Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Skrivet av backspace:

@buddaz: Du skulle ju kunna se ifall du kan få tag på Fostex T50RP MK3, de är inte så hiskeligt dyra däremot finns det väl inte direkt någon svensk ÅF.

T50Rp är ju mycket svåra att driva vad jag har läst mig till. Alltså inget för en ipod. Dom finns på Thomann om man är på jakt efter dom. Är själv lite sugen

Permalänk
Medlem

@Agustavsson: Det gjorde de, gött.
Jag undrar om det inte skulle vara värt besväret med en liten bärbar förstärkare för att få med sig T50-lurarna, för de var enligt mig trevliga, mycket trevliga t.o.m.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Mobileztore
Skrivet av wacomist:

Har en note 3 o ett par b&w p7:or men vill ha lite bättre ljud.
Vet inte vilket jag ska välja, en Fiio E18 eller IFI NANO IDSD. ... Please help

Jag hittade faktiskt ett inlägg på ett annat forum som säger så här:

"I think as an all-in-one unit, E18 is probably better than iDSD / iCAN nano. iDSD nano is really more of a USB DAC than it is a headphone amp and iCAN is of course just an headphone amp. On the other hand, E18 is a bit of both and quite good at either. If you were to get both iDSD and iCAN together, might as well save for a bit mroe and get the iDSD micro instead. From a budget POV, E18 makes for better sense. For overall performance, I think E18 is still well compared to iDSD / iCAN nano. It is not like you will gain a huge jump of SQ by going for the iDSD / iCAN nano."

Jag använder själv min mobil (Sony) med en FiiO E18 och jag är väldigt nöjd (lyssnar mest på Spotify).

PS: Bra val av hörlurar

Visa signatur

Hi-fi enthusiast och ägare av www.mobileztore.se

Permalänk
Medlem

Lanseringen av Bose QC35 närmar sig! Vad tror ni om dessa?

Väntar på att få hem mina så att de kan testas under en längre period. Av alla recensioner att döma så blir jag nog inte besviken i alla fall.

Visa signatur

Chassi: Define 7 TG |CPU: i9 10850K |GPU: ASUS TUF GeForce RTX 3080 OC
|MB: ASUS Z490 Maxiumus XII Hero |PSU: be quiet! 850w | CPU-kylning: Liquid Freezer II 360 |RAM: Crucial Ballistix 32 GB 3600mhz |SSD: Kingston A2000 1 TB & Samsung 860 EVO 1 TB |HDD: 8 TB |OS: Windows 10

Asus Essence STX II | Beyerdynamic DT 1770 PRO 250Ω

Permalänk
Medlem

Jag har just nu ett par sennhesier hd58 och en modmic men kabeln till sennheiser gick just ´sönder så använder ett riktigt sktet headset som jag köpte billigt men ändå ångrar tills min nya kabel kommer. har dock varit i funderingarna på att köpa ett trådlöst headset och undrar helt enkelt om det finns några som håller någolunda kvalite? Har också ett xonar essence STX men jag antar att jag inte kommer ha någon användning för det om jag köper ett trådlöst?
Jag bryr mig inte om massa RGB och annat tjafs, det enda jag kräver är en muteknapp för micen som är lättilgänglig och så bra ljud som möjligt såklart

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Agustavsson:

T50Rp är ju mycket svåra att driva vad jag har läst mig till. Alltså inget för en ipod. Dom finns på Thomann om man är på jakt efter dom. Är själv lite sugen

Skrivet av backspace:

@Agustavsson: Det gjorde de, gött.
Jag undrar om det inte skulle vara värt besväret med en liten bärbar förstärkare för att få med sig T50-lurarna, för de var enligt mig trevliga, mycket trevliga t.o.m.

Min iphone 6s eller vad den heter klarar driva med ok ljudnivå, men min ipad mini 2 klarar driva dom utmärkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrfish:

Väntar på att få hem mina så att de kan testas under en längre period. Av alla recensioner att döma så blir jag nog inte besviken i alla fall.

Trevligt att de är uppladdningsbara och äntligen blivit trådlösa.

Tråkigt dock att de inte har någon teknik för bättre trådlöst ljud, numera finns ju apt-x och apt-x hd och Sony har sin Ldac teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Trevligt att de är uppladdningsbara och äntligen blivit trådlösa.

Tråkigt dock att de inte har någon teknik för bättre trådlöst ljud, numera finns ju apt-x och apt-x hd och Sony har sin Ldac teknik.

Ja precis. Men förhoppningsvis klarar de av att prestera bra ändå. Nu blir det ju huvudsakligen Spotify som används för min del när jag är iväg och borde ju inte vara några större problem.

Visa signatur

|MB: ASUS Z490 Maxiumus XII Hero |PSU: be quiet! 850w | CPU-kylning: Liquid Freezer II 360 |RAM: Crucial Ballistix 32 GB 3600mhz |SSD: Kingston A2000 1 TB & Samsung 860 EVO 1 TB |HDD: 8 TB |OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrfish:

Älskar mina QC25, förutom sladden. 4000 kr är dock ganska salt för hörlurar, hur bra de än må vara. Du får skriva vad tycker när du har fått dem. När tror du att du får dem?

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av wixia:

Älskar mina QC25, förutom sladden. 4000 kr är dock ganska salt för hörlurar, hur bra de än må vara. Du får skriva vad tycker när du har fått dem. När tror du att du får dem?

Fick de idag! Har lyssnat några timmar och när man väl har musik på så hör man inte mycket av omgivningen. Ljudet i sig har ett bra tryck och räckvidden var förvånansvärt lång faktiskt.

Inte haft tid att testa utomhus eller så ännu men i det stora hela är det ett par riktigt bra lurar av det jag testat! Prislappen är i saftigaste laget men vill man ha ett par riktigt bra brusreducerande lurar kan jag rekommendera dessa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrfish:

Fick de idag! Har lyssnat några timmar och när man väl har musik på så hör man inte mycket av omgivningen. Ljudet i sig har ett bra tryck och räckvidden var förvånansvärt lång faktiskt.

Inte haft tid att testa utomhus eller så ännu men i det stora hela är det ett par riktigt bra lurar av det jag testat! Prislappen är i saftigaste laget men vill man ha ett par riktigt bra brusreducerande lurar kan jag rekommendera dessa.

Tack för info! Kommer antagligen inte kunna låta bli att köpa dem i höst

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

funderingar från en ljudnovis:

köpte mig en kina rör hörlursförstärkare med DAC, funkar som förförstärkare också
DAC chippet är en äldre modell (bitstream TDA1305)
körde med med kina rören och tyckte väl det lät bra med mina gamla Sennheiser HD5(nåt)
sen var det en kompis som ville tugga på dom
men det visade sig att mina DT880 (250ohm) funkade mycket bättre
dom gillade jag inte alls tillsammans med mitt xonar kort till skillnad mot Senn lurarna

nu kunde jag tydligt höra skillnad på 320mp3 och FLAC
sen tog google djävulen över och jag köpte andra rör från langrex i england
nya rör med datummärkning från 1975 och 1969, det passar bättre med åldern på musiken jag lyssnar på, kanske mig också.....
nu är dom också inbrända och ljudet bättre, klarare och bättre klang i basen
men en "dålig" rip låter för jävligt nu, kina rören är mer förlåtande

den verkar kräva högre impedans, funderar på 800 ohm lurar
med lägre impedans hörs ett bakgrundsbrus även om det minskar med inbrända rör
värmen den utvecklar är något alldeles extra
färgen är "typ" jättemodern jag har sett den på vissa smarta telefoner med premium ambitioner

Jag köpte mest för att prova, det kunde blivit soptunnan direkt!
men jag tycker faktiskt den funkar bra, är nöjd med ljudet
om ljudet är bättre än xonarkortet? det är i alla fall annorlunda och tilltalar mig

har någon erfarenheter av denna? eller nåt liknande från kina?

Visa signatur

nörd

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LovePig:

http://ladda-upp.se/files/2016/b195613.jpg
http://ladda-upp.se/files/2016/b195612.jpg

funderingar från en ljudnovis:

köpte mig en kina rör hörlursförstärkare med DAC, funkar som förförstärkare också
DAC chippet är en äldre modell (bitstream TDA1305)
körde med med kina rören och tyckte väl det lät bra med mina gamla Sennheiser HD5(nåt)
sen var det en kompis som ville tugga på dom
men det visade sig att mina DT880 (250ohm) funkade mycket bättre
dom gillade jag inte alls tillsammans med mitt xonar kort till skillnad mot Senn lurarna

nu kunde jag tydligt höra skillnad på 320mp3 och FLAC
sen tog google djävulen över och jag köpte andra rör från langrex i england
nya rör med datummärkning från 1975 och 1969, det passar bättre med åldern på musiken jag lyssnar på, kanske mig också.....
nu är dom också inbrända och ljudet bättre, klarare och bättre klang i basen
men en "dålig" rip låter för jävligt nu, kina rören är mer förlåtande

den verkar kräva högre impedans, funderar på 800 ohm lurar
med lägre impedans hörs ett bakgrundsbrus även om det minskar med inbrända rör
värmen den utvecklar är något alldeles extra
färgen är "typ" jättemodern jag har sett den på vissa smarta telefoner med premium ambitioner

Jag köpte mest för att prova, det kunde blivit soptunnan direkt!
men jag tycker faktiskt den funkar bra, är nöjd med ljudet
om ljudet är bättre än xonarkortet? det är i alla fall annorlunda och tilltalar mig

har någon erfarenheter av denna? eller nåt liknande från kina?

Brusnivån borde inte direkt påverkas av impedansen om det inte är en otl förstärkare, är det det ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Brusnivån borde inte direkt påverkas av impedansen om det inte är en otl förstärkare, är det det ?

hittar inget om att det är en otl, men denna dåligt översatta text kanske ger en ledtråd?

2 6E2 do signal level indication, 2 6N3 (import possession: 6A8Q, 2C51,5670,5185,6385,6185, WE396), each with a left and right channels as 6N3 SRPP voltage amplification, then a 6N5P (Import possession: 6AS7G, 6080, CV2523, CV2984, CV5008, CV8032, CV10322, CV8216, CV8614,6520, ECC230, A4475,6080WA (WB), 5998,421A, 7236,6H13C, 6082,6528.) were left to do cathode output is right channel. The noise level has been able to achieve practical requirements, there may be individual low- impedance headphones will hear some very faint bottom noisy sound (not connected to the input – the volume on maximum). To end 0 noise, please carefully shot! This circuit can be used as a preamp!

Parameters:

Driver Impedance: 18-600 Euro
Output Power: 3.5W (600 ohms)
Output levels: Max 50v rms
Output Frequency Response: 20Hz to20kHz-3dB
Output SNR:> 109dB “A” -wtd
Output total harmonic distortion: <0.008% 20Hz to 20kHz
USB Input: CM108 support USB2.0
DAC: TDA1305T
Line Input: GB dual lotus head RCA analog input
Line-Out: GB dual lotus head RCA analog outputs
Headphone output: 6.35 stereo jack
Support system: Win2K, Win XP, Vista, Win7 (32/64), Win8, Mac OS X
Input voltage: 220V (110V) AC 50 / 60Hz– spot to 220V, same day shipping, need to shoot after two to three days to ship the 110V, 110V trouble you need to communicate to the owner under.
Static power consumption: 35Watts
Host dimensions: length 230 width 170 height 180 / tube 200
Weight: 3kg Gross 3.5kg

tror nog google translate varit inblandad här

Visa signatur

nörd

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LovePig:

hittar inget om att det är en otl, men denna dåligt översatta text kanske ger en ledtråd?

2 6E2 do signal level indication, 2 6N3 (import possession: 6A8Q, 2C51,5670,5185,6385,6185, WE396), each with a left and right channels as 6N3 SRPP voltage amplification, then a 6N5P (Import possession: 6AS7G, 6080, CV2523, CV2984, CV5008, CV8032, CV10322, CV8216, CV8614,6520, ECC230, A4475,6080WA (WB), 5998,421A, 7236,6H13C, 6082,6528.) were left to do cathode output is right channel. The noise level has been able to achieve practical requirements, there may be individual low- impedance headphones will hear some very faint bottom noisy sound (not connected to the input – the volume on maximum). To end 0 noise, please carefully shot! This circuit can be used as a preamp!

Parameters:

Driver Impedance: 18-600 Euro
Output Power: 3.5W (600 ohms)
Output levels: Max 50v rms
Output Frequency Response: 20Hz to20kHz-3dB
Output SNR:> 109dB “A” -wtd
Output total harmonic distortion: <0.008% 20Hz to 20kHz
USB Input: CM108 support USB2.0
DAC: TDA1305T
Line Input: GB dual lotus head RCA analog input
Line-Out: GB dual lotus head RCA analog outputs
Headphone output: 6.35 stereo jack
Support system: Win2K, Win XP, Vista, Win7 (32/64), Win8, Mac OS X
Input voltage: 220V (110V) AC 50 / 60Hz– spot to 220V, same day shipping, need to shoot after two to three days to ship the 110V, 110V trouble you need to communicate to the owner under.
Static power consumption: 35Watts
Host dimensions: length 230 width 170 height 180 / tube 200
Weight: 3kg Gross 3.5kg

tror nog google translate varit inblandad här

Är Google translate verkligen så usel 18-600 euro i impedans ? Det är nog en gammal översättning de visar och den säger inte så mycket.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

18-600 euro i impedans ? Det är nog en gammal översättning de visar och den säger inte så mycket.

Antar att de menar att de tycker stärkaren passar lurar mellan 18-600 ohms impedans, istället för att speca vad den faktiskt ger för utgångsimpedans?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Roger W:

Antar att de menar att de tycker stärkaren passar lurar mellan 18-600 ohms impedans, istället för att speca vad den faktiskt ger för utgångsimpedans?

Jo eller så är det prisklassen på passande lurar....
Ska den klara så pass lågimpediva lurar så borde den inte vara ett otl bygge utan ha en trafo där man kan välja mellan ett par olika utgångslindningar om det ska bli bra egenskaper inom ett så stort impedansområde.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Letar efter bra nya slutna hörlurar man kan ha på bussen och liknande. Nuvarande in-ear jag kör med vill aldrig sitta ordentligt i en örat. Bor ej i Sverige däremot tillgång till det mesta från AKG, Sennheiser, Beyerdynamic, Shure med flera. Är inte intresserad utav överdimensionerad bas, hellre bra mellan/diskant med rent ljud. Inga momentum rekomendationer. Tänkt mig det får kosta 3k, skall passa till iPod/iPhone.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av buddaz:

Letar efter bra nya slutna hörlurar man kan ha på bussen och liknande. Nuvarande in-ear jag kör med vill aldrig sitta ordentligt i en örat. Bor ej i Sverige däremot tillgång till det mesta från AKG, Sennheiser, Beyerdynamic, Shure med flera. Är inte intresserad utav överdimensionerad bas, hellre bra mellan/diskant med rent ljud. Inga momentum rekomendationer. Tänkt mig det får kosta 3k, skall passa till iPod/iPhone.

Hmm, B&O H2 ska vara utmärkta lurar för en resonabel slant. Annars tyckte jag JVC HA S500 var ( innan jag lyckades sabba dom i ett nerdrage ) riktigt roliga "allround" lurar för småpengar.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hifisnubben:

Hmm, B&O H2 ska vara utmärkta lurar för en resonabel slant. Annars tyckte jag JVC HA S500 var ( innan jag lyckades sabba dom i ett nerdrage ) riktigt roliga "allround" lurar för småpengar.

Mvh

Tycker b&o är lite för dyra för vad man får, säker inte dåliga. Märket har jag tillgängligt via lokal butik. Skall studera dem senare.

Permalänk

@buddaz: Dem här vore något för dig Sony MDR-1ABT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Gaben:

@buddaz: Dem här vore något för dig Sony MDR-1ABT

Vet ej om jag hittar.

Tittade lite igår på B&O h6/7 på nätet såg snygga och bekväma ut, priset lite för saftigt. Hade kunnat tänkt prova Grado, synd bara att de är öppna lurar. Har som sagt haft Beyer, AKG och Sennheiser innan och ingen utav dem märken har något som direkt är utav intresse.

Permalänk
Medlem

Shure SRH840/940?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Shure SRH840/940?

Om du frågar mig
Utifrån bekvämlighet gillar jag mer shure SRH-1540 dock tycker jag ljudet är lite så där dem gångerna jag har provat i butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Om du frågar mig
Utifrån bekvämlighet gillar jag mer shure SRH-1540 dock tycker jag ljudet är lite så där dem gångerna jag har provat i butik.

Jo, 1540 är ju rätt så basig, så inte en buddaz-lur direkt
840/940 borde funka bättre ljudmässigt för dig gissar jag, men funkar inte ergonomin så är det inte mycket att göra.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jo, 1540 är ju rätt så basig, så inte en buddaz-lur direkt
840/940 borde funka bättre ljudmässigt för dig gissar jag, men funkar inte ergonomin så är det inte mycket att göra.

Jag har provat andra Shure med, kommer bara inte ihåg modellen. Hur som helst tycker jag Shure låter lite sådär. Provade lite smått Bose NC lurar, passade bra utifrån komfort däremot är jag inget fan utav Bose ljudbild. De jag har gillat bäst utifrån utprovning de gånger jag har varit i butik har varit Beyer High End modeller från t90/t1/t5p däremot inte beredd att betala dem pengarna. Letar efter bekvämlighet/ej allt för stora/over-ear/rent ljud utan en bas som förstör ljudet. Gillar att lyssna på musik som Carrie Underwood/Eagles/Queen/The Ark

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Måste fungera med bärbar mediaspelare. Ser lite tråkiga ut.

Permalänk

"problemet" med 840/940 är byggkvalitén. Mycket plast och dom är väldigt tunga. Det är också vanligt att dom spricker i armarna till justeringen. Kräver en del förstärkning också om man ska vara petig. Men utöver det så är det riktigt bra lurar. Hade mina 840 i många år innan dom fick gå vidare.

Jag kan rekommendera att du kollar på German Maestro 8.35D som alternativ, dom är inte snygga men hållbara och med en riktigt bra neutral ljudbild. Går att driva med en banan om det skulle krisa, så inga krav på stärkare där inte. @buddaz

Permalänk
Medlem

@buddaz: 42 ohm och 100 dB känslighet bör väl rimligtvis fungera med en bärbar spelare? Sedan är de kanske inte de snyggaste lurarna, men det skrev du inget om initialt heller. Skaffa ett par Momentum (;-)) eller B&O om du prioriterar design. T70P är ju knappast snygga heller.