Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av simon253:

Kanske finns någon som kan hjälpa mig här med att hitta ett par bra lurar!
Till att börja med lyssnar jag mest på Hardstyle så riktigt bra bas är ett måste!
Jag finner just nu mina trådlösa Sennheiser RS 175 just nu som jag tycker om ganska mycket men jag känner att de faller lite i bas ibland. Svårt att förklara men känns som att all bas inte kommer ut ur lurarna och att det finns mer att hämta. Jag hade ett par Logitech G933 som gick sönder men de hade faktiskt aningen bättre bas än dessa.
Så om någon kan rekommendera ett par trådbundna lurar + AMP/DAC blir jag jätteglad
Jag har tittat lite på den pågående massdropen för AKG K7xx men är osäker på hur basen är.
Jag har en budget kring 3000kr

Vill du bra korrekt bas eller bas i kvantitet dvs mycket bas? AKG K7xx hör ju till kategorin hörlurar som levererar lagom mycket bas mer åt det korrekta hållet. Är du basshead och vill ha höjd bas så välj ett par andra hörlurar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

@Mumu55: Är det möjligt att vara båda?
Jag älskar bas men vill gärna att den är "korrekt". Jag har suttit i bilar med riktiga baslådor men tycker det bara låter överdrivet. Jag ogillar dessutom metalljudet som blir när bilen skakar.
Jag vill ha en väldigt kraftig bas men samtidigt "korrekt".

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av simon253:

@Mumu55: Är det möjligt att vara båda?
Jag älskar bas men vill gärna att den är "korrekt". Jag har suttit i bilar med riktiga baslådor men tycker det bara låter överdrivet. Jag ogillar dessutom metalljudet som blir när bilen skakar.
Jag vill ha en väldigt kraftig bas men samtidigt "korrekt".

Absolut kan man det. Mitt förslag är isf den basigaste av TH-X00 varianterna (vilken det nu är har bara hört Purpleheart). Eller LCD-2 som är mer korrekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Skrivet av simon253:

@Mumu55: Är det möjligt att vara båda?
Jag älskar bas men vill gärna att den är "korrekt". Jag har suttit i bilar med riktiga baslådor men tycker det bara låter överdrivet. Jag ogillar dessutom metalljudet som blir när bilen skakar.
Jag vill ha en väldigt kraftig bas men samtidigt "korrekt".

Mitt svar som är inom din budget är M50X + Fiio e10K, alternativt DT770 + Fiio e10K.

Å andra sidan har den "moderna" hardstylen knappt någon riktigt bas längre

Permalänk
Medlem

Köpte ett par JBL E50BT och Hifiman HE-350.

JBL E50BT: kostade 599 kr på teknikmagasinet denna helg. Jag måste säga att ljudet faktiskt är rätt bra. Lite basiga, men likt andra JBL-produkter så håller det sig till en mörkare smak av det neutrala snarare än baskanoner. Jag har bara provat BT-funktionen sporadiskt, det funkar, vad mer finns det att säga? För 599 kr är det ett bra par, för $149 som var listpriset, mnja, jag vet inte. Nåja, roliga lurar för den som vill ha lite roligt. Snygga är de, förutom möjligtvis JBL-logotypen på sidan som är ganska stor. Sak att tänka på kring dessa: de *ska* vara circumaurala, och även om de är det så är de lite i minsta laget - jag tänker prova Brainwavz pads på dem.

Hifiman HE-350: Jo. Dessa är bra. Jag har varit ett fan av Hifiman ända sen deras tidigare IEM's. Jag har bl.a. ett par RE-262 som jag köpte när de släpptes runtomkring år 2011. Hifiman har hållit en bra ljudkvalitet även om deras byggkvalitet i omgångar varit ett diskussionsämne. Men jag gillar deras HE-350. De passar fint i samlingen bredvid mina Denon D-2000 - skulle nog sätta dem i ungefär samma kategori: bättre mid-fi. Ska ni köpa dem via Massdrop så tänk på tullen.

Permalänk
Medlem

Tack jag uppskattar er hjälp

Skrivet av Mumu55:

Absolut kan man det. Mitt förslag är isf den basigaste av TH-X00 varianterna (vilken det nu är har bara hört Purpleheart). Eller LCD-2 som är mer korrekt.

Priserna på dem var inte låga men de finns någon variant av TH-X00 på massdrop så jag ska kolla på det.

Skrivet av Agustavsson:

Mitt svar som är inom din budget är M50X + Fiio e10K, alternativt DT770 + Fiio e10K.

