GTX 1080/ 1070/ 1060/ 1050 Överklockningstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Självklart ska vi redovisa stabila OC-värden och inga värden där man nätt och jämt kommer in i Windows. Tycker du att syftet är lite oklart? Hur förbättrar vi det i så fall?

Du missförstod mig Jag menade att vi skulle redovisa max boost klockan (dvs det värde som visas under benchmarkens gång). Det man skulle kunna visa är base clock (OCad) då alla har olika basklockor och att redovisa vad man gör i MSI AB är ointressant pga den stora variationen och att det inte går att jämföra.

Skrivet av frippe86:

@Mocka:
OC klock är det jag ser i gpu tweak där jag själv ändrar å kan öka och minska clocken?

Siffran i valley är det boost?

Siffran i Valley brukar jag kalla max boost dvs det högsta möjliga värdet vid det givna tillfället. Kortet strävar trots allt efter att klocka så högt det kan beroende på temperatur, spänning osv. OC clock är ett "teoretiskt" värde eller något sådant

Nån annan kanske har en bättre förklaring

Illustration med en bild Tre värden, Base clock 1759, Boost clock 1898 och det som faktiskt körs just nu 2038.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

@Mocka:

Okej då förstår jag:)

En annan fråga. Jag valde OC läget och körde benchmark och fick 1987 Mhz. Sen testade jag att dra upp power target men ingen ändring under benchmark. Vad kommer det sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Du missförstod mig Jag menade att vi skulle redovisa max boost klockan (dvs det värde som visas under benchmarkens gång). Det man skulle kunna visa är base clock (OCad) då alla har olika basklockor och att redovisa vad man gör i MSI AB är ointressant pga den stora variationen och att det inte går att jämföra.

Siffran i Valley brukar jag kalla max boost dvs det högsta möjliga värdet vid det givna tillfället. Kortet strävar trots allt efter att klocka så högt det kan beroende på temperatur, spänning osv. OC clock är ett "teoretiskt" värde eller något sådant

Nån annan kanske har en bättre förklaring

Hm... Då jag som sagt är ny med Nvidia så får du ursäkta att jag inte är snabb i huvudet angående boost klock och base clock. Men du menar alltså att vi endast ska redovisa boost klock?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem

@frippe86: Power target tillåter bara att ditt kort får lite mer ström än standard vilket i sin tur eventuellt gör att din klocka inte throttlar ner lika mycket. Om man kör en väldigt intensiv applikation och den gör så att kortet når upp till Power Target (100%) så kan det bli så att chippet får lite mindre spänning vilket gör att kortet klockar ner sig en smula eller varierar mycket. Ökar man mängden tillgänglig ström (Power Target 120%) så kan det resultera i jämnare klockfrekvenser.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Hm... Då jag som sagt är ny med Nvidia så får du ursäkta att jag inte är snabb i huvudet angående boost klock och base clock. Men du menar alltså att vi endast ska redovisa boost klock?

Det är min rekommendation ja då det är hyfsat standard att man gör så

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Det är min rekommendation ja då det är hyfsat standard att man gör så

Nu förstår jag exakt vad du menar. Ta en titt på mitt exempel i mitten av denna tråd så ser du att ditt förslag är precis vad jag redan beslutat

Visa signatur

OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem

@YamahaDGX630:

Hej en annan fråga.

Du är inne och pillar på nvidias kontrollpanel?

Spelar det någon roll när man ändå ändrar inställningarna på benchmark eller tex spel?

Permalänk
Medlem

Hur avgör ni i Valley när det inte längre är en stabil klock?

Menar kan den vara ostabil utan att man märker det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Nu förstår jag exakt vad du menar. Ta en titt på mitt exempel i mitten av denna tråd så ser du att ditt förslag är precis vad jag redan beslutat

Ursäkta om jag är långsam men tittar på ditt exempel och ser fortfarande bara det GPU-Z säger

Borde det inte stå:
Core/Boost: 1707 / 2101

Det är vad din 3DMark säger iaf

Skrivet av frippe86:

Vanligast är att applikationen kraschar om core clock är för högt uppskruvat samt att man får artefakter (konstiga streck/färger hit och dit) om minnet är för högt klockat. Mao märker man det alltid och skulle drivrutinen krascha i bakgrunden men återställas flera gånger i följd utan att Valley stängs av så kommer du få en mycket lägre score än vad som förväntas.

Kort sagt : Är överklockningen stabil ska du kunna köra en hel Valley benchmark utan problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Ursäkta om jag är långsam men tittar på ditt exempel och ser fortfarande bara det GPU-Z säger

Borde det inte stå:
Core/Boost: 1707 / 2101

Det är vad din 3DMark säger iaf

Vilken jäkla cirkus. Nu är jag på allvar med på vad du menar! Okej för att ta det hela från början, och rätta mig för guds skull om jag har fel

1607MHz är kortets basfrekvens helt från kartong. Jag har överklockat core med +100Mhz. Då borde den OC'ade basfrekvensen bli 1707MHz med enkel matte?

Jag lägger i skrivande stund märke till att valideringslänken för GPU-Z inte visar kolumnerna "Boost clock", vilket den gör i desktop versionen. Och i desktop versionen står det 1897MHz som Boost clock. Då default boost clock ur kartong på mitt kort är 1797MHz så bör väl den nya boost clock frekvensen på 1897MHz som GPU-Z rapporterar vara rätt, då jag har ökat med +100MHz

Så då får jag ta och ställa en öppen fråga, varför rapporterar 3DMark 2101 MHz i boost frekvens och vad är rätt och riktigt att gå efter?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av frippe86:

@Mocka:

Okej då förstår jag:)

En annan fråga. Jag valde OC läget och körde benchmark och fick 1987 Mhz. Sen testade jag att dra upp power target men ingen ändring under benchmark. Vad kommer det sig?

Antagligen så får ditt kort redan tillräckligt med ström för att uppehålla de frekvenser som kortet är inställd på att köra. Med det sagt är det fortfarande bra att dra upp power target så mycket det går när man överklockar.

Skrivet av frippe86:

@YamahaDGX630:

Hej en annan fråga.

Du är inne och pillar på nvidias kontrollpanel?

Spelar det någon roll när man ändå ändrar inställningarna på benchmark eller tex spel?

Förstår inte riktigt vad du menar med inställningar för benchmark och spel? Inställningarna som jag visar i mitt första inlägg ger en liten boost och därmed mer poäng i slutresultatet för främst 3DMark men en gnutta även i Valley. Förvänta dig dock inget underverk vid vanligt spelande

Skrivet av frippe86:

Man kan ha olika erfarenheter om vad en ostabil klock innebär. Men generellt märker man det på om allt fryser eller laggar. Att du får mindre poäng i en benchmark än när du kör stock klock är även det en fingervisning på att din överklock inte är stabil. Stöter du också på dessa eller andra konstiga prickar, streck etc. så kan du anta att kortet är ostabilt.

Jag kan även tipsa om betalversionen av 3DMark. Där har du ett stress test du kan köra som avgör hur pass stabilt kortet är under max load. Finns på steam för 28 euro. Brukar vara betydligt billigare, och är ett bra verktyg om man klockar mycket på fritiden

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av YamahaDGX630:

Ääää hur kom AMD in i bilden jag som trodde att din tråd är om Nvidia då du skriv GTX1080/ 1070 /1060?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Ääää hur kom AMD in i bilden jag som trodde att din tråd är om Nvidia då du skriv GTX1080/ 1070 /1060?

Fixat, hjärnsläpp helt enkelt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Vilken jäkla cirkus. Nu är jag på allvar med på vad du menar! Okej för att ta det hela från början, och rätta mig för guds skull om jag har fel

1607MHz är kortets basfrekvens helt från kartong. Jag har överklockat core med +100Mhz. Då borde den OC'ade basfrekvensen bli 1707MHz med enkel matte?

Jag lägger i skrivande stund märke till att valideringslänken för GPU-Z inte visar kolumnerna "Boost clock", vilket den gör i desktop versionen. Och i desktop versionen står det 1897MHz som Boost clock. Då default boost clock ur kartong på mitt kort är 1797MHz så bör väl den nya boost clock frekvensen på 1897MHz som GPU-Z rapporterar vara rätt, då jag har ökat med +100MHz

Så då får jag ta och ställa en öppen fråga, varför rapporterar 3DMark 2101 MHz i boost frekvens och vad är rätt och riktigt att gå efter?

Kolla första posten på denna sidan där jag försökte förklara med en bild

Som sagt, är inte pedagogisk och har svårt att förklara exakt. vBIOS är ju inställt på en viss hastighet ur kartong - i ditt fall 1607 MHz - som man kan överklocka/underklocka. När man ökar Core så överklockar man base clock varför det står 1707 MHz när du lagt på +100MHz. Nästa värde (1897MHz) är Boost clock och för mig är det ett teoretiskt boostvärde, "vi garanterar att ditt kort kommer boosta till minst 1897MHz". Varför du sedan får 2101 MHz boost är för att kortet anstränger sig så mycket det kan och faktiskt klarar mer än "advertised boost", dock beroende på temperaturer. Skulle du mot all förmodan ha ett jättedammigt case utan ventilation så hade kortet haft det svettigt och max boost clock antagligen gått ner

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Kolla första posten på denna sidan där jag försökte förklara med en bild

Som sagt, är inte pedagogisk och har svårt att förklara exakt. vBIOS är ju inställt på en viss hastighet ur kartong - i ditt fall 1607 MHz - som man kan överklocka/underklocka. När man ökar Core så överklockar man base clock varför det står 1707 MHz när du lagt på +100MHz. Nästa värde (1897MHz) är Boost clock och för mig är det ett teoretiskt boostvärde, "vi garanterar att ditt kort kommer boosta till minst 1897MHz". Varför du sedan får 2101 MHz boost är för att kortet anstränger sig så mycket det kan och faktiskt klarar mer än "advertised boost", dock beroende på temperaturer. Skulle du mot all förmodan ha ett jättedammigt case utan ventilation så hade kortet haft det svettigt och max boost clock antagligen gått ner

Okej, så boost clock i mitt fall 1897MHz är det absolut minsta värdet som i praktiken används av kortet? Med andra ord, 2101MHz i boost clock är en rätt bra överklock?

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av fancyfruit:

Hej Sweclockers. Jag har beställt ett ASUS 1080 Strix. Jag har bara en lätt fråga. Är detta kapabelt att höja till samma MHz som ett ASUS 1080 Strix OC-version har? Eller är det så att OC-versionen inte bara har högre klocka från början, utan kan gå ännu högre än vad ett "vanligt" kort kan?
Tacksam för svar!

Skrivet av YamahaDGX630:

Du kan utan problem klocka ditt kort till samma hastigheter som ett strix OC. Jag har väldigt svårt att tro att kortet inte skulle klara av det, du ska ha maximal otur i så fall Fördelen med OC-modeller är dock att man kan tänka sig att dom är framtagna för att klara lite mer extrem överklockning. Men i ditt fall så bör det inte vara några problem.

Klocka på!

Jag tror att bristen på Asus OC är just pga det är svårt med binningen. Var ju något rykte som flöt runt och det finns betydligt färre OC än vanliga Strix.
Därför drar jag slutsatsen att det snarare är motsatsen, dvs nästan helt garanterat att en icke-OC inte klarar av OC-frekvenser.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Okej, så boost clock i mitt fall 1897MHz är det absolut minsta värdet som i praktiken används av kortet? Med andra ord, 2101MHz i boost clock är en rätt bra överklock?

Något åt det hållet ja Och ja, det är en bra överklock men samtidigt rätt standard för nVidia. Inget ont om AMD så sett men de är verkligen kassa på överklockning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vilken max voltage är det rekommenderade på korten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frippe86:

Det går inte att övervolta kortet. Även om du drar på spänningsreglaget till 100% så är det inte säkert att det påverkar den faktiska spänningen mer än +0.10 mV. Kortet kommer själv köra den spänningen det behöver och klarar av. Märker tex att mitt ASUS kort är mindre hungrigt än MSI kortet som behövde mer spänning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Modell: ASUS GTX 1080 Strix
Tillverkare: ASUS
Kylning: Luft
Core/ Boost: 1842 MHz/ 2139MHz
Memory: 11016 MHz
Power Limit: 120%
Voltage: 1093 mV
Temperature: 70°C
GPU-Z: https://www.techpowerup.com/gpuz/details/wqgmr

Fire Strike: ---
Valley 4804

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 64GB Kingston Fury, SoundBlaster Z, Corsair HX1200i

Permalänk
Medlem

@Mocka:

Jaha okej:)

Då blir det lite mer clockning ikväll:)

Men är inte Unigine en bättre benchmark för gpu? Eller är det same same?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av frippe86:

Skrivet av Mocka:

Det går inte att övervolta kortet. Även om du drar på spänningsreglaget till 100% så är det inte säkert att det påverkar den faktiska spänningen mer än +0.10 mV. Kortet kommer själv köra den spänningen det behöver och klarar av. Märker tex att mitt ASUS kort är mindre hungrigt än MSI kortet som behövde mer spänning.

Angående det här med spänningen igen ja... är det någon mer som absolut inte kan ändra den i varken EVGA Precision X eller MSI Afterburner?
Har provat både Betan av MSI Afterburner (4.3) och den stabila 4.2 men även om jag bockar i "Unlock voltage control" så är slidern grå och oresponsiv.

Det är inte som att jag gråter floder för i spel tänker jag ändå inte övervolta men för benchmarking så vore det ju nice att se om det kan boosta OC'n lite
Ett EVGA GTX 1060 SC handlar det om.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Angående det här med spänningen igen ja... är det någon mer som absolut inte kan ändra den i varken EVGA Precision X eller MSI Afterburner?
Har provat både Betan av MSI Afterburner (4.3) och den stabila 4.2 men även om jag bockar i "Unlock voltage control" så är slidern grå och oresponsiv.

Det är inte som att jag gråter floder för i spel tänker jag ändå inte övervolta men för benchmarking så vore det ju nice att se om det kan boosta OC'n lite

Hm, den funkar för mig. Möjligt att jag var tvungen att starta om för att den inte skulle vara "gråad"

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 64GB Kingston Fury, SoundBlaster Z, Corsair HX1200i

Permalänk
Medlem
Skrivet av frippe86:

@Mocka:

Jaha okej:)

Då blir det lite mer clockning ikväll:)

Men är inte Unigine en bättre benchmark för gpu? Eller är det same same?

Unigine Heaven och Unigine Valley är bra de med, bara att de är lite äldre än 3DMark FireStrike/TimeSpy osv.

Skrivet av Sisyfos:

Inte första gången jag hör talas om detta :/ För mig funkade det genom att bocka för Unlock Voltage Control samt lite annat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kostar 3Dmark firestrike?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frippe86:

Kostar 3Dmark firestrike?

Finns både gratis(demo)version och betalversion. Har man gratisversionen så måste man köra ett demo innan själva benchmarken vilket kan vara påfrestande om man vill köra det upprepade gånger då det tar en hel del tid att köra demot.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Man kan ju inte ändra fläktkurvan i GPU tweak II?

Kan jag lika gärna Använda afterburner till.mitt strix kort?
Är väl ingen skillnad? Den enda är.väl att på gpu tweak finns 3 förinställda lägen, kan väl lika gärna kopiera dom inställningarna och lägga in dom 3 olika i afterburner?

Permalänk

Har ett GTX 1070 Zotac AMP Extreme som jag har klockat med 100+ Core, 400+ Memory, Power Target, Volt max, Värme är verkligen inget problem då jag får kämpa för att komma över 55c.

Men när jag kör benchmark / spel så boostar den mellan 2088, 2101, 2114. Även fast den aldrig slår i power target eller värme target.

Har sett att folk får mycket högre än det, är det så pass simpelt att jag kanske inte fått vinst lotten? Eller kan det bero på nåt annat?

Tacksam för svar, // Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zerion123:

Har ett GTX 1070 Zotac AMP Extreme som jag har klockat med 100+ Core, 400+ Memory, Power Target, Volt max, Värme är verkligen inget problem då jag får kämpa för att komma över 55c.

Men när jag kör benchmark / spel så boostar den mellan 2088, 2101, 2114. Även fast den aldrig slår i power target eller värme target.

Har sett att folk får mycket högre än det, är det så pass simpelt att jag kanske inte fått vinst lotten? Eller kan det bero på nåt annat?

Tacksam för svar, // Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Klocka mer och se var det tar stopp? Mitt 1070 är klockat på 140+ core och 450+ memory utan problem och det är ett FE-kort. Går säkerligen att pressa upp ditt mer än vad du gjort hittills.

Permalänk
Skrivet av anon259415:

Klocka mer och se var det tar stopp? Mitt 1070 är klockat på 140+ core och 450+ memory utan problem och det är ett FE-kort. Går säkerligen att pressa upp ditt mer än vad du gjort hittills.

Är det inte så att FE korten har bättre chipp från Nvidia? eller var det bara skitsnack? Hört något om det iaf, hursom så blir det ostabilt, börjar se artefakter, drivrutiner slutar svarar, droppar fps som satan, beror lite på spel & Benchmark.