Permalänk
Inaktiv

massen ska ha ca 36K av mig, känner mig våld*agen av staten trots man redan betalat över 250K

Permalänk
Medlem

18 500kr väntas det på här... dock har företaget gått på granskning så högst troligt får jag vänta till september

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taloma:

@XHI: tycker det är bedrövligt att Svenska staten får dra för mycket pengar och att det ska ta så pass lång tid att få tillbaka dem dock.

Du kan på inget sätt beskylla staten för att ha dragit för mycket i skatt
Faktiskt så får XHI skylla sig själv när han inte har uppdaterat hur mycket han har tjänat under året, vilka avdrag han Har.

För alla ni som väntar på att få skatteåterbäring, grattis ni har förtjänat mindre än vad ni har planerat.
Ps. Jag känner en del som frivilligt betalar mera skatt än vad dem borde. Bara för att få enfin bonus på kontot före jul. I Finland får vi skatteåterbäring i början av december.

Själv är jag överlycklig när jag får betala in pengar till Skatteverket. Det betyder att jag har tjänat mera än vad jag har planerar. Jag justerar min skattesats dels årligen och även runt midsommar om jag har på känn att det finns grund för att se över den.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Förstår inte glädjen, de enda vinnarna är såklart de exemplen där det skiljer ett par hundralappar i plus eller minus.

Får du tillbaka flera tusen? Grattis, du har lånat ut pengar gratis till staten i över 1 år. Lär dig jämka samt uppdatera ett ev. lönekontor på rätt skattesats.

Får du betala restskatt? Grattis, lär dig jämka alternativt räkna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Förstår inte glädjen, de enda vinnarna är såklart de exemplen där det skiljer ett par hundralappar i plus eller minus.

Får du tillbaka flera tusen? Grattis, du har lånat ut pengar gratis till staten i över 1 år. Lär dig jämka samt uppdatera ett ev. lönekontor på rätt skattesats.

Tänk på att det finns folk vars enda chans att faktiskt spara ihop en klump pengar är att låsa in dem hos skattmasen, annars försvinner de mystiskt varje månad, långt innan det är lönedags.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Haha bitter much?
Riktigt så är enkelt är det faktiskt inte, åtminstone inte för oss som får tillbaka 15 000+ kronor

Permalänk
Medlem

35k
Jag bor dock i Norge och får ränta på alltihop. Dock inte riktigt lika mycke som om jag hade haft dom på ett sparkonto. Glömde uppdatera skattekortet förra året

Permalänk
Medlem

Pengarna brukar väl komma i mitten av månaden? Jag ska få tillbaka nästan 18K. Bra extra pengar när man tjänar som skit varje månad. Jag hade hellre fått lite extra per månad istället för skattepengar

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Absolut inte, det var ett inlägg i all välmening. Självklart förstår jag att man kan få tillbaka mycket av andra anledningar men att gemene man firar som att det vore större lottovinst känns bara märkligt i min mening!

Skrivet av MsSmith:

Haha bitter much?
Riktigt så är enkelt är det faktiskt inte, åtminstone inte för oss som får tillbaka 15 000+ kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Pengarna brukar väl komma i mitten av månaden? Jag ska få tillbaka nästan 18K. Bra extra pengar när man tjänar som skit varje månad. Jag hade hellre fått lite extra per månad istället för skattepengar

Du kan gå till Skatteverket och få det ordnat om du vet med dig hur mycket du tjänar under året.

Skrivet av edson:

Absolut inte, det var ett inlägg i all välmening. Självklart förstår jag att man kan få tillbaka mycket av andra anledningar men att gemene man firar som att det vore större lottovinst känns bara märkligt i min mening!

Ja jo du har en poäng. Men jag tror nog många ser det som "gratis" pengar i princip och en bra extrabuffert inför sommaren. Majoriteten vet nog inte heller hur det hela fungerar så det är nog mer av lottovinst än du anar

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Det kallas "Avdrag"

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Absolut inte gratis.

http://www.svd.se/stopp-for-sparande-i-skattekontot--gor-sa-h...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Blir lite avis på er som får tillbaka pengar. Själv hade jag 22699kr i restskatt. Gjorde lite ont faktiskt...

Ska vi byta ? Jag betala mycket mer än det.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

De flesta får tillbaka pengar i form av jobbskatteavdrag. Inte så mycket man kan göra något åt då detta är något som Reinfeldt bestämde att vi skulle få. Sen kan man själv göra avdrag för jävligt mycket. Resor till och från jobbet, arbetsredskap m.m. På sätt och vis så är det väl lånade pengar. Man har ju betalat för dem i form av skatt, men hellre att man får några tusenlappar än några hundralappar, och allra helst att man slipper betala restskatt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

För de som är nyfikna så kommer den att betalas ut mellan 7-9 Juni, alltså (i skrivande stund) idag och två dagar framåt.
Källa:
https://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/svarpavanliga...

De kunde inte kommer mer lägligt efter att ha köpt GTX1080 och lite annat denna månaden

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem

@Orici: Ajajaj. Hur mycket blev det i restskatt då?

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

3714 kronor kommer i morgon sättas in på mitt Nordeakonto (Ser detta som en kommande transaktion). Fint det för en fattig student!

Visa signatur

Vivi Orunitia- "How do you prove that you exist...? Maybe we don't exist..."

Permalänk
Medlem

Nu ser även jag att jag får pengarna imorgon. 17880 kr är det exakt

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Nordea har nu lagt in en reservation för en insättning som är cirka 7-8% högre än den förutspådda återbäringen, den 9:e juni. Gissar på att detta är skatteåterbäringen? Insättningen har det passande namnet "Insättning".

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk

Hmm ska få 15k tillbaka och det står på skatteverkets hemsida att utbetalningen är gjord den fjärde. Men antar att pengarna kommer idag eller imorgon då eftersom tidigaste bankdag från den fjärde var igår.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Skatteverket har fått mina pengar.
No fun for me.

Permalänk
Medlem

Nordea, fick pengar idag.

Permalänk
Medlem

Nordea, gamarna har satt datumet för insättning den 9e...

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Swedbank, ser inget på mitt konto. Ser inget på Skattekontot heller.
Fick mail om att det borde komma in inom 3 dagar idag. Så hoppas på det.

Lite underligt att jag inte ser något i mitt Skattekonto på deras hemsida dock. Men kommer inte ihåg hur det var förra året.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem

Har Nordea, dom har satt mitt datum till den 9e också...

Visa signatur

mvh

Permalänk
Medlem

@Wyver: Nu studerar jag och tjänar således bara pengar under sommaren och vintern, ändock dras skatten uträknat på en årsinkomst utifrån vad jag tjänar under ett par månader. Finns det något sätt jag kan justera detta för att slippa vänta på mina pengar?

Min privatekonomi är bra, men tycker ändå det är uselt att behöva vänta nästan ett år på att få en del av sina pengar som intjänades under sommaren. Tänk om det var omvända roller, tror du skatteverket skulle tillåta att jag väntade ens ett halvår med att betala in restskatt?

"Jag känner en del som frivilligt betalar mera skatt än vad dem borde. Bara för att få enfin bonus på kontot före jul", det låter ju inte längre som en bra idé då skatteverket har tagit bort räntan på skattekontot?

Visa signatur

MacBook Pro Retina 2013:
2,8 GHz (3,3 GHz) Dual-Core i7
16 GB 1600 MHz DDR3L
256 GB PCIe-baserad flashlagring

Permalänk
Medlem

@Taloma:
Som sagt jag har ingen aning om hur det funkar i Sverige, men här i Finland så är nog det inget problem.
Finska skattesystemet är uppbyggd i trappor. Minns inte på rak arm summor och skattesatser, men t.ex.
Årsinkomst
0-2000€ skattefritt
2001-10000€ 14% skatt
10001-25000 25% skatt
Osv.
De där skattesatserna är för huvudsyssla..
Om du på sidan om din huvudsyssla har en bisyssla t.ex du klipper gräs åt något företag, så du är anställd på pappret. Då finns det på skattesedeln en % sats för bisyssla t.ex 30%. Det är bara för att man inte skall hamna på en otrolig restskatt.

T.ex om du på ditt sommarjobb förtjänar 10000€ betalar du 14% skatt på 8000€ av det. Första 2000€ var ju skattefritt, på sidan om då på helger och andra lov, jobbar åt ett annat företag, men glömmer att meddela att du har förtjänat ganska mycket tidigare, så kommer du betala allt för lite skatt. Därför löns det att använda bisyssla på ströjobb.

Men som svar på din fråga..
Men i Finland är det bara att logga in på Skatteverkets hemsidor och göra ändringar så att årsinkomsten motsvarar den summan man antar att man kommer att förtjäna under året. Sen bryr sig Skatteverket fullkomligt i om du tjänar det på 365dagar eller 3 dagar.
När du går över den förmodade inkomsten, så stiger skattesatsen lavinartad, men det är bara att uppdatera sina uppgifter och lämna in det nya skattebeskedet åt din arbetsgivare.

Säg till om det blev allt för flummigt. Det blev avsevärt längre inlägg än vad jag hade tänkt.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

@Wyver: ingen fara, jag förstår. Tydligen ska man kunna göra samma sak i Sverige. Trodde inte detta var möjligt då någon tidigare har sagt till mig att man inte kan justera annat än i efterhand (i deklarationen). Ska absolut göra detta i samband med årets sommarjobb. Tack för insikten.

Visa signatur

MacBook Pro Retina 2013:
2,8 GHz (3,3 GHz) Dual-Core i7
16 GB 1600 MHz DDR3L
256 GB PCIe-baserad flashlagring

Permalänk
Medlem

Hos mig står det fortfarande "preliminär" skatt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Pengarna flög in på kontot ca 13:00, har SEB.

Skickades från m.sweclockers.com