Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusG:

Hmm så jag tänker fel i att jag skall få allt till att enheterna tror att det är samma AP?
Det ska alltså funka att köra dem som 2 olika istället då eller? Men att bägge är kopplade mot samma SSID?
Standard var att kanalerna var på AUTO så jag tvingade dem till samma, men detta blir alltså tokigt?

Du ska ha dem i samma kontroller och samma inställningar. Kanaler och uteffekter på auto.

När de är så nära varandra och ligger på samma kanal får de vänta ut varandra för att sända.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusG:

Hmm så jag tänker fel i att jag skall få allt till att enheterna tror att det är samma AP?
Det ska alltså funka att köra dem som 2 olika istället då eller? Men att bägge är kopplade mot samma SSID?
Standard var att kanalerna var på AUTO så jag tvingade dem till samma, men detta blir alltså tokigt?

Ja, det kan bli tokigt.

Sätt samma SSID på båda AP:na men OLIKA kanaler. Brukar funka bra, möjligt att den inte kan hålla en VPN-förbindelse uppe om du springer runt mellan dem men duger lätt för vanlig surf.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Kanon, ska testa mig fram och se.
Verkar dock ha nå konstigt i mina SSID inställningar, när jag ansluter med telefonen så heter nätverket XXXXXX2AC men i portalen så står det bara XXXXXXAC. Och just det SSID är det jag har på Asus Routern. Dock finns det en rad med Override XXXXXXAC with XXXXXX2AC, men detta torde lösa sig då jag slår av Wifi för Asus

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Avstängd

Stabila versionen är ute sedan en tid av ver 1.9.1

Innehåller då bla en mycket viktig rättning av ett säkerhetshål, [Kernel] - Fix CVE-2016-5195 aka “Dirty COW”.

https://community.ubnt.com/t5/EdgeMAX-Updates-Blog/EdgeMAX-Ed...

Annars är versionen mest en underhållsversion med buggrättningar.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Skrivet av Stefanp67:

Har inga vlan på wan sidan av routern men jag gör en konfig i blindo som du kan testa. Konfigen består av:

- skapa ett vlan på wan interfacet utan ip adress eftersom jag gissar att ip kommer komma från din isp (jag kör med eth0.845 i mitt exempel)

- om du vill ha ut otaggat får du köra med ett laninterface så ta bort ip adressen från ett av lan interfacen (jag kör med eth2 i exemplet)

- skapa bryggan br0

- lägg till wan vlan'et eth0.845 till bryggan

- lägg till lan interfacet eth2 till bryggan

Och här kommer några skärmdumpar:

1. Skapa ditt iptv vlan på ditt wan interface utan ip (jag gissar att ip kommer från din isp på iptv vlan'et)

http://i.imgur.com/HMXqFQN.jpg

2. Ta bort ip-adressen från eth2 (och även dhcp servern om den finns, kolla i Services fliken)

http://i.imgur.com/OAjUS0K.jpg

3. Skapa bryggan br0 i ConfigTree

http://i.imgur.com/0qqTg5T.jpg

4. Lägg till wan vlan'et eth0.845 till bryggan i ConfigTree

http://i.imgur.com/1q44NtR.jpg

5. Lägg till lan interfacet eth2 till bryggan i ConfigTree

http://i.imgur.com/Ep273FM.jpg

Du kan ju testa om det fungerar, jag tror detta även går att göra med redirect istället för brygga om man vill ha kvar hårdvaru accelerationen men jag jag får läsa på lite innan jag vet säkert.

Har du någon typ av pppoe får du skapa ett sådant interface på ditt wan och sedan tror jag du kan lägga till ett vlan på det och sen brygga ihop pppoe med någon lan port.

Försökte mig på detta med min Edgerouter PRO. Gick inte bra.

Jag får igång internet via AP på eth1. eth 0 är "inkommande" internet från Com Hem.

På eth 2 skulle jag vilja ha min TIVO-box. Men lyckas inte.

Får dessa alerts:
https://1drv.ms/i/s!AsRP9w-d0d4fhTcG9lK_nD3LOu9g

vti must be (vti0-vti999..) Value validation failed
interfaces vti 845

"eth2" is a switch port and cannot be used for bridging Value validation failed
interfaces ethernet eth2 bridge-group bridge br0

Förslag?

