SweClockers klassiska musmattor återvänder!
Permalänk
Medlem

Mitt ljud buggar

Hej!

Det är nånting väldigt skumt med mitt ljud. Det fungerar precis som det ska men typ en gång varje timme så börjar mitt ljud hacka i typ 3 sekunder, och när det händer så laggar hela datorn också. Det är inte så hemskt när man bara sitter på typ youtube men när du sitter o kör nåt spel så kan det förstöra en hel del. Skaffade DPC Latency checker och allting ligger på stabilt 1000 tills det börjar lagga i dom där 3 sekunderna när den spikear upp till 30 000 i 5 ticks sen går den ner på 1000 igen. Tog och laddade ner Driver toolkit och HWiNFO för att hitta vad jag hade för ljud kort och antar att det visar upp korrekt på HW där det står att jag har Intel lynx point PCH och ATI/AMD Tahiti men på Drivertoolkit så står det att jag inte har något Ljudkort alls :s

Permalänk
Medlem

Tror inte du skall fokusera på ljudkortet faktiskt. Det är nog bara ett symptom.
Du skriver att hela datorn när det laggar. Det är "felet". Datorn gör något som gör att den inte hinner mer ljudet därav lagget.

Sen vad den gör har jag ingen aning om och det kan vara ganska så svårt att ta reda på också.

Prova att koppla in en annan hårddisk i datorn och installera windows där för att se om felet kvarstår. Gör det inte det så installera om datorn

Visa signatur

"Man kan aldrig vara bäst ändå så.. "

// Haseman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Draezer:

Hej!

Det är nånting väldigt skumt med mitt ljud. Det fungerar precis som det ska men typ en gång varje timme så börjar mitt ljud hacka i typ 3 sekunder, och när det händer så laggar hela datorn också. Det är inte så hemskt när man bara sitter på typ youtube men när du sitter o kör nåt spel så kan det förstöra en hel del. Skaffade DPC Latency checker och allting ligger på stabilt 1000 tills det börjar lagga i dom där 3 sekunderna när den spikear upp till 30 000 i 5 ticks sen går den ner på 1000 igen. Tog och laddade ner Driver toolkit och HWiNFO för att hitta vad jag hade för ljud kort och antar att det visar upp korrekt på HW där det står att jag har Intel lynx point PCH och ATI/AMD Tahiti men på Drivertoolkit så står det att jag inte har något Ljudkort alls :s

Inte så att du ställt in en hårdidsk att varva ner? För när den hårddisken ska varva upp igen så kan saker och ting bli väldigt långsamma.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

@Haseman: Har haft det här problemet sen jag skaffade datorn för 1.5 år sedan. Men det har börjat blivit att man märker av det mer och mer för det händer oftare. Jag har installerat om datorn 2 gånger sen dess men har inte testat en ny hårddisk eftersom jag ej har en extra.

Permalänk
Medlem

@Draezer:

Ok, anledningen till en annan hårddisk var primärt för att du skulle slippa installera om allt om det inte behövdes. Då kunde du bara gjort en testinstallation på en temporär hårddisk.

Har du testat och ställt datorns energiläge till "Hög prestanda" eller va det nu heter på svenska "High Performance" heter det iaf på Engelska? Då tillåts inte lika mycket saker i datorn att stänga ner sig. Som standard så ligger ju en dator på ett mellanläge och det är ur energisynpunkt bra men ur prestandasynpunkt helt horribelt.

Visa signatur

"Man kan aldrig vara bäst ändå så.. "

// Haseman

Permalänk
Medlem

@FX9: Visste ej att man kunde ställa in den så att den varvade ner, men hur gör man det? Allt som jag har googlat efter har bara sagt att det ej går eller att du ska gå in på energialternativ och ändra där vilket inte gör någonting

Permalänk
Medlem

@Haseman: Jo jag kör på hög prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Draezer:

@FX9: Visste ej att man kunde ställa in den så att den varvade ner, men hur gör man det? Allt som jag har googlat efter har bara sagt att det ej går eller att du ska gå in på energialternativ och ändra där vilket inte gör någonting

Skrivet av Draezer:

@Haseman: Jo jag kör på hög prestanda.

Fungerar bara på mekaniska diskar och jag tror det är aktiverat att de ska varva ner som default när man installerar windows.
Kontrollpanelen->energialternativ->ändra schemainställningar->avancerade inställningar->Hårddisk
Här kan man ändra alternativet "Stäng av hårddisken efter" Ställ in den på Aldrig.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

@FX9: Har gjort men gör ingen skillnad alls :/