@Gropenator: med tanke på hur mycket strul jag haft med korrupt SD-kort rootfs på min RPi, något som helt försvunnit efter att jag endast bootar från SD-kort och sedan kör rootfs från USB så är det verkligen 👍 på detta! Blir helt klart inköp av en RPi3 för att ersätta min nuvarande RPi som rullat länge som enkel hemmaserver.
Undrar om det ändå inte är så att vissa RPi har lite "dålig" spänningsdelning, får man en sådan blir det lätt korrupt SD-kort medan de som har turen att få en med "bra" spänningsdelning så fungerar det bra med vettiga SD-kort. Är inte elektronikingenjör så vet inte exakt hur stora avvikelser som är OK, men noterade att min Arduino Uno verkligen har 3,300 V (enligt min multimeter) på 3,3 V och 5,00 V på 5 V medan RPi ligger på 3,25-3,26 V och 5,2 - 5,3 V.
Har ungefär samma erfarenheter som dig vad det gäller korrupt SD-kort. Har 2st RPI1 Model B varav den ena sedan den var ny inte klarat sig längre än max 1 vecka utan korruption (testat massvis av olika SD.kort). Den andra är ungefär lika dålig med en "vanlig" mobilladdare som strömförsörjning. Hittade ett större nätagg på 5A och med detta verkar den fungera mkt bättre (men inte perfekt). Detta styrker ju misstanken om att det är dålig strömförsörjning som får kortet att bli korrupt.
Samtidigt har jag kollegor som påstår sig ha RPis som levt i flera år med samma SD-kort, trots frekventa hårda omstarter (rycka kabeln).
Pga ovanstående problem känner jag 0 förtroende för RPi med SD-kort. Sitter just nu och funderar på en offsite-lösning där RPi3 med wifi hade varit perfekt då man kanske kan köra nfsroot över wlanet till en liten NAS med vanlig disk