Permalänk

hjälp med system rensning

Jag ksulle diskrensa och klickade på system rensing istället och det kom upp massas och om jag markerar allt kan jag ta bort 4tb
det stora filerna är med windows update
kan jag ta bort allting?
en fil på 4 terrabyte och en annan på 18gb

Permalänk
Rekordmedlem

4 Tbyte ? Jag vet inte vad du har för dator men den datamängden är ju definitivt nått du bör reagera på, jag hade varit mycket försiktig med att ta bort 4 Tbyte om jag hade varit så osäker att jag måste fråga nått om det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: jag har inte tatt bort det jag undrar vad det är
och massa annat tillsammans blirdet 4 terrabyte

Permalänk
Medlem

Det är väl en gammal windows version som ligger kvar efter uppdatering till W10

Permalänk
Hedersmedlem

4TB är oerhört stort för en enskild fil så jag skulle vara väldigt försiktig innan jag plockade bort den. Lägg upp namnen så vi kan bedöma.

Alternativt är filsystemet korrupt och filen mycket mindre i verkligheten.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så kan inte Windows egna diskrensning ta bort vitala filer. Så det BORDE vara lugnt. Men det är klart. Namn på filerna här gör dig extra säker

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk

@MultiMan: den heter windows update nånting

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av drakgurra:

@mrqaffe: jag har inte tatt bort det jag undrar vad det är
och massa annat tillsammans blirdet 4 terrabyte

Vad är det för dator, är det en server eller nas eller vad är det för maskin ? 4 Tbyte är ju enormt med data så är det ens rimligt, hur stort lagringsutrymme har du ?
Jag hade blivit mycket orolig om ett program föreslår att rensa bort 4 Tbyte, vad är det för nått du vill rensa ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: jag klicka bara efter diskrensnings programmet på rensa systemfiler och sen kom det upp en acer asprire mc605 tror jag de är

Permalänk

@Nollan: windows update rensning 3.99tb står det exakt på den jätte stora filen

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av drakgurra:

@MultiMan: den heter windows update nånting

Det är helt orimligt att winupdate tar 4Tbyte utrymme om det inte är nått som gått rejält fel.

Visa signatur

Permalänk

@mrqaffe: va ska jag göra testa och ta bort den?

Permalänk

tog bort 2 filer nyss en på 18 gb och en på 23gb alla hetter ngt med windows update en hette loggfiler

Permalänk

@MultiMan: windwos update rensning 3.99tb

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av drakgurra:

@mrqaffe: jag klicka bara efter diskrensnings programmet på rensa systemfiler och sen kom det upp en acer asprire mc605 tror jag de är

En färdigbyggd dator med 1 Tbyte lagring ? Det låter mer som du har nått fel i filsystemet i så fall.

Visa signatur

Permalänk

@mrqaffe: vad ska jag göra då?
jag har 931gb lagring utrymme

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av drakgurra:

@mrqaffe: vad ska jag göra då?
jag har 931gb lagring utrymme

Börja med att köra diskkontroll, det är ju helt orimligt att du har en fil som är 4 ggr större än allt det lagringsutrymme du har.

Visa signatur

Permalänk

@mrqaffe: jag kan inte så mycket vad är det?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av drakgurra:

@mrqaffe: jag kan inte så mycket vad är det?

Det är en funktion som kollar efter fel i filsystemet, det kan hända saker tex om man inte stänger av riktigt, det kan också vara symptom på hårdvaruproblem. Kolla guiden >
https://www.tekrevue.com/tip/fix-hard-drives-chkdsk-windows-1...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

om vi börjar med, vad har du för hårdisk? för jag tror du har en 1tb hårdisk, och du skriver att du har 4tb "skräp" i din hårdisk, låter som att det är 4gb och inte 4tb, 4tb = 4000gb

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk

@mrqaffe: kunde inte använda CHKDSK/r det stod Chkdsk cannot run because the volume is in use by another
process. Would you like to schedule this volume to be
checked the next time the system restarts? (Y/N)

Permalänk
Medlem

jag tror mer på att rensnings verktyget är en aning buggigt har sett samma sak på reddit 100x om, folk med 120gb ssd gör disk rensning och det står att den tar bort 3,99TB och igentligen rör det sig om MB eller GB.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av drakgurra:

@mrqaffe: kunde inte använda CHKDSK/r det stod Chkdsk cannot run because the volume is in use by another
process. Would you like to schedule this volume to be
checked the next time the system restarts? (Y/N)

Ja du ska välja att aktivera den vid start och sen starta om datorn så att funktionen kan nå alla filer och kolla om den hittar nått problem.

Visa signatur

Permalänk

@Kethsi: så jag borde ta bort den?

Permalänk

Jag har haft samma problem, och snabb som man var han man trycka på rensnaknappen. Har medfört att jag nu får bluescreen lite nu och då, handlar om Critical_process_died och memory management. Vet inte om det har något samband med att jag rensade bort dom där 4tb eller om det är en tillfällighet att jag började få bluescreens efter det..

Permalänk

@hallerhaller: fyfan då vet jag nt om det är värt

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakgurra:

@Kethsi: så jag borde ta bort den?

det är upp till dig ger den dig inga fel meddelanden eller något när du försöker ta bort "4TB" så kör på tycker jag.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk

Jag fick det problemet när Windows uppdaterade i morse, jag har en 60GB SSD, så det kan inte finnas 4TB på disken, det tog dock 2 timmar + en krasch om otillräckligt minne att rensa skitet. Så det är Windows 10 som jävlas med dig.

Permalänk

@Kethsi: okej då hoppas vi på det bästa

Permalänk
Medlem

Precis, 3,99 TB Windows Update Cleanup är inget ovanligt och tyder inte på något fel på filsystemet. Det är bara att rensa på.

Why does Disk Cleanup have 3.99TB Windows Update Files?

This causes the Disk cleanup to show an absurd number like 3.99TB when you try to clear the system update files. You can safely remove these update files and perform all other maintenance activities on your computer. It won’t cause any data loss.