Alienware 18" throttlar som fan - Hjälp mig!

Permalänk
Medlem

Alienware 18" throttlar som fan - Hjälp mig!

Har en Alienware 18" som inte vill ge med sig sin fulla kraft och det stör mig.
Har läst på nätet och dom säger att man måste flasha sitt vbios för de ska funka och jag är inte så erfaren att jag bara riskerar massa saker som jag inte kan å allt pajar.
Någon mer som har erfarenheten och samma dator som löst det på något sätt?

Spec:
Bios: A12 (senaste)
i7 4800hq
780m sli
250gb ssd

Får runt 11.000 på 3Dmark 11 men ska ligga runt 14.000
Firestrike: runt 8000 men ska ligga på 10500

Folk säger på andra forums att cpu throttlar men borde inte Dell ha löst det med något för datorn är från 2013-08 och det är snart 4 år senare.. Kom igen!

Hjälp mig!

Permalänk
Medlem

Ladda ner Throttlestop och följ nedanstående instruktioner som jag bakade ihop lite snabbt. Detta program overridar datorns egna reglering av klockhastighet, vilket eliminerar throttles. Ett måste-ha program för väldigt många laptops, tyvärr.

Tänk på att Throttlestop endast hindrar din dator från throttles under tiden Throttlestop körs och är påslaget. Du kan även sänka processorns hastighet genom att justera multipliern till en lägre nivå, t.ex. 10.

Multiplier är hur många gånger 100 MHz din processor ska köras i. En multiplier på 10 innebär alltså 1000 MHz, 15 innebär 1500 MHz, och så vidare.

Visa signatur

Project AI (där fritiden inte räckt till...) | i7-14700 | Nvidia RTX A6000 | Vardagsrumsdator I | Casemoddat NR200P Sakura Limited Ed. SFF | Ryzen 5900X | ROG Strix 3080 White | ROG Crosshair VIII Impact X570 mini-DTX | CM SFX Gold 850W White | Kraken Z68 White AIO | Sennheiser HD 800 genom Aune X1S DAC + Onkyo A/V Receiver | LG OLED 77"| Vardagsrumsdator II | Casemoddat Lian Li O11 med optical-bonded transparent LCD i sidopanel och frontglas | i7-14700F | RTX 4070 | Thermalright FN240 AIO | LG OLED 42" | Macbook Pro 14" M1 Pro | Surface Pro i7 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Ladda ner Throttlestop och följ nedanstående instruktioner som jag bakade ihop lite snabbt. Detta program overridar datorns egna reglering av klockhastighet, vilket eliminerar throttles. Ett måste-ha program för väldigt många laptops, tyvärr.

https://puu.sh/qwjzN/dabc2d780f.png

Tänk på att Throttlestop endast hindrar din dator från throttles under tiden Throttlestop körs och är påslaget. Du kan även sänka processorns hastighet genom att justera multipliern till en lägre nivå, t.ex. 10.

Multiplier är hur många gånger 100 MHz din processor ska köras i. En multiplier på 10 innebär alltså 1000 MHz, 15 innebär 1500 MHz, och så vidare.

Ok testade som du beskrev och den förbättrade faktiskt en aning. Fick 12200 poäng. Fattas fortfarande cirka 1.800 för att vara i sitt normala värde.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@MuffeG: Det är inte tempen på grafikkorten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffeG:

Ok testade som du beskrev och den förbättrade faktiskt en aning. Fick 12200 poäng. Fattas fortfarande cirka 1.800 för att vara i sitt normala värde.

Testa att slå av BD PROCHOT och kör igen.

Kan mycket väl vara grafikkorten som throttlar pga. temperatur. Men egentligen, 12200 är redan väldigt bra, tror knappast att du laggar i de flesta spel på ultra-epic-inställningar.

Visa signatur

Project AI (där fritiden inte räckt till...) | i7-14700 | Nvidia RTX A6000 | Vardagsrumsdator I | Casemoddat NR200P Sakura Limited Ed. SFF | Ryzen 5900X | ROG Strix 3080 White | ROG Crosshair VIII Impact X570 mini-DTX | CM SFX Gold 850W White | Kraken Z68 White AIO | Sennheiser HD 800 genom Aune X1S DAC + Onkyo A/V Receiver | LG OLED 77"| Vardagsrumsdator II | Casemoddat Lian Li O11 med optical-bonded transparent LCD i sidopanel och frontglas | i7-14700F | RTX 4070 | Thermalright FN240 AIO | LG OLED 42" | Macbook Pro 14" M1 Pro | Surface Pro i7 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

@MuffeG: Det är inte tempen på grafikkorten?

har osd på och ser att den throttlar ner clock core från 850 till 666 när den bara närmar sig runt 75c? Max går den till 80c sen sjunker den i clock/temps å sen fram / tillbaka..
Cpun dock går i 4.0 och når runt 90 grader. Men fattar inte hur den blir så varm?

Permalänk
Medlem

@MuffeG: Ska erkänna att jag inte är överdrivet kunnig men tempsen låter höga, speciellt CPU som låter extremt högt, till den gräns att kylaren inte ens fungerar. Har datorn presterat som du förväntade dig innan? Annars hade jag nog försökt blåsa ur den och fixa någon schysst laptopkylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

@MuffeG: Ska erkänna att jag inte är överdrivet kunnig men tempsen låter höga, speciellt CPU som låter extremt högt, till den gräns att kylaren inte ens fungerar. Har datorn presterat som du förväntade dig innan? Annars hade jag nog försökt blåsa ur den och fixa någon schysst laptopkylare.

Det verkar som alla som har ju den datorn/specen upplever samma problem.
Har blåst den ren, använt kylare undertill. Byta pasta vågar jag inte.. (Noob) måste va dells drivers/bios som inte är helt synkade men efter 4 år borde väl dom löst de på Något sätt? Läser du runt finns de folk med samma problem med just sli modellerna. Byta vbios verkar vara ända lösningen å de beror på att driversen är modifierade att funka bättre?

Permalänk
Medlem

@MuffeG: Det kan förstås absolut vara så att det är ett dåligt bios, om det är det du läst. Finns det inga bra guider där ute då om fler upplevet problemet i flera år? Alternativt kanske du har garanti kvar? Eller så kanske den där prestandan på en 4 årig laptop inte kommer göra någon direkt skillnad för dig så det är inte värt jobbet om du är orolig för att sabba något? Then again... 90c asså, jösses.

Permalänk
Skrivet av MuffeG:

Det verkar som alla som har ju den datorn/specen upplever samma problem.
Har blåst den ren, använt kylare undertill. Byta pasta vågar jag inte.. (Noob) måste va dells drivers/bios som inte är helt synkade men efter 4 år borde väl dom löst de på Något sätt? Läser du runt finns de folk med samma problem med just sli modellerna. Byta vbios verkar vara ända lösningen å de beror på att driversen är modifierade att funka bättre?

Att den trottlar beror på att datorn generar mer värme än vad den klarar av att hantera, alltså inget problem som kan lösas av någon form av mjukvara. Det enda du kan göra är att se till så kylsystemet är i så gott skick som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tibbetobbe:

Att den trottlar beror på att datorn generar mer värme än vad den klarar av att hantera, alltså inget problem som kan lösas av någon form av mjukvara. Det enda du kan göra är att se till så kylsystemet är i så gott skick som möjligt.

Finns det någon kunnig som möjligtvis kan byta pastan i nån butik eller något? Jag vågar ej pilla.