Vad är skillnaden på intel core i7 4790k och 6700k?

Permalänk

Vad är skillnaden på intel core i7 4790k och 6700k?

Hej, jag funderar på att köpa en ny processor. Jag har fastnat lite i jungeln och som jag har förstått det så har en i7 processor fler kärnor än t.ex. en i5 samt att ghz är hur snabbt den jobbar. Funderar lite på någon av de här två processorerna. Hur håller de sig i konkurrens med andra processorer? Den främsta frågan jag har är egentligen vad det är för skillnade på de här två, det ser ut som att de är identiska för mig.

https://www.inet.se/jamfor?compare=5311109&compare=5311086

Permalänk
Avstängd

Olika socklar, och DDR3 mot DDR4, samt skylake är lite finputsad jämte Haswell.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Det är en hel del skillnader emellan dessa. Till att börja med så är det olika tillverkningstekniker ( 22nm mot 14nm), alltså de trycker fler transistorer på samma yta/krets för att öka prestanda, minska strömförbrukning och få ner värmeutvecklingen. Sen så är de för olika socklar, dvs du kan inte använda dem till samma modekort. De har olika iGPUs, alltså inbyggda grafikkretsar .

Så alltså, de presterar olika, den sistnämnda ca 2-10% bättre i ren CPU-kraft ( enkelt förklarat), de passar olika socklar och den ena (6700K) är effektivare på det mesta. Sen för exempelvis spel, är det inte troligt att du märker någon större skillnad.

Visa signatur

Computa: CPU: Intel 6850K Kylare: Nocuta NH-D15S RAM: 16GB 3000MHZ Grafikkort: GTX 1070x2 Nätagg: Corsair RM750X Mobo: MSI x99A Gaming Pro Carbon Lagring: SSD1 SanDisk Extreme II 240GB + SSD2(spel-disk) Kingston HyperX 240GB

Permalänk

Förutom det som nämns av Fisken1986 har en i7 även Hyperthreading(HT) ty fler "kärnor" (trådar is the right term ^^). i5 räcker mer även väl, tycker jag. Jag skulle ta i5-6600K; HT ger dig inte mycket mer boost - som jag känner till det får man max 15% boost, men det tror jag är i enstaka fall

Det som du sparar kan du använda till något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZuperKoggen:

Hej, jag funderar på att köpa en ny processor. Jag har fastnat lite i jungeln och som jag har förstått det så har en i7 processor fler kärnor än t.ex. en i5 samt att ghz är hur snabbt den jobbar. Funderar lite på någon av de här två processorerna. Hur håller de sig i konkurrens med andra processorer? Den främsta frågan jag har är egentligen vad det är för skillnade på de här två, det ser ut som att de är identiska för mig.

alla slänger ur sig tips och fakta men den stora frågan är - ska du bara köpa processor? och isåfall, vad har du för moderkort nu?

Permalänk
Medlem

Om du inte jobbar mycket med t.ex Photoshop eller video-redigering hade jag rekommenderat en i5 6600k.
Då du har ej nytta av en i7 om du ej inte håller på med mycket redigering osv.

Permalänk
Medlem

i7 6700k är nyare och lite bättre och den du utan tvekan ska välja om du köper allt nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stadus:

Om du inte jobbar mycket med t.ex Photoshop eller video-redigering hade jag rekommenderat en i5 6600k.
Då du har ej nytta av en i7 om du ej inte håller på med mycket redigering osv.

Lägg till BF1 64P multiplayer

Permalänk

Jag vet inte riktigt vilket moderkort jag har, men vet att jag har ett AMD Radeon HD 7900 series och en Intel Core i5-3570k 3.40GHz CPU samt 8 gb RAM. Köpte en komplett-dator för 4-5 år sedan och insett att datorn inte klarar de nyaste spelen längre och tänkte därför uppgradera den. Jag har lite funderingar kanske speciellt på vilket grafikkort/processor man borde införskaffa. Hur långt kommer man om man lägger ca 8k på processor/grafikkort/moderkort? Bör man skaffa mer RAM? Vad tjänar man på att göra det?

Permalänk
Hedersmedlem

7900-serien består av flera olika grafikkort, vi behöver veta vilket av dem du har för att kunna ge några konkreta råd. Vore även bra om du tog reda på modell på ditt moderkort, överklockning av processorn hade nog kunnat hjälpa dig en bra bit.

Permalänk
Medlem

Du kan ju ladda ner https://www.piriform.com/speccy om du vill se vilka komponenter du har på ett lätt sätt.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZuperKoggen:

Jag vet inte riktigt vilket moderkort jag har, men vet att jag har ett AMD Radeon HD 7900 series och en Intel Core i5-3570k 3.40GHz CPU samt 8 gb RAM.

Då kan du inte byta till varken 4790K eller 6700K utan att också byta moderkort, eftersom de använder andra socklar än 3570K. Men för spelprestanda så är det främst grafikkortet som är problemet för dig, oavsett vilken 7900-modell du har. I ungefär samma prisklass som CPUerna du tittat på så får du ett GTX 1060 6GB, eller ett GTX 1070 för lite mer. Om du sen har möjliget att överklocka CPUn och skrämma upp den i ~4GHz så kommer du kunna spela alla moderna spel med hyffsade inställningar.

8 GB RAM är lite på gränsen till att vara för lite nu för tiden, men det fungerar. Men det är ingen dålig idé att dubbla den mängden.

Permalänk

Köper du nytt ska du givetvis välja den nyare i7-6700K eftersom du oavsett måste köpa nytt moderkort.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd

Överklockar du din 3570K så kan du komma upp i prestandan av en i5 6600K som körs i fabriksklock.

Skulle dock, om jag var dig väntat till AMD Zen som väntas dyka upp under första kvartalet 2017, då de ska bygga på SMT-teknik enligt rykten ( https://en.wikipedia.org/wiki/Simultaneous_multithreading ), vad Intel kallar Intel Hyperthreading i deras i7-processorer.

Samt prestera likt Intels värre processorer för konsumenter, så det kan bli en intressant lansering, dels se deras prestanda på deras värre modeller, samt se vad Intel gör för kontring, om de behöver prisjustera, och då kan du eventuellt spara in några hundralappar beroende på eventuella prisjusteringar.

Men det är endast om du har tid att vänta ytterligare, max 3 månader cirkus, både om du är intresserad eventuellt av deras lansering, samt vad det gör för avtryck på processormarknaden.

Bara mitt tips, sitter själv och inväntar lanseringen för att se vad som hittar ut, till vilka priser, vilken prestanda de erbjuder samt vad det gör för avtryck på marknaden, för att se om det kan bli värt en uppgradering för FPS-skillnaden.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk

Några i tråden har tipsat om att man skulle kunna satsa på en i5 6600k och istället skaffa ett bättre grafikkort t.ex. GTX 1060/1070. Skulle det ev vara en bättre väg att gå om man tänker spelprestanda? I så fall, vad är det jag ska tänka på när jag ska välja ett moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZuperKoggen:

Några i tråden har tipsat om att man skulle kunna satsa på en i5 6600k och istället skaffa ett bättre grafikkort t.ex. GTX 1060/1070. Skulle det ev vara en bättre väg att gå om man tänker spelprestanda? I så fall, vad är det jag ska tänka på när jag ska välja ett moderkort?

Vänta nu. Du ska i första hand ha ett nytt grafikkort. GTX1060 6GB eller AMD RX480 är bra kandidater till bättre spelprestanda för dig, känner du att du vill spendera mer så är givetvis GTX1070 bättre. Ska du uppgradera processor så tycker jag att du ska satsa på en i7 6700K eller 7700K som kommer strax efter årsskiftet. Att gå från i5 3570K till i5 6600K är inte riktigt värt det när du ändå måste köpa nytt moderkort och RAM minne.

Du skulle också kunna undersöka om du har möjligheten att överklocka din i5 3570K för att klämma ur lite prestanda i spel.

Men som sagt jag tror att det räcker med ett nytt grafikkort för att du ska känna en stor skillnad i spel.

Permalänk
Medlem

Överklocka cpun och byt grafikkort så är det fortfarande en helt okej dator. Skillnaden 3570+1060 eller 6700k+1060 är kanske 10% i spel men prisskillnaden är 200%. Vilken upplösning/frekvens har du på skärmen?

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Visa signatur

MB: ASUS TUF X670E-PLUS GAMING | CPU: AMD Ryzen 9 7900X3D | COOLING : Arctic Liquid Freezer II 240 | RAM: Kingston 64GB | PSU: Corsair RM850x V2 | GFX: MSI RTX4070 Ventus 12GB | STORAGE: 2 x Seagate FireCuda 510 SSD 1TB M.2 NVMe + 2 x Samsung 840 500GB SSD | MONITOR: BenQ SW271 | CHASSI: Fractal Design Meshify 2 Compact | OS: Win11

Permalänk
Skrivet av Azodan:

Vänta nu. Du ska i första hand ha ett nytt grafikkort. GTX1060 6GB eller AMD RX480 är bra kandidater till bättre spelprestanda för dig, känner du att du vill spendera mer så är givetvis GTX1070 bättre. Ska du uppgradera processor så tycker jag att du ska satsa på en i7 6700K eller 7700K som kommer strax efter årsskiftet. Att gå från i5 3570K till i5 6600K är inte riktigt värt det när du ändå måste köpa nytt moderkort och RAM minne.

Du skulle också kunna undersöka om du har möjligheten att överklocka din i5 3570K för att klämma ur lite prestanda i spel.

Men som sagt jag tror att det räcker med ett nytt grafikkort för att du ska känna en stor skillnad i spel.

Håller helt med här om att grafikkort är bästa vägen att gå. Men något som är värt att tänka på är att det mycket väl räcker med att köpa ett begagnat R9 290x eller 390x för att få upp prestandan avsevärt och samtidigt spara slantarna. Det enda att tänka på då är att de gillar ström och att då kolla så nätaggregatet har sladdar nog till dem. Annars är ett nytt RX480 eller ovan nämnda 1060/1070 bra och strömmässigt säkra alternativ.

Jag bytte själv ut mitt HD7950 Boost till ett 290X och dubblade grafikprestandan i Benchmark (Unigine Valley då, orkade inte testa fler före och efter..).

Så för att spara pengar tills total uppgradering av dator så kan begagnat vara bra. Om SSD saknas, köp det också samt gärna lite mer RAM.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Avstängd

Den sidan ska man aldrig gå efter..

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZuperKoggen:

Ny processor ger absolut inte mycket mer i spelprestanda om ens något. Din 3570K är gott nog. Rekommenderar att du köper dig ett bättre grafikkort istället, typ ett 1060 eller 1070 om pengarna finns.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZuperKoggen:

Som många andra säger behålla din CPU, klocka,köp ny kylare och köp ett 1070 eller 1060 samt Windows 10 kommer du få en fin boost.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Lägg till BF1 64P multiplayer

dock märks ingen skillnad i BF1 med HT on eller OFF. körde 10 rundor vardera och fpsen skiljde 1 avg. low och high var samma. vet att det är svårt att skapa samma scenario för båda, men därav bode väl 10 rundor ge en bättre fingervisning?

kan dock bli bättre vid patch.

Permalänk
Medlem

Om du fixar ett respektabelt grafikkort & även har tur att springa på en begagnad i7-3770k till ett överkomligt pris så kan du få nytt liv i burken gärna i kombination med snabba minnen men man kan iofs. inte få allt här i världen! Allting är som bekant en kostnadsfråga med rimlighet som en betydelsefull faktor.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

dock märks ingen skillnad i BF1 med HT on eller OFF. körde 10 rundor vardera och fpsen skiljde 1 avg. low och high var samma. vet att det är svårt att skapa samma scenario för båda, men därav bode väl 10 rundor ge en bättre fingervisning?

kan dock bli bättre vid patch.

Dom sabbade helt klart något senaste patchen så man inte längre kan maxa cpu:n. Så hoppas också dom fixar tillbaka i nästa patch. Många som klagar

Permalänk
Medlem

CPUBoss, värsta datorkomponent sidan på hela internet.

Permalänk

Tack för alla svar! Anledningen till att jag har funderingar på att byta ut processorn är att den inte klarar rekommenderade speccsen för de nyaste spelen (assassins creed syndicate, bf1 etc) och tänkte då att det var dags att byta? Många av er tipsar nämligen om att jag ska behålla den gamla processorn. Men om jag behöver byta så bör jag välja något annat än i5 6600k isf iom att det inte var så stor skillnad?

Permalänk
Skrivet av Señor Hallon:

Ny processor ger absolut inte mycket mer i spelprestanda om ens något. Din 3570K är gott nog. Rekommenderar att du köper dig ett bättre grafikkort istället, typ ett 1060 eller 1070 om pengarna finns.

I MMO spel så betyder cpun allt.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

@ZuperKoggen: Hur är din ekonomi, kan du lägga 15k-25k på en dator eller hur ser det ut för dig? Grafikkort är iallafall det du borde satsa på först. Sen(beroende på ditt moderkort) så kan du faktiskt uppgradera till en 4790k om du uppdaterar BIOS. Då bör du även skaffa dig en kylare om du som jag misstänker har en "stock". Efter detta så är 8Gb mer i ram bra att ha och en SSD såklart om du inte har det.

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

@ZuperKoggen: Hur är din ekonomi, kan du lägga 15k-25k på en dator eller hur ser det ut för dig? Grafikkort är iallafall det du borde satsa på först. Sen(beroende på ditt moderkort) så kan du faktiskt uppgradera till en 4790k om du uppdaterar BIOS. Då bör du även skaffa dig en kylare om du som jag misstänker har en "stock". Efter detta så är 8Gb mer i ram bra att ha och en SSD såklart om du inte har det.

Hej hej

Påminner bara om att det är olika socklar på moderkort för 3570K (socket 1155) och 4790K (socket 1150), det går alltså inte att bara BIOS-uppdatera.

MVH
Josefin

Visa signatur

GIGABYTE Channel Sales Representative
Frågor kring GIGABYTE-produkter? Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook