Uppgradera eller köpa ny speldator

Permalänk
Medlem

Uppgradera eller köpa ny speldator

Hej,
Augusti 2011 skrev jag en tråd på här på Sweclockers om idéer för en ny spel dator och efter flera svar från hjälpsamma och trevliga personer här på forumet så kom det att bli detta som jag köpte:
(Sparade priserna för er som är intresserade av historia)

ASRock 970 Extreme4 (700 kr)
500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ (281 kr)
AMD Phenom II X4 955 3,2GHz Black Edition (784 kr)
Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE, LOW PROFILE (247 kr)
Gigabyte GeForce GTX 560 Ti 1024MB OC (1,523 kr)
Fraktfritt Sweclockers vid köp över (-500kr)
Fractal Design Core 3000 Svart (479 kr)
Corsair TX 650W V2 80+ Bronze (589 kr)
Optiarc AD-7280S Svart SATA, OEM (156 kr)

Allt detta hamnade på ca 6 000 kr och jag har varit helt fantastiskt nöjd med datorn.
MEN, pga nyare och mer krävande spel så önskar jag nu att uppdatera/köpa ny dator (har väldigt låg FPS i tex Wildstar och spelet hänger sig då och då).

Jag hoppas det är ok om jag återigen frågar er här på Sweclockers efter råd.

Som info kan jag säga att jag helst vill försöka komma billigt undan och vad jag förstår så har jag två alternativ:

Alt 1: Uppgradering.
Alt 2: Köpa ny dator.

Jag är inte den mest kunniga vad det gäller datorer men att tex sätta in ett nytt grafikkort bör jag klara efter instruktioner.

Till mina frågor:
Räcker det med att jag uppgraderar och i sådana fall vad skall jag köpa?
Finns det någonstans i Stockholm där jag kan lämna in datorn för uppgradering eller bör jag försöka göra detta själv?

Jag är mycket tacksam för svar och vill passa på att önska er alla en fortsatt trevlig dag.
MVH Oskar

Permalänk

Köp en ny dator! Sälj av den som du har där eller använda som en extra dator.

Jag personligen rekomenderar Intel processorer över AMD då det känns som att det är lite mer kräm i dom!

Du behöver i stort sett byta ut allt ändå där om du vill ha en ny och fräsch dator, Vad är din budget?

Permalänk
Medlem

@mellejr:

En Amd FX8350 mer minne och ett grafik kort borde vara den billigaste uppgraderingen , jag har en FX själv och funkar bra ännu.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1462288&o=inkfrakt
Cpu ligger runt 1800kr
ett bra grafik kort amd R9 3900 ca 3500kr ev Nvidia 970 ungefär samma pris Amd kortet är snabbare men annars rätt lika
Din nätdel räcker till detta!

Minne har jag ingen koll på men lite mer bör du ha!

Detta är inte alls det värsta utan ett bra budget alternativ.

Jag kör bf4 bf3 crysis mm och det fungerar skitbra på min FX8350 samt Amd R9 390 grafik kort

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

@Makaveli1:
Först vill jag säga tack för svar!
Min budget skulle jag säga ligger på 7-8 tusen (max)
Får man en bra dator för de pengarna och vad tycker du jag borde köpa? (vill ha en färdigbyggd med OS) och vad tycker du jag kan sälja denna för?
MVH Oskar

Missade att fråga om pris rörande försäljning
Permalänk
Medlem

@solifer68:
Tack för svar!
Ok, jag ska väga detta mot att köpa en ny dator efter fler förslag i forumet.
MVH Oskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mellejr:

@solifer68:
Tack för svar!
Ok, jag ska väga detta mot att köpa en ny dator efter fler förslag i forumet.
MVH Oskar

Bara ett exempel , netonnet har fyndvaror till bra priser med samma garantier som ny , köpte mitt R9 390 där till ca 400 kr lägre pris helt nytt även om det är fyndvara.

Cpu under här är modellen under 8350 rätt lika men lägre klockad, dom hade även en FX9370 för 1600kr i fyndhörnan
https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen...

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av mellejr:

@Makaveli1:
Först vill jag säga tack för svar!
Min budget skulle jag säga ligger på 7-8 tusen (max)
Får man en bra dator för de pengarna och vad tycker du jag borde köpa? (vill ha en färdigbyggd med OS) och vad tycker du jag kan sälja denna för?
MVH Oskar

I detta fallet är det bättre att byta till en 8320/8350/8370 och ett 970/390/390X. Du kan dock få plats med ett Z97-moderkort och en 4690k i budgeten.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

@ArcticFire:
Hej!
Tack för svar.
Du menar att jag bör byta processor, grafikkort och eventuellt moderkort om jag förstår det rätt?
Bor jag inte även skaffa mer ram-minne?
MVH Oskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mellejr:

@ArcticFire:
Hej!
Tack för svar.
Du menar att jag bör byta processor, grafikkort och eventuellt moderkort om jag förstår det rätt?
Bor jag inte även skaffa mer ram-minne?
MVH Oskar

Ja, det är väl det enda som "måste" bytas.
Såg inte att du endast hade 4GB minne. Borde nog uppgraderas till åtminstone 8GB.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Här är en dator som du skulle kunna köra på. Det är lite dyrare än din budget på 8k, men då får du nåt som räcker ett tag för ett bra pris.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8645759/2015-10-21

Självklart om du är ute efter att verkligen inte lägga ner mycket pengar, så solifer68 hade ju ett bra förslag.

Edit: chassit råkade bli ett m-atx så byt det mot nåt liknande vanligt istället

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 36 TB HDD | GPU: Intel A310 | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |