Lapp i brevlådan med uppmaning om bättre märkning av lådan! (?)

Permalänk
Medlem

Inse verkligheten

@Beginner:
Du måste acceptera att vårt samhälle, institutioner, myndigheter, etc är totalt kappsejsat, när någon hos dem har fått för sig eller tolkat ett luddigt regelverk på sitt eget vis. Likaså vill alla ha makt att bestämma utan ha något som helst ansvar. Tyvärr tror jag inte att du kommer att få något svar i alla fall inte något som härleder svaret till något som kan vidimeras - och inte att komma någonstans. Strid inte som Don Quiote mot "väderkvarnar" utan var listig som en räv och använd c/o alternativet ( alltså, - Anger alla som bor på din adress till dom som kan tänkas sända post till dem som adress C/O Bynbyn 118 om det är vad du vill använda och sätter upp en bra skylt på brevlådan med texten Bynbyn 118 ) = både du och posten får som ni vill förutom att posten inte får alla namn på lådan men c/o adressen finns ju där och det borde väl duga, annars får du väl be dem att visa upp den lagtext som säger att alla namn både för och efternamn skall stå på lådan för att post skall delas ut. Tala då också om för dom att du kommer att kontrollera att alla i det postdistriktets utdelningsområdes postlådor har alla sina fullständiga namn på lådorna enligt folkbokföringsregistret. Annars kommer anmälan att göras till berörd övervakningsmyndighet. (kanske Post och Telestyrelsen eller Diskrimineringsombudsmannen eller Justitsieombudsmannen.) Jag själv har bara min adress på postlådan = gatunummer /5/ och inget annat. Ont skall med Ont fördrivas. -och jag är inte ENVIS - jag bara INTE GER MIG ! Kitty.

Permalänk
Medlem

Postnords hemsida säger också namn på alla och adress, skylten ska dessutom vara 200x25 mm minst. En plastskylt från ett skyltföretag verkar du kunna beställa för en hundralapp. Aluminium finns för lite mer om du föredrar det. Det bör hålla i år. Självklart använder de flesta enbart efternamn, eller första bokstaven på förnamnet/n och efternamn p.g.a. platsbrist, t.ex. finns det inte plats för allas namn på ett brevinkast eller fastighetsbox i flerfamiljshus om texten ska vara stor nog för att gå att läsa. Ändå tycker jag 200 mm bred skylt låter som en väldigt stor skylt. Dymo bör i princip diskvalificeras p.g.a. att remsorna där är 12 mm som mest. Postadress och ort kanske är lite överdrivet också, men kan säkert behövas på sina håll. I ditt fall kan ni (eller grannarna i området) väl ha både Björklinge och Örbyhus som ort, på samma gata/i samma by beroende på exakt vart huset ligger.

För mig som bor i lägenhet så fick vi för några år sedan automatiskt lägenhetsnummer inskrivet i adress/folkbokföringsuppgifterna t.o.m. men vad det ska hjälpa vid sådant här vet jag inte riktigt, då dörrarna ändå inte är markerade med numren. Dessutom är det de nya numren och inte de gamla som fastighetsregistret använde förr, de nya numren är dock i stil med lgh 1101 för första våningen, första lägenheten.

Permalänk
Medlem

@Beginner:

Förstår dock ändå inte, räcker med vägnamn + nummer och efternamn
Detta är info som ändå går att få fram via eniro, via GPSen på mobilen får man fram gatunamn och nummer, via eniro/hitta.se/birthday.se så får man fram alla som bor på adressen, även deras ålder, bil osv från vissa tjänster

T.ex
Göransdotter
byvägen XX

Kanske till och med räcker med
Göransdotter
XX
Ifall vägnamnet är väluppmärkt

Jag bor i villa inne i stan och brevlådan är inte märkt, husväggen 3m in på tomten har dock "25b" märkt, och det räcker här

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Bor själv i Uppsala och har märkt av att PostNord har blivit grymt dåliga på det där med posthantering. Vi har postboxar med korrekt synliga namn ändå så får vi andras post. Samma sak med postpaket som alltid hamnat i lådan tidigare måste vi nu åka och hämta ut på närmsta postombud.

