Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim1024:

Fick möjlighet att prova HiFiMan 400 samt Audeze (LCD2 tror jag), Beyer DT990, och Grado (minns ej modellnamm).
Många av dessa höjs till skyarna, och det är ju ännu ett exempel på att folk gillar olika - för det var inget som föll mig i smaken (iaf inte med min huvudsakliga musiksmak). Alldeles för "vasst" ljud för min smak när man drar på med lite volym. Nästan så att gitarrsolot i "still got the blues" spricker/distar... aj i örat Viss musik (tex Norah Jones) lät dock kanon!
Bäst av de testade var nog dock HiFiMan 400i/s och sämst Grado (som dessutom var sjukt obekväma på mig)

Har du provat Beyer T serien, modellen låter bra till din musikstil. Beyer DT lurarna är "främst"för studiobruk eftersom dem har en väldigt ok kurva sedan har DT modellen blivit en populär lur. Sedan är ju frågan vad användes det för elektronik, många dyra prylar är avhängiga att ha rätt karaktär i amp och mata med minst cd kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Har du provat Beyer T serien, modellen låter bra till din musikstil. Beyer DT lurarna är "främst"för studiobruk eftersom dem har en väldigt ok kurva sedan har DT modellen blivit en populär lur. Sedan är ju frågan vad användes det för elektronik, många dyra prylar är avhängiga att ha rätt karaktär i amp och mata med minst cd kvalitet.

Är inte T-lurarna ganska ljusa i signaturen de också? Känns inte som rätt rekommendation om man tycker Audeze är för ljus.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Har nu bestämt mig för att uppgradera hörlurarna och vill gå för nån öppen variant. DT990 såg väldigt lockande i och med dess pris. Förstått att de har skarp diskant, hur mycket skiljer den sig ifrån M50x? Sitter på ett par sådana nu och har absolut inget problem med varken diskant eller bas i dem, de känns bara lite instängda när man lyssnar i dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Är inte T-lurarna ganska ljusa i signaturen de också? Känns inte som rätt rekommendation om man tycker Audeze är för ljus.

T1/T5p är minst ljusast och mer luftiga och rak. Det är t70 som är ljusast och sedan minskas det. Eftersom personen lyssnar på typ Gary Moore musik där presterar T serien väldigt bra. Nu utgår jag från dem gamla, de nya versionerna har jag inte hört. Det finns ju även annars dt1770 som skall vara helt ok.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag har för mig att T90 också ska vara något sjukt ljusa.

Permalänk
Medlem

Det är ju lite av Beyers signum tycker jag, diskant.
Många av deras modeller sitter förbenat bra men det blir ju lite skrikigt i längden.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Novis vad det gäller hörlurar så jag vänder mig till experterna på forumet.

Funderar på att köpa ett par vettiga lurar istället för mina gamla in-ear som jag använder idag. Är AKG-K550 det bästa köpet vad det gäller lättdrivna lurar som ska användas i kontorsmiljö?
https://www.referenceaudio.se/produkter/visa/ljud/all-lagerre...

Har ett Sennheiser PC-360 headset hemma som är otroligt bekvämt och jag gillar ljudet i om det hjälper som referens.

Lyssnar mest på metal men även en del elektronisk musik och budget jag tänkt lägga som mest ligger väl runt tusenlappen ungefär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Har du provat Beyer T serien, modellen låter bra till din musikstil. Beyer DT lurarna är "främst"för studiobruk eftersom dem har en väldigt ok kurva sedan har DT modellen blivit en populär lur. Sedan är ju frågan vad användes det för elektronik, många dyra prylar är avhängiga att ha rätt karaktär i amp och mata med minst cd kvalitet.

Slog till på ett par Sennheiser HD650. Låter kanon med mitt ASUS STX!
Köpte även en magni/modi stack som står oanvänd brevid mig. Får väl testa att koppla in och se om det blir någon skillnad...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Det är rätt stor skillnad, större än vad jag trodde när jag köote den. Tror det kan ha en del att göra med utgångsimpedansen. Tippar på att man märker mindre skillnad med lurar på 250+ Ohm.

STX kortet har en bra DAC och mäter rätt bra över RCA vad jag har sett. Sen kör jag med 1x gain på O2 stärkaren, funkar väldigt bra med mina lågohmiga lurar.

Har suttit en stund, spelat olika låtar, och jämfört mellan STX och Magni 2. Skillnaden är.... obefintlig, eller iaf inte hörbar för mig. Då visserligen med HD650 på 300 Ohm. Kan väl bero på att vi har olika typer av lurar då - eller öron

Ska se vad jag gillar Modi 2, annars finns snart en ny magni/modi stack till salu till någon som behöver

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk

Nästa vecka borde min Henry Audio DAC komma så att jag kan börja lyssna på mina HD 650 ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim1024:

Har suttit en stund, spelat olika låtar, och jämfört mellan STX och Magni 2. Skillnaden är.... obefintlig, eller iaf inte hörbar för mig. Då visserligen med HD650 på 300 Ohm. Kan väl bero på att vi har olika typer av lurar då - eller öron

Ska se vad jag gillar Modi 2, annars finns snart en ny magni/modi stack till salu till någon som behöver

Som sagt, STX kortet presterar mycket bättre med högohmiga lurar. Sen kan jag såklart inbillla mig men jag har kopplat mellan ett antal gånger då jag haft O2 stärkaren rätt länge nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

har ni något tips på ett par riktigt grymma in ear hörlurar i 500-700kr klassen? Hade ett par a-jays men efter 2 års aktivt bruk så bestämde dom sig att gå i pension.

Visa signatur

Processor: I5 8600K l Kylare: Corsair H115i pro l Grafikkort: GTX Strix 1070 8GB l Moderkort: Asus Strix Z370-E
Ram: Corsair Vengeance 16GB l Lagring: M2 nvme Samsung 960 EVO 250 GB, Samsung SSD 256GB ,WD Black 2T l Chassi: Corsair Crystal 570X Mirror
Skärm: Acer 27" Predator XB270HUD 144hz

Permalänk

@Mr.D: Jag är nöjd med mina Beyerdynamic DX 160 ie. Kan rekommenderas.

Permalänk
Medlem

Tips på stängda lurar, som låter likt HD650?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem

Tja!
Inviger mitt första inlägg med att be om hjälp om bluetooth hörlurar till telefonen. Tänkte mig ca 1500kr men priset kan gå upp lite finns det några bra för det priset eller bör man slå till för ett par beats?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Azech:

Tja!
Inviger mitt första inlägg med att be om hjälp om bluetooth hörlurar till telefonen. Tänkte mig ca 1500kr men priset kan gå upp lite finns det några bra för det priset eller bör man slå till för ett par beats?

XTZ Headphone Divine kan vara värd att kolla in i det segmentet >
http://www.ljudochbild.se/test/horlurar/xtz-headphone-divine
http://www.xtz.se/product/headphone-divine

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim1024:

Tips på stängda lurar, som låter likt HD650?

Pris? Shure SRH1540 är ett klart alternativ som dessutom går att köpa i Sverige. Misstänker också att Denons nya lur kommer att ha liknande karaktär, men kanske lite mer fokus på bas än detaljer. Mer 'exotiska' lurar är något från ZMF, Meze eller E-MU.

Skrivet av Azech:

Tja!
Inviger mitt första inlägg med att be om hjälp om bluetooth hörlurar till telefonen. Tänkte mig ca 1500kr men priset kan gå upp lite finns det några bra för det priset eller bör man slå till för ett par beats?

AKG K845BT bör man kunna få för ett par hundringar till.

Permalänk
Fyndjägare

Ljud och bild testar hörlurar kring 5000kr. Kallar testet "10 slutna hörlurar" men har även med Nighthawk, HE-400i och T90 (alla tre är öppna). Hifiman HE-400i blir bäst i test. Jag skulle nog tycka detsamma eftersom jag gillar Hifiman men inte skulle jag ställt upp den mot 7 slutna hörlurar. Det är intressant med öppet mot slutet för en del kanske men inte en rättvis jämförelse. Blir så trött på de där tomtarna ibland.

http://www.ljudochbild.se/test/horlurar/grupptest_10-slutna-h...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

@Mumu55: Jag såg det också och blev lite trött, men när jag läste första sidan på testet så handlar det troligtvis bara om att de glömt skriva om ingressen från ett tidigare test eller något liknande.

Citat:

I jakten på det bästa ljudet har vi inte brytt oss om huruvida hörlurarna fungerar till bärbart bruk, vi har drivit dem alla med en riktigt bra hörlursförstärkare (Pioneer U-05). Vi har inte heller koncentrerat oss på öppna eller slutna konstruktioner, ljudläckage är inte ett kriterium.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av oatp1b1:

@Mumu55: Jag såg det också och blev lite trött, men när jag läste första sidan på testet så handlar det troligtvis bara om att de glömt skriva om ingressen från ett tidigare test eller något liknande.

Kan vara så ja. Norska orginaltestet skriver "magiske" istället för slutna i rubbe och länk. http://www.lydogbilde.no/test/hodetelefoner/10-magiske-hodete...

Men om de enbart tror att öppen vs sluten handlar om ljudläckage är det ju lite sorgligt "ljudläckage är inte ett kriterium." Dessutom synd att de testar med en riktigt klen Pioneer som ger 180mw i 32ohm, Hifiman brukar ju sjunga ut först med kraftiga doningar.

Av det jag läste så tycker jag de fångat hur hörlurarna låter ganska bra. Personligen rankar jag Oppo PM-3 högre än Sony MDR-Z7 som enbart är överprisad.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Alltså, det är ju kul att det fortfarande finns tidningar som skriver om diverse ämnen och än finns väl några få eldsjälar inom den branschen.
Jag läste ner till, och klart stycket "Bättre än högtalare" sen så var det bara att stänga ner sidan.

Och för att dela med mig av en liten uppdatering angående lurarna från Massdrop/Fostex.
Enligt Postnord (som tydligen tog över leveransen nere i Malmö) så är leveransen på väg och har varit det sen 2016-08-16, dvs i tisdags.
Det har varit lite bristfälligt med Statusuppdateringar sedan dess.
Men men, de kommer när de kommer.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det är en vanlig 3.5 > 3.5 mm kabel. Båda ändarna passar i alla fall. 6.3 mm adapter har jag så det är ingen fara. Kollade lite på VEDA men förstår inte vad längden är riktigt. På ebay så blir kablarna ca 300-600 kr vid 1.5 meter längd beroende på modell. Dem kablarna på Forza såg ut att splittas till 2 på andra änden. Ingen av dem såg tjock ut men det kanske inte spelar någon större roll, kommer ju ha den kabeln hemma ändå. Vilken av dem kan du rekommendera? 1.5 meter är att föredra över 1 meter om jag ska rulla runt lite. USA, Ebay, EU, Sverige spelar ingen större roll.
Tacksam för hjälpen du ger!

Köpte du någon kabel? Är på jakt efter en till mina AH-MM400 nämligen.

Permalänk
Medlem

@CROE: Hej,

Jajjemen, jag skaffade mig en Forza-kabel. Kabeln är bra och har bra kvalite och distortar inte ljudet. Jag kan rekommendera dem varmt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

@CROE: Hej,

Jajjemen, jag skaffade mig en Forza-kabel. Kabeln är bra och har bra kvalite och distortar inte ljudet. Jag kan rekommendera dem varmt.

Länk? Vad kostade den och passade den out-of-the-box?

Kikat på en kabel från V Moda ($17), men den måste tydligen slipas på för att passa.

Tack för svaret

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@CROE: Hej,

Jag skaffade bara en extenderkabel då det som du säger är specialkontakt i AH-MM400 hörlurarna.
http://forzaaudioworks.com/en/product.php?id_product=40
Finns en dyrare variant också men såg inte vad skillnaden skulle vara mellan de två olika i den prisklassen.

Värt att nämna är att kablarna är handgjorda och min första var glapp. Jag fick en ny på posten från polen 5 dagar efter jag reklamerat kabeln och skickade tillbaka den gamla fraktfritt. De tar sina kablar på allvar iaf!

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

En fråga till er som kan, med risk för att jag skämmer ut mig med denna fråga. Jag är på jakt efter ett par hörlurar jag kan träna i. Tyvärr är in-ear inte möjligt överhuvudtaget så endast on-ear är aktuellt. Är mestadel löpning och gym jag tränar, NC är nog inget krav men trevligt att ha.

Prisklass är inte jättenoga, tänker kvalitet först och främst. Har ett par Bose QC25 idag men tänker mig att något utan kabel vore att föredra. Tips och förslag mottages tacksamt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

@CROE: Hej,

Jag skaffade bara en extenderkabel då det som du säger är specialkontakt i AH-MM400 hörlurarna.
http://forzaaudioworks.com/en/product.php?id_product=40
Finns en dyrare variant också men såg inte vad skillnaden skulle vara mellan de två olika i den prisklassen.

Värt att nämna är att kablarna är handgjorda och min första var glapp. Jag fick en ny på posten från polen 5 dagar efter jag reklamerat kabeln och skickade tillbaka den gamla fraktfritt. De tar sina kablar på allvar iaf!

All right, Forza ser lovande ut, men hade velat ha en hel sladd istället för extender. Kanske passar deras Color Series HPC för Fidelio, den är 3.5mm i båda ändar nämligen (som Denon också är?).

Känns sådär att behöva fila på kontakten.. Har inte fått hörlurarna än, ska försöka googla fram mått och en bild på kontakten, så kan man ju mejla detta och fråga Forza.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steamroad:

En fråga till er som kan, med risk för att jag skämmer ut mig med denna fråga. Jag är på jakt efter ett par hörlurar jag kan träna i. Tyvärr är in-ear inte möjligt överhuvudtaget så endast on-ear är aktuellt. Är mestadel löpning och gym jag tränar, NC är nog inget krav men trevligt att ha.

Prisklass är inte jättenoga, tänker kvalitet först och främst. Har ett par Bose QC25 idag men tänker mig att något utan kabel vore att föredra. Tips och förslag mottages tacksamt!

Bose QC35 ?

Permalänk
Medlem

Alltid gillat att lyssna på musik, så investerade i ett par Bowers & Wilkins P5 Wireless som jag är supernöjd med!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - WD Black SN850X 1TB - MSI GeForce RTX 3070 Suprim X - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin Mini - Cooler Master NR200P