Madrasspump istället för tryckluft på burk? Säker metod?

Permalänk
Medlem

Madrasspump istället för tryckluft på burk? Säker metod?

När jag plockade isär farsans iMac från 2008 för att rengöra från damm som kleggat ihop kylflänsen från cpu och gpu insåg jag att de inte hade någon tryckluft på burk hemma. Vågade inte använda kompressorn heller, eftersom jag inte visste om den hade någon vätskeavskiljare. Letade igenom deras klädkammare och hittade en madrasspump som jag använde. Se bild nedan.

Vad tror ni...? Kan det av pumpandet byggas upp statisk elektricitet som "hoppar genom luften" som gör att det är lika illa som att använda som en dammsugare? Eller är det säkrare att använda en pump? Kan tillägga att pumpen gjorde susen! Så om det här är en säker metod kommer jag aldrig köpa tryckluft på burk igen.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag ser ingen anledning till varför det skulle vara osäkert. Sålänge du håller pumpen en liten bit ifrån så är det nog ingen risk alls. Bra idé btw, ska nog gräva hemma hos föräldrarna och se vad man kan hitta.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem

@Ceogar: Ja, alltså... Pumpen fungerade förvånansvärt bra och var lätt att använda. Jag kan tänka mig att det är svårt att använda någon annan form av pump där man behöver använda fötterna. Den sköt ut betydligt mer luft per pumpning än en vanlig cykelpump också. Jag har försökt dammsuga bort damm från gpu-kylare som jag monterat loss från grafikkort, och min subjektiva upplevelse var att det går betydligt lättare att blåsa bort damm än att suga upp det när det väl fastnat i en kylfläns.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...