Permalänk
Medlem

kuggar på teori provet

Hejsan, jag kuggade på teori provet. Som jag vet att man ska göra uppkörningen ändå om man har kuggat i teorin. Ved bil inspektör om att jag har kuggat på teorin eller? Är chansen lika stor att klara uppkörningen om man har klarat teorin innan som att inte har klarat teorin?

Berätta gärna hur ni fick körkort vad var det ni kuggade på eller om ni klarade det från första gången.
Gärna tips hur man ska bete sig vid uppkörning

Permalänk
Medlem

Han vet men det har ingen betydelse om du klarat teorin eller inte. Det är två helt ''olika'' prov. Kör du som man ska, så klarar du dig utan problem.

Permalänk
Medlem

Har ingen betydelse, klarade teorin på första men inte körningen. Se till att kolla mycket och ha god koll på vad som kommer framför dig, i korsningar, övergångsställen osv.

Permalänk

@Anomi151: Jag tog körkort för 2 månader sedan och klarade allt första gången. Jag var hur nervös som helst när jag satt i väntrummet men när jag väl satte mig i bilen så gick det hur bra som helst och jag var inte ett dugg nervös, fick t.o.m beröm för min körning.

Inspektörerna är väldigt bra att "börja om på nytt" för varje elev så chansen är lika stor, dock så misslyckades du på teorin så du kanske inte kommer ha koll på alla moment rent praktiskt men har aldrig sett dig köra så kan inte döma.

Visa signatur

CHASSI: Fractal Design R5 : CPU: 7820x: GPU: Asus 2060: SSD: samsung evo 850/960 : RAM: Corsair Vengeance 4x8gb 3200mhz: PSU: corsair RM750W: MODERKORT: Asus x299 Prime-A : CPU KYLARE: Fractal Design Kelvin s36

Permalänk
Medlem

Klarar man inte teorin men får godkänt på uppkörningen har man två månader på sig för att bli godkänd på teorin. Klarar man inte teorin inom två månader får man göra om båda proven. Riktigt kass regel enligt mig.

Visa signatur

PC Specifikationer:
5900X (U14S) | Gigabyte X570 | 32 GB DDR4-3200
RMx 650W | RTX 4060 | Dell U2415 UltraSharp

Permalänk
Medlem

De hade inget att göra med varann när jag gjorde det. Det var helt olika. Jag körde också på teorin men skrev den två veckor senare och klarade det. Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anomi151:

Gärna tips hur man ska bete sig vid uppkörning

Kör lugnt men bestämt, dvs stå inte och tveka i korsningar och rondeller, men kör inte heller som en dåre utan koll!
Gör du ett misstag så hetsa inte upp dig över det utan fokusera bara på resten av uppkörningen.
Nu är det visserligen snart 13 år sedan jag körde upp men tror inte det ändrats allt för mycket förutom att de tänker mer på miljökörning idag än då

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Klarar man inte teorin men får godkänt på uppkörningen har man två månader på sig för att bli godkänd på teorin. Klarar man inte teorin inom två månader får man göra om båda proven. Riktigt kass regel enligt mig.

Hur lång väntetid är det för att få skriva om teoriprovet? Kan tänka mig 1-3 veckor. Setta gör att på två månader kan du göra troligtvis 3 försök. Lyckas fu inte då så tog du första testet på tok för tidigt. Ser inte riktigt problemet med 2 månaders giltilighetstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpaintballer:

@Anomi151: Jag tog körkort för 2 månader sedan och klarade allt första gången. Jag var hur nervös som helst när jag satt i väntrummet men när jag väl satte mig i bilen så gick det hur bra som helst och jag var inte ett dugg nervös, fick t.o.m beröm för min körning.

Inspektörerna är väldigt bra att "börja om på nytt" för varje elev så chansen är lika stor, dock så misslyckades du på teorin så du kanske inte kommer ha koll på alla moment rent praktiskt men har aldrig sett dig köra så kan inte döma.

Neh, jag fick 5 poäng från godkänd och sen jag kan det flesta regler som finns det var frågor som var jätte konstiga kunde knappast se vad som var på bilden eftersom bild kvalten var så kass. Anledningen till att jag är oroad är att jag vill inte stressa mig inför inspektören och samtidigt är lite rädd om han är en sån gubbe som är jätte sur och väntar bara på lilla misstaget du gör för att han en anledning till att jag kommer kugga

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrono:

De hade inget att göra med varann när jag gjorde det. Det var helt olika. Jag körde också på teorin men skrev den två veckor senare och klarade det. Lycka till!

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Det är sjuk konstigt kan jag hålla med om. Vet absolut inte hur de tänker för att man kommer absolut inte glömma allt direkt samma för körning och teorin. Hur ska man hinna ta teori eller uppkörning under 2 månader. Det är fullt med bokade tider man hinner max göra det typ 2 ggr under 2 månader eftersom de finns otroligt mycket folk som bokar uppkörning och teori

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Hur lång väntetid är det för att få skriva om teoriprovet? Kan tänka mig 1-3 veckor. Setta gör att på två månader kan du göra troligtvis 3 försök. Lyckas fu inte då så tog du första testet på tok för tidigt. Ser inte riktigt problemet med 2 månaders giltilighetstid.

Skrivet av Anomi151:

Det är sjuk konstigt kan jag hålla med om. Vet absolut inte hur de tänker för att man kommer absolut inte glömma allt direkt samma för körning och teorin. Hur ska man hinna ta teori eller uppkörning under 2 månader. Det är fullt med bokade tider man hinner max göra det typ 2 ggr under 2 månader eftersom de finns otroligt mycket folk som bokar uppkörning och teori

jo men det är typ fullt uppbokat sen är det extremt dyrt. Jag som studerar och får 1050 kr per månad hur ska jag ha råd till fler teori prov eller uppkörning. iallafall kan man ha at least rabbat för oss som är studerande eller lite billigare.

Permalänk
Medlem

Det är bara att plugga igen, köra bil så mycket du kan innan också, är inte så himla svårt. Lättaste proven av alla. Testa ta mc kort...

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Är det sjukt mkt folk som bokar där ni bor eller? Jag fick göra om min teori efter 2 dagar.

Klarade körningen galant med beröm han sa det märktes jag hade kört mkt.
Teorion är alltid 50/50 oavsett vad, du kan inte lära dig alla frågorna...

Första teorin kom jag 2 under godkänt, 2 dagar senare (utan plugg) kom jag två över...
Min kompis (som är smartare än mig) blev godkänd på hans 5e teori men han gjorde ju klart uppkörningen och teorin inom 2 veckor eller ngt iallafall.

Väntetid på 3-4 veckor har jag inte hört men kanske är så i typ Sth, Gtb, Malmö?

Edit: Uppkörningen och teorin är (var?) ju det billigaste av allt inom körkortet, 500:- för en körlektion på 40min är ju ett rån

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Är det sjukt mkt folk som bokar där ni bor eller? Jag fick göra om min teori efter 2 dagar.

Klarade körningen galant med beröm han sa det märktes jag hade kört mkt.
Teorion är alltid 50/50 oavsett vad, du kan inte lära dig alla frågorna...

Första teorin kom jag 2 under godkänt, 2 dagar senare (utan plugg) kom jag två över...
Min kompis (som är smartare än mig) blev godkänd på hans 5e teori men han gjorde ju klart uppkörningen och teorin inom 2 veckor eller ngt iallafall.

Väntetid på 3-4 veckor har jag inte hört men kanske är så i typ Sth, Gtb, Malmö?

Edit: Uppkörningen och teorin är (var?) ju det billigaste av allt inom körkortet, 500:- för en körlektion på 40min är ju ett rån

Så kan det vara plus att där jag bor så bor de ca 30k personer. Men det finns ett para inspektörer det är det som är galet.

Permalänk
Medlem

Ett bra tips är att vrida på huvudet när du tittar i sidospeglarna samt backspegeln, så den som du kör upp med ser att du tittar.

Glöm inte att signalera vid filbyte eller i rondeller, man blir så trött på människor som inte har lärt sig detta.

Permalänk
Medlem

Klarade teoriprovet på första, fick 52 rätt

Klarade uppkörningen på andra försöket. Innan jag går in på varför jag kuggade första så vill jag berätta om hur det var att köra upp första gången. Jag satt i väntrummet, sen hörde jag mitt namn ropas upp. Det kom ut en tjej, runt 32 år och såg ut att vara allmänt trött på sitt jobb. Vi satte oss i bilen och att inspektören var torr som en svamp gjorde mig skitnervös. Ja, jag kuggade på att jag körde osäkert och det var ingenting jag nekade en sekund.

Andra gången gick det bättre. Det kom då ut en kvinna, runt 60 år som både var jättesocial och pratglad. Vi satt och pratade om allt möjligt både innan, under och efter uppkörningen. Jag blev mer säker i mitt körande och kunde koppla bort det faktum att hon var inspektör och istället var en trevlig kvinna man satt och pratade med. Det kunde varit min mormor liksom.

Detta var snart 7 år sedan och min slutsats av detta är att mycket beror på vem du har som inspektör. Visst, dom ska bedöma på samma principer men när det kommer till det sociala så är det extremt viktigt enligt mig att det klickar. Den tidigare inspektören kändes inte ett dugg motiverad på att jobba och så var det redan när hon kom ut genom dörren vid väntrummet.

Så det var mina erfarenheter och jag hoppas innerligt att det blir det senare alternativet för din del. Lycka till!

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | MSI RTX 4070 SUPER | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anomi151:

Vet inte hur det är för dig, men när jag bokade teori fanns det gott om plaster.. Det har ju t.o.m. utökad platserna..
Det finns ett boknings system online och där fanns det i stort sätt över 10 platser varje dag. Jag gjorde mitt prov i augusti månad.

Annars så är som du säger 2 ggr i månaden ändå mycket. Klarar man inte teorin efter 4-5 gånger så måste man börja ta en annan väg till o lära sig det. Kanske kurs klasser eller liknande.

Teorin har ingen betydelse när det kommer till uppkörningen.
Angående uppkörningen så är det indelat i flera olika kategorier.
Lås oss ta några exempel,

Miljö
Uppstart
Trafik
Bakning
Ljus osv

Han sitter bredvid dig med en platta och i plattan har han alla program.
Sen har varje kategori ett betyg.
Typ " Bra - Bättre - Bäst. Exempel nu.

Kör du riktigt miljövänligt, så klickar han i "bäst".
Slutet av uppkörningen får du antingen godkänt eller inte, och du får resultaten direkt.
Ifall du nu hade klarat teorin och klarat uppkörningen hade du t.o.m fått ett papper som funkar som ett tillfälligt körkort.
Då du inte klara teorin så kmr han/hon förmodligen säga att typ på ett vänligt sätt, "Då är det bara teorin kvar "

Det är inte hela världen om du får motorstopp, eller bromsar för tidigt innan en rondell, utan det viktigaste är Hastighet, trafikregler så som högerregeln, och sedan miljö. Glöm inte SPEGLAR! Parkeringar är inte heller hela världen. Ta din tid så kmr du så småningom in i parkeringen. Vad du än gör, så STRESSA inte.

Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anomi151:

jo men det är typ fullt uppbokat sen är det extremt dyrt. Jag som studerar och får 1050 kr per månad hur ska jag ha råd till fler teori prov eller uppkörning. iallafall kan man ha at least rabbat för oss som är studerande eller lite billigare.

Om du misslyckas 3 gånger i rad, så skulle du aldrig försökt då var du troligtvis inte redo för uppkörning och behövde mer träning först.

Ja det är fullbokat ett par veckor framåt men det ger dig bara mer tid att träna/plugga så du säkerställer att du klarar andra försöket.

Sen att körkort kostar pengar är en helt annan diskussion och har inget med 2 månads perioden att göra.

Permalänk
Medlem

Jag vill minnas (men är inte säker) att man var tvungen att ha klarat teoriprovet för att få köra upp när detta var aktuellt för egen del. Dessutom hade man ett år på sig att köra upp, från det att man hade klarat teoriprovet.

En sak som kan vara bra att veta när man ska köra upp är att man alltid har minst en chans att testa om ett moment under samma uppkörning ifall man misslyckas första gången (om det inte är jätteallvarligt).

Visa signatur

Vad är viktigast: att skriva av dig eller att bli förstådd?

Permalänk
Medlem

Körde upp och gjorde teorin precis mellan jul och nyår 2011 kl 7.30 på morgonen och fick kommentaren"svårt att kugga utan medtrafikanter". Jag tillhör dem som har en tung högerfot och var lite rädd för att kugga på "eco-driving". Det var i stort sett det enda jag hade i skallen att inte gasa för hårt och köra för fort under hela körningen. Gick såpass till överdrift en gång vid ett stopp till 80 att inpektören tryckte till gasen:)

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Jag vill minnas (men är inte säker) att man var tvungen att ha klarat teoriprovet för att få köra upp när detta var aktuellt för egen del. Dessutom hade man ett år på sig att köra upp, från det att man hade klarat teoriprovet.

En sak som kan vara bra att veta när man ska köra upp är att man alltid har minst en chans att testa om ett moment under samma uppkörning ifall man misslyckas första gången (om det inte är jätteallvarligt).

Reglerna ändras kontinuerligt. För bil är det 2 månader, men MC har kvar 1 år då det skall gälla till våren om du misslyckas i slutet av hösten.

Permalänk
Medlem

Håll koll på cyklister när du svänger höger i korsningar. Den åkte jag på (fenomenet, inte cyklisten) vid min första uppkörning.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Jag skulle snarare säga att det är en jävligt bra regel då det faktiskt gör att man inte kan skita i att plugga och bara gå och skriva prov på prov på prov. Eftersom det är en så snäv gräns så måste man faktiskt kunna något och inte bara chansa varje gång tills man klarar.

Sedan så håller jag med om det någon sa innan, bilkörkortet är helt klart det enklaste av körkorten jag har tagit.
Motorcykel var betydligt svårare men allra värst var lastbil. Först och främst teoriprovet var mycket mera tekniskt än vad det är på personbil, sedan säkerhetskontrollen på lastbilen tar ~1 timme att göra, utöver det är det ytterligare typ ett muntligt prov med tekniska grejer om fordonet innan man börjar köra för att sedan köra i ca 1 timme bland idioter som inte fattar att en lastbil inte beter riktigt som en personbil då den är både större och tyngre... Lycka till

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.