Tänkte köpa ny dator för cirka 15000, vad ska man ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av banana12345:

@perost: skulle du rekommendera något specifikt 970 kort samt skärm?

känns så värdelöst att köpa ett dyrt grafikkort för att skaffa ett nytt efter något år.... :'(

blev tipsad http://www.inet.se/produkt/5410108/xfx-radeon-r9-380-double-d... på reddit

Nej, nej, det kortet är slöare än ett 970.

Skrivet av banana12345:

@MacAllan: varför bättre? och vad gör det för skillnad med ett 3.1? har ingen aning vad det ens betyder.

ASUS moderkort håller högre kvalitet än asrock, sen tycker jag deras UEFI (bios) är bättre och enklare att ställa in.

Gällande USB 3.1 så ser jag du redan fått ett bra svar.

Permalänk
Medlem

Tycker att @agitax hade en bra setup. Sitter och skissar på en egen just nu, där jag kommer plocka en del komponenter från min nuvarande burk för att komma ner i pris.

Rekommenderar varmt att du unnar dig en SSD iallafall. Känns otänkbart att lägga så mycket pengar på en ny burk utan en SSD för OS och iaf de 2-3 mest spelade spelen. Denna täcker det flesta behov:
https://www.netonnet.se/art/komponenter/harddisk/ssdsata2a5tu...

Edit. Läste just lite på den här länken, och det lutar nog åt 4790k trots allt. Har hört lite snack om att i7'an har lite problem med HT och många Ubisoft titlar vilket låter oroande, så jag skulle nog försöka kolla upp det innan det blir ett köp för mig...uppgraderar främst för The Division och ett par år framåt.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

@banana12345 Jag gillar idén att köpa ett kort som ger bra prestanda per krona och sedan byta ut det vid senare tillfälle för att ändå komma på samma peng, då jag tycker att det även är mer framtidssäkert. Vad vi vet så kan ju pascal / polaris bryta ny is med sin nya arkitektur. Förmodligen inte så väl dock.

Om det inte är så att du bestämt dig ännu så skulle jag rekommendera R9 390, då jag tycker att det är ett generellt bättre kort än GTX 970. Dessutom kan du få det i 8GB, vilket också är mer framtidsvänligt. Skulle du välja att köra på ett R9 390 så kan jag rekommendera att kolla på Sweclockers test av skärmen AOC G2460PF (http://www.sweclockers.com/test/21454-aoc-g2460pf-amd-freesync-med-144-hz-i-instegsklassen/9#content ).
Det är en trevlig skärm för spel upp till 144Hz som förmodligen kommer att hålla ett bra tag framåt. Den är dessutom riktigt bra prislapp för att ha Freesync. (https://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/gamingbildskarm/aoc-g2460pf/220395.12986/ )
Hade jag inte hoppat på 144Hz-tåget så snabbt och skaffat mig en koreaskärm så hade jag nog gått för den där.

Det finns rätt mycket att kolla om man ska köpa en skärm, men en bra tumregel är att TN-paneler återger färger sämre än IPS-paneler, men kommer att ha snabbare uppdateringsfrekvens och latenser. TN = Spel IPS = film / bild.
Det betyder förstås inte att du inte kan spela på IPS eller vise versa, men är du en die hard CS:GO-spelare eller en videophile så är det viktigt.
Sen är förstås dyrare TN-paneler ibland bättre än billiga IPS-paneler på även färgåterskapning och vise versa. Kolla tester innan du köper för att vara säker på ditt användningsområde.

Hoppas du får ihop någonting du vill ha.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Medlem

Välj en annan CPU , som många säger borde du köpa en K.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Slarre:

@Uikutoru Jag gillar idén att köpa ett kort som ger bra prestanda per krona och sedan byta ut det vid senare tillfälle för att ändå komma på samma peng, då jag tycker att det även är mer framtidssäkert. Vad vi vet så kan ju pascal / polaris bryta ny is med sin nya arkitektur. Förmodligen inte så väl dock.

Om det inte är så att du bestämt dig ännu så skulle jag rekommendera R9 390, då jag tycker att det är ett generellt bättre kort än GTX 970. Dessutom kan du få det i 8GB, vilket också är mer framtidsvänligt. Skulle du välja att köra på ett R9 390 så kan jag rekommendera att kolla på Sweclockers test av skärmen AOC G2460PF (http://www.sweclockers.com/test/21454-aoc-g2460pf-amd-freesync-med-144-hz-i-instegsklassen/9#content ).
Det är en trevlig skärm för spel upp till 144Hz som förmodligen kommer att hålla ett bra tag framåt. Den är dessutom riktigt bra prislapp för att ha Freesync. (https://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/gamingbildskarm/aoc-g2460pf/220395.12986/ )
Hade jag inte hoppat på 144Hz-tåget så snabbt och skaffat mig en koreaskärm så hade jag nog gått för den där.

Det finns rätt mycket att kolla om man ska köpa en skärm, men en bra tumregel är att TN-paneler återger färger sämre än IPS-paneler, men kommer att ha snabbare uppdateringsfrekvens och latenser. TN = Spel IPS = film / bild.
Det betyder förstås inte att du inte kan spela på IPS eller vise versa, men är du en die hard CS:GO-spelare eller en videophile så är det viktigt.
Sen är förstås dyrare TN-paneler ibland bättre än billiga IPS-paneler på även färgåterskapning och vise versa. Kolla tester innan du köper för att vara säker på ditt användningsområde.

Hoppas du får ihop någonting du vill ha.

Vilket r9 390 kort skulle du rekommendera och ifall 970 vilket?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Slarre:

@Uikutoru Jag gillar idén att köpa ett kort som ger bra prestanda per krona och sedan byta ut det vid senare tillfälle för att ändå komma på samma peng, då jag tycker att det även är mer framtidssäkert. Vad vi vet så kan ju pascal / polaris bryta ny is med sin nya arkitektur. Förmodligen inte så väl dock.

Om det inte är så att du bestämt dig ännu så skulle jag rekommendera R9 390, då jag tycker att det är ett generellt bättre kort än GTX 970. Dessutom kan du få det i 8GB, vilket också är mer framtidsvänligt. Skulle du välja att köra på ett R9 390 så kan jag rekommendera att kolla på Sweclockers test av skärmen AOC G2460PF (http://www.sweclockers.com/test/21454-aoc-g2460pf-amd-freesync-med-144-hz-i-instegsklassen/9#content ).
Det är en trevlig skärm för spel upp till 144Hz som förmodligen kommer att hålla ett bra tag framåt. Den är dessutom riktigt bra prislapp för att ha Freesync. (https://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/gamingbildskarm/aoc-g2460pf/220395.12986/ )
Hade jag inte hoppat på 144Hz-tåget så snabbt och skaffat mig en koreaskärm så hade jag nog gått för den där.

Det finns rätt mycket att kolla om man ska köpa en skärm, men en bra tumregel är att TN-paneler återger färger sämre än IPS-paneler, men kommer att ha snabbare uppdateringsfrekvens och latenser. TN = Spel IPS = film / bild.
Det betyder förstås inte att du inte kan spela på IPS eller vise versa, men är du en die hard CS:GO-spelare eller en videophile så är det viktigt.
Sen är förstås dyrare TN-paneler ibland bättre än billiga IPS-paneler på även färgåterskapning och vise versa. Kolla tester innan du köper för att vara säker på ditt användningsområde.

Hoppas du får ihop någonting du vill ha.

Och vad är freesync?

En annan person rekommenderade http://www.inet.se/produkt/2205385/acer-24-predator-xb240h#/m...
Tankar?
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Nej, nej, det kortet är slöare än ett 970.
ASUS moderkort håller högre kvalitet än asrock, sen tycker jag deras UEFI (bios) är bättre och enklare att ställa in.

Gällande USB 3.1 så ser jag du redan fått ett bra svar.

Vilken grafikkort rekommenderar du om 970 eller r9

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av banana12345:

Vilket r9 390 kort skulle du rekommendera och ifall 970 vilket?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av banana12345:

Och vad är freesync?