Antar att efter att Posten blev PostNord så har dom gjort om deras system så det är väl lika bra att märka upp lådan ordentligt, även om det har fungerat ordentligt i 30+ år. Befolkningen ökar, Posten anställda blir färre så som det ser ut, Delar ut på färre dagar. Allt ska gå så snabbt som möjligt. Nästan så att man kan tro att dom jobbar på ackord. Då går det ju snabbare för dom med väl uppmärkta lådor. Även om dom likförbannat delar ut i fel lådor.

Nej snart får vi ala åka till närmsta postenombud för att hämta ut all post.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

En rak höger !

Skrivet av moonblase:

@Beginner:

Förstår dock ändå inte, räcker med vägnamn + nummer och efternamn
Detta är info som ändå går att få fram via eniro, via GPSen på mobilen får man fram gatunamn och nummer, via eniro/hitta.se/birthday.se så får man fram alla som bor på adressen, även deras ålder, bil osv från vissa tjänster

T.ex
Göransdotter
byvägen XX

Kanske till och med räcker med
Göransdotter
XX
Ifall vägnamnet är väluppmärkt

Jag bor i villa inne i stan och brevlådan är inte märkt, husväggen 3m in på tomten har dock "25b" märkt, och det räcker här

Jag håller helt med dej beginner vill också vara igkognito, men för att göra Posten nöjd dyrt men effektivt skaffa en skylt med flytande kristaller - skriv in allas namn i den ge posten en extradosa som dom riktar mot skylten ett klick och ditt namn och adress framträder - 2 klick nästa person som bor på din adress framträder OSV tills alla boende har visats. Efter 10 sekunder efter sista klick blir den åter helt grå. Sätt den i en vattentät låda med okrossbart glas framför, och prova skicka räkningen till posten med post naturligtvis. Kitty !

Permalänk

Vissa bidrag, som bostadsbidrag, och andra ersättningar där folkbokföring spelar in - milersättning till/från jobb, och så vidare bygger på att man är eller inte är skriven någonstans. Ibland kontrollerar myndigheter att uppgifter man lämnat stämmer och då kan det gå dåligt om man står på en brevlåda man inte uppgett och så vidare.

En anledning jag kommer på för att inte vilja märka ut saker korrekt.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd lätt rensad*

Diskutera gärna men håll en god ton gentemot varandra, det finns ingen anledning att bli upprörda för att man inte delar åsikter.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Enligt PTS så ska det räcka med adress på lådan om det är singelbrevlåda för ensamstående villa. "Finns ju lådor i flerfamiljshus utan adresser på".

Enligt posten så, "om jag ska vara paragrafryttare så 'ska' det stå namn på alla i huset och adress på lådan" (nämndes två gånger under samtalet)!

??

Orkade inte mer sen då jag inser att posten har "makten" att neka utdelning så när han erbjöd sig att printa ut lappar att sätta på lådan, skickas med brevbäraren, och att vi kan sätta förnamnen på boende i huset på insidan av locket så nappade jag. Funderar på att sätta även efternamnet på insidan av locket, jag kan ju ha missförstått.

Han nämnde även att C/O krävde något speciellt för att vara säker på att mottagaren bodde där. Kommer inte ihåg exakt vad han sa, sorry!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Håller med om att det är väldigt tramsigt att kräva namn på lådan i det här fallet. Vore det ett hus med flera hushåll så fanns det en poäng, men så är ju uppenbarligen inte fallet.

Vad gäller märkning som håller bra i väder och vind så har jag dock ett tips: Brother har en särskilt vädertålig metallgrå etikettvariant som man kan använda i deras etikettskrivare. Men om du bara ska använda den för att märka postlådan så blir det förstås en väldigt onödig utgift. Dock så fungerar det fint, har haft en sådan etikett på vår postlåda i ett par år nu och den är lika fräsch och opåverkad som när den var nyditsatt.

Uppdatering: ok, såg att du skulle få lappar.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Håller med om att det är väldigt tramsigt att kräva namn på lådan i det här fallet. Vore det ett hus med flera hushåll så fanns det en poäng, men så är ju uppenbarligen inte fallet.

