Permalänk
Medlem

@MarkSix:
Du skriver
"I multitrådat sjunker Intels prestanda ner till AMD´s eller under iaf. i cinebench om man jämför med processorer som släpptes ungefär samtidigt dvs. 2011-2012"

Jag ser inte att Intels prestanda sjunker ner till eller under AMD's i Cinbench om du tittar på 3770K som har 4C/8T. Det är snarare så att AMD prollen klättrar lite då den kan använda 8 trådar. Dom andra Intel processorna i testen är 4C/4T så det är naturligt att dom halkar efter i testen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Detta är intressant. Personligen anser jag inte det är värt med spel på SSD om man har gott om RAM. Har man inte gott om RAM eller startar spelet för första gången sedan boot så skiljer det visserligen en del, men inte några astronomiska mängder. Spel tenderar att lägga ner en hel del tid på att bearbeta datan, därav ser man inte exempelvis <1s load times med RAM disk i dem flesta titlar som normalt ligger runt 15s.

BF4 är ett exempel som laddar väldigt mycket data men som inte bearbetar lika mycket. Dem komprimerar datan, men eftersom dem kör LZ4 så är bearbetningstiden för att avkomprimera nära 0. (LZ4, i standard läge, tenderar att nå RAM hastigheter som brukar vara flera GB/s.) En hel del data bearbetas såklart men relativt sett till andra spel är det inte så mycket procentuellt. (Mätningen är från Corsair som har motiv till att vara partiska även om jag inte anklagar dem för det.)
http://cwsmgmt.corsair.com/media/MikeC_Blogs/1_BF4_LoadTimes/BF_4_Load_Time_Chart.JPG
EDIT: Offtopic blev jag nu sugen på BF4...

Själv har jag en hel del RAM och en enorm mängd installerade spel så för mig är SSD för spel en onödig utgift.

Jag anser inte att SSD är onödigt, säger bara att det är ofta överskattat för spel och det finns bättre saker man kan lägga pengarna på för ens spelupplevelse. Givetvis älskar jag att ha det som primär disk. Jag har själv runt 1TB i SSD men det används för saker jag anser tjänar tillräckligt på SSD och kör inga spel på det. Moderna HDDs har faktiskt även rätt trevlig prestanda och når ofta runt 200MB/s i sekventiell läsning. Spel läser mestadels sekventiellt trotts allt. (Resurser.)

Men givetvis, har man utrymme ledigt på sin primära SSD och man har ett specifikt spel man spelar en hel del så är det inte dåligt att flytta över det. Men att skaffa enheter specifikt för spel? Nja. Det hjälper även sällan noterbart i multiplayer spel då man oftast ändå måste vänta på att alla andra har laddat klart.

Som sagt, sitter man på 4/8 GB RAM kanske det kan vara värt, men skulle personligen hellre alla dagar i veckan skaffat mer RAM än en tillräckligt stor SSD för spel. (Spel hamnar ju lätt mellan 20-70GB idag och stiger snabbt, så om man spelar det minsta varierat blir det snabbt stora summor.)

Fast en del spel är ganska dåliga på att utnyttja RAM. Är inte ovanligt att man har gott om RAM med att vissa spel läser in saker medan spelet pågår ändå. För att vara säker på att slippa dessa hack i största möjliga utsträckning när den ska ladda data så är RAM det viktigaste, men SSD är garantin för de fall då RAM inte hjälper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Fast en del spel är ganska dåliga på att utnyttja RAM. Är inte ovanligt att man har gott om RAM med att vissa spel läser in saker medan spelet pågår ändå. För att vara säker på att slippa dessa hack i största möjliga utsträckning när den ska ladda data så är RAM det viktigaste, men SSD är garantin för de fall då RAM inte hjälper.

Du klickade uppenbarligen inte på länken i fråga...
#15748933

Windows cachar alla filer ändå.

EDIT: Om du inte menar första gången man är på ett ställe/kör, för då förstår jag. Misstolkade lite där, eller blev någon felkoppling i huvudet.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

FX8350 har 4st kärnor som kan köra sammanlagt 8st trådar, det betyder att kör man singeltrådat kör den bara på en halv kärna, att den har 4st kärnor har jag annamat efter att ha läst många intelfanboys inlägg om att den bara har just 4st kärnor.

Fundamentalt fel. 8350 har 4 moduler varav varje kan driva två trådar. Det betyder däremot inte att bara en halv modul kan användas när en tråd körs, den är bara mer begränsad i hur mycket av modulen som kan utnyttjas.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av philipborg:

Detta är intressant. Personligen anser jag inte det är värt med spel på SSD om man har gott om RAM. Har man inte gott om RAM eller startar spelet för första gången sedan boot så skiljer det visserligen en del, men inte några astronomiska mängder. Spel tenderar att lägga ner en hel del tid på att bearbeta datan, därav ser man inte exempelvis <1s load times med RAM disk i dem flesta titlar som normalt ligger runt 15s.

BF4 är ett exempel som laddar väldigt mycket data men som inte bearbetar lika mycket. Dem komprimerar datan, men eftersom dem kör LZ4 så är bearbetningstiden för att avkomprimera nära 0. (LZ4, i standard läge, tenderar att nå RAM hastigheter som brukar vara flera GB/s.) En hel del data bearbetas såklart men relativt sett till andra spel är det inte så mycket procentuellt. (Mätningen är från Corsair som har motiv till att vara partiska även om jag inte anklagar dem för det.)
http://cwsmgmt.corsair.com/media/MikeC_Blogs/1_BF4_LoadTimes/BF_4_Load_Time_Chart.JPG
EDIT: Offtopic blev jag nu sugen på BF4...

Själv har jag en hel del RAM och en enorm mängd installerade spel så för mig är SSD för spel en onödig utgift.

Jag anser inte att SSD är onödigt, säger bara att det är ofta överskattat för spel och det finns bättre saker man kan lägga pengarna på för ens spelupplevelse. Givetvis älskar jag att ha det som primär disk. Jag har själv runt 1TB i SSD men det används för saker jag anser tjänar tillräckligt på SSD och kör inga spel på det. Moderna HDDs har faktiskt även rätt trevlig prestanda och når ofta runt 200MB/s i sekventiell läsning. Spel läser mestadels sekventiellt trotts allt. (Resurser.)

Men givetvis, har man utrymme ledigt på sin primära SSD och man har ett specifikt spel man spelar en hel del så är det inte dåligt att flytta över det. Men att skaffa enheter specifikt för spel? Nja. Det hjälper även sällan noterbart i multiplayer spel då man oftast ändå måste vänta på att alla andra har laddat klart.

Som sagt, sitter man på 4/8 GB RAM kanske det kan vara värt, men skulle personligen hellre alla dagar i veckan skaffat mer RAM än en tillräckligt stor SSD för spel. (Spel hamnar ju lätt mellan 20-70GB idag och stiger snabbt, så om man spelar det minsta varierat blir det snabbt stora summor.)

Att gå från 8 till 16 GB kostar oftast mindre än 500 kr det är det absolut värt.
Mirrors Edge och Ashes of Singularity rekommenderar 16 GB, fler kommer att följa.

Att ha sitt OS på en SSD och spelet på en HDD är ofta en bra kompromiss, spel tenderar att ha ganska få och stora filer, Windows har massor av små, det är vid läsning av många små filer som en SSD verkligen skiner.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Fundamentalt fel. 8350 har 4 moduler varav varje kan driva två trådar. Det betyder däremot inte att bara en halv modul kan användas när en tråd körs, den är bara mer begränsad i hur mycket av modulen som kan utnyttjas.

Är det fel? @Yoshman kommer fram till att den är just 4 kärnig, intressant att du menar att han har fundamentalt fel! #15782787

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Är det fel? @Yoshman kommer fram till att den är just 4 kärnig, intressant att du menar att han har fundamentalt fel! #15782787

Har du läst det fetstrukna? Ville inte klippa mitt i en mening.
EDIT: Min egna åsikt är att moduler är en bättre term för deras design på samma sätt som kärna inte riktigt fungerar bra på grafikkort.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av philipborg:

Har du läst det fetstrukna? Ville inte klippa mitt i en mening.
EDIT: Min egna åsikt är att moduler är en bättre term för deras design på samma sätt som kärna inte riktigt fungerar bra på grafikkort.

Borde inte detta vara färdigdiskuterat sedan den kom fram att AMDs ingenjörer anser att varje modul ska räknas som en kärna? Är rimligen därför FX-8350 själv anser att den har 4 kärnor och 8 trådar om man frågar den. Sedan tyckte tydligen marknadsfolket att det lät bättre att kalla den 8-kärnig, men vad vet de om CPU-teknik...

Oavsett vad man vill kalla modulerna så är de utan tvekan en variant av SMT. För att något ska kallas SMT ska minst en av fetch, decode och execute delas mellan flera CPU-trådar. I Intel fall med Hyperthreading delas alla tre (vilket uppfyller minst en), i Bulldozer/Piledriver delas två (fetch & decode) och i Steamroller/Excavator delas en (fetch, men det är fortfarande minst en).

Det många verkar missa med Bulldozer designen är att flyttal inte är presterar sämre än heltal när alla CPU-trådar används. När man endast kör heltal kan Bulldozer-designen maximalt utföra fyra instruktioner per cykel och per modul (två per tråd), när man kör flyttal (som alltid också innehåller instruktioner som hanteras av heltalsdelen, t.ex. hopp och minnesoperationer) så kan varje modul köra upp till sex instruktioner (två heltal per CPU-tråd + två flyttal).

Så "best-case" för Bulldozer designen är saker som Cinebench där alla trådar får använda, men Cinebench enkeltrådfallet är inte "worst-case".

Worst-case är i stället ren heltalskod som kör på en kärna och häri ligger det fundamentala problemet med denna design: detta är typiskt >90% av alla fall som normalanvändaren får. Kolla t.ex. in prestanda i JavaScript-benchmarks, där är Haswell och senare runt dubbelt så snabb som Piledriver! Av den lilla information som finns kring Zen ser det ändå ut som det är just detta fall man främst prioriterat (enkeltrådad heltalslast), om så är fallet är det ju helt rätt tänkt!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@philipborg:
Det var kul att se att du nämnde BF4 som är RAM vänligt. Jag har testat Elderscrolls Online 64b klienten och den är fortfarande värdelös. Jag har 11 Gb ledigt i system minne med spelet igång och ingen swap fil alls. Så jag håller med att mycket RAM kan fungera i vissa spel, men eftersom vi i swec inte programmerar spelen för gamers så rekommenderar jag SSD då kostnaden är nära 2,50 per gigabyte. Och då slipper man hoppas på att bitmaps på polygoner skrivs klart efter tre sekunder.
Onlinespel har alltid haft in/out put känsliga områden. Kiljaeden 40 manna raid på wow (borttagen)... Starfleets på SwtOr, huvudstäder i andra spel. Där man bör ha låga latencytider på grund av den otroliga mängden olika bitmaps som förändrar sig, och som sagt. 2 kronor 50 öre per gig gör skillnad då nästa persons bitmaps måste laddas. De är ju inte sparade i RAM.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Hjälpsam

@Lengab: Varför inte både och?
Minst 16GB arbetsminne och en SSD.
Har man 8 GB är det i minsta laget och 8 till kostar mindre än 500 kr.
En SSD på 250GB rymmer utan problem OS och några besvärliga spel, övriga kan man ha på hårddisken.
Själv har jag en swapfil på 32GB liggande på HDD:n trots 32 GB arbetsminne, sällan den används mer än 2-4GB dock, men HDD kostar lite per GB.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Borde inte detta vara färdigdiskuterat sedan den kom fram att AMDs ingenjörer anser att varje modul ska räknas som en kärna?

Och det var också så som all information presenterades innan processorn lanserades, sen fick väl nått snille på marknadsavdelningen för sig att "more is better och THEM GIGGAHURTZ".

Det är helt absurt egentligen att AMD försökte sig på att bygga en arkitektur som skulle ta igen begränsad IPC med högre klockfrekvens. Det var ju det som bet Intel i arslet med P4, minns när Intels ingenjörer snackade om hur P4 i slutändan skulle skala hela vägen upp till 10GHz och hur fantastiskt allt var.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KalBumling:

Och det var också så som all information presenterades innan processorn lanserades, sen fick väl nått snille på marknadsavdelningen för sig att "more is better och THEM GIGGAHURTZ".

Det är helt absurt egentligen att AMD försökte sig på att bygga en arkitektur som skulle ta igen begränsad IPC med högre klockfrekvens. Det var ju det som bet Intel i arslet med P4, minns när Intels ingenjörer snackade om hur P4 i slutändan skulle skala hela vägen upp till 10GHz och hur fantastiskt allt var.

Är lite humor faktiskt att dom satsade så men tror dom tänkte framåt och med klena resurser och teknik som ligger efter intel fixade man mer cores och tänkte antagligen att bättre trådade saker och kodning mot multitrådat skulle gå snabbare framåt och att man skullle kunna använt sig av samma strategi som Phenom serien som uppgraderades i evigheter men tycker hysterin om BD/fx är överdriven för dom är bra nog att köra allt på för halva priset av en intel och presterar oftast ganska bra även i spel

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@Lengab: Varför inte både och?
Minst 16GB arbetsminne och en SSD.
Har man 8 GB är det i minsta laget och 8 till kostar mindre än 500 kr.
En SSD på 250GB rymmer utan problem OS och några besvärliga spel, övriga kan man ha på hårddisken.
Själv har jag en swapfil på 32GB liggande på HDD:n trots 32 GB arbetsminne, sällan den används mer än 2-4GB dock, men HDD kostar lite per GB.

Håller med. HDD kan pensioneras nu när SSD har större storlek för lagring och högre iops. Du måste ha läst fel någonstans då jag använder SSD uteslutande. HDD är förlegat för lagring inom ett år, då det blir bara billigare att producera chipsen för drives större än 8 Tb. Samsung har en på 15 Tb men säljs inte än för GP (JEEP= General Purpose).
Jag hoppas att styrchipet fortfarande kostar men Gb/Sek dalar i samma takt som nu..

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Jag använder både FX8350 och i5 2500, man kan säga att dessa cpuer var pris rivaler. i5 2500 är min workstation och FX8350 är min gamer. Skillnader märks speciellt när man multitaskar, på min 8350 kan jag ha två webbläsare öppna med flera fikar och ett spel öppet under tiden dropbox syncar stora filer utan en enda slowdown. På i5 2500 kan jag inte göra det, jag får korta freeze.. laddnings tider, speciellt om dropboxen håller på, måste gå afk och låta det slutföra. i5 2500 är installerad på en SSD.
I äldre spel är dom jämna.. i de nya spelen vinner FX8350 (även utan cpu clock)

Arma 3 och DayZ är i5an lite snabbare, väldigt lite. Dayz är dåligt optimerat
Har haft 8150 tidigare, samma där.. slår i5:an i multitask.
Ibland undrar jag varför jag har 8350 som gamer när den är mycket bättre för det jobb jag gör.

Visa signatur

Gamer: AMD RYZEN 1800,MSI X370 Gaming Pro, DDR4 32gb 2666Mhz, Vega 56 8GB,OCZ Trion 240GB, Samsung SSD 830 128gb, 2TB HD, WD HD 650GB, XFX 850W HTPC: i5 2500, 16gb ram, samsung ssd 500gb, Gefroce 1030

Permalänk
Inaktiv

@Hymer: Håller med dig Hymer !!

Permalänk
Medlem

AMD'n verkar ju helt ok..

sitter just å klurar på om jag ska köpa en
8320E eller ev en i5 3470

har för nuvarande en i5 2400..

Men om man kollar klipp på youtube etc när dom faktiskt spelar med en AMD så verkar
det ju som att den håller hög fps

den måste ju nästan vara mer framtids säker då den har så många kärnor?

Visa signatur

Bärbar - [Asus G75VW]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berrich:

Den måste ju nästan vara mer framtidssäker då den har så många kärnor?

Kärnor i AMD och kärnor i Intel är inte riktigt samma sak, att de väljer att marknadsföra dem som t.ex. 8-core är ganska ointressant för prestandajämförelser mellan två processorer.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

@Masyve:

Jaha hade inte en aning...

svårt att bestämma sig vad man ska köpa dock.. ^^ eller om man bara ska stanna kvar på
i5 2400

Visa signatur

Bärbar - [Asus G75VW]

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Det betyder däremot inte att bara en halv modul kan användas när en tråd körs, den är bara mer begränsad i hur mycket av modulen som kan utnyttjas.

Till viss del har du fel, BD presterar faktiskt något bättre per tråd så länge endast en tråd körs per modul. Prestandan på BD var katastrofalt dålig i vissa scenarios när windows la t.ex 4 trådar på 2st moduler medans de 2 andra modulerna låg helt obelastade. Ett tag rekommenderades det till och med att stänga av en core per modul så länge man inte behövde 4+ cores.

Det kom senare en fix som gör att windows prioriterar i att köra 1 tråd per modul tills det att du har flera aktiva trådar än moduler.

http://techreport.com/review/21865/a-quick-look-at-bulldozer-...

"These results couldn't be much more definitive. In every case but one, distributing the threads one per module, and thus avoiding sharing, produces roughly 10-20% higher performance than packing the threads together on two modules."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berrich:

svårt att bestämma sig vad man ska köpa dock.. ^^ eller om man bara ska stanna kvar på
i5 2400

Egen åsikt helt, men jag är lagd åt sånt håll att ska jag uppgradera ska det vara rejält, annars är det inte värt pengarna. Skillnaden på 2400 och 3470 är inte någonting att hurra för direkt, kikar på lite tester och det ser ut att röra sig om ökningar kring 6-9%. Om min budget var lite snäv hade jag inte lagt pengar på det. Inte mer än några hundralappar åtminstone.

Vill du byta CPU och hålla kvar vid samma moderkort skulle du kunna stoppa i typ en begagnad 2600k eller 2700k och spendera en eftermiddag med att lära dig vad överklockning innebär. Då hade du genast fått ut ganska mycket för pengarna istället. De finns inte att köpa nya direkt längre, men de säljs hyfsat ofta på marknaden här.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

@Masyve:

Ok jo har kollat runt lite på ev en annan CPU till mitt moderkort.

men samtidigt blev jag erbjuden av en god vän att köpa hans AMD 8320e med moderkort för 1000kr.
har så himla svårt att bestämma mig för när man kollar AMD så verkar den faktiskt ganska bra i spel å så..
(enligt benchmark listor & youtube klipps).

men sen så läser man på swec att AMD's cpu inte är något att hänga i granen
eller ev att det är inte värt att uppgradera från en i5 2400.

Visa signatur

Bärbar - [Asus G75VW]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lengab:

@philipborg:
Det var kul att se att du nämnde BF4 som är RAM vänligt. Jag har testat Elderscrolls Online 64b klienten och den är fortfarande värdelös. Jag har 11 Gb ledigt i system minne med spelet igång och ingen swap fil alls. Så jag håller med att mycket RAM kan fungera i vissa spel, men eftersom vi i swec inte programmerar spelen för gamers så rekommenderar jag SSD då kostnaden är nära 2,50 per gigabyte. Och då slipper man hoppas på att bitmaps på polygoner skrivs klart efter tre sekunder.
Onlinespel har alltid haft in/out put känsliga områden. Kiljaeden 40 manna raid på wow (borttagen)... Starfleets på SwtOr, huvudstäder i andra spel. Där man bör ha låga latencytider på grund av den otroliga mängden olika bitmaps som förändrar sig, och som sagt. 2 kronor 50 öre per gig gör skillnad då nästa persons bitmaps måste laddas. De är ju inte sparade i RAM.

Pratar du allokerat, buffrat eller vad spelet använder just då? Sedan så är det inte spelen som styr så mycket hur OS allokerar minnet till respektive program. De kan bara i stort sätt styra att det används rätt och inte har några större minnesluckor.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berrich:

@Masyve:

Ok jo har kollat runt lite på ev en annan CPU till mitt moderkort.

men samtidigt blev jag erbjuden av en god vän att köpa hans AMD 8320e med moderkort för 1000kr.

Om ni är polare IRL är det ju enkelt för dig annars att testa ett spel på din dator med i5 2400, sen ta ut ditt grafikkort och stoppa i hans dator och testa samma spel där med 8320e. Då får du se skillnaden ganska svart på vitt, åtminstone i spel.

Jag hade inte köpt det! Prova ni så får du se om du tycker annorlunda själv.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Har man som jag en skärm som maxar 60Hz (4K) så funkar en 8350 utan problem med Fury X eller 3st 7970GHz

Är målet 144Hz då är det en CPU för 10`000kr du ska köpa.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Är målet 144Hz då är det en CPU för 10`000kr du ska köpa.

Men hej och hå, lugn nu? 10,000kr CPU är alltså 5960X, och sen tar det slut på alternativ. Det är alltså DEN dyraste processorn som finns att köpa just nu gjord för någonting åt spel-hållet. Hälften av den processorns uträkningskraft går till spillo i nästan alla spel som finns, och hamnar lika med typ 5775c och 6700k.

Drog på lite spel med olåst framerate och inställningar där mitt grafikkort orkade skjuta ut så mycket som processorn bad om. På en fem år gammal 2600k som kostar typ 1000kr idag.

"10,000kr CPU för 144Hz" är fullkomligt löjligt. Det handlar mycket mer om vad du spelar, hur du spelar det, vad du har för grafikpreferenser och om dina grafikkort orkar rita upp alla frames med de inställningarna du vill spela på.

Säg inte sådär, då blir folk som inte kan kolla sånt här själva bara deppiga och ger upp för att de tror att de inte har råd.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Jag märkte ett stort lyft när jag gick över till i7. Mina 970s får jobba mera. Men att den är dålig, vill jag inte säga. Man får titta på hur den står sig mot andra cpuer i samma prisklass. När jag köpte min 8350 så låg den på 1500:-. Och för det priset så har den potential.

Saken är att spelet måste vara optimerat för flera kärnor, vilket väldigt få verkar vara.

Jag tror att 8350 jämfördes med just 2500k prestandamässigt back in the day. Kan ha varit 8150n med.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Men hej och hå, lugn nu? 10,000kr CPU är alltså 5960X, och sen tar det slut på alternativ. Det är alltså DEN dyraste processorn som finns att köpa just nu gjord för någonting åt spel-hållet. Hälften av den processorns uträkningskraft går till spillo i nästan alla spel som finns, och hamnar lika med typ 5775c och 6700k.

https://i.gyazo.com/119ed0e8779e8fd28e39a99e5a3656aa.png

Drog på lite spel med olåst framerate och inställningar där mitt grafikkort orkade skjuta ut så mycket som processorn bad om. På en fem år gammal 2600k som kostar typ 1000kr idag.

https://i.gyazo.com/27e4323f9934548f4ce4fad8771f2129.png

"10,000kr CPU för 144Hz" är fullkomligt löjligt. Det handlar mycket mer om vad du spelar, hur du spelar det, vad du har för grafikpreferenser och om dina grafikkort orkar rita upp alla frames med de inställningarna du vill spela på.

Säg inte sådär, då blir folk som inte kan kolla sånt här själva bara deppiga och ger upp för att de tror att de inte har råd.

Tyvärr så är så illa att inte ens den snabbaste CPUn klarar 144Hz som min. För att nå +144Hz krävs det otroligt mycket av hela din dator.

se Test av CPU

ok om du spelar 1280*720 så är det något spel som du klarar 144Hz som min.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

ok om du spelar 1280*720 så är det något spel som du klarar 144Hz som min.

Kan inte avgöra om du är allvarlig eller inte, men ingenting av det där är sant förutom att 144hz kräver en del kraft av datorn. Det du länkade förklarar ordagrant varför här:

"Med Battlefield 4 i den höga upplösningen och detaljnivån uppskruvad står det snabbt klart att grafikkortet blir en flaskhals. Förutsatt att det rör sig om en någorlunda högpresterande processor är staplarna helt spikraka genom fältet, vilket givetvis inkluderar de nya modellerna i familjen Haswell-E."

...och här:

"Även i den lägre upplösningen är det uppenbart att grafikkortet återigen agerar flaskhals, vilket ger oss en nästintill spikrak rad av staplar i toppen."

Du har missförstått symbiosen mellan grafikkort och processor lite.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Kan inte avgöra om du är allvarlig eller inte, men ingenting av det där är sant förutom att 144hz kräver en del kraft av datorn. Det du länkade förklarar ordagrant varför här:

"Med Battlefield 4 i den höga upplösningen och detaljnivån uppskruvad står det snabbt klart att grafikkortet blir en flaskhals. Förutsatt att det rör sig om en någorlunda högpresterande processor är staplarna helt spikraka genom fältet, vilket givetvis inkluderar de nya modellerna i familjen Haswell-E."

...och här:

"Även i den lägre upplösningen är det uppenbart att grafikkortet återigen agerar flaskhals, vilket ger oss en nästintill spikrak rad av staplar i toppen."

Du har missförstått symbiosen mellan grafikkort och processor lite.

EXAKT därför funkar en 8350 som jag har utan problem då min 4K skärm endast kan ge 60Hz. Men som jag informerade om så krävs det betydligt mer CPU om du ska nå minst 144Hz i spel. Det är bra om du följer hela inläget och inte bara rycker ut en mening.

Att nå 144Hz med mycket ögongodis kommer du aldrig att göra. låga inställningar och låg upplösning är ett krav för att ens komma i närheten av 144Hz i nya spel.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

EXAKT därför funkar en 8350 som jag har utan problem då min 4K skärm endast kan ge 60Hz. Men som jag informerade om så krävs det betydligt mer CPU om du ska nå minst 144Hz i spel. Det är bra om du följer hela inläget och inte bara rycker ut en mening.

Att nå 144Hz med mycket ögongodis kommer du aldrig att göra. låga inställningar och låg upplösning är ett krav för att ens komma i närheten av 144Hz i nya spel.

Ngäää...

Ok, jag ska varken svära eller använda memes!

Begreppet flaskhals innebär att en del i kedjan inte kan arbeta fullt, när grafikkorten flaskhalsar som de gör i artikeln/testet du länkade av olika processorer betyder det att grafikkortets uträkningskraft inte är tillräckligt hög för att processorn ska komma till sin rätt. Du skulle kunna ha en 6700k klockad till 600Ghz och fortfarande bara få ut 100% av ett grafikkort, vilket i t.ex. det där fallet de flesta av de finare processorerna får.

Om du vill öka kvalitén på renderade frames med högre grafikinställningar, mer högupplösta texturer osv. så kommer du att sätta mer belastning på grafikkortet (och till viss del processorn beroende på inställningen i sig, men inte lika mycket alls) och grafikkortets kapacitet i renderade bildrutor kommer att bli lägre. Det innebär nästan alltid att din processor jobbar MINDRE, för att den långsammaste komponenten av de två sätter stopp för den andra. Sänker du inställningarna så att grafikkortet hinner rendera, så faller istället belastningen på processorn som måste skicka ut instruktioner till grafikkortet om fler olika bildrutor som behöver räknas ut och renderas.

Baklänges betyder det att har du processorkraft att skicka instruktion till 144 rutor per sekund, vilket du generellt sett har, så faller det tunga lasset på ditt grafikkort. Just nu finns inga grafikkort som pallar 144 FPS i nya spel om man vill hålla sig i very high/ultra-området, och att stoppa i en processor för 10,000kr löser inte det problemet eftersom att det är en annan komponent som inte räcker till.

Den enda skillnaden du kommer åt är att de dyraste mest kraftfulla processorerna har kapacitet att handskas med flera grafikkort samtidigt, och därmed kan sätta 4 hästar framför vagnen istället för 2. Då händer det grejer på grund av den utökade grafikkraften, men inte innan dess.

144Hz har du förresten alltid på en sån skärm. Det är hastigheten skärmen uppdaterar sig själv i, oavsett om man ger den något nytt att visa eller inte. Så nu fick du ett långt upplägg ändå även fast jag egentligen bara tänkt lägga in en lolcat och kalla dig för fula ord.

Edit: Ursäkta off topic, lägger av nu.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!