Skickades från m.sweclockers.com

AMD freesync är en synkroniseringsteknologi. Lite som Vsync. När man inte har Vsync så slänger GPUn in bilder allteftersom, medans med Vsync så låser man till en viss bildfrekvens per sekund. Detta gör att man inte får "screentearing", men skapar däremot andra problem, så som ökade latenser. Detta är vad AMD freesyns ska fixa. Kan inte alla fördelar med teknologin, men den verkar trevlig. Det är en motsvarighet till Nvidias G-sync, vilken ska göra samma sak, men likt de flesta av Nvidias saker så använder dom ett dyrare format som är låst till deras hårdvara. Det är även dyrare med G-sync, då skärmtillverkare måste betala för att använda teknologin.
Ska du ha Freesync-skärm ska du därför ha AMD GPU.

Angående modeller så kan jag inte riktigt kolla upp någonting, då mitt internet är fruktansvärt dåligt för tillfället. Är mitt under byte av ISP.
Generellt så får du samma prestanda om du kör referensmodellerna, vilket innebär att dom använder referenskortets PCB med en annan kyllösning. Dessa är bra att kolla hur dom kyler och vad dom gör för oljud innan du köper. Jag gillar själv Sapphire och MSI, men även Gigabyte. Asus ska väl också vara bra, men har ett litet agg mot dom då min funkar halvdant. Kolla några reviews på kylningen så tar du den med bäst pris/kylning.
Ska du köpa en modell med lite påkostad PCB så brukar dom även överklocka bättre, då dom oftast får flera strömfaser och dylikt. Dessa ska du bara kolla på om du ska överklocka.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Medlem

@banana12345: Angående skärmen så ser det ut som en bra spelskärm. Kolla upp reviews. Där brukar dom ge + och - i slutet. Det är nästan det enda sättet att få en uppfattning om hur skärmen är.
144Hz och 1ms latens GTG (grå till grå) innebär att den är bra som spelskärm. Enligt några enkla sökningar (tar min ibland 2-4 minuter att ladda en sida just nu, så kan inte söka runt mycket) så skrivs det att den har halvtaskiga betraktningsvinklar, vilket är vanligt för TN-paneler. Den verkar vara precis det den utger sig för att vara, helt ärligt. Vill man ha bra betraktningsvinklar och färgåtergivning så är det en bra IPS-panel man är ute efter.

Du kommer att behöva köra DVI-DL eller DP-kabel till skärmen för att få ut 144Hz, på vilken du än väljer.
Den jag länkade fick med en massa kablar, men den du tittade på får men en DP-kabel. Jag skulle gissa på att skillnaden är ganska liten mellan dom, så gå på estetik och hur du vill kunna vinkla den. Samt att jag tror Freesync kan vara trevligt att ha.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Medlem

@banana12345: Helt rätt, bara surt att sitta där om 3,6 eller 10 år och behöva köpa en ny processor, när man kunnat överklocka och få ut 1-2 år till av den gamla

Permalänk
Inaktiv

Gjorden den hära datorn till op, vad tycker ni andra om den?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av banana12345:

Ser bra ut tycker jag. Byt ut RAMminnena om du vill ha grejerna snart, då dom inte hade dem i lager. Lägg till fri frakt Sweclockers om du beställer från Inet och kolla prisjakt om du vill spara några hundralappar. Annars är det bara att beställa.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk

Hur länge fungerar en ssd funderar på att köpa en 1tb och strunta i min gamla hårddisk men bara om dom håller lääääänge

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@earic12 @Slarre @Oneone @Wiggin @MacAllan @BlåBävern @Stefan94 @perost @agitax @fermia @sKRUVARN @RealPower @NordhNet @jetblack @Ryckarn34 @MacAllan @anon245672 @Jäger

Vill först och främst säga ett stort tack till alla som hjälpt mig i denna tråd med råd tips och tankar, ni har hjälpt mig i ett stort val

I Slutändan verkar det som att jag kommer skaffa http://www.prisjakt.nu/list.php?l=3055282&view=b

Undrar hur ni tycker och om ni känner att jag ska välja något annat eller byta ut delar, annars tror jag jag köper den

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna köra på 1150 plattformen, billigare och samma prestanda. Om du vill kör billigare chassi, Define S är ett bra alternativ.

Har själv den skärmen och skulle inte köpa den idag då den saknar Displayport.

