Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Det är inga dåliga lurar, dock måste du prova innan köp. Tror inte du tjänar så mycket på det hela genom att köpa via amazon. För nästan 10k bör man vara rätt så säker på att man gillar produkten. Shure som nämnts är bra med, dock är det två helt olika stilar i själva soundet

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, men gillar man Denon så är det nog troligare att man gillar Shure än Beyerdynamic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Det är inga dåliga lurar, dock måste du prova innan köp. Tror inte du tjänar så mycket på det hela genom att köpa via amazon. För nästan 10k bör man vara rätt så säker på att man gillar produkten. Shure som nämnts är bra med, dock är det två helt olika stilar i själva soundet

Skickades från m.sweclockers.com

Får helt enkelt försöka ta mig till Göteborg och testa mig fram. Förslag på lurar att testa mottages gärna Ska även passa på att testa LCD-serien.

Funderar på att skippa slutna lurar helt och enbart använda IEM för portabelt bruk och lägga pengarna på ett par bättre öppna att ha hemma istället. Efter att ha läst en del på Head-Fi så känns det som mest valuta för pengarna.

Men annars är Amazon riktigt bra, skickar tillbaka Denon-lurarna nu med fri retur, mycket smidigt.

Skrivet av oatp1b1:

Japp, men gillar man Denon så är det nog troligare att man gillar Shure än Beyerdynamic.

Nu testade jag inte så mycket, men fick intrycket av att jag gillade mina DT990 600 ohm mer, men det kanske berodde på att de var så otroligt mycket mer bekväma att ha på huvudet.

(Testade med O2 ODAC och Dragonfly Red)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CROE:

Får helt enkelt försöka ta mig till Göteborg och testa mig fram. Förslag på lurar att testa mottages gärna Ska även passa på att testa LCD-serien.

Funderar på att skippa slutna lurar helt och enbart använda IEM för portabelt bruk och lägga pengarna på ett par bättre öppna att ha hemma istället. Efter att ha läst en del på Head-Fi så känns det som mest valuta för pengarna.

Men annars är Amazon riktigt bra, skickar tillbaka Denon-lurarna nu med fri retur, mycket smidigt.
Nu testade jag inte så mycket, men fick intrycket av att jag gillade mina DT990 600 ohm mer, men det kanske berodde på att de var så otroligt mycket mer bekväma att ha på huvudet.

(Testade med O2 ODAC och Dragonfly Red)

Beyers T serie är ännu skönare dock är dem väldigt stora. En kamrat till mig tycke man såg ut som leia med t70p. Har aldrig provat LCD däremot EL8 closed och dem tyckte jag inte var värda sitt pris. Ljudet var lite sådär. Sedan när man verkligen studerar marknaden så är det inte direkt något imponerande spännande, det är dem samma gamla vanliga märken fast i nya kläder. Dem som ser mest spännande ut om jag skulle gå på portabelt bruk är Pryma by Sonus saber. Focal nya serie kan vara intressant dock är priset väldigt högt satt för den exklusivaste modellen. AKG k812 och Beyer T1 anser jag annars är kandidaterna för väldigt bra ljud för hemmabruk med en fin förstärkare från till exempel Sim Audio Moon, fast då är vi i en helt annan prisklass. Det är bara att prova sig fram som det så fint heter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har upptäckt en sak som retar mig med min Objective2+ODAC.
Volymkontrollen går inte riktigt så smidigt och sömnlöst som jag skulle vilja.
En sådan sak är kanske något man får om man köper en enhet ifrån de andra lite större märkena.

Har ni några tips att ge hur man eventuellt skulle kunna fixa till detta lilla irritationsmoment?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av backspace:

Jag har upptäckt en sak som retar mig med min Objective2+ODAC.
Volymkontrollen går inte riktigt så smidigt och sömnlöst som jag skulle vilja.
En sådan sak är kanske något man får om man köper en enhet ifrån de andra lite större märkena.

Har ni några tips att ge hur man eventuellt skulle kunna fixa till detta lilla irritationsmoment?

Eftersom det i grunden är ett diy projekt så byt potten själv mot nån du tycker är bättre, men tänk på att riktigt bra pottar kostar mer än en komplett O2 byggsats.

stavfel
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Det var var andra/nya pottar jag satt och surfade efter precis innan jag la mig och jag upptäckte precis det du skrev.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av backspace:

@mrqaffe: Det var var andra/nya pottar jag satt och surfade efter precis innan jag la mig och jag upptäckte precis det du skrev.

Men det kan hursomhelst vara roligt att bygga och vill du så går det att ändra rätt mycket, jag har själv gått och funderat på att bygga ett försteg baserat på Odac/O2 och så några halvfabrikat från Ebay för ingångsväljare och fjärrkontroll av volymen.
I så fall vore det också roligt att bygga in det i lådan från nån äldre apparat, kanske nån 70tals allt i ett anläggning för då skulle man kunna gå vidare med att bygga in en liten dator och några diskar för att lagra musik internt i den också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Nu är mina HD 650 inskickade på service så får väl se om ett par veckor hur det går

Permalänk
Medlem

Jotunheim + DAC-kort kommer kosta 479 EUR i Europa, det var bra mycket bättre än vad jag väntade mig. Gillar man Schiits ljudideal så känns det som en no-brainer om man är ute efter något nytt.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av oatp1b1:

Jotunheim + DAC-kort kommer kosta 479 EUR i Europa, det var bra mycket bättre än vad jag väntade mig. Gillar man Schiits ljudideal så känns det som en no-brainer om man är ute efter något nytt.

Ok pris. Vore kul att testa Schiit till slut men är mer sugen på deras Lyr, borde det inte komma en 3:a snart?

Jotunheim finns f.ö. på minst 2 ställen inom EU.
Holland 479€ (här är det Sonority Audio som ligger bakom denna Schiit Europe)
http://www.schiit-europe.com/index.php/producten/amps/jotunhe...

England 385€ (billigare men jag har inte kollat frakten. Electromod UK som ligger bakom denna Schiit EU).
http://schiit.eu.com/amps/Jotunheim

http://schiit.com/faq/international

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Fyndjägare

Sennheisers nya 500 serie är släppt på IFA nu. 3 öppna 1 sluten.
Borde bli lite rea på gamla modellerna under hösten.

Länk till produkterna
http://en-de.sennheiser.com/ifa-2016

och priser 149-249€

https://www.amazon.de/Sennheiser-HD-559-ohrumschlie%C3%9Fende...

https://www.amazon.de/Sennheiser-569-ohrumschlie%C3%9Fendes-g...

https://www.amazon.de/Sennheiser-HD-579-ohrumschlie%C3%9Fende...

https://www.amazon.de/Sennheiser-HD-599-ohrumschlie%C3%9Fende...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk

@Mumu55: Du har inte hört om det ska komma något nytt i 600 serien?

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Sir Gaben:

@Mumu55: Du har inte hört om det ska komma något nytt i 600 serien?

Nej tyvärr inte. Man tycker ju det är dags varje år. Men jag förstår Sennheiser. Varför ändra något som fortfarande säljer bra och nästan aldrig får dålig kritik (förutom av dem som inte gillar sennheisers ljudideal, och då är det mer en smaksak).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk

@Mumu55: Nästa år kanske de släpper något nytt i 600 serien

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Nej tyvärr inte. Man tycker ju det är dags varje år. Men jag förstår Sennheiser. Varför ändra något som fortfarande säljer bra och nästan aldrig får dålig kritik (förutom av dem som inte gillar sennheisers ljudideal, och då är det mer en smaksak).

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det verkar vara lite älska eller hata över Sennheiser.
När jag frågade en snubbe på ljudmakaren om de säljer HD650 fick jag svaret - "Nä, men vi har ett par för demo - som avskräckande exempel" 😂

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim1024:

Ja det verkar vara lite älska eller hata över Sennheiser.
När jag frågade en snubbe på ljudmakaren om de säljer HD650 fick jag svaret - "Nä, men vi har ett par för demo - som avskräckande exempel" 😂

Många i personalen på Ljudmakaren är verkligen dryga. Hur kan man säga något sådant medan man samtidigt har Klipsch Heresy som referens vilket borde vara ett avskräckande exempel om något (visar ju dock hur olika ideal man har).. När jag ville provlyssna med en CD där sa de mer eller mindre att jag var efterbliven att jag fortfarande körde med CD och inte Tidal via deras överprisatta Meridian-system

@Sir Gaben: Tvek, inget nytt (bortsett från HD630 då) har hänt i den serien sedan HD650 släpptes för ett decennium sedan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Joakim1024:

Ja det verkar vara lite älska eller hata över Sennheiser.
När jag frågade en snubbe på ljudmakaren om de säljer HD650 fick jag svaret - "Nä, men vi har ett par för demo - som avskräckande exempel" 😂

Sen finns det ju ingen marginal kvar för butikerna på HD6xx längre. Alla e-handlare ligger ju en bra bit under RRP. Då vill man gärna sälja något som betalar lönen istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Världens dyraste hörlurar är nu äntligen testade – Sennheiser HE 1

Hej.

Ska man välja mellan dessa hörlurar eller en ny Volvo V90 med hyfsad utrustning?

Visa signatur

FD pop air xl svartt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrbrix:

Hej.

Ska man välja mellan dessa hörlurar eller en ny Volvo V90 med hyfsad utrustning?

Volvon har ju klart större värdeminskning, så valet är ganska enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rafner:

Tjena hejsan! Undrar bara om någon äger eller har testat ett par V-Moda Crossfade M-100 och kan ge ett kort litet utlåtande om dem. Är väldigt sugen på att köpa ett par lurar med lite extra bas och hittade dessa när jag kollade runt på prisjakt. Tror ni de drivs bra av en Fiio E10?

Mvh Simon

Skickades från m.sweclockers.com

Ägde ett par som jag sedan sålde här. De är helt klart ett par snygga hörlurar, bygda för att klara ett mindre krig. Dock så gillade jag inte ljudet när jag jämförde med te.x sennheiser Momentum OE eller senare. Anser att de borde vara i klass med Urbanites snarare så lite väl dyr blir dom i förhållande till ljud. Sett till hur portabla och komfortabla de är så är det en mycket trevlig hörlur dock.

De är gjorda föra tt spela väl med portabla enheter så du får inte mycket extra från en extern AMP, lite mer tryck och fart i basen dock kan tillkomma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Många i personalen på Ljudmakaren är verkligen dryga. Hur kan man säga något sådant medan man samtidigt har Klipsch Heresy som referens vilket borde vara ett avskräckande exempel om något (visar ju dock hur olika ideal man har).. När jag ville provlyssna med en CD där sa de mer eller mindre att jag var efterbliven att jag fortfarande körde med CD och inte Tidal via deras överprisatta Meridian-system

@Sir Gaben: Tvek, inget nytt (bortsett från HD630 då) har hänt i den serien sedan HD650 släpptes för ett decennium sedan.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag förstår dig. Här där jag bor kör de riktigt seriösa demon med cd skiva och dem rynkar lite på pannan och sedan inser dem att inte alla vi köra Tidal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Sen finns det ju ingen marginal kvar för butikerna på HD6xx längre. Alla e-handlare ligger ju en bra bit under RRP. Då vill man gärna sälja något som betalar lönen istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är möjligt, men man kan ju ha de i sortimentet ändå. Erbjuder man utomordentlig service kan man sälja högre pris än e-handlarna.
Poängen var dock hur olika smak man har

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem

Värst vilka diskussioner det var i denna tråd..

För en som inte är tok freak inom hörlurs området så vill jag ändå fråga här.

Ett par AKG K550 är det något att ha, måste byta ut mina gamla Philips lurar nu då dom har pajat.
AKG lurarna säljs för närvarande för 990 kr och verka vara ett fynd.

Vad tror ni?

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem

Bra lurar (svårslagna för det priset), dock blir basen lidande om man har glasögon.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av p_stman:

Värst vilka diskussioner det var i denna tråd..

För en som inte är tok freak inom hörlurs området så vill jag ändå fråga här.

Ett par AKG K550 är det något att ha, måste byta ut mina gamla Philips lurar nu då dom har pajat.
AKG lurarna säljs för närvarande för 990 kr och verka vara ett fynd.

Vad tror ni?

Jo de är bra om de passar ditt huvud och du uppskattar den lätta ljudsignaturen. Vill du ha lite tyngre bas och tryck i ljudet är det inte rätt hörlurar. Så det hänger på din musiksmak och hur du vill det ska låta. De passar inte mitt medelstora huvud, jag får aldrig K550 att sluta tätt och därmed ingen bas alls =(

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Jo de är bra om de passar ditt huvud och du uppskattar den lätta ljudsignaturen. Vill du ha lite tyngre bas och tryck i ljudet är det inte rätt hörlurar. Så det hänger på din musiksmak och hur du vill det ska låta. De passar inte mitt medelstora huvud, jag får aldrig K550 att sluta tätt och därmed ingen bas alls =(

Skickades från m.sweclockers.com

Känns som att man skulle behöva prova dom innan man köper isåfall..
Tack för infon..

Mvh Peter

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem

@p_stman: Köp och testa då. Reference Audio (vilket jag antar är stället som du hittat dem för 990 på) brukar vara generösa med returrätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

@p_stman: Köp och testa då. Reference Audio (vilket jag antar är stället som du hittat dem för 990 på) brukar vara generösa med returrätt.

det stämmer att det var där, det skulle man kunna göra.
Jag tror jag ska ringa till dom och höra efter om det går bra..

Tack för förslaget.

Mvh Peter

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrbrix:

Hej.

Ska man välja mellan dessa hörlurar eller en ny Volvo V90 med hyfsad utrustning?

Ser man till hur länge man använder respektive produkt samt driftkostnad så skulle man väl välja lurarna. Fast jag skulle nog ändå välja en sjyst bil istället, känns som att man får mer för pengarna ändå.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Audio Technica ATH-ADG1x

Äntligen den perfekta luren.

Ljudbilden och basen gjord för spel.
Mik.
Vikten är bra för storleken.
De trycker inte mot örat.
Dom är öppna så man blir inte varm.

Professionella i alla avseenden.

http://www.audio-technica.com/cms/headphones/96eeada29d21f735...