Var lagrar ni era filer/data? Var har ni er backup?

Permalänk
Medlem

Var lagrar ni era filer/data? Var har ni er backup?

Hejdär.

Funderar lite på var ni här på Sweclockers lagrar era filer/data (tänker främst då på bilder och dokument).

Backar ni upp allt på USB-minnen/hårddiskar eller har ni det "i molnet"?
Ni som har det i molnet - vilka tjänster använder ni er av? Google Drive? Dropbox? Hur är det med säkerheten där? Kör ni Truecrypt eller liknande innan ni laddar upp?

Vore intressant att höra hur ni gör.

Permalänk
Medlem

Använder inte Molntjänster mer än för överföring till vänner, Windows och speltjänster som Steam har sina konfigurationer och saves där också.
För stora filer använder jag internt i PC'n en 6TB WD Black till media, 2TB av annat märke till spel och 1TB för Arkiv som dokument och temp-filer.
Innan filer bränns på skivor har jag dem på en 16GB MicroSD.

Permalänk
Medlem

Jag har alla mina viktiga filer på Google Drive och i min NAS. Jag använder även Dropbox, men då inom jobbet. När man ska gå efter säkerheten, så ska man helst använda sig av molntjänster som är krypterade, så som MEGA, Crashplan, Backblaze och så vidare. Dock är de två sistnämnda molntjänsterna endast för säkerhetskopiering.

Google Drive och Dropbox tillåter hur som helst att man krypterar ens filer med hjälp av något tredjepartsprogram.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Viktiga filer/dokument/kod = Dropbox, som även backas upp av Crashplan och Time Machine. Krypterar ej eller så, utan sparar endast direkt i Dropbox mappen. Hoppas de sköter sig, har funkat fint i alla år hitills.

Bilder = iCloud Photo Library samt Google Photos. Kör även Photos.app på en Mac server som laddar ner bilder från iCloud Photo Library och lagrar dem lokalt, som i sin tur blir uppbackade av Crashplan och Time Machine.

Film/Media/Musik/TV = NAS, som backas upp till lokal extern hårddisk, ingen offsite alltså. Inte helt nöjd med det, hoppas att någon bror ska tillåta en att ha en NAS i deras källare någon gång.

Spel och sådant är på Steam, Uplay, GOG, m.m. En del som inte finns där finns på NASen också.

Time Machine backas upp till en extern hårddisk. Crashplan kopierar ej till deras datacenter, utan jag kör det på en intern disk och en extern disk.

Visa signatur

Main: MacBook Pro 16" [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM]
Spel: Steam Deck LCD, PS5

Permalänk
Inaktiv

Jag lagrar främst media och i viss mån backuper på min NAS (2x4TB WD Red), har en del media samt spel, program och annat löst på två lokala WD Red 4TB i min huvuddator (inte optimala diskar men blev över från tidigare NAS). All form av backup och arkivering görs till externa hårddiskar, i dagsläget två WD MyBook 4TB.

Använde tidigare Dropbox och även SkyDrive/Onedrive men har slutat pga att jag vill ha större kontroll på min data och inte riktigt ser vitsen med deras tjänster för mina behov.

Permalänk
Medlem

Jag använder många olika backups beroende på vad det är för data jag backupar.

För den viktigaste datan som dokument, bilder och konfigfiler anväder jag incremental backup med rsnapshot. Jag sparar 15 daily och 12 monthly kopior. Jag använder rsnapshot för att det är enkelt att återställa från backup när man klantat till det.
För backup av långtidslagring använder jag snapraid. Jag backar upp 12TB data på 7 datadiskar mha 2 parity diskar.
Den viktigaste datan är även synkad till min laptop mha unison.

För offsite backup har jag konto hos rsync.net och använder min egna lösning för att backa upp den viktigaste datan med kryptering. Det finns många off the shelf lösningar som duplicity, attic, obnam, osv men alla har brister jag inte gillar så jag kör min egna lösning.

Permalänk
Medlem

Jag lagrar väldigt få saker, filmer och musik streamar jag.
Alla spel har jag installerade på samma disk (SSD) som Windows, allt genom Origin och liknande.
Några få dokument (7MB) nedpackat och krypterat med 7z och mina Windows 7 och 10 iso-filer sparar jag lokalt på C:, OneDrive och GoogleDrive

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

bilder (av okänslig natur), drivrutiner och diverse program på onedrive (25GB)
Filmer/videos/div på extern HD (4TB)
Extra viktiga filer/filmer/videos/div på extern HD (1TB backup från andra diskarna)
USB minne med dom absolut viktigaste filerna/bilderna (64GB)

Inga viktiga spel/filmer på interna SSDs förutom en map med det absolut viktigaste (lösenordsskydd på det viktigaste).

Ingen extra backup mot stöld/brand. Har funderat över det men inte tagit tag i det. Nu har jag dock inget som jag inte överlever utan på någon av mina diskar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!
Uppskattas

Permalänk
Medlem
Skrivet av outbox:

Hejdär.
Ni som har det i molnet - vilka tjänster använder ni er av?
Vore intressant att höra hur ni gör.

https://tresorit.com/

Permalänk
Medlem

5TB totalt på tre olika maskiner. En hemma och två i olika co-location siter.

Två stycken privata syncthing relays som hanterar synk mellan klienter.
Offline backup på USB diskar som finns hemma och externt.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk

Kör dropbox själv, lätt och smidigt.

Permalänk
Medlem

Jag har en Western Digital EX2100, där jag lagrar sådant som filmer och TV-serier, och sedan använder jag Sync.com för att lagra dokument och bilder i molnet. Det känns ju ganska säkert! Filmer och TV-serier vill man ogärna bli av med, det blir ju en massa jobb att ladda ner allt igen, men det är ju inga viktiga filer som man inte kan bli av med. För säkerhets skull skaffade jag dock EX2100 med två hårddiskar.

Permalänk

NAS för filmer och annan media, Dropbox för viktiga filer.

Visa signatur

Chassi:Corsair 4000D Airflow Moderkort:MSI Mag B460 Tomahawk
CPU:Intel Core i5 10400F
GPU:EVGA GeForce RTX 2060 SC 6GB
RAM:2x8GB - Team Group DDR4 2400MHz PSU:Corsair RM550X SSD:Toshiba RC500 NVME 240 GB (OS), Kingston NV2 NVME 2TB, PNY CS900 500GB

Permalänk
Avstängd

Dropbox och externa diskar:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk

Hej på er!

Har köpt nytt grafikkort som skall installeras. Jag tänkte använda Display Driver Uninstaller DDU. Många
rekommenderar att man gör en säkerhetskopiering innan.
I nuläget har jag i princip bara min vanliga partition tillgänglig inga externa lagringsmöjligheter,
har dock ingen lust att köpa en ny hårddisk eller dylikt yttre lagringsmedel bara för dra igång
mitt ny grafikkort.

Några reflektioner?
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilandsproblem:

Hej på er!

Har köpt nytt grafikkort som skall installeras. Jag tänkte använda Display Driver Uninstaller DDU. Många
rekommenderar att man gör en säkerhetskopiering innan.
I nuläget har jag i princip bara min vanliga partition tillgänglig inga externa lagringsmöjligheter,
har dock ingen lust att köpa en ny hårddisk eller dylikt yttre lagringsmedel bara för dra igång
mitt ny grafikkort.

Några reflektioner?
Tack på förhand!

Hur mycket data är det du behöver backup på? Snackar vi 1GB dokument eller 200TB högupplöst film?

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

En del saker på dubbla diskar i servern (ej raid). Bilder har jag på flera ställen, någon USB-disk bland annat. Sedan har jag dokument på dropbox.

Permalänk
Medlem

Jag har en server hemma med 4x WD red 1tb i raid5 för bilder och dokument. Sedan kör jag nattligen en sync från den till en burk på jobbet med ett par 1tb diskar i raid1. Syncen gör jag via FTPS med hjälp av Allway Sync.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Inaktiv

Bilder jag inte vill tappa bort ligger på Google Photos (med den komprimerande lagringen så jag kan ha hur mkt som helst).
Filer jag inte vill tappa bort ligger på Google Drive.

Lokala filer jag inte bryr mig så mycket om ligger på en extern disk ansluten till routern

Permalänk

Var lagrar ni era filer/data? Var har ni er backup?

@outbox: Filmer/dokument/bilder dvs allt sparas på NAS med RAID 5 så en disk kan gå ner. En extern HD som jag sparar ner bilder och dokument en gång i månaden. Sen även en extern HD extern i kassaskåp offsite som uppdateras en gång i halvåret.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MkII | Intel i7 8700 | Gigabyte Z370N WIFI | Samsung 960 EVO NVMe 250GB | Samsung 970 EVO NVMe 1TB | Gigabyte GeForce RTX 3070 Eagle OC | Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 2x8GB | Noctua NH-L12 | Corsair SF600 600W | Samsung Odyssey G7

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Bilder jag inte vill tappa bort ligger på Google Photos (med den komprimerande lagringen så jag kan ha hur mkt som helst).
Filer jag inte vill tappa bort ligger på Google Drive.

Lokala filer jag inte bryr mig så mycket om ligger på en extern disk ansluten till routern

Samma här, har inte särskilt mycket jag absolut inte får bli av med och för detta räcker Googles tjänster utmärkt
Steam och liknande sköter även backup på speldata så det enda jag blir av med vid en eventuell krasch/formatering är skit som ändå skulle bort

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk

@JoeBlack:

Tja... har en 240gb ssd där främst operativet är installerat samt en 2TB mekanisk för spel, bilder, filmer mm.
Tyvärr har jag systemfiler för grafikkortet på båda diskarna. Annars hade man kanske kunnat köra DDU
på den disken där all mjukvara och grafikkortsrelaterade filer är installerade?
tack för svar

Permalänk
Medlem

Viktig data ligger på ett NAS som dagligen synkas till ett annat NAS i samma hus. Varje natt skickas det även offsite. En gång i månaden kopieras det ut på disk som är offline.

Alla klienter backas med Veeam Endpoint Backup till NAS. Servrarna backas med Veeam Backup and Replication och hänger med i offsite-snurran.

Har idag ca 2TB data offsite (gratis), kan inte ha det hur länge som helst så jag letar efter något annat.

Permalänk

Lagrar alla mina dokument på Google drive perfekt när man gick i skolan och delade saker med lärarna.

Permalänk
Avstängd

Kör en server på jobbet med Seafile installerat på Körde OwnCloud innan

Visa signatur

Arbetar på www.beebyte.se
Högpresterande och högtillgängliga servrar i molnet

Permalänk

Jag kör med en Synology NAS men även den bör ju backupas och det har jag inte löst helt perfekt ännu. Jag kör backup dagligen till en USB-disk som är kopplad direkt till NASen men nyligen även backup till GoogleDrive. Men den lösningen vill jag gärna bort ifrån (snål som man är ).
Kör lite BTSync och synkar vissa mappar (krypterat) till mina föräldrars dator så lite grejer finns där med. BTSync verkar funka rätt bra men man behöver ju ett par maskiner på olika håll för att få sin backup säker så att säga..

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Kör 2 Unraid servrar med skrymmande filer som inte backas upp (mest för mediastreaming).
Viktiga filer på mina burkar backas upp till Onedrive/Dropbox (krypterat) samt till en Netgear NAS lokalt och via BTSync (krypterat) till en maskin hos en bekant. Jag har en maskin hos mig han kör BTSync till så det går jämt ut.
Totalt sett finns mina viktiga filer på minst 5 ställen varav 2 offsite vid varje tillfälle.

Detta har funkat bra länge nu. NAS backup har jag kört i snart 10 år med några olika lösningar.
Ingen viktig data tappad ännu trots cirka 15 diskar som gått o lagt sig med åren.

Rent krasst sett är ju inte de riktigt kritiska filerna man har speciellt många eller stora. Störst är nog fotosamligen o det är iaf inte mer än vad som lätt ryms på Dropbox eller liknande för o inte tala om en NAS.

Visa signatur

R9 5900X| 32Gb 3200Mhz FlareX| RTX 3090 |2Tb KC3000

Permalänk
Snusfri

Bilder sparade på i nuläget 5st HDD's som ligger i garderoben.
Viktiga dokument på 2 olika USB-minnen, lite strömaterial på Google Drive.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Jag lagrar den lite olika beroende dessa två kriterier:

  • Är data:n hemlig?

  • Måste data:n finnas kvar?

Data:n är hemlig:
Är den bara hemlig (inte måste finnas kvar) kör jag in den i en krypterad hårddisk/USB-minne.
Data:n måste finnas kvar:
I detta fall har jag en hårdvaru raid (raid 5) som jag lagrar på samt har backups (backup till google drive konto) på
Är den båda:
Detta är något jag inte är helt nöjd med och funderar på fortfarande hur jag ska lösa.
just komprimerar jag den och köra ett krypterings program på den komprimerade filen/filerna (tar bort filerna förutom den komprimerade version) som jag spara sedan lägger i raid 5 lagringen som blir upp backad till google drive.
är den inget av detta:
Då är det ganska enkelt jag bara lägger data:n där den för plats.

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6