Vad gäller märkning som håller bra i väder och vind så har jag dock ett tips: Brother har en särskilt vädertålig metallgrå etikettvariant som man kan använda i deras etikettskrivare. Men om du bara ska använda den för att märka postlådan så blir det förstås en väldigt onödig utgift. Dock så fungerar det fint, har haft en sådan etikett på vår postlåda i ett par år nu och den är lika fräsch och opåverkad som när den var nyditsatt.

Uppdatering: ok, såg att du skulle få lappar.

Annars kan man beställa en skylt i plast från ett skyltföretag för en hundring, några hundringar om man vill ha graverad aluminium. Billigare än etikettskrivare och dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Får man fråga vad det är för uppgifter du försöker skydda?

Kan du tänka dig att skriva ut hur mycket du tjänar, dina gymnasiebetyg, kreditvärdighet och utdrag ur brottsregister på din brevlåda också, eller andra uppgifter som finns tillgängliga i diverse register?
Vad jag vet finns det ingen lag som säger att man inte får skicka brev med ett namn till en adress där personen inte finns folkbokförd eller särskild skriven, så mer än att lägga brevet i brevlådan som tillhör rätt gatunummer/lägenhetsnummer bör inte vara mer än vad som krävs för att Posten ska kunna fullfölja sitt uppdrag.

Sedan ligger det naturligtvis i personens intresse om denne vill få sin post levererad rätt. Men detta har väl aldrig varit något större problem fram tills det började flytta in 20 personer med likartade namn i samma lägenhet, eller folk som inte klarar av att ta ett gemensamt efternamn och inte kan skriva ut det.

Permalänk
Medlem

Att Ge och TA Ha,ha

@Beginner:
Tycker det är synd att vika sig för Postens §-ryttare. Skriv alla namn på postlådan men svetsa först ett gångjärn högst upp och låt en plåt som täcker hela fronten på lådan vara fäst i det. svetsa också dit två öglor - en på lådan och en på "täckplåten" och sätt dit ett hänglås om med nyckel ge posten en eller använd ett hänglås med kombinationskod och ge posten koden. Synd att vi måste överge c/o alternativet. Postbud som åker tämligen dagligen vet ju vilka Ni är så det behöver väl inte låsa upp varje dag( tror inte dom får arbeta om dom är "senildementa") och vikarie - ersättare kan ju låsa upp och läsa. Då lyder du ju posten om att alla namn finns på lådan. Det var väl det som var det väsentliga för dom. God Tur och lycka till . Jag håller på dej. Kitty

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

För mig som bor i lägenhet så fick vi för några år sedan automatiskt lägenhetsnummer inskrivet i adress/folkbokföringsuppgifterna t.o.m. men vad det ska hjälpa vid sådant här vet jag inte riktigt, då dörrarna ändå inte är markerade med numren. Dessutom är det de nya numren och inte de gamla som fastighetsregistret använde förr, de nya numren är dock i stil med lgh 1101 för första våningen, första lägenheten.

Listorna är ofta skrivna efter lägenhetsnummer, men annars används det inte direkt (är också jävligt ofta fel, personer verkar ha noll koll på vilken lägenhet de bor i).

Skrivet av Beginner:

Enligt PTS så ska det räcka med adress på lådan om det är singelbrevlåda för ensamstående villa. "Finns ju lådor i flerfamiljshus utan adresser på".

Enligt posten så, "om jag ska vara paragrafryttare så 'ska' det stå namn på alla i huset och adress på lådan" (nämndes två gånger under samtalet)!

??

Orkade inte mer sen då jag inser att posten har "makten" att neka utdelning så när han erbjöd sig att printa ut lappar att sätta på lådan, skickas med brevbäraren, och att vi kan sätta förnamnen på boende i huset på insidan av locket så nappade jag. Funderar på att sätta även efternamnet på insidan av locket, jag kan ju ha missförstått.

Han nämnde även att C/O krävde något speciellt för att vara säker på att mottagaren bodde där. Kommer inte ihåg exakt vad han sa, sorry!

Skriver du saker enbart inne i locket kommer du bara få arga brevbärare. Har sett några som skrivit "Ingen reklam tack" i locket, man ser det dvs efter man stoppat ner sakerna i lådan redan. Jag tar då inte upp reklamen igen, är ju olagligt att kolla i andras lådor.

Skrivet av Hello Kitty:

@Beginner:
Tycker det är synd att vika sig för Postens §-ryttare. Skriv alla namn på postlådan men svetsa först ett gångjärn högst upp och låt en plåt som täcker hela fronten på lådan vara fäst i det. svetsa också dit två öglor - en på lådan och en på "täckplåten" och sätt dit ett hänglås om med nyckel ge posten en eller använd ett hänglås med kombinationskod och ge posten koden. Synd att vi måste överge c/o alternativet. Postbud som åker tämligen dagligen vet ju vilka Ni är så det behöver väl inte låsa upp varje dag( tror inte dom får arbeta om dom är "senildementa") och vikarie - ersättare kan ju låsa upp och läsa. Då lyder du ju posten om att alla namn finns på lådan. Det var väl det som var det väsentliga för dom. God Tur och lycka till . Jag håller på dej. Kitty

Du förstår väl att hålla på att bråka på sån här nivå bara gör det värre för dig och den som delar ut. Kommer aldrig nå personerna som bestämmer något.
Blir ju bara post märkt "Kan ej hitta adress, Kan ej nå postlåda".
Fast antar från dina tidigare kommentarer att du inte direkt är en person som gillar att tillhöra samhället? Verkar vara helt emot och gillar att göra det jobbigare för mycket viktiga funktioner i samhället.

Jag har delat i flera månader på samma område och vet än inte om en person faktiskt bor där jag lägger tidningen (dock inga klagomål så antar det är rätt). Får personen post åker det tillbaka direkt eftersom den vägrat märka låda eller hus.

Måstes väl vara att missa kallelse till tandläkare, läkare osv för att man inte orkar märka sin låda?

Och ja allt ska gå fort, vi ska vara klara 06:00 (delar post och tidningar). Har dvs kring 3h30min på sig att dela några hundra lådor.
Ogillar personer som vägrar märka sina saker, men antar att de inte vill ha sin post?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Listorna är ofta skrivna efter lägenhetsnummer, men annars används det inte direkt (är också jävligt ofta fel, personer verkar ha noll koll på vilken lägenhet de bor i).

Är ändå ganska imponerad av att de kunde föra in uppgifterna automatiskt och få mig i rätt lägenhet, utan att behöva fråga Men fastighetsägarna hade nog koll.

När man ska beställa el, fiber/bredband osv är det ju såklart något man behöver ha koll på. Även om inte folk har det då. Är knappast något postboxar märks upp med. De nya lägenhetsnumren lever ju parallellt med de gamla eller fastighetsägarens egna också, så inte alltid helt behjälpligt.

Runt TS trakter så kan en granne bo i postort Örbyhus och en annan några hundra meter bort i Björklinge, men på samma väg/i samma by. Så vore inte helt värdelöst för brevbäraren att ha det utmarkerat, men man hoppas ändå de har koll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Skriver du saker enbart inne i locket kommer du bara få arga brevbärare. Har sett några som skrivit "Ingen reklam tack" i locket, man ser det dvs efter man stoppat ner sakerna i lådan redan. Jag tar då inte upp reklamen igen, är ju olagligt att kolla i andras lådor.

Samma här. Skulle jag sen får ett samtal från nattchefen (högst osannolikt) om att jag delat ut reklam till någon som skrivit "ej reklam tack" så hade jag bara sagt att det stod på insidan av locket och att jag redan lagt ner post/tidning/reklam. Sen hade det inte hänt mer där.
Gör folk det jobbigt för mig som distributör så ser jag ingen arbete att göra extraarbete för deras skull.

Skrivet av BergEr:

Du förstår väl att hålla på att bråka på sån här nivå bara gör det värre för dig och den som delar ut. Kommer aldrig nå personerna som bestämmer något.
Blir ju bara post märkt "Kan ej hitta adress, Kan ej nå postlåda".
Fast antar från dina tidigare kommentarer att du inte direkt är en person som gillar att tillhöra samhället? Verkar vara helt emot och gillar att göra det jobbigare för mycket viktiga funktioner i samhället.

