Uppgradera 5 år gammal dator, tips och råd sökes.

Permalänk
Medlem

Uppgradera 5 år gammal dator, tips och råd sökes.

Jag har en idag 5 år gammal dator med ett GTX 570.
Har tänkt att mer eller mindre byta ut hela datorn.
Min tanke är att flytta över HDDs och nätagg till nytt chassi med i övrigt nya komponenter.
Har funderat en del på vilka delar och tänkt mig något i stil med den här listan:
Prisjakt lista
Hur ser dessa komponenter ut? Är det en bra kombination? Kan jag göra något smartare val som inte förändrar priset alltför mycket uppåt?

Permalänk
Medlem

@sjobom
Verkar som länken inte funkar som den ska, du har bara länka minnes stickor.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Din länk går inte till någon list utan bara priser för Ram-minne

Sedan är du väldigt ospecifik med vad du önskar rent prestandamässigt, vad har du innan osv.

Sedan är jag tveksam till att du kan använda ditt gamla nätaggregat, iaf till grafikkortet inte säkert att ditt PSU har 8 pin PCI-e

Permalänk
Medlem

@sjobom: Jag tror inte din produktlista fungerar, men generellt är det en dålig idé att återanvända så gamla grejer. Särskilt nätaggregat som potentiellt skulle kunna rosta dina nya grejer när det väl pajar...

En fem år gammal mekanisk HDD lär inte ha speciellt länge kvar i livet heller, så om något är det dags att migrera den datan till en ny enhet. Vad har du för budget, och vad har du för mål att kunna göra?

Permalänk
Medlem

Om du bara har en HDD idagsläget så kan du ju investera i en SSD nu och ha OS på iallafall, kör på en 250GB minst.

Mobo, ram och prolle kan du klara dig på en i5 6600K om du vill ha mer kraft kör på en i7 6700K samt ett Z170 kort tex Asus Pro Gaming samt 16GB 3200Mhz DDR4 minnen.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av bgorn:

Din länk går inte till någon list utan bara priser för Ram-minne

Sedan är du väldigt ospecifik med vad du önskar rent prestandamässigt, vad har du innan osv.

Sedan är jag tveksam till att du kan använda ditt gamla nätaggregat, iaf till grafikkortet inte säkert att ditt PSU har 8 pin PCI-e

Har uppdaterat länken nu.
Här är det jag sitter på idag
Ett Cooler Master Silent Pro ATX 12V 2.3 600W som nätagg

Skrivet av Sveklockarn:

@sjobom: Jag tror inte din produktlista fungerar, men generellt är det en dålig idé att återanvända så gamla grejer. Särskilt nätaggregat som potentiellt skulle kunna rosta dina nya grejer när det väl pajar...

Hmm ok. Hur lång brukar livstiden på ett normalt nätagg vara?

En fem år gammal mekanisk HDD lär inte ha speciellt länge kvar i livet heller, så om något är det dags att migrera den datan till en ny enhet. Vad har du för budget, och vad har du för mål att kunna göra?

Har ganska nyligen bytt ut HDDn så den borde vara fräsch. har dock en 5 år gammal SSD som systemdisk. Kan nog tänka mig att köpa en ny sådan också med lite mer utrymme. Vilka märken och modeller är bra och prisvärde på SSD just nu?

Permalänk
Medlem

Jag vet som sagt fortfarande inte vad du vill få ut av din uppgradering, men en helt ny dator känns onödigt i min värld, jag skulle satsa på att överklocka processorn om du inte gjort det. Sedan ett begagnat 970 eller något åt det hållet sedan kanske lite mer ram

Samt tydligen ett nytt nätaggregat, det har bara 6pins pci-e så ett 970 funkar troligen inte med den PSUn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bgorn:

Jag vet som sagt fortfarande inte vad du vill få ut av din uppgradering, men en helt ny dator känns onödigt i min värld, jag skulle satsa på att överklocka processorn om du inte gjort det. Sedan ett begagnat 970 eller något åt det hållet sedan kanske lite mer ram

Samt tydligen ett nytt nätaggregat, det har bara 6pins pci-e så ett 970 funkar troligen inte med den PSUn

Prestandamässigt så vill jag till exempel kunna spela BF1 och The Witcher 3 med 60+ FPS på höga grafikinställningar.
Budget är kring 10-12k.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9822263/

Något som detta för att upfylla dina krav

Permalänk
Medlem
Skrivet av sjobom:

Hmm ok. Hur lång brukar livstiden på ett normalt nätagg vara?

Omöjligt att svara på, men räkna med att kondensatorer och andra komponenter i nätdelen är ganska trötta efter fem års drift. Det är ju inte säkert att nätaggregatet levererar överspänning till komponentsidan när det går sönder, det beror ju på hur konstruktionen är och hur det går sönder, men det känns väl en smula ovärt att gambla med 10-12k för att du skulle spara tusen kronor?

Skrivet av sjobom:

Vilka märken och modeller är bra och prisvärde på SSD just nu?

Samsung 850 EVO är nog sannolikt den bästa (kvalitets- och designmässigt) och snabbaste SATA-anslutna enheten just nu, som dessutom inte kostar jättemycket mer än konkurrenternas enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bgorn:

Något som detta för att upfylla dina krav

Den SSDn är tyvärr ett riktigt uselt val. Bättre att ta en Hyper 212 EVO som CPU-kylare istället för att vaska pengar på AIO-vattenkylare, och istället lägga de pengarna på att få en mycket snabbare Samsung 850 EVO 250 GB.

En jämförelse:
http://ssd.userbenchmark.com/Compare/Samsung-850-Evo-250GB-vs...