Permalänk
Medlem

Stuttersymptom efter byte till GTX 1070

Hej gänget!

För ungefär en vecka sedan bytte jag GPU från ett GTX 780 till GTX 1070. Ganska omgående efter bytet började jag märka en del problem.

Om jag startar Just Cause 3 eller GTA V så flyter det på riktigt bra i början, men inom cirka 30 minuter börjar få kraftiga stuttereffekter, där bilden fryser helt i 0,5-1 sekund och ljudet "loopar" en kort slinga under hela frysningen. Har tyvärr ingen bättre förklaring på ljudproblemet, men jag kan givetvis bifoga ett filmklipp på problemen, om ni känner att det hade underlättat för er.

Dessa problem inträffar när det händer intensiva grejer på skärmen, som explosioner i JC3, eller kraftiga kollisioner i GTA V. Jag har inga problem i CoD 4, men det är nästan 10 år gammalt nu, så det känns lika relevant som dom tyngre spelen ovan.

Utöver grafikkortet har jag även under den senaste månaden installerat ett ljudkort. Tror dock inte att dessa problem fanns efter att ljudkortet tillkom och innan GPU bytet. Kortet körs i "OC-mode", men jag har inte överklockas någonting själv.

Jag har provat nedan grejer, men problem finns kvar;

  • Rensat drivrutiner med DDU

  • Skruvat ner inställningarna till samma nivåer som felfritt fungerade med mitt GTX 780

Någon som har någon aning om vad som kan vara felet här? Om ni behöver något ytterligare från mig, clocks, temperaturer, belastningsgrader etc, så säg till.

Visa signatur

Define C | ASUS PRIME B660-D4 PLUS | i5 12400F | Hyper 212 | RTX 3080 10 GB TUF OC | 980 Pro 1TB | Corsair Vengeance 32 GB 3600 MHz | Corsair RM750 | ASUS TUF VG27AQ | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Vad ligger temperaturerna på när detta händer? Både CPU och GPU.
På den beskrivning du ger låter det som att det uppstår när det är massa fysikberäkningar, dvs processorn. Dock lite för lite data för att dra den slutsatsen men ändå nånstans att börja
Lirar inte dessa spel själv, men finns det kanske en fysikinställning som du kanske dragit upp till max i och med grafikkortsbyte?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Datavetare

Att din CPU är överklockad kan mycket val vara boven här. Med ett GTX 780 var överklockningen av CPUn i 99 % av totalt meningslös, flaskhalsen låg helt och hållet i grafikkortet.

Gissar att flaskhalsen fortfarande nästan helt ligger i grafikkortet (beror lite på inställningar), men då 1070 möjliggör betydligt högre FPS kommer din CPU nu får jobba betydligt hårdare. Kan vara så enkelt att CPUn blir för varm efter ett tag, testa att ta bort överklockningen på den och testa igen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Vad ligger temperaturerna på när detta händer? Både CPU och GPU.
På den beskrivning du ger låter det som att det uppstår när det är massa fysikberäkningar, dvs processorn. Dock lite för lite data för att dra den slutsatsen men ändå nånstans att börja
Lirar inte dessa spel själv, men finns det kanske en fysikinställning som du kanske dragit upp till max i och med grafikkortsbyte?

Håller på att testa JC3 nu. Hittar inga fysikinställningar eller så, som kan vara boven i dramat. Alla spel är dessutom optimerade av GeForce Experience. Återkommer när jag stöter på problemet, i skrivande stund ligger CPU stabilt på 51 grader och GPU på 54 grader, enligt Afterburner.

Skrivet av Yoshman:

Att din CPU är överklockad kan mycket val vara boven här. Med ett GTX 780 var överklockningen av CPUn i 99 % av totalt meningslös, flaskhalsen låg helt och hållet i grafikkortet.

Gissar att flaskhalsen fortfarande nästan helt ligger i grafikkortet (beror lite på inställningar), men då 1070 möjliggör betydligt högre FPS kommer din CPU nu får jobba betydligt hårdare. Kan vara så enkelt att CPUn blir för varm efter ett tag, testa att ta bort överklockningen på den och testa igen.

Låter helt rimligt egentligen. Jag testar det efter att ha kommit fram till lite temperaturer. Startar även realtemp för CPU-tempen nu en stund in.

Visa signatur

Define C | ASUS PRIME B660-D4 PLUS | i5 12400F | Hyper 212 | RTX 3080 10 GB TUF OC | 980 Pro 1TB | Corsair Vengeance 32 GB 3600 MHz | Corsair RM750 | ASUS TUF VG27AQ | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

@Yoshman och @TiasE

Okej, efter att en stunds intensivt pangande så stötte jag på problemen igen. CPU låg på 58-60 grader, och GPU på 64. Det är väl kanske inga jättefina temperaturer, men det ska väl inte bli sådana stora problem?

EDIT: Bifogar nu även en filmsnutt på problemen här

Visa signatur

Define C | ASUS PRIME B660-D4 PLUS | i5 12400F | Hyper 212 | RTX 3080 10 GB TUF OC | 980 Pro 1TB | Corsair Vengeance 32 GB 3600 MHz | Corsair RM750 | ASUS TUF VG27AQ | Dell U2515H

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Axxident:

@Yoshman och @TiasE

Okej, efter att en stunds intensivt pangande så stötte jag på problemen igen. CPU låg på 58-60 grader, och GPU på 64. Det är väl kanske inga jättefina temperaturer, men det ska väl inte bli sådana stora problem?

EDIT: Bifogar nu även en filmsnutt på problemen här

Oj, ja det där var inga nådiga fryslagg.

Rent spontant så känns det snarare som instabilitet i din CPU-överklockning.
Det hänger ju lite ihop med att CPU'n nu har fått mera att "göra" och att den helt enkelt inte visat dessa instabiliteter innan när den inte var under lika hög last med ditt GTX 780.

Just det där med att ljudet hakar upp sig som det gör för dig är något jag själv har varit med om väldigt mycket när det gäller instabila CPU'er.
Så prova att sätta den på original-frekvensen och se om det går bort.
Om det gör det kan du ju sedan både försöka överklocka den lite mera än 4.1GHz samtidigt som du försäkrar dig om att den är stabil.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

det verkar som din cpu överklockning inte stabil som föregående talare nämnde. Testa återställ cpu settings till standard och se om problemet kvarstår. Den prollen sjunger på sista versen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Oj, ja det där var inga nådiga fryslagg.

Rent spontant så känns det snarare som instabilitet i din CPU-överklockning.
Det hänger ju lite ihop med att CPU'n nu har fått mera att "göra" och att den helt enkelt inte visat dessa instabiliteter innan när den inte var under lika hög last med ditt GTX 780.

Just det där med att ljudet hakar upp sig som det gör för dig är något jag själv har varit med om väldigt mycket när det gäller instabila CPU'er.
Så prova att sätta den på original-frekvensen och se om det går bort.
Om det gör det kan du ju sedan både försöka överklocka den lite mera än 4.1GHz samtidigt som du försäkrar dig om att den är stabil.

Skrivet av molliz:

det verkar som din cpu överklockning inte stabil som föregående talare nämnde. Testa återställ cpu settings till standard och se om problemet kvarstår. Den prollen sjunger på sista versen

Provade att köra CPUn i originaltillståndet och det blev stundtals lite bättre, även om problemen inte försvann helt och hållet. Har sedan tidigare planer på att uppgradera just CPU, moderkort och RAM, och jag antar att problemen här visar att det kanske är rätt akut då.

När vi ändå är igång; en i5 6600K bör väl räcka? Sysslar iofs med en del musikproduktion och CPU-tyngre spel, så det kanske är värt att ta steget till en i7 6700K?

Visa signatur

Define C | ASUS PRIME B660-D4 PLUS | i5 12400F | Hyper 212 | RTX 3080 10 GB TUF OC | 980 Pro 1TB | Corsair Vengeance 32 GB 3600 MHz | Corsair RM750 | ASUS TUF VG27AQ | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axxident:

Provade att köra CPUn i originaltillståndet och det blev stundtals lite bättre, även om problemen inte försvann helt och hållet. Har sedan tidigare planer på att uppgradera just CPU, moderkort och RAM, och jag antar att problemen här visar att det kanske är rätt akut då.

När vi ändå är igång; en i5 6600K bör väl räcka? Sysslar iofs med en del musikproduktion och CPU-tyngre spel, så det kanske är värt att ta steget till en i7 6700K?

Ja den räcker till spel utan tvekan men jag kan tyvärr inte utala mig om den räcker för musikproduktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axxident:

När vi ändå är igång; en i5 6600K bör väl räcka? Sysslar iofs med en del musikproduktion och CPU-tyngre spel, så det kanske är värt att ta steget till en i7 6700K?

I princip alla spel klarar sig på en i5, det finns dock spel där en i7 gör underverk.
Enda anledningen jag kan se idag att köpa en i5 över en i7 är om man har en tight budget, bara för att man inte kör något idag som kan nyttja en i7 betyder inte att man inte kan nyttja den om en månad eller nästa år.

Jag köpte en i5 när jag köpte Sandy Bridge och det tog något år innan jag ångrade att jag inte köpte en i7 direkt, när jag köpte mig Skylakesetup så kollade jag inte ens på i5.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av molliz:

Ja den räcker till spel utan tvekan men jag kan tyvärr inte utala mig om den räcker för musikproduktion.

Skrivet av TiasE:

I princip alla spel klarar sig på en i5, det finns dock spel där en i7 gör underverk.
Enda anledningen jag kan se idag att köpa en i5 över en i7 är om man har en tight budget, bara för att man inte kör något idag som kan nyttja en i7 betyder inte att man inte kan nyttja den om en månad eller nästa år.

Jag köpte en i5 när jag köpte Sandy Bridge och det tog något år innan jag ångrade att jag inte köpte en i7 direkt, när jag köpte mig Skylakesetup så kollade jag inte ens på i5.

Tack för all feedback! Det blir antagligen en 6700K när lönen trillar in i slutet av månaden.

Visa signatur

Define C | ASUS PRIME B660-D4 PLUS | i5 12400F | Hyper 212 | RTX 3080 10 GB TUF OC | 980 Pro 1TB | Corsair Vengeance 32 GB 3600 MHz | Corsair RM750 | ASUS TUF VG27AQ | Dell U2515H