Måstes väl vara att missa kallelse till tandläkare, läkare osv för att man inte orkar märka sin låda?

Precis, den enda som blir lidande är du själv och din lokala brevbärare/tidningsdistributör. Ingen som faktiskt har makten att bestämma och ändra på saker och ting kommer ens märka av denna typen av småbråk.
Hello Kitty verkar vara precis den typ av person som man inte vill ha på sitt distrikt, dvs. den som bråkar bara för att.

Kom ihåg att om ni bråkar med posten/tidningsbärarna/etc så är det inte institutionen/företaget/"the man" ni bråkar med, utan ni bråkar bara med den stackars distributör som har fått distriktet där ni bor.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Annars kan man beställa en skylt i plast från ett skyltföretag för en hundring, några hundringar om man vill ha graverad aluminium. Billigare än etikettskrivare och dylikt.

Jo, det är som sagt om man även har något annat användningsområde än enbart postlådemärkning som en (bra) ettikettskrivare blir ekonomiskt försvarbar.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Avstängd

Det går att köpa ark med klistermärken (bokstäver, siffror) ganska billigt.

Permalänk
Skrivet av Bozzeta:

Kan du tänka dig att skriva ut hur mycket du tjänar, dina gymnasiebetyg, kreditvärdighet och utdrag ur brottsregister på din brevlåda också, eller andra uppgifter som finns tillgängliga i diverse register?
Vad jag vet finns det ingen lag som säger att man inte får skicka brev med ett namn till en adress där personen inte finns folkbokförd eller särskild skriven, så mer än att lägga brevet i brevlådan som tillhör rätt gatunummer/lägenhetsnummer bör inte vara mer än vad som krävs för att Posten ska kunna fullfölja sitt uppdrag.

Sedan ligger det naturligtvis i personens intresse om denne vill få sin post levererad rätt. Men detta har väl aldrig varit något större problem fram tills det började flytta in 20 personer med likartade namn i samma lägenhet, eller folk som inte klarar av att ta ett gemensamt efternamn och inte kan skriva ut det.

Brevbäraren får inte lägga ett brev i brevlådan om den inte är säker på att personen på brevet faktiskt finns där. Antingen genom en CO till en person som finns på adressen eller genom att den är skriven där / står på lådan. På ett eller annat sätt måste brevbäraren få tillräckligt med information för att vara säker på att personen finns där annars går det retur avsändaren.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Jag bodde i lägenhete på våning 1 och min kompis bodde på våning 3. Vi har samma efternamn, jag fick hans post mins 2-3 gånger i veckan i mitt brevinkast. Inkasten var tydligt märkta med för och efternamn, så inte hjälper det heller alltid.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Brevbäraren får inte lägga ett brev i brevlådan om den inte är säker på att personen på brevet faktiskt finns där. Antingen genom en CO till en person som finns på adressen eller genom att den är skriven där / står på lådan. På ett eller annat sätt måste brevbäraren få tillräckligt med information för att vara säker på att personen finns där annars går det retur avsändaren.

Är du snäll och hänvisar var i Postlagen eller PTSFS 2008:6 var det står att personen måste befinna sig på adressen (dvs folkbokförd/särskild adress)?

Permalänk
Skrivet av Bozzeta:

Är du snäll och hänvisar var i Postlagen eller PTSFS 2008:6 var det står att personen måste befinna sig på adressen (dvs folkbokförd/särskild adress)?

Det ska gå in under
6 § Postverksamhet ska bedrivas så att den tillgodoser
rimliga krav på tillförlitlighet och så att skyddet för
avsändarnas och mottagarnas personliga integritet
upprätthålls.

har jag för mig.

Exakt hur det fungerar hanteras dock mer i tillståndsvillkoren för den som delar ut post (i det här fallet PostNord)
I tillståndsvillkoren regleras
dels själva hanteringen av försändelserna,
nämligen att de skall hanteras så att de
inte skadas genom yttre påverkan och inte i onödan exponeras eller lämnas
obevakade, dels krav på personal och
tystnadsplikt samt att lokaler och
arbetsrutiner skall vara säkra. Som ett led
i detta är också operatören skyldig att till
myndigheten inrapportera incidenter som t.ex. driftstörningar, stöld och brand
som äventyrar tillförlitligheten.

Exakt vilken paragraf har ingen berättat, men det var de instruktioner vi hade som brevbärare när vi jobbade. Att vi fick inte dela ut post till personer som inte fanns på adressen av integritetsskäl. Delar man ut ett brev till fel person så har man ju spridit det till någon som kanske inte skulle veta. Rent tekniskt skulle vi även be om legitimation på den som bad om att få sin post i trappan, och då endast lämna den personens post inte resten av familjens... Helt enkelt det finns mycket som gör att det inte bara är att lämna brev till Augusta Svensson i Anders Pålssons brevlåda, så länge hon inte skrivit CO Anders Pålsson eller skrivit sig på adressen.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

@Beginner:

Nu förstår jag inte alls vad posten, (Postnord) håller på med.
Postnummer och Ort?
Vet dom inte vart dom är och kör?
Gatunamn och husnummer, (om man har namngiven gata) borde väl räcka gott.

Namn, ska väl inte spela någon som helst roll.
på min gata finns flera Jansson, så då kan ju posten hamna fel ändå, (vilket den gör)
Men står det "Gatunamn 4" på brevet och lika på postlådan, ja då ska det väl inte vara så svårt, oavsett vilket för och efternamn som står på brevet.

Det lustiga är när det står "Gatunamn 4" på min brevlåda men däri ligger brev som det står "vägnamn 11" och något helt annat för och efternamn, så då verkar inte brevlådemärkningen spela roll alls, kan ju lika gärna ha en blank brevlåda

\\Rhames

PS: ja, jag heter Jansson, men min gatuadress är annan

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Exakt vilken paragraf har ingen berättat, men det var de instruktioner vi hade som brevbärare när vi jobbade. Att vi fick inte dela ut post till personer som inte fanns på adressen av integritetsskäl. Delar man ut ett brev till fel person så har man ju spridit det till någon som kanske inte skulle veta. Rent tekniskt skulle vi även be om legitimation på den som bad om att få sin post i trappan, och då endast lämna den personens post inte resten av familjens... Helt enkelt det finns mycket som gör att det inte bara är att lämna brev till Augusta Svensson i Anders Pålssons brevlåda, så länge hon inte skrivit CO Anders Pålsson eller skrivit sig på adressen.

Ringde posten:
Posten ska delas ut på adressen som står på försändelsen även om personen inte är folkbokförd där.
Tillförligligheten i fallet räknas som att personens namn står på dörren eller brevlådan.

Permalänk
Skrivet av Bozzeta:

Ringde posten:
Posten ska delas ut på adressen som står på försändelsen även om personen inte är folkbokförd där.
Tillförligligheten i fallet räknas som att personens namn står på dörren eller brevlådan.

Missade att skriva med att det fanns en lapp på dörren med namnet, men även det är ju något som pekar på att personen finns på adressen. Att bara lägga brevet i brevlådan med argumentet det stod Skogsstigen 5 på brevet räcker inte, man ska ha något mer att gå på. Det vanligaste är att man får en inflyttningsanmälan från Svensk Adressändring eftersom de flesta ändå är skrivna där de bor och får sin post.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick hem klistermärket från mannen jag pratade med på posten, snällt av honom att fixa den.

"Men". Jag sträckte mig till i samtal med honom att jag kan tänka mig att ha efternamn och adress på lådan. har som sagt adressen på lådan idag. Han har skrivit förnamnet på oss i hushållet också på klisterlappen. Han själv som förslog att sätta förnamnen på insidan av locket, inte jag!

Vill som sagt var inte ha förnamn på lådan.

Ni som jobbar som brevbärare. Självklart vill jag underlätta för er! Inte ute efter att djävlas med lantbrevbäraren! För mig är det uteslutande att jag inte vill ha namn på lådan. Visst. Idag tar folk fram sånt snabbt ändå men jag vill inte ge dem det på silverfat med allt utmärkt på lådan. Lite får de jobba för det. En grej till, varför ska hela tjottaballongen stå på lådan? Namn på alla, adress, postnummer och ort?

PTS som påstår att det ska räcka med adress på lådan på ena sidan och mannen på posten som kallade det för "paragrafrytteri" om han ville vara sådan med att allt ska stå på lådan på andra sidan. Vem har rätt??

När jag pratade med karln på posten så såg han ju i datorn vilka vi var i hushållet på adressen så i mitt simpla, dumma till å mé, huvud så om det kommer brev till Fido Jansson som inte bor på på "Bynbyn 118" då förstår jag att det skiter sig i systemet. Men om det kommer brev till oss som bor i huset i postens eget datorsystem så borde väl allt "klicka"?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Skrivet av Beginner:

Fick hem klistermärket från mannen jag pratade med på posten, snällt av honom att fixa den.

"Men". Jag sträckte mig till i samtal med honom att jag kan tänka mig att ha efternamn och adress på lådan. har som sagt adressen på lådan idag. Han har skrivit förnamnet på oss i hushållet också på klisterlappen. Han själv som förslog att sätta förnamnen på insidan av locket, inte jag!

Vill som sagt var inte ha förnamn på lådan.

Ni som jobbar som brevbärare. Självklart vill jag underlätta för er! Inte ute efter att djävlas med lantbrevbäraren! För mig är det uteslutande att jag inte vill ha namn på lådan. Visst. Idag tar folk fram sånt snabbt ändå men jag vill inte ge dem det på silverfat med allt utmärkt på lådan. Lite får de jobba för det. En grej till, varför ska hela tjottaballongen stå på lådan? Namn på alla, adress, postnummer och ort?

PTS som påstår att det ska räcka med adress på lådan på ena sidan och mannen på posten som kallade det för "paragrafrytteri" om han ville vara sådan med att allt ska stå på lådan på andra sidan. Vem har rätt??

När jag pratade med karln på posten så såg han ju i datorn vilka vi var i hushållet på adressen så i mitt simpla, dumma till å mé, huvud så om det kommer brev till Fido Jansson som inte bor på på "Bynbyn 118" då förstår jag att det skiter sig i systemet. Men om det kommer brev till oss som bor i huset i postens eget datorsystem så borde väl allt "klicka"?

Informationen på lådan hjälper under tiden man är ute och delar ut, informationen inne på kontoret / i datorn hjälper till medan man sorterar. Att man ska behöva ha precis all information på lådan tycker jag låter lite väl ambitiöst, men att t.ex. ha efternamnet eller gatunummer om det är en brevlådesamling kan hjälpa. Men visst borde det fungera om det är korrekt adresserat och en ensam brevlåda... På många ställen har ju vanliga villor 0 information och posten kommer fram ändå.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Tycker mig inte kunna utläsa ur PTS paragrafer som citeras i inlägg längre upp att det skulle krävas namn på postlådan. Jag tror att det är något som Postnord har som interna "regler" för att underlätta arbetet (varför det skulle underlätta undandrar sig min bedömning).

Om adressen på lådan är entydig så kan det inte vara ett krav att adressaten kan konstateras bo på den adressen.

Peka annars på en paragraf som uttrycker det kravet.

(Integritetsskäl kan inte vara ett argument här, det skulle i sådant fall kräva låsta brevlådor)

Permalänk
Medlem

Orsak till mer info på lådan är att det gör vårat jobb så mycket enklare. Är som sagt inget krav.

T.ex området jag har nu i sommar är 20-24mil (beroende på dag), går genom fyra kommuner och är totalt några hundra lådor per dag som ska ha nå. Är på ett ställe 2mil~ mellan lådorna.
Jobbar inte åt Postnord och vi delar ut på natten, höst/vinter går det ofta inte att se vägskyltar eller husnummer på fasaden (även med våra extra lampor).

Jag har aldrig känt till ett område före jag börjat jobba på det, så första dagarna är det gps i ena handen och adressbok i andra.
På en vecka kan tre olika dela ett område här. Och vi har lika många som jobbat <1år som jobbat >2år. Och det är bara från oss, sen PostNord och andra företag, är många som besöker din brevlåda varje vecka

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.