Det du skriver att artikeln utmynnar i är inte riktigt sant. Att inte klicka på okända mail är bara en liten del av det. Det viktiga var kanske att använda sin egen hjärna. Redaktionen på Sweclockers har nogsamt tillhållit mig att bara skriva om saker för konsument. Jag kan skriva om raketer, superdatorer och gruv-data också, men då faller det lite utanför Sweclockers ramar.
Dina åsikter om bristen på utbildning är alldeles riktiga. Sanningen är att ingen utbildning i datasäkerhet alls sker i det svenska samhället idag. Skolorna talar inte nämnvärt om det, ej heller de förr så stora folkbildarna radio och TV. Vem ska då tala om det för den breda allmänheten som sitter med sina näsor nere i Facebook hela dagarna och glatt klickar på allt som rör sig? Myndigheterna ger jag inte heller särskilt mycket för. Ett säkerhetsföretag jag känner, meddelar att ALLA större företag och myndigheter har drabbats av cryptolocker, men väldigt få vågar knysta om det. Företagen pysslar inte heller med säkerhetsutbildning. Det har till exempel provats att dela ut godis till de anställda som lämnar sitt lösenord i utbyte. Det fungerar.
Det är alldeles klart att den som kan få in en fot någonstans i den statliga administrationen och kan börja pumpa ut utbildning i datasäkerhet till massorna har sitt resterande arbetsliv räddat. Men som skolorna ser ut idag... nja.
De som vill ha artiklar här på Scweclockers i mera avancerade teknikämnen får övertyga redaktionen om att det är passande. Jag skriver så gärna.
Partikelforskning? Rymdfart? Atomur? Gasturbiner och deras sensorsystem? Elektronikkonstruktion? Datorstyrda kanoner? Radar? Syntar och deras användning? Restaurering av video? Beröringsfri avspelning av vinyl? Jag har hundratals ämnen, men det är inte upp till mig att besluta.