Permalänk
Permalänk
Inaktiv

@banana12345: Blir något sånt här om du vill gå med 1150 cpu socket.
Ändrade cpu kylare till hyper 212 evo P.g.a. inte överklocknings bar CPU.

Permalänk

@RealPower: hur kan det va billigare och lika bra? på vissa sätt måste det va sämre ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av banana12345:

@RealPower: hur kan det va billigare och lika bra? på vissa sätt måste det va sämre ?

det är ju dyrare för att det är nyare, så nackdelen är att 1150 blir äldre fortare, men jag tror inte att det är samma prestanda på 1151 som på 1150. Lite bättre är ju 6600k än 4690k likaså med i7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av banana12345:

@RealPower: hur kan det va billigare och lika bra? på vissa sätt måste det va sämre ?

Prestandan i sig är inte nämnvärt sämre. Sen är dock Skylake plattformen den senaste. Sen följer det inte heller med cpu kylare till Skylake. Z97 moderkorten är mycket billigare.

Permalänk
Avstängd

http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i5-6600K-vs-Intel-Core-i5-...

http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i7-6700K-vs-Intel-Core-i7-...

Här ser du att det inte är någon enorm skillnad, speciellt mellan 4790k och 6700k
har du inte pengarna för skylake så, är 1150 att rekomendera men har du några extra hundralappar så ta skylake

Permalänk

@Ryckarn34: förstår inte vad är skylake vad är inte skylake?

Permalänk
Inaktiv

@banana12345: Skylake är 6000 serien av processorer I.E. i-5 4690k är Hasswell och i-5 6600k är Skylake

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon245672:

@banana12345: Blir något sånt här om du vill gå med 1150 cpu socket.
Ändrade cpu kylare till hyper 212 evo P.g.a. inte överklocknings bar CPU.

Den kan du ju inte jämföra med hans egna val, skall du jämföra får du göra det med en 4690K, både cpu och moderkort är sämre i ditt val samt att du har en sämre kylare.

Skrivet av banana12345:

@RealPower: hur kan det va billigare och lika bra? på vissa sätt måste det va sämre ?

Som jag nämnt innan är är det ca 5-10% skillnad mellan ett system på den äldre plattformen (sockel 1150, z97 moderkort) och den nya (sockel 1151, z170 moderkort) som heter skylake.
Tidigare var det stor skillnad i pris på dessa och det var bättre att köpa det gamla för 1000 - 1500kr mindre, numera är prisskillnaden inte lika stor.
Här är två likvärdiga paket med det nya och det gamla så kan du se skillnaden i pris, sen är det upp till dig att välja.

Nya (ca 5-10% bättre prestanda)

Gamla

Permalänk

@MacAllan: aja några hundralappar gör väll inte så jättemycket för mig och sen ska den ju hålla länge tror jag tar 6600 ändå

Permalänk
Inaktiv

@MacAllan: 4460 räcker gott och väl för spel då överklockning av cpu inte gör något i spel se här.

4460 är också 400Kr billigare och borde kanske bara vara 1-3% långsammare (beroende på spel) vilket gör den mera prisvärd

Permalänk
Inaktiv

@MacAllan: Noctua NH-D15 är bortkastade pengar om man inte ska överclocka
När det kommer till moderkortet finns det inget som borde göra skillnad då allt som behövs finns på ASUS H97-Pro gamer men jag kanske har missat något som du kanske ser.

Permalänk

http://www.sweclockers.com/marknad/123650-24-144hz-skarm-aoc-...

Här säljs skärmen begagnad för 1500 fast är inte pf värt?

Skickades från m.sweclockers.com

@RealPower @Slarre

Permalänk
Medlem
Skrivet av banana12345:

http://www.sweclockers.com/marknad/123650-24-144hz-skarm-aoc-...

Här säljs skärmen begagnad för 1000 fast är inte pf värt?

Skickades från m.sweclockers.com

@RealPower @Slarre

Vill du inte ha Freesync så kan det vara värt. Mycket pengar du sparar.
Fast den kommer förmodligen att gå upp i pris en del, plus att fraktkostnaden går på någon hundring eller två.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED