H-vete!!! Datorn bara piper, hjälp behövs...

Permalänk
Medlem

H-vete!!! Datorn bara piper, hjälp behövs...

Jaha, då har datorn rasat för mig... Satt och surfade som vanligt när helt plötsligt skärmen stängde av sig själv, precis som den brukar göra när man stänger av datorn i vanliga fall... Problemet är ju att jag inte stängde av datorn, allt annat fortsatte snurra (HD, prollefläkt, graffefläkt mm)... Blev inte direkt oroad, utan stängde av datorn och startade om den efter någon minut, då fick jag följande blåskärm med felmeddelande:

STOP: c0000221 Unknown Hard Error
\SystemRoot\System32\ntdll.dll

Startade åter igen om datorn, då startade den normalt, men precis innan jag kom in i Windows stängde skärmen av sig som förrut... Detta upprepades ett par gånger, när jag sedan startade om datorn för 5-6 gången pep den bara med långa upprepande pip... Kollade i moderkortsmanualen, och där stod det att det betydde att det inte fanns något RAM-minne installerat eller att datorn inte kunde hitta det...

Tog då ut minnena och satte i dom igen, flyttade runt dom, nollställde CMOS och allt annat jag kunde tänka mig vara fel... Men INGENTING hjälpte, så fort jag startar datorn står den bara och piper, skärmen tänds inte, men allt annat "snurrar" som normalt inne i burken...

Skulle verkligen behöva hjälp med vad som kan vara fel, är det moderkortet eller RAM-minnena som har gått sönder?

Tack på förhand,

Luthor

Permalänk
Medlem

moderkort eller minne har la gått... men att minnet bara pajjar så där tycker jag var lustigt i så fall..... skulle läga min röts på att mobo är kasst om nåt har gått.

Men det fins la bara ett sett att veta å det är å testa annda minnen å mobos mm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Men det fins la bara ett sett att veta å det är å testa annda minnen å mobos mm.

Kan tyvärr inte testa minnena och mobot, måste skicka in dem till återförsäljaren för tester, och de vill ju ha betalt för besväret... Därför vore det bra med ett par kvalificerade gissningar om det är mobot eller minnena...

Permalänk
Medlem

du skulle kunna låna minnen av en kompis (som har LIKA DANA minnen). testa om det går annars så vet du ju att det är moderkortet.

PS. det kanske har uppkommit något konstigt fel så att datorn bränner ram minnerna när du sätter i dom och det vore ju inte så kul för dej och din kompis... (det har hänt för mig med en gammal 486:a)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SinQ
du skulle kunna låna minnen av en kompis (som har LIKA DANA minnen). testa om det går annars så vet du ju att det är moderkortet.

PS. det kanske har uppkommit något konstigt fel så att datorn bränner ram minnerna när du sätter i dom och det vore ju inte så kul för dej och din kompis... (det har hänt för mig med en gammal 486:a)

Mmmm... Men som jag skrev, så kan jag ju inte testa minnena själv, ingen jag känner har likadana minnen...:( Det är därför som jag skulle vilja ha lite kvalificerade gissningar vilket av de två som det är mest troligt är sönder, mobot eller minnena...

Permalänk
Medlem

Ville bara meddela att det var moderkortet som var trasigt, kommer ett nytt på posten inom ett par dagar, tack så mycket komplett.se...:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Luthor
Ville bara meddela att det var moderkortet som var trasigt, kommer ett nytt på posten inom ett par dagar, tack så mycket komplett.se...:D

Skulle kuna tro att det var det ja.