.
Skulle sporthojar köra som jag hade jag väl inte blivit omkörd av alla? Du sätter sporthojar och glidare (eller vad de nu kallas) i samma grupp. Glidare kör för det mesta som folk, det håller jag med om. Sporthojar däremot...osäker på om jag någonsin stött på en som inte kört om och försvunnit ur synfältet på ett par minuter (om det är en rak nerförsbacke, annars tar det mindre än en minut).
SMC tycker att det är säkert att ställa sig inne i en kö (inte längst bak).
Mycket rättfärdigande via gissningar från dig.. Men ja, lev du i ditt "det jag gör är rätt för det kan jag moraliskt försvara och alla andras fel är värre och sämre".
Sen kan du gladeligen få visa var någonstans SMC säger att det är säkert att stå i en kö, de jobbar rätt aktivt för att lobba för oss i kollektivfälten just för att det inte är speciellt säkert att sitta i en kö i ett oskyddat fordon bland alla disträa bilförare.
Turn left! No, not that left, the other left!