Å andra sidan har den "moderna" hardstylen knappt någon riktigt bas längre

Jupp men som tur är upplever jag verkligen att den gamla stilen kommer tillbaka med flera nya låtar som faktiskt är riktigt bra. Nu när Headhunterz och Showtek har gjort ett par Hardstyle-låtar igen och DJ Issac är riktigt grym.
Jag har ett par M50X. Jag upplevde dem som fruktansvärt platta. Jag kunde inte lyssna på dem ens med min dators EQ på bas-läge. Kanske blir bättre med DAC men tvivlar på det. DT770 ska jag kolla lite på
Är Fiio e10K "da shit" eller finns det andra man kan kolla på också? Jag vill gärna hamna inom 4000kr för DAC och lurar btw.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Tack jag uppskattar er hjälp
Priserna på dem var inte låga men de finns någon variant av TH-X00 på massdrop så jag ska kolla på det.

Jupp men som tur är upplever jag verkligen att den gamla stilen kommer tillbaka med flera nya låtar som faktiskt är riktigt bra. Nu när Headhunterz och Showtek har gjort ett par Hardstyle-låtar igen och DJ Issac är riktigt grym.
Jag har ett par M50X. Jag upplevde dem som fruktansvärt platta. Jag kunde inte lyssna på dem ens med min dators EQ på bas-läge. Kanske blir bättre med DAC men tvivlar på det. DT770 ska jag kolla lite på

Köp mina LCD-2s

X00 var ingen favorit för min del men lyssnar man på musik som är i stort sett enbart bas så är den effektfull helt klart om du gillar lite boom. DX 1000 är ett annat alternativ om du vill ha något mer balanserat som fungerar till fler typer av musik. En gång i tiden var den känd som bas monster tydligen men det har kommit värre lurar efter den

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

@oqvist: Jag är dessvärre inget fan av trä designen eller har du den svarta versionen?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av simon253:

Tack jag uppskattar er hjälp
Priserna på dem var inte låga men de finns någon variant av TH-X00 på massdrop så jag ska kolla på det.

Jupp men som tur är upplever jag verkligen att den gamla stilen kommer tillbaka med flera nya låtar som faktiskt är riktigt bra. Nu när Headhunterz och Showtek har gjort ett par Hardstyle-låtar igen och DJ Issac är riktigt grym.
Jag har ett par M50X. Jag upplevde dem som fruktansvärt platta. Jag kunde inte lyssna på dem ens med min dators EQ på bas-läge. Kanske blir bättre med DAC men tvivlar på det. DT770 ska jag kolla lite på
Är Fiio e10K "da shit" eller finns det andra man kan kolla på också? Jag vill gärna hamna inom 4000kr för DAC och lurar btw.

E10K duger för näst intill alla lurar. I ditt fall kan det vara nice då den har en switch för lite extra bas. Alernativ är väl SMSL M3, Audioquest dragonfly, O2, eller något från schiiit. Det går att få riktigt bra ljud för 4000kr.

Fidelo X2 kan vara värt att kolla på också, om du kan använda öppna lurar i din lyssningsmiljö.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Agustavsson:

E10K duger för näst intill alla lurar. I ditt fall kan det vara nice då den har en switch för lite extra bas. Alernativ är väl SMSL M3, Audioquest dragonfly, O2, eller något från schiiit. Det går att få riktigt bra ljud för 4000kr.

Fidelo X2 kan vara värt att kolla på också, om du kan använda öppna lurar i din lyssningsmiljö.

Jepp Fidelio X2 tillsammans med Geek Out 450 från Ebay är ju ett självklart budgetalternativ. Trött idag som inte tänkte på X2.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

@oqvist: Jag är dessvärre inget fan av trä designen eller har du den svarta versionen?

Träversionen

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

@V.V.S.: Du tycker inte att HE-350 är lite väl vass i diskanten?
Själv har jag försökt att ge mig på dem i omgångar för att verkligen vänja mig vid deras ljud men precis som med gröt så går det bara inte, hur mycket jag än försöker med kanel och sylt.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av Mumu55:

Jepp Fidelio X2 tillsammans med Geek Out 450 från Ebay är ju ett självklart budgetalternativ. Trött idag som inte tänkte på X2.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du bara visste hur länge jag har haft en geek out i min watch list på ebay hade gärna velat ha geek out 1000 men den är ju slut nu vad det verkar.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Agustavsson:

Om du bara visste hur länge jag har haft en geek out i min watch list på ebay hade gärna velat ha geek out 1000 men den är ju slut nu vad det verkar.

GO450 passar bättre till lättdrivna lurar som X2. GO1000 är en bättre match till effektsugna planarmagnetiska eller andra tungdrivna hörlurar. Så köp en 450 och var nöjd

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Skrivet av Mumu55:

GO450 passar bättre till lättdrivna lurar som X2. GO1000 är en bättre match till effektsugna planarmagnetiska eller andra tungdrivna hörlurar. Så köp en 450 och var nöjd

Skickades från m.sweclockers.com

Och hur vet du att jag inte sitter på ett par Abyss?

