Multi-GPU på Windows 10

Permalänk
Medlem

Multi-GPU på Windows 10

Hej!

Kör just nu Windows 8.1 med en i5-3570K och ett 7970. Har Lucid Virtu MVP 2.0 och har skärmen inkopplad i moderkortet. När jag spelar så ser Virtu MVP till att mitt 7970 används.

Dock så finns Virtu MVP inte för Windows 10. Sköter Windows 10 detta själv?
Annars så behöver jag flytta skärmkabeln till mitt 7970 och så får det ligga och köra (=dra ström) hela tiden istället för att bara aktiveras när jag spelar.

Är nog inte så sugen på att uppgradera till Windows 10 om det innebär att mitt 7970 ska käka ström hela tiden istället för att det sköts av iGPUn. Inte heller så sugen på att ha skärmkabeln i moderkortet och sen varje gång jag ska spela starta om, ändra i BIOS, flytta på kabel.

Någon som kan bringa klarhet i detta?

Edit: Använder datorn rätt mycket men spelar sällan så det känns helt enkelt onödigt att 7970 ska ligga och dra kräm hela tiden. Förstår att den förstås inte drar 100% när man inte belastar den. Kanske ska koppla in elmätaren och testa men det får bli ett senare projekt.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på att detta program säkert funkar för 10an också, bara att installera sen testa. Om du inte är nöjd kör 8.1

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Och ett grafikkort käkar så mycket ström har du ett högt el pris eller så. Kör med skärmkabeln direkt i grafikkortet hela tiden vet ja du spar inte mycket på att göra som du gör. Ström ligger på gpu ändå även fast du kör via virtu MVP fast inte lika mycket som vanligt annvändande.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Hedersmedlem

Känns ju inte som att du kommer tjäna speciellt mycket på att göra som du gör, tvingar du processorn att ta grafiken också drar väl den mer ström istället?