Permalänk

Om man bryggar port 4 på technicolor och kopplar in Edgeroutern på eth0 där. Och sedan kopplar in Tivo på en annan port på technicolor. Går det?

Vill så gärna få igång tv också.

Edit:
Fick igång tv med detta. Men inte internet via bryggan och Edgeroutern.

Kan vara något fel på IP eller så kanske?

Kollar om en omstart av Edgeroutern fixar det.

Fungerade inte... Sliter mitt hår här. En sak fungerar. Inte båda.

Har jag det kopplat så här kommer jag inte in till Edgeroutern. Även med tråd (kopplat på eth3) eller via wi-fi på eth1. Konstigt.

Var är de bra instruktionsböckerna? Har i alla fall ett par månader på mig innan man måste jobba igen.

För att fortsätta så har datorn (nu via wi-fi på ER via AP på eth1) ip-adress 169.254.192.173, vilket gör att jag inte kommer ut på internet.

Edit 2:
Technicolor är inte bryggad. Även om den säger det. Den tror att ER sitter på eth3. Fast där finns ingen kabel. Blir inte klokare av detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trollskogen:

Om man bryggar port 4 på technicolor och kopplar in Edgeroutern på eth0 där. Och sedan kopplar in Tivo på en annan port på technicolor. Går det?

Vill så gärna få igång tv också.

Edit:
Fick igång tv med detta. Men inte internet via bryggan och Edgeroutern.

Kan vara något fel på IP eller så kanske?

Kollar om en omstart av Edgeroutern fixar det.

Fungerade inte... Sliter mitt hår här. En sak fungerar. Inte båda.

Har jag det kopplat så här kommer jag inte in till Edgeroutern. Även med tråd (kopplat på eth3) eller via wi-fi på eth1. Konstigt.

Var är de bra instruktionsböckerna? Har i alla fall ett par månader på mig innan man måste jobba igen.

För att fortsätta så har datorn (nu via wi-fi på ER via AP på eth1) ip-adress 169.254.192.173, vilket gör att jag inte kommer ut på internet.

Edit 2:
Technicolor är inte bryggad. Även om den säger det. Den tror att ER sitter på eth3. Fast där finns ingen kabel. Blir inte klokare av detta.

Starta om routern? Technicien.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

@moire:

Har startat om hur många gånger som helst.

Letat efter någon guide för iptv (comhem tivo) men utan att lyckats.

Edit: har varit å köpt en switch. Även om det kanske inte hjälper så kan det vara bra kanske att slippa bryggor mm i Edgeroutern. När jag kommer hem från korv med Cola på Ikea så ska det testas.

Köpt en switch
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trollskogen:

@moire:

Har startat om hur många gånger som helst.

Letat efter någon guide för iptv (comhem tivo) men utan att lyckats.

Edit: har varit å köpt en switch. Även om det kanske inte hjälper så kan det vara bra kanske att slippa bryggor mm i Edgeroutern. När jag kommer hem från korv med Cola på Ikea så ska det testas.

Om routern inte bryggar porten korrekt trots att det står att den är bryggas är det fel på routern.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

Nu äntligen fungerar det.

Vet inte om jag kopplat rätt (enligt konstans alla regler), men allt fungerar, både internet och TV.

Internet in-->Switch--->Edgerouter--->AP
Switch-->Tecnicolor--->TIVO Comhem

Vet nu inte hur jag skall få allt att fungera om man tar bort undre raden Fördelen måste väl vara att om man har Tecnicolor WIFI på som gästnätverk så är det väldigt skilt från det andra. Eller tänker jag fel?

Nåja, jag skall läsa på mer, har låst hundratals sidor om IP och DNS m.m. Behöver lära mig mer om VLAN och lite portar m.m.

Får ut 80/15 via Edgeroutern på en 100/10 lina trådlöst.

Permalänk

En helt ny fråga här:

Om jag vill använda ett gästnätverk. Hur konfigurerar jag det? Kan koppa in min Asus rt68U som AP på en port (eth 2,3,4). Någon guide?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trollskogen:

En helt ny fråga här:

Om jag vill använda ett gästnätverk. Hur konfigurerar jag det? Kan koppa in min Asus rt68U som AP på en port (eth 2,3,4). Någon guide?

https://youtu.be/cNXJtG5PF_w

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk

Om man går in och kollar på "traffic analysis" på Edgeroutern. Vet någon hur lång tid tillbaka man får statistik på? Den verkar inte spara så lång tid.

Hur gör jag för att sessionen inte ska gå ut så jag måste logga in igen?

Permalänk
Medlem

Först så vill jag tacka för en fantastiskt informativ tråd som ni skapat, detta är mitt första inlägg.

Har nu en Airport Extreme som router, en EdgeSwitch och en AC Lite som accesspunkt. Ska nu ta nästa steg och byta Airporten till en ERL.

Alla frågor och undringar om OpenVPN och ERL verkar gälla när man kör servern i själva routern, min fråga är om det är utmanande att konfigurera brandväggen så att min nuvarande OpenVPN-server i nätverket fungerar efter att jag bytt nuvarande router till en ERL? Är det någon som vet eller kan hänvisa mig till lämplig guide?

Kör denna tjänst åt en vän som bor i Japan så han kan köra svenska playtjänster. Vill inte göra något större avbrott i servicen så tänkte börja med att fortsätta med nuvarande server, för att senare eventuellt köra vpn-servern i routern.

Permalänk
Hedersmedlem

Om du redan kör en OpenVPN-server i ditt nätverk så bör det räcka att du bara öppnar de nödvändiga portarna till den i brandväggen. Lika lätt som att göra det i valfri annan hemmarouter.

Edit: Bildexempel på port forwarding, ligger under rubriken Firewall/NAT i huvudmenyn.

Permalänk
Medlem

Tackar för svar, det verkar ju rimligt att det bara öppna berörda portar. Nu skall det snart bytas router och konfigureras.

Permalänk
Medlem

Jag har kikat på den här routern och undrar vad första porten är till? Vilken port kopplar man internet in? Kan den maxa 1Gbit? Är inte en vanlig switch med VLAN lika bra?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DPG:

Jag har kikat på den här routern och undrar vad första porten är till? Vilken port kopplar man internet in? Kan den maxa 1Gbit? Är inte en vanlig switch med VLAN lika bra?

Det beror på vilken grund konfiguration du använder för WAN porten är olika på dem vanligaste valen. I en Switch har du inte brandvägg.. så där är allt på internet direkt, fast med vlan går det dela näten som med routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Det beror på vilken grund konfiguration du använder för WAN porten är olika på dem vanligaste valen. I en Switch har du inte brandvägg.. så där är allt på internet direkt, fast med vlan går det dela näten som med routern.

Har för mig att den första porten är "console". Vet inte vad den gör? Jag använder ändå mjukvarubrandvägg så en switch med VLAN kanske är mer lämpad för mig?

Permalänk
Inaktiv

@DPG: Beror på din situation ja. Jag har flera nät igång här, en med Lite routern och den kör jag bara med grund konfig samt upnp2 med de extra pgm och secure påslaget, samt annan dns än ISP. Jag får mina 500MBit utan problem, den ska klara 1GBit full vad jag läst mig till, det du ska tänka på när du mäter i sådanafall, är ju hur just din uppkoppling mår. Inte alltid det är routerns fel.

EDIT: Console är för hmm nått som inte används i dagligt bruk, man använder eth0-2.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DPG:

Har för mig att den första porten är "console". Vet inte vad den gör? Jag använder ändå mjukvarubrandvägg så en switch med VLAN kanske är mer lämpad för mig?

Skrivet av anon8870:

EDIT: Console är för hmm nått som inte används i dagligt bruk, man använder eth0-2.

Consoleporten är för att kunna ansluta en konsollkabel, det är ett RS232 interface som använder en rj 45 kontakt i routeränden, det är alltså för att man ska kunna konfigurera enheten utan att tvingas använda fjärrstyrning via nätverket.
Det är kanske inte lika viktigt för hemmabruk som för företagsbruk men det kan öka säkerheten för man kan stänga av möjligheten till fjärrkontroll och då blir det betydligt svårare att hacka routern eftersom man måste ha fysisk tillgång till den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Synd bara den bara har 3 portar, vist man kan koppla in en switch men då tappar man ju hastighet i stället (även om det inte är petigt ut på nätet än, så är det lite tråkigt att det inte finns en större 5 portars) Då får man gå på en med POE också, vet inte om den är bättre.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Synd bara den bara har 3 portar, vist man kan koppla in en switch men då tappar man ju hastighet i stället (även om det inte är petigt ut på nätet än, så är det lite tråkigt att det inte finns en större 5 portars) Då får man gå på en med POE också, vet inte om den är bättre.

Du tappar lite mer hastighet om du konfigurerar den som "switch" jämfört med att enbart använda den som det den är designad för och använda en separat switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Synd bara den bara har 3 portar, vist man kan koppla in en switch men då tappar man ju hastighet i stället (även om det inte är petigt ut på nätet än, så är det lite tråkigt att det inte finns en större 5 portars) Då får man gå på en med POE också, vet inte om den är bättre.

Du har ju EdgeRouter X och EdgeRouter X SFP som ju är lite billigare än Lite.
Vad jag har förstått så är det i stort sett samma prestanda.
I databladen ser man visserligen att X har 130 kpps for 64-byte packets, där har Lite 1 Gbp men detta spelar ingen större roll i praktiken.
X kan ju också switcha mellan portarna vilket Lite måste göra i mjukvara.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

En dubbelkolls fråga.
Jag vill ha en router som kan hantera flera publika IP-adresser och bara skicka vidare trafiken till maskiner som sitter på samma lan.
DVS, jag har 2 olika tjänster som går över 443. jag vill kunna skyffla all trafik mot ett publikt ip vidare mot dator X och all trafik mot ett annat publikt ip vidare till dator y. dator x och y sitter som sagt på samma lan/subnet.
Kan man göra detta smidigt med en edgerouter lite?

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Du tappar lite mer hastighet om du konfigurerar den som "switch" jämfört med att enbart använda den som det den är designad för och använda en separat switch.

Tänkte inte köra den som switch utan koppla in en/två datorer och då blir 2 portar för lite, tänkte ha en switch bredvid också (eventuellt, har flertalet nätverksuttag som inte används än) och en AP.

Men känns ju som det blir trångt på nätet om jag bara har 1Gbit som alla enheter delar på (1Gbit ut mot internet blir det), men kom på mig själv hur galet jag tänkte Alltså router till switch har en kabel i mellan sig=1 Gbit max(kom ju på att det inte spelar någon roll, när man ut mot internet max har 1Gbit, gör bara skillnad om man har 2/10Gbit ut)

Skrivet av Prelatur:

Du har ju EdgeRouter X och EdgeRouter X SFP som ju är lite billigare än Lite.
Vad jag har förstått så är det i stort sett samma prestanda.
I databladen ser man visserligen att X har 130 kpps for 64-byte packets, där har Lite 1 Gbp men detta spelar ingen större roll i praktiken.
X kan ju också switcha mellan portarna vilket Lite måste göra i mjukvara.

Försökt hitta tester, men kammat noll på x. Så vill ju veta att den klarar fint 1Gbit, antalet paket är väl viktigt också för man skickar ju all data i paket eller? Sen lyckades jag få tag i info att X måste confas annars får man inte mycket mer än 100Mbit (eller om jag blandar ihop det med en likvärdig).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Tänkte inte köra den som switch utan koppla in en/två datorer och då blir 2 portar för lite, tänkte ha en switch bredvid också (eventuellt, har flertalet nätverksuttag som inte används än) och en AP.

Men känns ju som det blir trångt på nätet om jag bara har 1Gbit som alla enheter delar på (1Gbit ut mot internet blir det), men kom på mig själv hur galet jag tänkte Alltså router till switch har en kabel i mellan sig=1 Gbit max(kom ju på att det inte spelar någon roll, när man ut mot internet max har 1Gbit, gör bara skillnad om man har 2/10Gbit ut)

Försökt hitta tester, men kammat noll på x. Så vill ju veta att den klarar fint 1Gbit, antalet paket är väl viktigt också för man skickar ju all data i paket eller? Sen lyckades jag få tag i info att X måste confas annars får man inte mycket mer än 100Mbit (eller om jag blandar ihop det med en likvärdig).

Jag skrev följande i en annan tråd:

Citat:

Lite är vad jag vet snabbare i 2 scenarion:
1. Routa 64 byte paket. Är i praktiken mycket ovanligt om man inte vet med sig att man har detta kravet. Normalt ligget paketstorleken i 1000-1500 byte området (och då är Lite och X lika snabba).
2. DPI. Om man vet att man ska sätta upp brandvägg med Deep Packet Inspection är Lite snabbare. Också i praktiken mycket ovanligt i hemmanätverk.

X är snabbare i 2 scenarion:
1. VPN med kryptering
2. QoS

Anledningen att X är snabbare i dessa scenarion är att den har en bättre CPU. X är dessutom billigare.

EDIT: Här är ett routing test med ERX:
https://community.ubnt.com/t5/EdgeMAX/ERX-linespeed-performan...

Citat:

Test 1 : straight cable between two laptops
941 Mbits/sec

Test 2 : Laptop 1 ---ER-X--- Laptop 2; routing only, no NAT, offload disabled
517 Mbits/sec

Test 3 : Laptop 1 ---ER-X--- Laptop 2; routing only, no NAT, offload enabled
935 Mbits/sec

Test 4 : Laptop 1 ---(NAT)ER-X--- Laptop 2; NAT, offload disabled
385 Mbits/sec

Test 5 : Laptop 1 ---(NAT)ER-X--- Laptop 2; NAT, offload enabled
935 Mbits/sec

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Jag skrev följande i en annan tråd:
EDIT: Här är ett routing test med ERX:
https://community.ubnt.com/t5/EdgeMAX/ERX-linespeed-performan...

Tack läste på sidan även, sen måste man ju lita på att den har rätt i det stänga forumet. Men hade inte fel i att den var stryp då vad är egentligen offload, några nackdelar ha den på (för den verkar ju inte vara påslagen från fabrik)?

Citat:

Disclaimer: Purpose of this test is to show that HW offload works. However the test was performed with vanilla config on ER-X, only one TCP session and no firewall rules. This test DOES NOT resemble typical production environment. The results are for reference purposes only.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Tänkte inte köra den som switch utan koppla in en/två datorer och då blir 2 portar för lite, tänkte ha en switch bredvid också (eventuellt, har flertalet nätverksuttag som inte används än) och en AP.

Men känns ju som det blir trångt på nätet om jag bara har 1Gbit som alla enheter delar på (1Gbit ut mot internet blir det), men kom på mig själv hur galet jag tänkte Alltså router till switch har en kabel i mellan sig=1 Gbit max(kom ju på att det inte spelar någon roll, när man ut mot internet max har 1Gbit, gör bara skillnad om man har 2/10Gbit ut)

Försökt hitta tester, men kammat noll på x. Så vill ju veta att den klarar fint 1Gbit, antalet paket är väl viktigt också för man skickar ju all data i paket eller? Sen lyckades jag få tag i info att X måste confas annars får man inte mycket mer än 100Mbit (eller om jag blandar ihop det med en likvärdig).

En router är en router och en switch är en switch. Att tro att en router med inbyggd switch presterar bättre än att köra det på dedikerade burkar är naivt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaist:

En router är en router och en switch är en switch. Att tro att en router med inbyggd switch presterar bättre än att köra det på dedikerade burkar är naivt!

Edgerouter X håller jämna steg med Netgear GS108v2 Gbit switch.
https://www.reddit.com/r/Ubiquiti/comments/42cejf/edgerouter_....
Device command speed
GS108v2 iperf3 -c 192.168.0.3 745Mb/s
GS108v2 iperf3 -c 192.168.0.3 -R 804Mb/s
GS108v2 iperf3 -c 192.168.0.3 -P 4 766Mb/s
GS108v2 iperf3 -c 192.168.0.3 -P 4 -R 804Mb/s
ERX iperf3 -c 192.168.0.3 768Mb/s
ERX iperf3 -c 192.168.0.3 -R 807Mb/s
ERX iperf3 -c 192.168.0.3 -P 4 766Mb/s
ERX iperf3 -c 192.168.0.3 -P 4 -R 802Mb/s

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64