Är Bulldozer verkligen såhär kass?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MarkSix:

Menar du att en FX är bättre än en 2500K i en applikation som använder 4 cores?

Tycker det förklarar sig själv när 2500k har bättre singeltråds prestanda och 4 cores men kan en fx använda 4 cores är inte spel prestanda något större problem för då har en fx "vettig" fps

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nevil:

Fallout 4 funkar utmärkt på high/ultra på min 8120 @ 4ghz..

Om du tycker FPS Drops ner till 30 är acceptabelt, så håller jag med dig.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Om du tycker FPS Drops ner till 30 är acceptabelt, så håller jag med dig.

Har inga drops what so ever, Däremot ligger ja runt 50 - 60 konstant..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Tycker det förklarar sig själv när 2500k har bättre singeltråds prestanda och 4 cores men kan en fx använda 4 cores är inte spel prestanda något större problem för då har en fx "vettig" fps

ok tackar för förtydligandet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nevil:

Har inga drops what so ever, Däremot ligger ja runt 50 - 60 konstant..

vilket jag skulle säga är ganska max på ett 280x för om jag inte minns fel är det ganska identiskt med vad jag hade

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Borde inte lagga u ett intro då introt inte använder uppkopplingen.
Om det är ojämn framerate som kommer stötvis så kan det vara relaterat till begränsat RAM-minne eller I/O-operationer av något slag. Har han en mekanisk disk som behöver göra en läsning på grund av spelet eller annat i bakgrunden så kan det bidra också. Att det stötvis kommer hack brukar inte vara symptom på dålig CPU-prestanda, även om det givetvis kan förekomma. Men rå CPU-prestanda skiljer sig inte tillräckligt för att förklara en kort frysning på ena systemet om det inte samtidigt blir någon form av dipp på andra systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

vilket jag skulle säga är ganska max på ett 280x för om jag inte minns fel är det ganska identiskt med vad jag hade

Stämmer bra de..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nevil:

Har inga drops what so ever, Däremot ligger ja runt 50 - 60 konstant..

Haha. Ja vissa lever i sina drömvärldar.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Borde inte lagga u ett intro då introt inte använder uppkopplingen.
Om det är ojämn framerate som kommer stötvis så kan det vara relaterat till begränsat RAM-minne eller I/O-operationer av något slag. Har han en mekanisk disk som behöver göra en läsning på grund av spelet eller annat i bakgrunden så kan det bidra också. Att det stötvis kommer hack brukar inte vara symptom på dålig CPU-prestanda, även om det givetvis kan förekomma. Men rå CPU-prestanda skiljer sig inte tillräckligt för att förklara en kort frysning på ena systemet om det inte samtidigt blir någon form av dipp på andra systemet.

Well, spelet är iof installerat på en ca 7 år, måttligt använd disk, men spelet borde väl ladda in relativt stora områden i taget.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

SSD ssd ...

Bästa/största uppgraderingen jag gjort var att byta till SSD:er i alla maskiner som är känsliga för latency.
Spel är I/O-krävande, trodde inte ens någon funderade på snurrande media för systemet på en speldator längre.

Visa signatur

Lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Haha. Ja vissa lever i sina drömvärldar.

Japp.. Synd att man inte är en av dom.. Va roligt livet skulle va isf..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lek:

Bästa/största uppgraderingen jag gjort var att byta till SSD:er i alla maskiner som är känsliga för latency.
Spel är I/O-krävande, trodde inte ens någon funderade på snurrande media för systemet på en speldator längre.

Sant, men jag antar att alla på Swec har SSD som spel drives. Det går inte att vänta 15 sekunder för att byta zon med konventionell disk. Eller vänta 3 sekunder med att diskar läser bitmaps på allas klädsel i trånga zoner. SSD är ett gamer måste.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Har personligen jämfört prestanda med 8350 på 4,5Ghz vs. 2500k på 4,5Ghz med samma grafikkort, ett MSI R9 390 med fabriksöverklockning men inget manuellt påskjutet. Det var en satans skillnad i stabilitet, men vi testade också bara i CSGO, Diablo och GTA 5 som allihopa är i princip en hästspark i skrevet för processorn så det syns nog inte lika tydligt i många andra spel.

Max-FPS var inte hysteriskt olika även om 2500k låg modest högre, det som skiljde åt mest var när tunga uträkningar och explosioner osv. stressade CPU:n där 8350 dippade typ 50% längre ner än 2500k gjorde, så skillnaden från min/max var ganska mycket högre.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Well, spelet är iof installerat på en ca 7 år, måttligt använd disk, men spelet borde väl ladda in relativt stora områden i taget.

Nej, borde det inte nödvändigtvis. Det kan dessutom förvärras om den inte är defragmenterad.

Permalänk
Inaktiv

Fallout 4 på 4k och ultra med ca 50fps. Har en 60hz skärm så finns utrymme för förbättring men fullständigt spelbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

I höstas behövde min bror snabbt en ny billig dator och efter lite(!) research så blev det ett amd bygge med en 8350 och ett gammalt grafikkort. Ikväll uppgraderade vi den med ett GTX 970 och överklockade processorn till 4.5ghz. Nu jämför jag med min egen dator i sign, överklockad 2500k och 750 ti. Nu han vi bara testa senaste Tomb Raider, mer specifikt intro sekvensen med snö nivån. Rent fps mässigt kunde hans dator köra allt på ultra, medan jag klarar mig på low ungefär för att upprätthålla 60fps, detta borde dock bero på våra grafikkort. Men under flera sekvens där mycket fysik beräknas, när t ex stenar faller osv, laggar det till ganska rejält på hans dator, medan min klarar det fint.

Nu är ju detta inget omfattande test, mer en observation, men ändå, är verkligen Bulldozer så himla dålig?

Bulldozer är som jag uppfattat det inte framtagen för singeltrådade applikationer utan det är applikationerna som inte är skrivna för att dra nytta av upptill 8 trådar.

Här ser man hur prestandan är när man låter en applikation dra nytta av upptill 8-trådar dvs. FX8xxx kör på alla 4 kärnorna!

Och såhär blir det när man begränsar processorn till en tråd dvs. FX8xxx kör bara på en halv kärna!

Cinebench var väldigt vanligt bland Intelfanboys för att påvisa Fx seriens låga singeltråds prestanda.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lek:

Bästa/största uppgraderingen jag gjort var att byta till SSD:er i alla maskiner som är känsliga för latency.
Spel är I/O-krävande, trodde inte ens någon funderade på snurrande media för systemet på en speldator längre.

Alla är inte rika som troll och kan köpa 1tb ssd. De flesta AAA spel ligger ju på 60-70gb idag. Har som sagt en SSD som boot.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Alla är inte rika som troll och kan köpa 1tb ssd. De flesta AAA spel ligger ju på 60-70gb idag. Har som sagt en SSD som boot.

1189:- för 480GB SSD, bör räcka tycker man?
https://www.netonnet.se/art/komponenter/harddisk/ssdsata2a5tu...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Dock byggdes datorn förra året. Den är inte min och vi byggde på en budget, därför det är en amd cpu. En stor SSD låg liksom inte i siktet direkt. Om det står mellan en stor SSD och en ännu sämre AMD icke överklockningsbar processor tar jag ju en bättre processor alla dagar i veckan om datorn är till för spel.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Dock byggdes datorn förra året. Den är inte min och vi byggde på en budget, därför det är en amd cpu. En stor SSD låg liksom inte i siktet direkt. Om det står mellan en stor SSD och en ännu sämre AMD icke överklockningsbar processor tar jag ju en bättre processor alla dagar i veckan om datorn är till för spel.

Uppfattade det som om det var du som hade en SSD som boot eftersom du skrev "Har som sagt en SSD som boot".

Ja AMD är dåliga värre är det för Intel i flertrådat där dom sjunker som stenar & hamnar under dom dåliga FX8xxx i flertrådat, det är bara 3770 som med nöd & näppe orkar hålla näsan över vattnet iaf. i cinebench.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Tror nog att det är värt att testa att ha spelet på en SSD för att se om det ändras. En fragmenterad HDD kan verkligen fördärva prestandan vid läsning. Det var bland annat därför folk ofta installerade om sina datorer regelbundet förr.

Permalänk
Hjälpsam

Vill gärna föreslå 16 GB arbetsminne, de GB som inte används av spel och operativ fungerar som en diskcache, vilket ger mindre hack.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Bulldozer är som jag uppfattat det inte framtagen för singeltrådade applikationer utan det är applikationerna som inte är skrivna för att dra nytta av upptill 8 trådar.

Här ser man hur prestandan är när man låter en applikation dra nytta av upptill 8-trådar dvs. FX8xxx kör på alla 4 kärnorna!
http://images.anandtech.com/graphs/graph6396/51136.png

Och såhär blir det när man begränsar processorn till en tråd dvs. FX8xxx kör bara på en halv kärna!
http://images.anandtech.com/graphs/graph6396/51135.png

Cinebench var väldigt vanligt bland Intelfanboys för att påvisa Fx seriens låga singeltråds prestanda.

Antalet multitrådade applikationer i desktop miljö är fortfarande väldigt begränsat. Har man seriöst behov av multirådad prestanda så väljer man nog en dyrare CPU. Man behöver man inte vara Intel fanboy för att säga att Bulldozer arkitekturen är ett fiasko som kostat AMD dyra pengar. Vi hoppas som sagt att det blir ändring på detta med Zen arkitekturen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Ja AMD är dåliga värre är det för Intel i flertrådat där dom sjunker som stenar & hamnar under dom dåliga FX8xxx i flertrådat, det är bara 3770 som med nöd & näppe orkar hålla näsan över vattnet iaf. i cinebench.

i7 har 4C/8T och presterar bättre än FX83xx som har 4M/8T.
i5 som har 4C/4T presterar bättre än FX63xx som har 3M/6T och nästan lika bra som FX83xx som har 4M/8T. AMD skröt ju dessutom om att FX83xx har 8 kärnor.

AMD har väldigt låg singeltrådsprestanda och det märks om man vill upp i 120/144 fps i vissa spel.
Med Intel så flaskar grafikkortet medan processorn flaskar när det gäller AMD.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

i7 har 4C/4T och presterar bättre än FX83xx som har 4M/8T.
i5 som har 4C/4T presterar bättre än FX63xx som har 3M/6T och nästan lika bra som FX83xx som har 4M/8T. AMD skröt ju dessutom om att FX83xx har 8 kärnor.

AMD har väldigt låg singeltrådsprestanda och det märks om man vill upp i 120/144 fps i vissa spel.
Med Intel så flaskar grafikkortet medan processorn flaskar när det gäller AMD.

Du menar i7 4C/8T?

Sen har ju FX83xx 8 kärnor. Inte samma sorts kärnor som t.ex. Intel men likväl kärnor.

Problemet är ju att "vanligt folk" inte har koll på sånt utan bara går på höga siffror, så många blev besvikna. På samma sätt som att GHz inte är jämförbart på olilka CPU-arkitektuyrer hur som helst p.g.a. IPC m.m.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Du menar i7 4C/8T?

Sen har ju FX83xx 8 kärnor. Inte samma sorts kärnor som t.ex. Intel men likväl kärnor.

Problemet är ju att "vanligt folk" inte har koll på sånt utan bara går på höga siffror, så många blev besvikna. På samma sätt som att GHz inte är jämförbart på olilka CPU-arkitektuyrer hur som helst p.g.a. IPC m.m.

Tack, skrev fel.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lek:

Bästa/största uppgraderingen jag gjort var att byta till SSD:er i alla maskiner som är känsliga för latency.
Spel är I/O-krävande, trodde inte ens någon funderade på snurrande media för systemet på en speldator längre.

Skrivet av Lengab:

Sant, men jag antar att alla på Swec har SSD som spel drives. Det går inte att vänta 15 sekunder för att byta zon med konventionell disk. Eller vänta 3 sekunder med att diskar läser bitmaps på allas klädsel i trånga zoner. SSD är ett gamer måste.

Detta är intressant. Personligen anser jag inte det är värt med spel på SSD om man har gott om RAM. Har man inte gott om RAM eller startar spelet för första gången sedan boot så skiljer det visserligen en del, men inte några astronomiska mängder. Spel tenderar att lägga ner en hel del tid på att bearbeta datan, därav ser man inte exempelvis <1s load times med RAM disk i dem flesta titlar som normalt ligger runt 15s.

BF4 är ett exempel som laddar väldigt mycket data men som inte bearbetar lika mycket. Dem komprimerar datan, men eftersom dem kör LZ4 så är bearbetningstiden för att avkomprimera nära 0. (LZ4, i standard läge, tenderar att nå RAM hastigheter som brukar vara flera GB/s.) En hel del data bearbetas såklart men relativt sett till andra spel är det inte så mycket procentuellt. (Mätningen är från Corsair som har motiv till att vara partiska även om jag inte anklagar dem för det.)

EDIT: Offtopic blev jag nu sugen på BF4...

Själv har jag en hel del RAM och en enorm mängd installerade spel så för mig är SSD för spel en onödig utgift.

Jag anser inte att SSD är onödigt, säger bara att det är ofta överskattat för spel och det finns bättre saker man kan lägga pengarna på för ens spelupplevelse. Givetvis älskar jag att ha det som primär disk. Jag har själv runt 1TB i SSD men det används för saker jag anser tjänar tillräckligt på SSD och kör inga spel på det. Moderna HDDs har faktiskt även rätt trevlig prestanda och når ofta runt 200MB/s i sekventiell läsning. Spel läser mestadels sekventiellt trotts allt. (Resurser.)

Men givetvis, har man utrymme ledigt på sin primära SSD och man har ett specifikt spel man spelar en hel del så är det inte dåligt att flytta över det. Men att skaffa enheter specifikt för spel? Nja. Det hjälper även sällan noterbart i multiplayer spel då man oftast ändå måste vänta på att alla andra har laddat klart.

Som sagt, sitter man på 4/8 GB RAM kanske det kan vara värt, men skulle personligen hellre alla dagar i veckan skaffat mer RAM än en tillräckligt stor SSD för spel. (Spel hamnar ju lätt mellan 20-70GB idag och stiger snabbt, så om man spelar det minsta varierat blir det snabbt stora summor.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

i7 har 4C/8T och presterar bättre än FX83xx som har 4M/8T.
i5 som har 4C/4T presterar bättre än FX63xx som har 3M/6T och nästan lika bra som FX83xx som har 4M/8T. AMD skröt ju dessutom om att FX83xx har 8 kärnor.

AMD har väldigt låg singeltrådsprestanda och det märks om man vill upp i 120/144 fps i vissa spel.
Med Intel så flaskar grafikkortet medan processorn flaskar när det gäller AMD.

Precis som jag skrev.. I multitrådat sjunker Intels prestanda ner till AMD´s eller under iaf. i cinebench om man jämför med processorer som släpptes ungefär samtidigt dvs. 2011-2012.

FX8350 har 4st kärnor som kan köra sammanlagt 8st trådar, det betyder att kör man singeltrådat kör den bara på en halv kärna, att den har 4st kärnor har jag annamat efter att ha läst många intelfanboys inlägg om att den bara har just 4st kärnor.

skriver jag med glimten i ögat

Dold text
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Precis som jag skrev.. I multitrådat sjunker Intels prestanda ner till AMD´s eller under iaf. i cinebench om man jämför med processorer som släpptes ungefär samtidigt dvs. 2011-2012.

FX8350 har 4st kärnor som kan köra sammanlagt 8st trådar, det betyder att kör man singeltrådat kör den bara på en halv kärna, att den har 4st kärnor har jag annamat efter att ha läst många intelfanboys inlägg om att den bara har just 4st kärnor.

skriver jag med glimten i ögat

Dold text

Tycker du ska jämföra FX-8350 med en i7-2600K (4C/8T)

http://www.bit-tech.net/hardware/2012/11/06/amd-fx-8350-revie...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Tycker du ska jämföra FX-8350 med en i7-2600K (4C/8T)

http://www.bit-tech.net/hardware/2012/11/06/amd-fx-8350-revie...

Gick det inte bra med 3770K då?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless