Behöver kablar till ny hemmabioanläggning

Permalänk
Medlem

Behöver kablar till ny hemmabioanläggning

Hej!

Vet inte om jag hamnat i rätt forum men har lite frågor angående kablar. Backgrund: Jag har nyligen köpt ett helt nytt hemmabiosystem för cirka 28000 kronor och ny receiver.

Nu är det så dags för kablar, vilket jag läst mig till är en evig debatt... Jag tänker så här; tänk OM det inte låter lika bra med billiga kablar som det skulle göra med lite dyrare. Då måste jag vara världens dåre som lägger så mycket pengar på högtalare och sedan sparar in på kablar, vilket är en mindre kostnad om man ser den sammanlagda. Men samtidigt har jag ju läst en rad artiklar och trådar där det uppenbarligen finns bevis på att det inte är någon skillnad mellan dyrare och billigare, i alla fall hdmi.

Det här är vad jag behöver:
3 st 2m hdmi
20-25 kabel till högtalare
subwoofer-kabel

Jag hade varit väldigt tacksam för lite råd. Hur skulle ni agerat?

Ytterligare en fråga: till mina surroundhögtalare behöver jag dra cirka 12m och 8m kabel till. Räcker det med 2,5mm?

Permalänk
Skrivet av empa91:

Ytterligare en fråga: till mina surroundhögtalare behöver jag dra cirka 12m och 8m kabel till. Räcker det med 2,5mm?

2,5mm2 kopparkabel har en resistans på ungefär 0,007 ohm per meter. Tolv meter kabel gånger antalet ledare gånger resistansen per meter är ungefär 0,17 ohm. Det borde* inte vara några problem att driva ens en väldigt lågimpediv (2-3 ohm) högtalare med en sådan kabel. För åttaohmshögtalare går det säkerligen att gå ned till kablar med 1,5mm2 tvärsnittsarea utan att lyssningsupplevelsen förlorar något på det.

* ...om inte anläggningen i övrigt inte är skum, t ex en elektrostathögtalare, ett kinkigt rörslutsteg eller en dynamisk högtalare designad för att drivas med en specifik, konstig, kabel.

Permalänk
Medlem

Tillräckligt tjocka och i rätt färg för att smälta in. Köpte mina på Kjell.com.
Du kommer ångra att du inte köpte något roligare än onödigt dyra kablar, finns en miljon andra saker som skulle göra ditt ljud bättre innan du kommer till kablarna.
HDMI = digital, funkar det så funkar det. Köp billiga!

Visa signatur

7800X3D - 7900XT - 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

2,5mm2 kopparkabel har en resistans på ungefär 0,007 ohm per meter. Tolv meter kabel gånger antalet ledare gånger resistansen per meter är ungefär 0,17 ohm. Det borde* inte vara några problem att driva ens en väldigt lågimpediv (2-3 ohm) högtalare med en sådan kabel. För åttaohmshögtalare går det säkerligen att gå ned till kablar med 1,5mm2 tvärsnittsarea utan att lyssningsupplevelsen förlorar något på det.

* ...om inte anläggningen i övrigt inte är skum, t ex en elektrostathögtalare, ett kinkigt rörslutsteg eller en dynamisk högtalare designad för att drivas med en specifik, konstig, kabel.

Tack för snabbt och bra svar! Förstod inte riktigt allt men uppfattar det som att det funkar med 2,5 mm. Märket på högtalarna är Klipsch RP-serien och receivern är en Yamaha nyare modell så jag tror inte det ska vara något konstigt väl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Javis:

Tillräckligt tjocka och i rätt färg för att smälta in. Köpte mina på Kjell.com. Du kommer ångra att du inte köpte något roligare än onödigt dyra kablar.
HDMI = digital, funkar det så funkar det. Köp billiga!

Jag lyssnar! Vad har du köpt för några på Kjell & co? Gäller det även för subkabeln och högtalarkablarna?

Permalänk
Medlem

@empa91: Jag kör Supra Classic, 2.5 och 4.0, till mina högtalare. 2.5 till främre delen och 4.0 till de två bakre. Till längre avstånd sägs det vara smartare att ha mer kabelyta, även om man garanterat lurar sig själv då mätningar visat att det är minimala skillnader.

Supra Classic är hyfsat prisvärda i övre-medelklassen S C 2.5 Prisjakt S C 4.0 Prisjakt.

Gällande HDMI kabel så är det egentligen samma sak där, mätningar visar att det inte är någon skillnad på så korta avstånd. Men vill man så kan man spendera hur mycket som helst eller hur lite som helst. Har en blandning av billiga och ett par dyrare och märker ingen skillnad. Den enda gången jag märkt någon skillnad är när jag skulle köpa en 15 meters kabel, där fungerade inte den billiga alls medans den lite dyrare gjorde det.

Jag gillar Svenskt och deras design så då jag känner att jag har råd så kör jag Supras kablage, gillar den isblå designen.

Permalänk
Medlem

Det var deras vita på löpmeter, kommer inte ihåg om det var 2.5mm eller 4mm, men tror den grövre.
Har köpt en massa HDMI-kablar på kjell också, aldrig haft några problem.

Visa signatur

7800X3D - 7900XT - 4K

Permalänk
Medlem

Rättning!
Det var inte alls på löpmeter. Det var denna på 50 eller 100 meter jag köpte.
https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

7-8kr/metern, perfekt!

Visa signatur

7800X3D - 7900XT - 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

@empa91: Jag kör Supra Classic, 2.5 och 4.0, till mina högtalare. 2.5 till främre delen och 4.0 till de två bakre. Till längre avstånd sägs det vara smartare att ha mer kabelyta, även om man garanterat lurar sig själv då mätningar visat att det är minimala skillnader.

Supra Classic är hyfsat prisvärda i övre-medelklassen S C 2.5 Prisjakt S C 4.0 Prisjakt.

Gällande HDMI kabel så är det egentligen samma sak där, mätningar visar att det inte är någon skillnad på så korta avstånd. Men vill man så kan man spendera hur mycket som helst eller hur lite som helst. Har en blandning av billiga och ett par dyrare och märker ingen skillnad. Den enda gången jag märkt någon skillnad är när jag skulle köpa en 15 meters kabel, där fungerade inte den billiga alls medans den lite dyrare gjorde det.

Jag gillar Svenskt och deras design så då jag känner att jag har råd så kör jag Supras kablage, gillar den isblå designen.

Tack för ditt svar! Det är väl så jag inte vill sitta där och ha lagt ner nästan 30 000 kronor och så funderar man på om det hade kunnat låta liiiiiiite bättre om man köpt kablar som var ett par hundra dyrare. Även om det med största sannolikhet inte hade gjort någon skillnad alls. Placebo är lurigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Javis:

Rättning!
Det var inte alls på löpmeter. Det var denna på 50 eller 100 meter jag köpte.
https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

7-8kr/metern, perfekt!

Tackar! Kör du 4mm till samtliga högtalare?

Permalänk
Medlem

@empa91: Ja det blev så då rullen räckte till hela anläggningen.

Visa signatur

7800X3D - 7900XT - 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Javis:

@empa91: Ja det blev så då rullen räckte till hela anläggningen.

Förstår:) Men som övriga i tråden säger så spelar inte tjockleken så stor roll om min maxlängd är 12 m? Har jag förstått det rätt då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Kanske en dum fråga men vad är det för skillnad på Supra classic och supra jentech?

Permalänk
Medlem

@empa91: Skillnaden mellan Kjelles kablar och Supra-kablarna är väl cirka 40kr/metern
ok, Supra kanske är lite snyggare om man tänder på kabelutseende, själv har jag mina dolda i kabellister

Visa signatur

7800X3D - 7900XT - 4K

Permalänk
Medlem

Ytterligare ett kanske helt meningslöst inlägg i debatten om HDMI-kablar men 4K kommer ju mer och mer, och vad jag kunnat läsa så klarar inte alla HDMI-kablar av det. Supra HDMI är väl en av dom som klarar 4K 60hz (som filmer kan visas i?)? Jag tänker att det kanske kan vara värt, mot den bakgrunden, att köpa lite dyrare nu så att de fungerar när 4K slår igenom... Eller vad tror ni? Kanske har jag förstått det helt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Javis:

@empa91: Skillnaden mellan Kjelles kablar och Supra-kablarna är väl cirka 40kr/metern
ok, Supra kanske är lite snyggare om man tänder på kabelutseende, själv har jag mina dolda i kabellister

Det har du bättre koll på än mig. Jag argumenterar inte för något av valen utan ville bara förklara hur jag tänker. Stor risk att det bli kabellister för mig också, oavsett märke

Permalänk
Medlem

När det gäller HDMI tycker jag som sådan välj inte den allra billigaste däremot inte behöver den vara dyr. Jag har 3 olika i hemmet och de som jag tycker har fungerat bäst hittills är de som är lite dyrare än det billigaste som går att hitta. Har en billig som jag kommer byta ut snart eftersom den har gett mig lite problem en gång och därför kommer jag byta, annars fungerar det mesta. Se så att kabeln hanterar high-speed vilket dem flesta gör upp till 3m, så hanterar hdmi 4k enligt din fundering, sedan blir det lite knepigare när kabeln närmar sig 10m.

Högtalarkabel orkar jag inte diskutera längre, köp det som passar just dig och ingen annan. För längre avstånd tycker jag lite grövre borde bara bäst för ändamålet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av empa91:

Kanske en dum fråga men vad är det för skillnad på Supra classic och supra jentech?

Har för mig skillnaden ligger i val utav material

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

När det gäller HDMI tycker jag som sådan välj inte den allra billigaste däremot inte behöver den vara dyr. Jag har 3 olika i hemmet och de som jag tycker har fungerat bäst hittills är de som är lite dyrare än det billigaste som går att hitta. Har en billig som jag kommer byta ut snart eftersom den har gett mig lite problem en gång och därför kommer jag byta, annars fungerar det mesta. Se så att kabeln hanterar high-speed vilket dem flesta gör upp till 3m, så hanterar hdmi 4k enligt din fundering, sedan blir det lite knepigare när kabeln närmar sig 10m.

Högtalarkabel orkar jag inte diskutera längre, köp det som passar just dig och ingen annan. För längre avstånd tycker jag lite grövre borde bara bäst för ändamålet.

Tack för svar! Många säger det att funkar HDMI-kabeln så är det så bra det kan bli i både ljud- och bildväg. Medan andra hävdar annorlunda.

Fan, varför ska detta vara så invecklat. Kan det inte vara som i princip allt annat i samhället, ju dyrare desto bättre. Ungefär. Med de här kablarna får man ju hjärnblödning.

Btw, vad anser du som grövre? 2,5 eller 4mm?

Permalänk
Medlem

En annan kanske lika dum fråga. Vid exempelvis kabeldragning till en surround så ska väl en av kablarna i det svarta hålet och det andra i det röda. Antar att det är samma på receivern. Men hur ska jag veta vilken som är röd och vilken som är svart? Hänger ni med på hur jag menar? Bara för att ta ett exempel: båda de här kablar har ju samma färg så hur ska jag skilja dom från varandra i ändarna? http://www.fyndborsen.se/bild-ljud/kablar/hogtalarkabel/_1287...

Permalänk
Medlem
Skrivet av empa91:

En annan kanske lika dum fråga. Vid exempelvis kabeldragning till en surround så ska väl en av kablarna i det svarta hålet och det andra i det röda. Antar att det är samma på receivern. Men hur ska jag veta vilken som är röd och vilken som är svart? Hänger ni med på hur jag menar? Bara för att ta ett exempel: båda de här kablar har ju samma färg så hur ska jag skilja dom från varandra i ändarna? http://www.fyndborsen.se/bild-ljud/kablar/hogtalarkabel/_1287...

Den ena har text och den andra inte. Jag tror även att den ena är rund och den andra lite mer fyrkantig för att du lätt ska kunna skilja på dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av empa91:

Tack för svar! Många säger det att funkar HDMI-kabeln så är det så bra det kan bli i både ljud- och bildväg. Medan andra hävdar annorlunda.

Fan, varför ska detta vara så invecklat. Kan det inte vara som i princip allt annat i samhället, ju dyrare desto bättre. Ungefär. Med de här kablarna får man ju hjärnblödning.

Btw, vad anser du som grövre? 2,5 eller 4mm?

När det gäller hdmi är det på det viset att allt fungerar, skillnaden ligger i själva kabelns struktur, finare kabel har en helt annan skärm och kontakter som kan bestå utav hög procent utav silver eller guld och kan klara höga påfrestningar i hur mycket det går att böja innan kabeln bryts. Det som sedan sägs att det är ingen skillnad handlar mer om att det är digital överföring och utförs i en domän där vi människor kanske inte kan uppfatta skillnaden utan ser det mer som att det fungerar eller fungerar ej.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Har för mig skillnaden ligger i val utav material

Skillnaden är att Jentech är deras "billigare" märke som inte produceras i Sverige.
Supra är och förblir svenskt även om kontaktering osv sker utomlands på färdiga kablar.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@buddaz: HDMI 1.4 / HDMI 2.0
4K 30hz / 4k 60hz

Ganska stor skillnad?

"Allt" funkar inte när det gäller digital överföring.
Speciellt inte över 10m, och för 4k 60hz bör man kolla all övrig utrustning med, såsom receiver etc klarar det.
Jag gjorde själv misstaget att tv, dator mm klarar det, men inte min receiver.
Så blir att byta ut den.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av empa91:

Viktigaste skillnaden är att classicen är förtennad vilket gör att livslängden ökar och tekniskt sett så ökar ytresistansen så elektronerna hoppar färre gånger mellan olika trådar, classickabeln är också mjukare/mer böjlig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Mr:

Den ena har text och den andra inte. Jag tror även att den ena är rund och den andra lite mer fyrkantig för att du lätt ska kunna skilja på dom.

Så smidigt. Då behöver jag inte oroa mig för det då. Stort tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Viktigaste skillnaden är att classicen är förtennad vilket gör att livslängden ökar och tekniskt sett så ökar ytresistansen så elektronerna hoppar färre gånger mellan olika trådar, classickabeln är också mjukare/mer böjlig.

Det låter som att det är vettigare att köra på Classic låter det som. Eller vad Anders du?

Permalänk
Medlem

@empa91: nejmen Empa.... du håller du på att falla dit på onödiga kablar.....

Visa signatur

7800X3D - 7900XT - 4K

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av empa91:

Det låter som att det är vettigare att köra på Classic låter det som. Eller vad Anders du?

Det är oftast en liten prisskillnad men ja classic är trevligare framförallt pga mjukheten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av empa91:

Köpte själv Supra Classic 2,5mm till min hembio för 1,5 år sedan. Inte för att jag är övertygad om att de låter bättre än valfri annan högtalarkabel i koppar utan för att den är smidig att hantera, lätta att böja snyggt vid hörn och lätt att peta in i kabellister.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]