Permalänk
Medlem

Jag tittar nu på Beyerdynamics hörlurar men jag fattar inte deras namngivning. DT 990 PRO kostar drygt 1200kr och DT 880 PRO kostar 1900kr.
Vad passar mina behov bäst utifrån deras sortiment?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av simon253:

Jag tittar nu på Beyerdynamics hörlurar men jag fattar inte deras namngivning. DT 990 PRO kostar drygt 1200kr och DT 880 PRO kostar 1900kr.
Vad passar mina behov bäst utifrån deras sortiment?

Högre siffra behöver inte nödvändigtvis vara bättre för det du ska ha dom till. DT770 skulle jag säga är den modell du skall kolla på om du vill ha ordentligt bastryck.

Permalänk
Medlem

@Agustavsson: Okej. jag började misstänka detta. Är ju typ tvärtom mot hur det brukar vara. Högre siffra = Större/snabbare/bättre.
Tack så mycket för hjälpen. Jag ska titta mer på FiiO E10K och ett par DT 770

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Agustavsson:

Och hur vet du att jag inte sitter på ett par Abyss?

Då borde du ha råd med en GO V2 så får du dina 1000mW

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Skrivet av Mumu55:

Då borde du ha råd med en GO V2 så får du dina 1000mW

Skickades från m.sweclockers.com

haha va! Inte så vänligt att anta att jag inte har köpt den för att jag inte har råd. Finns ju så jävla mycket att prova helt enkelt så det har inte blivit av. Men råd har jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Jag tittar nu på Beyerdynamics hörlurar men jag fattar inte deras namngivning. DT 990 PRO kostar drygt 1200kr och DT 880 PRO kostar 1900kr.
Vad passar mina behov bäst utifrån deras sortiment?

Skrivet av Agustavsson:

Högre siffra behöver inte nödvändigtvis vara bättre för det du ska ha dom till. DT770 skulle jag säga är den modell du skall kolla på om du vill ha ordentligt bastryck.

DT770 eller DT990 är vad som gäller i den serien om du vill ha basiga lurar. DT990 har en ganska rejäl baspuckel de med.

Största skillnaden mellan dom är att 990 är öppna (= läcker ut mycket ljud) medan 770 är slutna.

Permalänk
Medlem

@mudde: Okej nu önskar att jag hade mina G933 kvar så jag hade kunnat jämföra öppna vs stängda men vad jag minns från mina G933 var basen riktigt bra. Men mina RS 175 är inte dåliga heller.
Jag har inget problem med öppna lurar så jag vill bara ha det som är bäst för bas

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hej!

Har ett par slitna M50s som kanske ska pensioneras snart. Tycker inte att de är speciellt bekävma, och ljudet skulle nog kunna bli bättre också.

Budgeten är dock begränsad, 1-2k beroende på vad de verkar värda. Kan gärna tänka mig begagnat till det priset om man får mer för pengarna. Slutna, bekväma, och bra ljud är det jag efterfrågad (lyssnar inte på musik med mycket bas, så det behövs inte tänkas på).

Kopplar just nu direkt in i datorn med integrerade ljudkortet, duger det eller ska jag köpa tiill något extra också?

Mvh David

Permalänk
Medlem

Det är ingen i Värmland eller Närke som sitter på en Jotunheim med tillhörande DAC-modul?
Jag funderar på att köpa en enhet helt olyssnad men jag tänkte kolla läget här i tråden först ifall någon kanske vill bjuda på kaffe och en möjlighet till att provlyssna sagda förstärkare.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

@Hazelberg: AKG K550 är det bra pris på just nu. Inte så bastunga, men både bekväma och låter bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@V.V.S.: Du tycker inte att HE-350 är lite väl vass i diskanten?
Själv har jag försökt att ge mig på dem i omgångar för att verkligen vänja mig vid deras ljud men precis som med gröt så går det bara inte, hur mycket jag än försöker med kanel och sylt.

De är ganska skarpa i diskanten men jag kör dem igenom en gammal retroförstärkare som är ganska varm, så jag lider inte nämnvärt av det. Jag kan tänka mig att dagens mer neutrala hörlursförstärkare gör dem skarpare. Det blir en bra synergi av det.

Permalänk
Medlem

Tips: Ligger ett par LCD-XC ute till försäljning på Hifimagasinet för 8 lappar. Synd att jag precis köpte nya lurar..

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av oatp1b1:

Tips: Ligger ett par LCD-XC ute till försäljning på Hifimagasinet för 8 lappar. Synd att jag precis köpte nya lurar..

Shit. För billigt. Undra vad han köpt istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

@oatp1b1: Wow. Kan inte någon här vara snäll och köpa dem innan jag gör det?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX