Imponerande prestanda och frametimes. Mindre imponerande prislapp.
Med tanke vad som är på väg de närmaste månaderna, ser jag inte att det kommer bli någon strykande åtgång.
Till de som påstår att 7700kr är rimligt för: "- Det utpresterar ju Titan X och det är ju asdyrt!"....Det här kortet är inte på entusiast-nivån, utan high-end och ska jämföras med GTX980, både vad gäller prestanda och pris. Att det utpresterar GTX980 är ju ganska självklart, för däri ligger utvecklingen. Priset ska inte drivas upp i motsvarande takt för det. nVidia är illojala mot sina fans/kunder.
Känslan är att det här kortet kommer dala ner under 6000kr inom några månader och AMD kan komma att leverera närliggande prestanda (iaf DX12) till ett betydligt lägre pris.
För övrigt är priserna på mid-end (GTX1070) och high-end (GTX1080) helt uppåt väggarna. Ta ett kliv tillbaka och bara titta vad vi har framför oss. En komponent avsett för att ge fin grafik med mjuk rörelse. Prestandan räcker i ca 2år om man är kräsen och upp till 4år om man står ut. Sen är kortet inte värt någonting.
7700kr.....SJUTUSENSJUHUNDRA KRONOR!!! Det är inte dyrt, utan ockerpris! Vad kommer GTX1080Ti och Titan Y kosta då? 9.000kr resp 13.000kr? Löjligt!
Ett grafikkort bör inte kosta mer än 2000kr. För den summan får man ett GTX960. Det presterar ok i 1920x1080 om man kör på medium/high och inte förväntar sig skyhög FPS. Men om ett år hänger det kortet inte med längre. Vad är det som händer?
För 7700kr kan du köpa:
PlayStation 4 + Uncharted 4 och Dark Souls III
...OCH
XBox One + Forza Motorsport 6 och Doom
OBS! Jag förespråkar inte spelkonsoller, utan vill bara ge perspektiv på vad vi pratar om. Jag hade lika gärna kunnat skriva 237st paket Gevalia kaffe.