Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Som de flesta nog är överens om är det en solklar högerregelkorsning om det skulle bli en olycka och utredas. Men det finns ju tonvis med korsningar där "lokala regler" har åsidosatt högerregeln vilket kan vara väldigt farligt. Här är ett exempel på en korsning där avfarten från en motorväg kommer ut och ansluter till väg som ej är huvudled och alltså gäller högerregeln (men här blir man idiotförklarad av både de som kommer från motorvägen och de som åker bakom en om man stannar för att släppa fram från höger).
https://goo.gl/maps/E3HnR1v67TG2 (sedan något år tillbaka så sitter det lämna företräde i denna korsning, vilket tyder på att det var en väldigt oklar högerregelskorsning).

Jag antar att du syftar på korsningen som ligger rätt fram där motorvägen kommer från höger sida?
Vad jag kan se så sitter det en huvudledsskylt direkt efter avfarten samt även på andra sidan vägen d.v.s att vägen är huvudled.

Så jag kan förstå om du blir idiotförklarad för att du stannar här
Nu kan ju även bilderna på google maps vara gamla, men vad som går att utläsa på det du länkade så är det åtminstone huvudled.

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av NybbTronio:

När vi ändå har högerregeln uppe på tal så kanske någon kan förklara vad den ens gör för nytta?
Jag tänker så här: Om man ska ut på en större väg är det oftast väjningsplikt eftersom den större vägen är huvudled, men på mindre vägar där högerregeln gäller brukar det ändå inte vara sån pass trafik att man tvingas stå och vänta länge och alltså finns väl ingen anledning till att en bil ska stanna och släppa ut en?

Hur vet man vem som ska lämna företräde om det inte finns en regel eller skylt som berättar det?

Tanken är ju att du ska anpassa farten så att du hinner stanna om det kommer en bil i korsningen.

Permalänk
Avstängd

är det ingen huvudväg så är det ingen väjningsplikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RSX:

https://www.google.se/maps/@59.2726904,17.9088589,3a,75y,265....
Både den här korsningen och den lite längre fram..

För mig är det högerregel som gäller där, har bestämt mig att alltid köra på det. Men sen finns det de som inte fattar hur det fungerar och tutar på en.. Nästan alla som kör på den här vägen tror och förväntar sig att de som kommer från höger sida ska väja..

Om jag kommer från höger och ska svänga vänster/höger, så då ska "Google-bilen" lämna företräde, eller?..

Kan ju inte bli mer tydligt.. Vägen är ingen huvudled.. Det finns ingen väjningsplikt eller stopp skylt på höger sida..

Kanske är det att vägen är 50 km/h och folk orkar inte stanna och släppa förbi de som kommer från höger..

En tumregel är att det alltid är högerregeln om inte skyltar säger annat. Själklart är det högerregeln som gäller i T-korsning. Men som många andra säger så är det skrämmande få som kan den eller som bryr sig om den när det gäller T-korsningar och parkeringsplatser.
Det många inte vet är att högerregeln gäller även inne på parkeringsplatser. Dock är det viktigt att komma ihåg utfartsregeln som kan förvirra för högerregeln.

Sedan ska vi inte tala om hur folk kör i cirkulationsplatser eller rondeller!!!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brunbeck:

Jag antar att du syftar på korsningen som ligger rätt fram där motorvägen kommer från höger sida?
Vad jag kan se så sitter det en huvudledsskylt direkt efter avfarten samt även på andra sidan vägen d.v.s att vägen är huvudled.

Nu kan ju även bilderna på google maps vara gamla, men vad som går att utläsa på det du länkade så är det åtminstone huvudled.

Jo, de har gjort om detta på senare tid och gjort vägen till huvudled och satt lämna företräda på motorvägsavfarten :). Innan så var det inte huvudled och då var det en sådan där korsning där högerregeln "inte gällde". Kanske skulle varit tydligare med detta i inlägget haha.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Skrivet av Brunbeck:

Kollade det på kartan, det finns ingen skylt före korsningen så det blir huvudled först efter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Jo, de har gjort om detta på senare tid och gjort vägen till huvudled och satt lämna företräda på motorvägsavfarten :). Innan så var det inte huvudled och då var det en sådan där korsning där högerregeln "inte gällde". Kanske skulle varit tydligare med detta i inlägget haha.

Jag skulle gissa att det helt enkelt "fattades" en skylt och att trafikverket inte hade koll på att det fattades en skylt i den korsningen. Blir ju lätt fel när människor är inblandad.

