Permalänk
Medlem

kylning uppifrån

Vet ej om frågan hör hemma här lr i "moddar-egna byggen", passar nog in i båda skulle jag tro. Nu till min fråga iaf...

Funderar på att fixa ett hål i "taket" på mitt chassi (till andra datorn i signen), rakt ovanför CPU:n och där montera en 80mm fläckt, min fråga är om fläckten bör dra in kall frisk luft lr suga ut varm luft för att få bäst kylning?

Burken har i övrigt en 60mm fläckt som suger ut luft i bak och en 80mm fläckt på (7v) ifram som suger in luft, ( + fläckten i nätagget och den på grafikkortet), på CPU:n sitter en:
http://www.thermaltake.com/products/orbs/goldenorbintel.htm

Visa signatur

Jag är cancerforskare, är du?
| Samsung T220 | ASUS P4P800 Deluxe | Intel® Pentium® M 1.6@2.4Ghz | 1GB BH-5 + 1GB BH-6 | 7800GS 256MB | X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty | Intel SSD 80GB + WD740ADFD 74GB + 7200.10 320GB + 7200.7 120GB |

Permalänk
Medlem

Re: kylning uppifrån

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snail
Vet ej om frågan hör hemma här lr i "moddar-egna byggen", passar nog in i båda skulle jag tro. Nu till min fråga iaf...

Funderar på att fixa ett hål i "taket" på mitt chassi (till andra datorn i signen), rakt ovanför CPU:n och där montera en 80mm fläckt, min fråga är om fläckten bör dra in kall frisk luft lr suga ut varm luft för att få bäst kylning?

Burken har i övrigt en 60mm fläckt som suger ut luft i bak och en 80mm fläckt på (7v) ifram som suger in luft, ( + fläckten i nätagget och den på grafikkortet), på CPU:n sitter en:
http://www.thermaltake.com/products/orbs/goldenorbintel.htm

Den borde blåsa ut för att få bäst kylning då varm luft åker upp vilket skulle göra att du skulle få lite problem med varm luft som åker upp samt kallt luft som åker ned.

Visa signatur

<<Speldator>>| Athlon XP 2400+@2GHz| EPoX EP-8RDA+ nForce2 | 2x 256 och 1x 512 TwinMos DDR400| 290 Gb 7200 rpm | Creative Geforce 3 Ti 200 @ 240/440 | Creative Soundblaster Live! 5.1 | Logitech Cordless Keybord | Logitech MX 700 |

<<Bärbar>> AMD Turion 64 ML-43 | ATI Mobility Radeon X700 /128 mb vram | 1 GB DDR Ram | 100 GB HDD |

Permalänk
Medlem

Re: Re: kylning uppifrån

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arsenal
Den borde blåsa ut för att få bäst kylning då varm luft åker upp vilket skulle göra att du skulle få lite problem med varm luft som åker upp samt kallt luft som åker ned.

beror väl på vad för fläkt han har? min t.ex suger in luft (p4-org), andra blåser ut..

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: kylning uppifrån

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
beror väl på vad för fläkt han har? min t.ex suger in luft (p4-org), andra blåser ut..

hehehe..... vänd på den

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: kylning uppifrån

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
beror väl på vad för fläkt han har? min t.ex suger in luft (p4-org), andra blåser ut..

Att varm luft stiger har väl inget med typ av fläkt att göra? Annars är det bara att vända fläkten så blåser den istället för suger. Det är bara att prova båda alternativen så märker man vilket som funkar bäst. Normalt sett brukar det vara bäst att suga ut den varma luften från lådans topp.

Permalänk
Medlem

Enklast är väl att testa vad som ger bäst resultat i just din låda.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar, när jag funderat lite på det så tror jag att det bästa e om fläckten blåser uppåt (utåt), dels p.g.a. av att värme som sagt stiger uppåt och dels för att inte motverka CPU kylaren som suger in luft i sig och skickar ut den åt alla håll, där med oxå uppåt...

...och ja efter man testat båda alternativen så vet man, MEN jag vill ändå kålla den allmäna uppfattningen i dena fråga...:)

Visa signatur

Jag är cancerforskare, är du?
| Samsung T220 | ASUS P4P800 Deluxe | Intel® Pentium® M 1.6@2.4Ghz | 1GB BH-5 + 1GB BH-6 | 7800GS 256MB | X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty | Intel SSD 80GB + WD740ADFD 74GB + 7200.10 320GB + 7200.7 120GB |

Permalänk
Medlem

Dela gärna med dig av resultatet sen......

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs http://forum.sweclockers.com/regler.html#6 (Fel: 6 rader)

Permalänk
Medlem

jag har en 120 som suger in... detta minskade min proller värme med 10 grader.. men ökade låd-tempen med 10 så välj själv

Visa signatur

|EP-8RDA3| XP2500 @ 200*11 |minnen OCZ 2* 256 |SLK 900 |Power Color & vga silencer| HDD's 2*120gb + 80gb + 250gb + 200gb |Original volt
Gamla
(8kha+|Amd 1800+ @ 1680 mhz| GF3-ti 200 @ 233 533)Nu i min mors ägo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camel.
jag har en 120 som suger in... detta minskade min proller värme med 10 grader.. men ökade låd-tempen med 10 så välj själv

Ingen stans där lufften får komma ut eller?

Permalänk
Medlem

jag har en 80 i baken och nätagget på fullt.. detta blåser ut
sedan har jag en 80 i fronten som suger in

Visa signatur

|EP-8RDA3| XP2500 @ 200*11 |minnen OCZ 2* 256 |SLK 900 |Power Color & vga silencer| HDD's 2*120gb + 80gb + 250gb + 200gb |Original volt
Gamla
(8kha+|Amd 1800+ @ 1680 mhz| GF3-ti 200 @ 233 533)Nu i min mors ägo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camel.
jag har en 120 som suger in... detta minskade min proller värme med 10 grader.. men ökade låd-tempen med 10 så välj själv

Och om du vänder på den då....så att den blåser ut luft eftesom värme har en tendens och stiga uppåt...har du testat detta??

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs http://forum.sweclockers.com/regler.html#6 (Fel: 6 rader)