IKEA Markus dödar min rygg - kommer det bli bättre?

Permalänk
Medlem

IKEA Markus dödar min rygg - kommer det bli bättre?

Köpte nyligen en IKEA Markus då jag tyckte den var snygg och verkade mycket skön (när jag var på IKEA och testade).
Nu efter ca 2 veckors användande så står jag inte längre ut. Jag får så inåt h-e ont i ryggslutet efter bara 30 minuter och är rädd för att det ska bli bestående ifall jag fortsätter sitta i den.

Googlat lite och vissa säger att det blir bättre, men jag pallar nog inte.

Vad har ni för erfarenheter av den stolen?
Vad finns det för alternativ som inte kostar över 1500:-?

Nu måste jag också fundera på hur tusan jag ska kunna sälja vidare en ihopbyggd kontorsstol..

Permalänk
Medlem

Har kört med den i flera år utan problem.

Det kommer att vara svårt att hitta någon bra kontorsstol under 1500 där du kan sitta bekvämt i flera timmar. Jag har tyvärr ingen rekommendation där

Tror ändå det kan gå rätt snabbt att sälja, dom är ganska populära.

Permalänk
Medlem

Skräp tycker jag, hade en sådan tidigare. Köp en bättre begagnad Kinnarps istället.

Permalänk
Medlem

Vad hade du för stol innan? Om den var väldigt olik i form så kan det nog ta lite längre tid att vänja sig.

Permalänk
Medlem

Prova lägga en kudde vid svanken och se om den avlastningen gör skillnad. Annars kan du prova resa dig ur stolen, dra dig till gymmet och kör lite marklyft. Träning gör underverk

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Jag har inte ont i ryggen direkt, men jag halvligger i min. Däremot får jag ont i baken av den hårda sitsen, har lagt på två kuddar och det hjälper inte konstigt nog.
Mitt förslag är att köpa en fotölj eller liknande istället, det har jag tänkt göra länge.

Permalänk
Medlem

Jag har ingen värk, men beställde en ryggkudde till min Markus för förebyggande/sitta skönare. http://www.varkbutiken.se/ryggkuddar-svankstod-c-75.html
Finns säkert billigare sidor...

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | Gigabyte 32" OLED 4K 240 Hz -

Permalänk

Haft Markus i 4 år utan några problem. Sitter i en Kinnarps på jobbet men den skulle vara odugligt hemma då man inte kan halvligga i den på samma vis som i en Markus. Svårt med stolar för under 1500kr, men åk runt och prova? Hur är det med träningen?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Avstängd

Sitter på en trästol sen 3 år tillbaka. Med ett par underlag ämnade för utemöbler för att inte få ont.

Troligtvis sitter du och spänner dig för du sitter anorlunda? Jag hade en sån Ikeastol och de är förbannad jävla dålig ergonomi i dem Speciellt om man är van vid bättre. Däremot har jag kompisar som sitter i dem utan problem, de flesta med riktigt dålig hållning.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Jag gillar att ligga som en banan i min Markus stol men jag förstår vad du menar, den dödar min svank vilket känns av när man går och lägger sig. Köpte en king-series dxracer, riktig skit stol den med, men de tvingar en att sitta mer upprakt så man inte dödar svanken. Men som sagt, en svank-kudde är nog allt du behöver.

Permalänk
Medlem

Jag testade Markus, var ren sket. Köpte en DXRacer Iron istället, helt klart det bästa jag någonsin suttit i. Har testat ett par Kinnarps men de var både dyrare samt inte ens bekväma...

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Jag har haft två markus, en tyg en skinn. Jag skulle inte säga att de är skit men jag kunde inte sitta några längre sessioner i dom. Jag provade även en dxracer men den var alldeles för hård för mig. Jag använder istället ett hemmabygge med en Audi s2 recarostol i tyg.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Jag har haft en IKEA Markus på hemmakontoret många år utan att uppleva problem med den. Det är ingen Ullman som jag har på jobbet som jag älskar, men om du vill få något bättre än IKEA Markus så lär du tyvärr få punga ut med minst ett par tusenlappar till. Åk till en återförsäljare och be att få titta på deras begagnatutbud. Sen skriver du ned ett par du gillar och spanar på nätet efter billigare ställen att inhandla dem på.