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Inaktiv

Högerregeln gäller men det är ingen som bryr sig om den. I praktiken så tillämpas störst kör först eller "status" på vägen. D.v.s. de på den mindre/mindre trafikerade/anslutande vägen har alltid "väjningsplikt".

Permalänk
Medlem

Stockholmare och Avestabor

Hej griid_83 ! Jag måste till kanske din stora glädje meddela att Avestaborna -de flesta tyvärr är lika dåliga som Stockholmare på att kunna trafikreglerna. Även om du inte tror det så vill jag vara seriös och verka för att vi tillämpar de lagar och trafikregler som finns. Det gör mindre ont och kostar mindre för antalet olyckor bör minska då. Att jag överreagerar beror på att alltför många okunniga besserwissertyckare tror utan att veta i bl.a. den här frågan. Jag har tidigare noga studerat vår lagtext samt även nyss varit i kontakt med transportstyrelsens uttolkare av trafikreglerna per telefon och fått min tolkning vidimerad. Som lite kuriosa sätter man i Avesta upp skyltar som är rektangulära gula med svart ram på högkant och med texten O B S ! Höger regeln gäller i fyra rader under varann. Gör lika i Stochholm kanske det bättrar på sej. Väl mött i all vänlighet och GOTT NYTT ÅR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hello Kitty:

Hej griid_83 ! Jag måste till kanske din stora glädje meddela att Avestaborna -de flesta tyvärr är lika dåliga som Stockholmare på att kunna trafikreglerna. Även om du inte tror det så vill jag vara seriös och verka för att vi tillämpar de lagar och trafikregler som finns. Det gör mindre ont och kostar mindre för antalet olyckor bör minska då. Att jag överreagerar beror på att alltför många okunniga besserwissertyckare tror utan att veta i bl.a. den här frågan. Jag har tidigare noga studerat vår lagtext samt även nyss varit i kontakt med transportstyrelsens uttolkare av trafikreglerna per telefon och fått min tolkning vidimerad. Som lite kuriosa sätter man i Avesta upp skyltar som är rektangulära gula med svart ram på högkant och med texten O B S ! Höger regeln gäller i fyra rader under varann. Gör lika i Stochholm kanske det bättrar på sej. Väl mött i all vänlighet och GOTT NYTT ÅR.

Mycket bättre inlägg som var mycket trevligare att läsa!
Gott nytt!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Kollade det på kartan, det finns ingen skylt före korsningen så det blir huvudled först efter.

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm, jag minns inte exakt hur det var tidigare, men hur som helst så sitter det i alla fall lämna företräde på anslutande motorvägsavfart.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Hur vet man vem som ska lämna företräde om det inte finns en regel eller skylt som berättar det?

Tanken är ju att du ska anpassa farten så att du hinner stanna om det kommer en bil i korsningen.

Den som ska svänga ut på en ny väg väntar och den som kommer på den vägen och således fortsätter på samma väg och kör rakt fram fortsätter bara köra, det tycker jag vore det enda logiska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NybbTronio:

Den som ska svänga ut på en ny väg väntar och den som kommer på den vägen och således fortsätter på samma väg och kör rakt fram fortsätter bara köra, det tycker jag vore det enda logiska.

Och vid 4vägs, Y-korsningar eller andra typer där "svänga ut på ny väg" inte är riktigt applicerbart eller lättdefinerat?

edit: För "huvudled"-regeln finns ju redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NybbTronio:

Precis, därför används detta trafikmärket väldigt mycket på östra sidan av Östersjön. Då följer man lagen om man kör på det sättet då högerregeln uppenbarligen inte går att få in i folks hjärnor. Jag är väldigt dålig på den, men å andra sidan stöter jag väldigt sällan på sådana korsningar. En gata som går igenom en stad nära mig har likvärdiga korsningar på halva sträckan och förkörsrätt tackvare trianglar på andra halvan. Trafiken på den andra halvan flyter på mycket bättre. De som kör på sidovägarna måste ju stanna oberoende för att undvika att bli påkörda.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg raderade i enlighet med §1*

Vänligen håll en trevlig ton.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Och vid 4vägs, Y-korsningar eller andra typer där "svänga ut på ny väg" inte är riktigt applicerbart eller lättdefinerat?

edit: För "huvudled"-regeln finns ju redan.

Då smäller man ner trianglar i vägen.

Permalänk
Avstängd

Tveklöst högerregeln.
Har man körkort ska man inte ens behöva fundera på vad som gäller.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NybbTronio:

När vi ändå har högerregeln uppe på tal så kanske någon kan förklara vad den ens gör för nytta?
Jag tänker så här: Om man ska ut på en större väg är det oftast väjningsplikt eftersom den större vägen är huvudled, men på mindre vägar där högerregeln gäller brukar det ändå inte vara sån pass trafik att man tvingas stå och vänta länge och alltså finns väl ingen anledning till att en bil ska stanna och släppa ut en?

Seriöst?

Nyttan den gör är att den talar om vem som ska vänta på att trafiken från övriga håll i korsningen passerat.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Skrivet av hoski:

Seriöst?

Nyttan den gör är att den talar om vem som ska vänta på att trafiken från övriga håll i korsningen passerat.

Jag vet vad den gör men jag tycker den fungerar tvärtom mot vad den borde.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NybbTronio:

Jag vet vad den gör men jag tycker den fungerar tvärtom mot vad den borde.

Hur menar du att den fungerar tvärt emot hur den borde?

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd

Visar inte skyltar osv. något så är det högerregeln som gäller. Dock verkar många trafikanter skita i det och tycker att den som kör på störst väg har rätten att köra före. Eftersom många följer ''störst väg vinner'' så känner jag mig rätt osäker i trafiken, jag tog AM-kortet för ca 3 månader sedan och jag vågar fortfarande inte bege mig ut på vältrafikerade vägar, man vet ju knappast vad som gäller när andra skiter i reglerna.

Edit: Vet inte vart den ruttna vägen till höger kommer ifrån så alternativt kan utfartsregeln gälla, icke säker.

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Ingen väntar, alla kör!!

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ScaniaTuktarN:

Visar inte skyltar osv. något så är det högerregeln som gäller. Dock verkar många trafikanter skita i det och tycker att den som kör på störst väg har rätten att köra före. Eftersom många följer ''störst väg vinner'' så känner jag mig rätt osäker i trafiken, jag tog AM-kortet för ca 3 månader sedan och jag vågar fortfarande inte bege mig ut på vältrafikerade vägar, man vet ju knappast vad som gäller när andra skiter i reglerna.

Edit: Vet inte vart den ruttna vägen till höger kommer ifrån så alternativt kan utfartsregeln gälla, icke säker.

Osäker behöver man inte känna sig. Man får alltid anta att andra trafikanter inte kommer stanna och släppa fram dig, och inte köra förrän man är säker på att de verkligen stannar och gör det.

Att bara kasta sig ut i korsningen är aldrig en bra idé..

Vägen till höger är en vanlig väg. Solklart att det är högerregeln och inte utfartsregeln som gäller.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av NybbTronio:

Då smäller man ner trianglar i vägen.

Smäller in i bilen som "även" hade förkörsrätt menar du?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frankof:

Ingen väntar, alla kör!!

Nån väntar ju, annars skulle det bli en krock så fort två bilar kom till en korsning samtidigt...och riktigt så många olyckor sker då inte

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henkiii:

Det finns inget som heter förkörsrätt, det finns bara väjningsplikt. Man har aldrig rättigheter i trafiken, bara skyldigheter.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Har inte läst alla svaren men abntar någon redan svarat på det. Men skriver ändå. Enda möjligheten är om det är huvudled du åker på nu, men då skulle det varit väjningspliktsskylt för dem till höger samt markeringar i vägen vilket är inte är. Så det är högerregel. Men det fungera olika bra beroende på vart det är. i Karlstad fungerar det väldigt dåligt medans i hela Norge är det väldigt känsligt om man inte följer högerregeln.

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av hoski:

Jag tycker att kör du på en väg och det kommer en annan väg till höger. Där kommer en bil och vill köra ut. Då ska du inte stanna och släppa ut den utan den ska vänta.

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Nej det menar jag inte.

Jag menar ungefär att det helt ska vara som om det vore utmärkt huvudled hela tiden.

Med smälla ner trianglar menar jag sätta dit väjningsplikt. Men jag har läst om och förstår att det kan tolkas som olycks-varnings-trianglar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NybbTronio:

Jag tycker att kör du på en väg och det kommer en annan väg till höger. Där kommer en bil och vill köra ut. Då ska du inte stanna och släppa ut den utan den ska vänta.

Ok, så du menar att den inte borde gälla i T-korsningar.
Men alla andra typer av korsningar då? Det finns många andra typer av korsningar än fyrvägs- och T-korsningar.

Visa signatur

///M4