Permalänk
Inaktiv

Stol till datorn design 50-60-tal

Tjena!
I början av året införskaffade jag mig en ny stationär datorn som är fantastisk! Lyckades lura till mig flickvännens godkännande genom att trycka på att den kommer vara perfekt att använda till CAD, Illustrator, photoshop m.m. SUCCESS!

Men nu har jag ett problem. Behöver en bekväm stol att sitta på då jag senaste månaden har suttit på en pinnstol som är ofantligt obekväm. Min sambo är inte supersugen på en datorstol och det var här problemet uppenbarade sig.

Så det jag söker är:
• En stol som gärna får vara åt retro-hållet.
• Verkar som att hjul på stolen är negativt
• Gärna gedigna material (läder, metall, canvas)
• Pris upp till 4-5000 kr
• Ergonomisk (till den utsträckning det går)

Kan tillägga att den som ligger bäst till är denna ("bäst till" betyder inte den men åt det hållet om man kollar på sitt-delen, underredet är inte ok.):
https://m.alibaba.com/product/60343173999/High-back-and-middl...
Men det går endast att beställa 10 st åt gången.

Tackar på förhand för svar och fråga gärna mer om något är otydligt!

Ändrat titeln då tonåringar blev förbannade! 😀

Stavfel pga skrivet på nallen
Permalänk
Medlem

Du måste nästan åka runt och pröva olika stolar på möbelvaruhus för att hitta den rätta.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av crew seven:

Du måste nästan åka runt och pröva olika stolar på möbelvaruhus för att hitta den rätta.

Ja, har läst dom flesta stol-trådarna här på forumet från 2014 och framåt och detta är en återkommande kommentar. Problemet är att det jag söker finns ej på Jysk, Ikea, kinnarps m.fl.

Kommer det ett förlag på en stol som verkar passa kommer jag självklart att försöka att åka och pröva stolen innan jag köper.

Tänker att jag inte är den första som har haft detta problem? Är ute efter förslag och någon har kanske till och med erfarenhet av stolen dom rekommenderar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Mattecoach

Svårt...

Har sett liknande stolar på Mio, men dessa är nog inte anpassade att sitta i någon längre stund. Allt är iofs bättre än en pinnstol, men svårt att säga vad som uppfyller dina krav. Testa!

T.ex. kanske denna kan funka?
https://www.mio.se/produkt/jack/25935388

Permalänk
Avstängd

Du får la tala om för henne detddär med ryggproblem och sådant, jag är också sådan som inte vill ha in saker jag inte gillar stilmässigt hos mig, men ibland får man göra undantag av tekniska orsaker. (det är fult och stökigt där i vilket fall, trots mina utvalda design lysknappar, mm... )
Körde också länge med en ful gammal stol, men man sitter som en ostbåge så jag har hamnat i liknande problematik nu... Fast jag behöver övertyga mig själv, alla andra säger att man bör tänka på rygg och hållning när man sitter vid dumburken...

Nå, satsa på en ordentlig kontors stol med riktigt stöd för ryggen som går en bit upp och som går att ställa något. Samt med en riktig metallram.

De är tyvärr dyra nya, men det finns mycket begagnat i omlopp som är frecht, tex från utförsäljning hos företag, mm. Det går att hitta stolar för närmare 10k för ett par tusen ibland om man letar litet.

Jag tänkte i allafall kolla upp detta framöver, troligen blir det begagnat i mitt fall då jag inte har råd med 5K för en stol just nu, då räcker pengarna ju inte till den antika kristallkronan jag vill ha i läsrummet...

Ah, nu skall jag laga min 15:- falukorv och 5:- spagetti, samt leta upp brorsans avlagda tröja... Det kostar att ligga på topp serrö... Fast mat är ju ett temporärt behov...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mizzarrogh:

Du får la tala om för henne detddär med ryggproblem och sådant, jag är också sådan som inte vill ha in saker jag inte gillar stilmässigt hos mig, men ibland får man göra undantag av tekniska orsaker. (det är fult och stökigt där i vilket fall, trots mina utvalda design lysknappar, mm... )
Körde också länge med en ful gammal stol, men man sitter som en ostbåge så jag har hamnat i liknande problematik nu... Fast jag behöver övertyga mig själv, alla andra säger att man bör tänka på rygg och hållning när man sitter vid dumburken...

Nå, satsa på en ordentlig kontors stol med riktigt stöd för ryggen som går en bit upp och som går att ställa något. Samt med en riktig metallram.

De är tyvärr dyra nya, men det finns mycket begagnat i omlopp som är frecht, tex från utförsäljning hos företag, mm. Det går att hitta stolar för närmare 10k för ett par tusen ibland om man letar litet.

Jag förstår hur du menar men det kommer inte att gå. Tro mig, jag har testat! 😉

Permalänk
Avstängd

Är det pengarna, eller är det stilen hon inte gillar?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mizzarrogh:

Är det pengarna, eller är det stilen hon inte gillar?

Stilen. Pengarna kommer ur min ficka. Jag köper också hennes tänk i och med att en Dator med dubbla skärmar inte är någon inredningsdetalj direkt. Kan tillägga att hon är väldigt intresserad utav design och inredning!

Permalänk
Avstängd

Är det pengarna så finns det ju tillräckligt ba stolar för 2-3K

Är det stilen så skall vi lösa detta med gemensamma krafter! Vilken stil vill hon hålla, som jag sekelskiftes stil, eller mer modernt?

Edit, det syntes inte på min dator att han postade medan jag skrev, skumt...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem

Den här tråden verkar ju gå bra, det är i såna här lägen jag är så glad att jag har den flickvän jag har, vi har nämligen samma smak i saker och ting så skulle jag köpa något så vet jag mer eller mindre att det kommer att funka med henne också

Lycka till i sökandet men som tidigare sagt så är det nog att åka runt på olika möbrkföretag som kommer resultera i nåt så ta flickvännen och gör en heldag av det nån lördag eller nåt

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mizzarrogh:

Är det pengarna så finns det ju tillräckligt ba stolar för 2-3K

Är det stilen så skall vi lösa detta med gemensamma krafter! Vilken stil vill hon hålla, som jag sekelskiftes stil, eller mer modernt?

50 till 60-tal. Tänk stringhyllor, teak, osv.
Den här tapeten kommer sitta på väggen bakom:
http://www.tapetorama.se/wallpaper/xlargepics/19105_1.jpg

Permalänk
Medlem

MIO har ganska många stolar som inte är med hjul och som liknar den du länkade. Kolla där

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk

Här är liknande du länkade https://dominidesign.com/se/eames-kontorsstol-ea117-antik.htm...

men så var det just underredet.. Är det något liknande detta som kan funka?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PuMaH:

Svårt...

Har sett liknande stolar på Mio, men dessa är nog inte anpassade att sitta i någon längre stund. Allt är iofs bättre än en pinnstol, men svårt att säga vad som uppfyller dina krav. Testa!

T.ex. kanske denna kan funka?
https://www.mio.se/produkt/jack/25935388

Är du medvetet korkad eller är du sån naturligt?

Självklart handlar det om plats och utseende i ett gemensamt boende. Själv kan jag inte ha en stationär utan fick gå över till bärbar av den anledningen.
Detta gjordes då jag vill ha saker att säga till om inredningen i övrigt. Bättre att ha en dialog än att båda bara kör på med sitt eget.

Skrivet av schkutt:

MIO har ganska många stolar som inte är med hjul och som liknar den du länkade. Kolla där

Ska helt klart ta en till tripp till MIO. Tack

Permalänk
Rekordmedlem

Du får åka till en butik för riktiga kontorsmöbler och kolla i stället, visserligen så är din budget i lägsta laget för en riktig stol om du ska köpa nytt men det finns en stor begmarknad också både genom butikerna och individuellt.
Men väljer du en riktig kontorsstol så går de att justera så det är kanske egentligen bara färgvalet man behöver tänka på och en ergonomiskt bra stol är närmast omöjlig att tillverka om den inte har hjul så det lär du få leta efter, är du rädd om golvet eller om det är mjukt så använd golvskydd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alligatorn:

Här är liknande du länkade https://dominidesign.com/se/eames-kontorsstol-ea117-antik.htm...

men så var det just underredet.. Är det något liknande detta som kan funka? https://d3c67tt2e11gmk.cloudfront.net/uploads/item_38359_f89e9d242d.JPG

Inte omöjligt att den du länkade kan fungera. Tack!
Tar färna mer förslag!

Permalänk
Medlem

@anon281286: Den stolen du länkade till är en Eames 208 replica, kostar i original runt 25-30k men finns som sagt billigare kopior att få tag på men då utanför Sverige. Tex här http://www.voga.com/chairs/office-chairs/ea208-soft-pad-offic...

Visa signatur

Stationär: Ryzen 9 3900X | ASUS STRIX B550-F GAMING | 16GB DDR4 3200MHz | Asus RTX 4070 12GB Dual OC | 2TB Samsung 980 PRO | Apple LED Cinema Display 27 | Bärbar: iPad Pro 12.9 2022 M1
Server: Xeon E3 1280v2 | 16GB DDR3 ECC | 4x8TB Raidz | Esxi

Permalänk
Permalänk
Medlem

Låt mig gissa - du fick även göra dig av med dina högtalare när ni flyttade ihop?

Kontorsstolen är helt klart värd att lägga lite extra pengar på, av någon anledning blir man sittande där ganska länge. Kör själv med en från Kinnarps som jag köpte via någon utförsäljning, de har en del rätt stilrena också. Om det absolut ska vara stiligt i första hand - ta en titt på Mio, de har en del enklare kontorsstolar som ser rätt bra ut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pengen:

@Mr Procrastination: Den stolen du länkade till är en Eames 208 replica, kostar i original runt 25-30k men finns som sagt billigare kopior att få tag på men då utanför Sverige. Tex här http://www.voga.com/chairs/office-chairs/ea208-soft-pad-offic...

Inte alls dum den där! Har du beställt från den sidan?
Tror absolut att den kan fungera!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av keyser:

Låt mig gissa - du fick även göra dig av med dina högtalare när ni flyttade ihop?

Kontorsstolen är helt klart värd att lägga lite extra pengar på, av någon anledning blir man sittande där ganska länge. Kör själv med en från Kinnarps som jag köpte via någon utförsäljning, de har en del rätt stilrena också. Om det absolut ska vara stiligt i första hand - ta en titt på Mio, de har en del enklare kontorsstolar som ser rätt bra ut.

Nä faktiskt inte så bra ljud på fester osv är något som prioriteras!
För övrigt väldigt kul att alla läser posten som att hon är världens krångligaste! 😁
Det är förmodligen för hur jag skrivit.

Ska ta en tripp dit!

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre att låta henne hitta en stol istället?

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Beatr:

Ska helt klart ta en till tripp till MIO. Tack

Skrivet av Beatr:

Inte omöjligt att den du länkade kan fungera. Tack!
Tar färna mer förslag!

Skrivet av Beatr:

Skrivet av Beatr:

Nä faktiskt inte så bra ljud på fester osv är något som prioriteras!
För övrigt väldigt kul att alla läser posten som att hon är världens krångligaste! 😁
Det är förmodligen för hur jag skrivit.

Ska ta en tripp dit!

Skrivet av Beatr:

Ännu ett fantastiskt innehållsrikt inlägg
Tackar för det!

Hamnade i broshans sweclockers när jag bytte till desktopversionen av sweclockers.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beatr:

@anon281286 Nej har inte testat Voga, är själv lite skeptisk till replikor så hade nog hellre sparat till en äkta men Voga skall vara legit. Kolla in ea 217, den är snyggare fast har hjul.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 9 3900X | ASUS STRIX B550-F GAMING | 16GB DDR4 3200MHz | Asus RTX 4070 12GB Dual OC | 2TB Samsung 980 PRO | Apple LED Cinema Display 27 | Bärbar: iPad Pro 12.9 2022 M1
Server: Xeon E3 1280v2 | 16GB DDR3 ECC | 4x8TB Raidz | Esxi

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av drwlz:

Är det inte bättre att låta henne hitta en stol istället?

Tänker att jag kommer med lite olika alternativ och sen får vi diskutera.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pengen:

@Mr Procrastination Nej har inte testat Voga, är själv lite skeptisk till replikor så hade nog hellre sparat till en äkta men Voga skall vara legit. Kolla in ea 217, den är snyggare fast har hjul.

Ok. Borde inte vara omöjligt att spara ihop lite till för att köpa en äkta som är beggad.
Man borde rimligtvis kunna byta hjulen mot tassar om det skulle vara att det är hjulen det står och faller på. Stort tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Om du måste ha flickvännens godkännande för att köpa en ny stol kanske inte stolen är det ända du behöver byta ut.

Om du inte lärt dig skillnaden på 'ända' och 'enda' så kanske du behöver bytas ut likaså.

Osäker på varför detta med att design & inredning är viktigt för vissa är svårt att förstå? Tipstack till TS och alla som bidrar, jag letar också efter stilrenare stol än diverse gamer-varianter.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Maxnomic

Permalänk
Skrivet av MoNkeY-05:

Om du inte lärt dig skillnaden på 'ända' och 'enda' så kanske du behöver bytas ut likaså.

Osäker på varför detta med att design & inredning är viktigt för vissa är svårt att förstå? Tipstack till TS och alla som bidrar, jag letar också efter stilrenare stol än diverse gamer-varianter.

Har rättat mitt stavfel nu, tack för du påpekar det.

Han kan ju dock formulera det mycket bättre än han gör. Nu låter det som hans flickvän inte tar hänsyn till han alls.

I stället för Stol till datorn (Flickväns godkännande) hade han kanske kunnat skriva, Retro stol till dator eller liknande, nu målar han upp sin flickvän som någon ond brud som håller han i tyglar.

Visa signatur