Att köpa en oprövad stol rekommenderar jag inte ens för svindyra Kinnarpsstolar. Har du testat annars att använda något slags inlägg bakom ryggen? Går ju att fästa sådana i stolen. Jag tänker att det kanske inte är stolen utan din sittställning som behöver korrigeras.

Visa signatur

Dator (2025): Shark Great White - Gigabyte B650 Eagle AX Wifi, AMD Ryzen 7 9800X3D m. SharkGaming Bloodfreezer 360 vattenkylning, Kingston Fury Beast DDR5 6000MHz 2x32GB RAM, ASUS GeForce RTX 5080 TUF Gaming OC 16GB, KINGSTON NV3 2000GB M.2 2280 NVMe SSD, HYDRO K PRO 850W PSU 80+ Bronze, Windows 11. Chassi: Lian Li O11 Dynamic EVO White Monitor: Samsung 28" 4K LED U28E570D

Dator (2012): MSI P67A-C45 B3, Intel Core i5 2500K @ 3,3 Ghz, 16 GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz, MSI GTX 970 Gaming 4G, Samsung 850 EVO Series 500GB SSD, 4TB Seagate SATA2, Windows 10. Chassi: Define XL R2 Black Pearl. Monitor: Philips Brilliance 23" TFT Wide.

Permalänk
Medlem

Vi har Höganäs på jobbet men får ont i axlar och rygg av dem plus att de är hårda och man glider framåt i dem. Min Markus hemma däremot kan jag sitta i flera timmar utan att känna något.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

hade med en Markus innan, fick oxå ont som satan i ryggen av den, eller inte ont men blev trött/värk i längdryggen.

köpte en Kinnarps plus 8 på blocket för 500kr , knappt använd. en sådan här för att vara exakt:

Information om Stolen.

Den är så jäkla härlig att sitta i och där är alla möjliga inst man kan göra, hade definitivt jagat på begagnat marknaden efter en Kinnarps stol.

Visa signatur

blärg..

Permalänk
Medlem

Litet trick du kan testa om du inte vill sälja vidare är att skaffa svankstödskudde (eller provisoriskt 1,5l pet-flaska som substitut).

Att sälja vidare - skicka ut en annons, allt säljs till rätt pris och om du bara haft den i två veckor bör du fortfarande kunna få rätt bra för stolen oxå.

Att köpa för 1500 - man får vad man betalar för. Gissar att i ditt fall är det nog dels hållning och dels långa sessioner som ligger till grund för problemet. Kolla vad en gamingstol kostar begagnad (sweclockers marknad, blocket osv). Gissar att du kan komma undan med 1500 och då har du en stol som hindrar dig från att sitta snett med ryggen mm. dxracer, akracing osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prophan:

Köpte nyligen en IKEA Markus då jag tyckte den var snygg och verkade mycket skön (när jag var på IKEA och testade).
Nu efter ca 2 veckors användande så står jag inte längre ut. Jag får så inåt h-e ont i ryggslutet efter bara 30 minuter och är rädd för att det ska bli bestående ifall jag fortsätter sitta i den.

Nu måste jag också fundera på hur tusan jag ska kunna sälja vidare en ihopbyggd kontorsstol..

Hade samma problem med den, hade ont i flera veckor efter att jag kastat ut den.

Permalänk
Medlem

Leta på Blocket , ibland läggs det ut riktigt fina och bra stolar för en billig slant. Köpte nästan en helt ny Brighton för 1400kr nypris 6000kr.
Jag testade nog 10 talet stolar innan jag fastna för denna , så åk ut och testa och leta sen på typ blocket.
Stolar är ju precis som ett tangentbord eller mus , väldigt personligt.
Lycka till.
Mvh / Mange

Permalänk
Medlem

Grymt många bra svar! Uppskattas!

Skrivet av tudz:

Vad hade du för stol innan? Om den var väldigt olik i form så kan det nog ta lite längre tid att vänja sig.

En IKEA Torkel som jag även har på jobbet (kontorsjobb), så inte den bästa stolen, men aldrig haft ont i ryggen av en stol på det här sättet.

Skrivet av Zache_:

Prova lägga en kudde vid svanken och se om den avlastningen gör skillnad. Annars kan du prova resa dig ur stolen, dra dig till gymmet och kör lite marklyft. Träning gör underverk

Grymt bra tips, det ska jag testa! Träningen är det inget fel på och jag är en lättviktare, men tror jag har dålig hållning helt enkelt

Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Haft Markus i 4 år utan några problem. Sitter i en Kinnarps på jobbet men den skulle vara odugligt hemma då man inte kan halvligga i den på samma vis som i en Markus. Svårt med stolar för under 1500kr, men åk runt och prova? Hur är det med träningen?

Jag har inga viktproblem och är i bättre form än genomsnittet, skulle jag säga, men det är tydligt att det är någonting fel med hur jag sitter. Är nog van att sitta lite bakåtlutad och avslappnad än upprätt med helt rak rygg.

Skrivet av lakej:

Sitter på en trästol sen 3 år tillbaka. Med ett par underlag ämnade för utemöbler för att inte få ont.

Troligtvis sitter du och spänner dig för du sitter anorlunda? Jag hade en sån Ikeastol och de är förbannad jävla dålig ergonomi i dem Speciellt om man är van vid bättre. Däremot har jag kompisar som sitter i dem utan problem, de flesta med riktigt dålig hållning.

Jag har ju kommit på mig själv att sitta och spänna ryggen ibland med den här stolen så det ligger någonting i det du säger.. Hm.

Skrivet av headphone.ninja:

Jag gillar att ligga som en banan i min Markus stol men jag förstår vad du menar, den dödar min svank vilket känns av när man går och lägger sig. Köpte en king-series dxracer, riktig skit stol den med, men de tvingar en att sitta mer upprakt så man inte dödar svanken. Men som sagt, en svank-kudde är nog allt du behöver.

Svankkudde ska fixas! Stort tack!

Skrivet av luiga:

Jag har haft en IKEA Markus på hemmakontoret många år utan att uppleva problem med den. Det är ingen Ullman som jag har på jobbet som jag älskar, men om du vill få något bättre än IKEA Markus så lär du tyvärr få punga ut med minst ett par tusenlappar till. Åk till en återförsäljare och be att få titta på deras begagnatutbud. Sen skriver du ned ett par du gillar och spanar på nätet efter billigare ställen att inhandla dem på.

Att köpa en oprövad stol rekommenderar jag inte ens för svindyra Kinnarpsstolar. Har du testat annars att använda något slags inlägg bakom ryggen? Går ju att fästa sådana i stolen. Jag tänker att det kanske inte är stolen utan din sittställning som behöver korrigeras.

I det här fallet är jag nog lite dumsnål, vilket såklart är dumt. Borde lägga många slantar på en stol jag sitter mycket i. Inlägg ska testas!

Skrivet av plexx:

hade med en Markus innan, fick oxå ont som satan i ryggen av den, eller inte ont men blev trött/värk i längdryggen.

köpte en Kinnarps plus 8 på blocket för 500kr , knappt använd. en sådan här för att vara exakt:

http://www10.kinnarps.com/Images/Products/DeskChairs/Highres/8784N78.jpg?width=800

Information om Stolen.

Den är så jäkla härlig att sitta i och där är alla möjliga inst man kan göra, hade definitivt jagat på begagnat marknaden efter en Kinnarps stol.

Ska kolla in. Den såg ju riktigt skön ut.

Skrivet av jessej:

Litet trick du kan testa om du inte vill sälja vidare är att skaffa svankstödskudde (eller provisoriskt 1,5l pet-flaska som substitut).

Att sälja vidare - skicka ut en annons, allt säljs till rätt pris och om du bara haft den i två veckor bör du fortfarande kunna få rätt bra för stolen oxå.

Att köpa för 1500 - man får vad man betalar för. Gissar att i ditt fall är det nog dels hållning och dels långa sessioner som ligger till grund för problemet. Kolla vad en gamingstol kostar begagnad (sweclockers marknad, blocket osv). Gissar att du kan komma undan med 1500 och då har du en stol som hindrar dig från att sitta snett med ryggen mm. dxracer, akracing osv.

Du har helt rätt i det du säger. Jag är dumsnål i detta fall och vill hålla ner priset. Har alltid haft andra typer av stolar i ett par år, så ryggen får väl sig en riktig match nu.

Permalänk
Medlem

Köpte en Markus också, värdelös stol.
Jag sitter betydligt bättre i typ alla andra stolar jag haft, även billigare sådana.

Avskyr nätryggen och "svanken", sen resten är mest skräp också.

Nej dåligt köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prophan:

Grymt många bra svar! Uppskattas!

En IKEA Torkel som jag även har på jobbet (kontorsjobb), så inte den bästa stolen, men aldrig haft ont i ryggen av en stol på det här sättet.

Grymt bra tips, det ska jag testa! Träningen är det inget fel på och jag är en lättviktare, men tror jag har dålig hållning helt enkelt

Jag har inga viktproblem och är i bättre form än genomsnittet, skulle jag säga, men det är tydligt att det är någonting fel med hur jag sitter. Är nog van att sitta lite bakåtlutad och avslappnad än upprätt med helt rak rygg.

Ja om du är van att sitta i en Torkel är det ju inte konstigt att du kanske sitter lite skumt.

Har själv en RH logic 4 (lång rygg, armstöd, nackstöd), går ibland att hitta beg för 500-2000 fast nypris är kring 10000:-

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

När jag flyttade hemifrån satt jag i ett helt år på en stenhård trästol eftersom jag inte hade något bättre då. När jag till slut köpte en mjuk kontorsstol fick jag skitont i röven av den. Så nu byter jag mellan trästolen och kontorsstolen varje dag för att kontorsstolen är skönare att sitta i och slipper få ont i röven när jag byter till trästolen.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

När jag flyttade hemifrån satt jag i ett helt år på en stenhård trästol eftersom jag inte hade något bättre då. När jag till slut köpte en mjuk kontorsstol fick jag skitont i röven av den. Så nu byter jag mellan trästolen och kontorsstolen varje dag för att kontorsstolen är skönare att sitta i och slipper få ont i röven när jag byter till trästolen.

Kontorsstolar ska inte vara mjuka.
Det är felet med de billiga stolarna, oftast så mjuka att man sjunker ner och tar i bottenplattan.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prophan:

Det finns ingen stol förutom begagnade i den prisklassen som duger för att sitta i mer än 3 timmar per dag. Köper alltid begagnade riktiga kontorsstolar som kostar runt 10 000kr nya för under eller runt 1000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Träning fixar inte IKEAs fruktansvärt oergonomiska stol.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: 32GB Kingston FURY Beast 6000MHz CL30

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Prophan:

Sitt ordentligt så ska du inte få ont i ryggen. Sitter jag hukad ett tag i min Markus så får jag ont i svanken... haft denna i snart 2 år.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Skrivet av Bitfenix:

Skräp tycker jag, hade en sådan tidigare. Köp en bättre begagnad Kinnarps istället.

Utifrån min erfarenhet (från jobbet) sitter man rätt stelt i Kinnarps stolar. Bra arbetsergonomi men det går aldrig riktigt att slappna av i dom. Lite som att en soffa eller fåtölj kan vara bekvämare än en datorstol även fast datorstolen är mer ergonomisk.

Men det kanske bara är just dom modeller jag använt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lothbrok:

Sitt ordentligt så ska du inte få ont i ryggen. Sitter jag hukad ett tag i min Markus så får jag ont i svanken... haft denna i snart 2 år.

Det går inte att sitta ordentligt i en stol som saknar alla vad justering heter om ens kropp inte har mått som passar den, Markus har inga justeringar förutom höjd, den är inte lämplig tll annat än som kontorsfotölj vid mötesbord om man inte har väldigt konstiga proportioner på kroppen, dvs mycket bred, långa ben och är ganska lätt, dessutom ändrar den höjd på sitsens framkant när man lutar den och lutningen har inte steglös låsning, stolen är alltså inte tänkt som arbetsstol men passar ofta som fåtölj.
Jag har en själv som jag sitter i ibland när jag ser på film men när jag behöver tangentbordet så använder jag en Kinnarp och den är totalt överlägsen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Gör dig själv en tjänst och investera i en DXracer.

Permalänk
Avstängd

Träna regelbundet. Då kan du sitta på vad som helst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek