Nya fronthögtalare för musik och film

Permalänk
Medlem

Nya fronthögtalare för musik och film

Hej!

Jag är på jakt efter 2 fronthögtalare till mitt surroundsystem, då de jag har nu inte är bra nog för musik.

Har inga direkta krav förutom att det ska vara bra ljud till både film och musik.
Dom får gärna vara hyfsat snygga också.

Lyssnar på metal/hårdrock mestadels (Metallica, Black sabbath) och typ Led Zeppelin. Spelar inte extremt högt, men vill gärna kunna ha lite tryck i volymen lite då och då.

Maxpris på cirka 5000 kronor kanske, är dock flexibel. Går det att komma undan billigare så gör det absolut ingenting heller.

Jag har ingen som helst koll på vad som är bra eller dåligt i högtalarvärlden, därför behöver jag tips!

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Hej! Tänkte bara rekommendera att du köper begagnat för det ger så mycket mer högtalare för dom pengarna. Så leta på blocket eller nåt ställe där det finns. Sen är det svårt att rekommendera nåt när man inte vet vad för sorts musik du gillar & hur du vill att dom ska vara. Ex. Ska du spela högt & mycket rock så leta Cervin Vega, xl fidelity(är tyvärr väldigt stora) vissa jbl funkar oxå. Vill du ha mer välljud så finns det mycket mer att hitta. Märken som jag har haft & hört som låter bra är, audiovector, nht 2,5i, pro ac, B&W, Qln men ska vara från senast 90 talet & byggda i Sverige. Qrs & många fler. Leta gärna lite äldre & kanske udda märken & googla eller fråga här om dom så kan nog folk på forumet hjälpa dig. Finns udda märken som brukar gå väldigt billigt för folk vet inte vad det är, fast det kan va väldigt bra prylar.
Mvh

Visa signatur

Rubbe

Permalänk
Medlem

Ja, begagnat brukar ju kunna vara rätt prisvärt... Men vill ändå gärna ha några alternativ som är nya också.

B&W är ju ett märke som jag kollat lite på själv.
Dom här för att vara exakt.

Men som sagt, har rätt dålig koll...
Lägger till lite info i första posten.

Permalänk
Medlem

Har inte hört just dom där men har aldrig hört ett par dåliga B&W inte. Xtz gör oxå bra högtalare men dom har jag inte hört men läst väldigt mycket positivt om dom. Det bästa är att läsa på nätet & provlyssna om möjlighet finns då. Det är ganska svårt med ljud eftersom alla har olika uppfattning om det hela så provlyssnin är att rekomenderarekomendera, ta gärna med musik som du lyssnat väldigt mycket på så du kan avgöra ljudet lättare.
Mvh

Visa signatur

Rubbe

Permalänk
Skrivet av freddanb:

Jag är på jakt efter 2 fronthögtalare till mitt surroundsystem,

Finns det några andra högtalare i detta surroundsystem som du tänkt behålla och hur viktigt är det att de nya högtalarna klangmässigt stämmer överens med de befintliga? Vilka möjligheter har din surroundreceiver el. -processor att fippla med tonkurva för att bättre kunna klangmatcha de olika högtalarna med varandra? Orkar förstärkaren driva högtalare med låg impedans? Orkar förstärkaren driva högtalare med låg verkningsgrad?

Skrivet av freddanb:

Har inga direkta krav förutom att det ska vara bra ljud till både film och musik.

Vad ska de användas i för rum? Mått på rummet? Möblering, lyssningsplats?

Skrivet av freddanb:

Dom får gärna vara hyfsat snygga också.

Hmm, det går inte att sortera Prisjakts sökresultat i snygghetsordning... Du skulle inte kunna hjälpa till med några exempel på vad du tycker är snyggt? Metall, pianolack, björkfanér, zebrano & skinn? Får högtalarna vara hur stora som helst?

Skrivet av freddanb:

Lyssnar på metal/hårdrock mestadels (Metallica, Black sabbath) och typ Led Zeppelin. Spelar inte extremt högt, men vill gärna kunna ha lite tryck i volymen lite då och då.
Maxpris på cirka 5000 kronor kanske, är dock flexibel. Går det att komma undan billigare så gör det absolut ingenting heller.

Ett par begagnade Audio Pro Black Diamond och lägg resten av pengarna på akustikförbättrande saker som mattor, möbler och tavlor.

Permalänk
Medlem

Jag har ett par XTZ 95.44 som jag är otroligt nöjd med, dom har dock gått upp en tusenlapp i pris sedan jag köpte mina ser jag nu.
Dom är väldigt neutrala i ljudbilden vilket kan vara lite tråkigt, men dom ger riktigt rejält med tryck på rätt ställen utan att det blir det minsta överdrivet.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=897573

Canton Chrono 509 är ett par andra högtalare som jag hade varit väldigt sugen på att köpa i klassen om jag köpt nya i dagsläget.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=227345

DALI Zensor 5 är några andra väldigt lovordade högtalare i klassen.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=923606

Canton GLE 490 är ju ett bra lite billigare alternativ.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=349025
(3757kr med studentrabatt hos Dustinhome. Hembiobutiken har väl 10% studentrabatt vilket blir 3591kr.)

Med begagnat får man ju alltid mer för pengarna, men jag är själv inte intresserad av att leta och köpa begagnade saker.

EDIT: Om du vill ha ett par riktigt rockiga högtalare och inte bryr dig om så mycket finlir så är ju Cerwin Vega bra grejer på sitt sätt. Funkar även bra till film i min erfarenhet. Det är inte högtalare jag själv är så förtjust i men dom är uppskattade av många.

Permalänk
Rekordmedlem

Beg är som sagt mest prisvärt och de här kan kanske vara intressanta, de är också rätt olika typer men låter alla bra.
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=16482...
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=16710...
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=16202...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jbl arena 180 på dustinhome kostar 5990. Med studentrabatt kostar de 3050

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Finns det några andra högtalare i detta surroundsystem som du tänkt behålla och hur viktigt är det att de nya högtalarna klangmässigt stämmer överens med de befintliga?

Har 2 bakre och en centerhögtalare från Canton som jag tänkt behålla, några hyfsat billiga som jag fick lite hjälp att välja ut för kanske 4 år sedan. Vet inte hur viktigt det är att dom stämmer överens, är inte någon väldig "finsmakare" när det kommer till ljud.

Vilka möjligheter har din surroundreceiver el. -processor att fippla med tonkurva för att bättre kunna klangmatcha de olika högtalarna med varandra? Orkar förstärkaren driva högtalare med låg impedans? Orkar förstärkaren driva högtalare med låg verkningsgrad?

Jag har ingen aning. Förstärkaren är en Pioneer VSX527 i alla fall. Vill väl helst slippa greja med sånt här så mycket som möjligt.

Vad ska de användas i för rum? Mått på rummet? Möblering, lyssningsplats?

Vardagsrum, cirka 4-5m ifrån soffan där jag planerar på att sitta. Bara ett soffbord mellan.

Hmm, det går inte att sortera Prisjakts sökresultat i snygghetsordning... Du skulle inte kunna hjälpa till med några exempel på vad du tycker är snyggt? Metall, pianolack, björkfanér, zebrano & skinn? Får högtalarna vara hur stora som helst?

Svarta eller vita hyfsat clean i stil med denna, denna eller denna. Storleken är inte så jättenoga, har gott om plats ifall det blir utav storleken större.

Ett par begagnade Audio Pro Black Diamond och lägg resten av pengarna på akustikförbättrande saker som mattor, möbler och tavlor.

Känns inte som jag är tillräckligt kräsen för att jag ska behöva köpa mattor och tavlor för att göra ljudet bättre. Tror att jag nöjer mig gott och väl på ett par trevliga högtalare.

Skrivet av Kilroy:

Jag har ett par XTZ 95.44 som jag är otroligt nöjd med, dom har dock gått upp en tusenlapp i pris sedan jag köpte mina ser jag nu.
Dom är väldigt neutrala i ljudbilden vilket kan vara lite tråkigt, men dom ger riktigt rejält med tryck på rätt ställen utan att det blir det minsta överdrivet.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=897573

Canton Chrono 509 är ett par andra högtalare som jag hade varit väldigt sugen på att köpa i klassen om jag köpt nya i dagsläget.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=227345

DALI Zensor 5 är några andra väldigt lovordade högtalare i klassen.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=923606

Canton GLE 490 är ju ett bra lite billigare alternativ.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=349025
(3757kr med studentrabatt hos Dustinhome. Hembiobutiken har väl 10% studentrabatt vilket blir 3591kr.)

Med begagnat får man ju alltid mer för pengarna, men jag är själv inte intresserad av att leta och köpa begagnade saker.

EDIT: Om du vill ha ett par riktigt rockiga högtalare och inte bryr dig om så mycket finlir så är ju Cerwin Vega bra grejer på sitt sätt. Funkar även bra till film i min erfarenhet. Det är inte högtalare jag själv är så förtjust i men dom är uppskattade av många.

Ska ta och kolla på dessa, se om jag kan hitta några tester och så. Känns som det kan vara bra att köra på Canton, då de bakre + center-högtalaren jag kommer behålla är Canton. Men det kanske inte spelar någon direkt roll...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Känns lite sådär att köpa 5år gamla högtalare för 4000kr. Nog för att det brukar hålla, men det känns ändå lite osäkert tycker jag.

Ska ta och kolla lite på denna.

Skrivet av Fantomen:

Jbl arena 180 på dustinhome kostar 5990. Med studentrabatt kostar de 3050

Har tyvärr ingen möjlighet att köpa med studentrabatt då jag inte känner någon som är student. Tack för tipset annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddanb:

Har tyvärr ingen möjlighet att köpa med studentrabatt då jag inte känner någon som är student. Tack för tipset annars.

Kostar 2 995:- på proshop inkl frakt.
Borde vara väldigt prisvärda och bra högtalare.

Sen om vi snackar snygga högtalare och gärna i vitt så tycker jag ju få slår dessa:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Kostar 2 995:- på proshop inkl frakt.
Borde vara väldigt prisvärda och bra högtalare.

Sen om vi snackar snygga högtalare och gärna i vitt så tycker jag ju få slår dessa:
http://i.imgur.com/R7KguSn.jpg

Ser ut att kunna bli dom på bilden. Känns som det kan vara värt pengarna, speciellt när Dustin har dom till ett bra pris.

Får fundera några dagar och bestämma mig. Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem

@freddanb: såg att de fanns på proshop med.

Permalänk
Medlem

@freddanb: dessa högtalare är från 2007.
Men de spelar lika bra nu som då.
509.2DC heter de nyare. Men de kostar ca 8k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantomen:

@freddanb: dessa högtalare är från 2007.
Men de spelar lika bra nu som då.
509.2DC heter de nyare. Men de kostar ca 8k

Aah, det var skillnad på dom 2 alltså... Trodde det var samma. Aja, får fundera vidare lite i alla fall.

Skrivet av Fantomen:

@freddanb: såg att de fanns på proshop med.

Får kolla på dom här lite extra och se om det kan vara nåt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av freddanb:

Har 2 bakre och en centerhögtalare från Canton som jag tänkt behålla, några hyfsat billiga som jag fick lite hjälp att välja ut för kanske 4 år sedan. Vet inte hur viktigt det är att dom stämmer överens

Det är oerhört viktigt att centern matchar annars är det bättre att inte använda en fysisk center utan att köra fantom.

Skrivet av freddanb:

Känns lite sådär att köpa 5år gamla högtalare för 4000kr. Nog för att det brukar hålla, men det känns ändå lite osäkert tycker jag.

Ska ta och kolla lite på denna.

Helt nya högtalare är de som oftast låter sämst, att köpa demoexen i en butik är troligen det som ger bäst ljud men normalt begköp av relativt nya högtalare brukar vara bättre än att köpa dem helt nya, är högtalarna däremot över 20 år så bör man kolla komponentvalen i dem för det kan börja bli dags för service om de har våta elektrolyter och skumkanter, gummikanter och tygkanter håller däremot nästan för evigt och det gör även plastkondingar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är oerhört viktigt att centern matchar annars är det bättre att inte använda en fysisk center utan att köra fantom.

Ah okej, det var ju lite synd. Får kanske ta och köpa en sådan också då. Ska ta och fundera på hur jag ska göra.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av freddanb:

Ah okej, det var ju lite synd. Får kanske ta och köpa en sådan också då. Ska ta och fundera på hur jag ska göra.

Eller så struntar man i centern, det är ju det billigaste och fungerar bra om man har symmetriskt möblerat.
Det är nog dessutom det vanligaste om man har verkligt bra ljudsystem som man vill köra till hembio och inte bara till musik. 4.0 är vanligaste uppställningen hos de jag känner/känner till som har riktigt bra ljudsystem men inte har en dedikerad hembio.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Eller så struntar man i centern, det är ju det billigaste och fungerar bra om man har symmetriskt möblerat.
Det är nog dessutom det vanligaste om man har verkligt bra ljudsystem som man vill köra till hembio och inte bara till musik. 4.0 är vanligaste uppställningen hos de jag känner/känner till som har riktigt bra ljudsystem men inte har en dedikerad hembio.

Hmm okej. Det kanske är ett alternativ också. Får ta och fundera vidare och se vad plånboken tillåter.
Tack!

Permalänk
Inaktiv

Jag har ett par stativare från XTZ, nämligen 99.25 mkll, och tycker dom är mkt välljudande. (Se nedan )
Det är prisklassen, 6000-7000 spänn.
Dessa demogolvare borde vara perfekta för dig, färdiginspelade och allt

http://www.fyndborsen.se/demo-ex/95.44-white-demoex
http://www.fyndborsen.se/demo-ex/95.44-black-matt-demo

Edit: 8000:- normalpris var det för golvarna, nu är dom sänkta till 4500:-

http://mylivingaudio.blogspot.se/search/label/XTZ%2099%20Series

Permalänk
Medlem

Ett par cerwin vega ger ju bra studs i basen. Kan vara roliga högtalare, men det är bäst att lyssna först.
Dali Zensor 5 som någon skrev är också trevliga högtalare.

Du länkade B&W 686 också, jag hade spanat in 685an istället.

Ett snabbt besök på närmsta HiFi-klubben så vet du ifall mina tips är något att ha eller inte.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

@anon179202: Demoex från fyndbörsen är grymt! Jag vet inte hur tungdrivna de är men de lär ju vara lättare än B&W att driva och jag har sett många med billiga förstärkare som har dom och inte direkt sett någon klaga.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Ett par cerwin vega ger ju bra studs i basen. Kan vara roliga högtalare, men det är bäst att lyssna först.
Dali Zensor 5 som någon skrev är också trevliga högtalare.

Du länkade B&W 686 också, jag hade spanat in 685an istället.

Ett snabbt besök på närmsta HiFi-klubben så vet du ifall mina tips är något att ha eller inte.

Varken Cerwin Vega eller B&W är något jag skulle vilja para ihop med en billig hembioförstärkare. 686:an tycker jag personligen är väldigt tråkiga. Tar mina Monitor Audio istället alla gånger i veckan till hårdrock och metal. Zensor 5 gillar jag dock det lilla jag hört i berusat tillstånd och TS, om han är intresserad kan be om att få låna hem ett par demoex över en helg för att testa. Hifi-klubben finns nästan i varenda stad och dom brukar vara väldigt hjälpsamma bara man köper en kabel eller två för ofantligt överpris.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddanb:

Hmm okej. Det kanske är ett alternativ också. Får ta och fundera vidare och se vad plånboken tillåter.
Tack!

Jag skulle definitivt försökt att hitta utrymme till att köpa en matchande center på samma gång eller helt skippa den. Själv saknar jag centern rätt så mycket nu när jag kör 2.1 då jag tycker röster försvinner av någon anledning i nedsamplingen i många filmer. Ofta får jag höja volymen för mycket under tysta (eller snarare vanliga) partier i filmer för att sedan sopa undan takfärgen från golvet efter en actionsekvens. Något jag kunde kalibrera mer när jag hade en center. Men ur ett rent positioneringsperspektiv upplever jag inga som helst problem med att jag hör höger eller vänster högtalare mer oavsett vart jag sitter i soffan. Då sitter jag rätt så nära med ca 3 meter till högtalarna och ca 2,3 meter mellan högtalarna.

Det är lätt värt att skippa centern för ett bar bättre fronthögtalare dock!

Återkom gärna i tråden när du valt några högtalare samt fått hem dom och lyssnat!

Nu blev det tre inlägg på raken istället för att citera flera. Ber så mycket om ursäkt för det.

Visa signatur

#ryssjävlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Jag skulle definitivt försökt att hitta utrymme till att köpa en matchande center på samma gång eller helt skippa den. Själv saknar jag centern rätt så mycket nu när jag kör 2.1 då jag tycker röster försvinner av någon anledning i nedsamplingen i många filmer. Ofta får jag höja volymen för mycket under tysta (eller snarare vanliga) partier i filmer för att sedan sopa undan takfärgen från golvet efter en actionsekvens. Något jag kunde kalibrera mer när jag hade en center. Men ur ett rent positioneringsperspektiv upplever jag inga som helst problem med att jag hör höger eller vänster högtalare mer oavsett vart jag sitter i soffan. Då sitter jag rätt så nära med ca 3 meter till högtalarna och ca 2,3 meter mellan högtalarna.

Återkom gärna i tråden när du valt några högtalare samt fått hem dom och lyssnat!

Nu blev det tre inlägg på raken istället för att citera flera. Ber så mycket om ursäkt för det.

Kan du inte höja centerkanalen i förstärkaren ändå så mixas den in med högre volym?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Orkar du vänta några månader så har ELAC en ny högtalarserie på gång som journalisterna är alldeles till sig över. Deisgnad av Andrew Jones som är lite av en högtalarguru. Släpps vilken dag som helst nu i USA men dröjer till juli-augusti nån gång i Sverige pga att de kommer att förses med bättre finish i Europa.

http://www.cnet.com/products/elac-uni-fi-ub5/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av heatm:

Det borde bara vara att öka nivån på centerkanalen om du vill ha upp den oavsett om det finns en fysisk högtalare eller inte och dessutom brukar många dekodrar ha nightmode eller liknade som du också kan justera för att kontrollera dynamiken utöver det som redan är inkodat i filmen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Orkar du vänta några månader så har ELAC en ny högtalarserie på gång som journalisterna är alldeles till sig över. Deisgnad av Andrew Jones som är lite av en högtalarguru. Släpps vilken dag som helst nu i USA men dröjer till juli-augusti nån gång i Sverige pga att de kommer att förses med bättre finish i Europa.

http://www.cnet.com/products/elac-uni-fi-ub5/

Dom finns redan i Sverige. Sitter och lyssnar på ett par nu medans jag skriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Dom finns redan i Sverige. Sitter och lyssnar på ett par nu medans jag skriver.

Men finns dom att köpa här i Sverige?

Hur tycker du att dom låter?