C# eller .Net utvecklare lön idag ?

Permalänk
Medlem

@IceDread:

Det kan inte bli bättre då 😁
Men vad har du för utbildning ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeyriix:

@IceDread:

Det kan inte bli bättre då 😁
Men vad har du för utbildning ?

Dataingenjör, känns som det ger en bonus i kanten hos flera personer. Jag intervjuar en hel del personer för vi söker folk och utbildning premieras, givetvis erfarenhet också, men vi anställde faktiskt nyss en person med KY utbildning (samt 2 års erfarenhet) som jag tror har bra potential. Mycket ligger i personen men har du bättre utbildning än så känner sig arbetsgivare lite tryggare. Men det skriks också efter folk så det är en bra marknad för oss.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

@IceDread:

Tack för din tid

Permalänk
Medlem

@Zeyriix
Det är trevligt att kunna hjälpa till, du får berätta vad det blir.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

@IceDread:

Det ska jag göra 👍🤓

Permalänk
Avstängd

Bli egen är mitt tips, jag var anställd i 8 år, gick in på 32 slutade på 60k drygt, nu kan jag ta ut 120k efter sociala (samma som en anställd före skatt). Det gör man ju dock inte utan man tar utdelning osv iställlet

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@CyberVillain:

Kan jag fråga dig om vad hade du för utbildning
Yrkeshögskolan eller högskolan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zeyriix:

@CyberVillain:

Kan jag fråga dig om vad hade du för utbildning
Yrkeshögskolan eller högskolan

Högskola, gick dock aldrig klart, blev headhuntad under xjobbet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Bli egen är mitt tips, jag var anställd i 8 år, gick in på 32 slutade på 60k drygt, nu kan jag ta ut 120k efter sociala (samma som en anställd före skatt). Det gör man ju dock inte utan man tar utdelning osv iställlet

Ja, det är ett bra alternativ. Några av mina vänner har gått den vägen, dock oftast inte för pengarna men för att de inte hittat en arbetsplats de trivts tillräckligt på som också satsar på sina anställda.
Vi tycks vara ett lite småkräset släkte som kräver utmaningar och väl fungerande arbetsplats. Som konsult kan du ha inflytande men man riskerar inflytande och att inte långsiktigt se sina skapelser utvecklas osv. Om man inte bryr sig om det utan gillar att byta arbetsplats ibland osv så är det bra. Jag var själv konsult mina första fyra år men velat testa andra sidan några år. Mycket möjligt att jag framöver startar eget men allt handlar om prioriteringar och vad man bryr sig mest om.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeyriix:

Om man jämför med andra programmeringsspråk
Då är Java som finns mest

C# .Net ökar i popularitet, kanske främst av utökad plattforms support.

Men kan du verkligen C# så är det inte svårt att lära sig Java, faktum är att du borde lära dig båda om inte fler språk när du har jobbat över 4 år. Det viktiga är egentligen att lära sig ett språk väldigt bra först och främst.

Idag verkar många gå vägen på antingen C#/Java, sedan en bit in i deras karriär så går de över och lär sig C++ och stärker sina matematik kunskaper för att nå upp till en hög nivå allt eftersom. Den vägen kommer kännas lite baklänges för många äldre utvecklar som redan jobbat 15+ år.

Permalänk
Medlem

Om du vill tjäna pengar som programmerare, lär dig SAP. Du kommer bli extremt efterfrågad. C# och Java läggs mer o mer ut på indier o polacker. Men SAP programmerare jobbar oftast så nära verksamheten att man med fördel har dem på plats. Känner många konsulter som har 60k+ och endast 5 års erfarenhet av utveckling.

(eller också är det en Göteborgsgrej eftersom Volvo vill gå över helt till SAP)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Om du vill tjäna pengar som programmerare, lär dig SAP. Du kommer bli extremt efterfrågad. C# och Java läggs mer o mer ut på indier o polacker. Men SAP programmerare jobbar oftast så nära verksamheten att man med fördel har dem på plats. Känner många konsulter som har 60k+ och endast 5 års erfarenhet av utveckling.

(eller också är det en Göteborgsgrej eftersom Volvo vill gå över helt till SAP)

Hur mycket sanning ligger det egentligen i det här påståendet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Om du vill tjäna pengar som programmerare, lär dig SAP. Du kommer bli extremt efterfrågad. C# och Java läggs mer o mer ut på indier o polacker. Men SAP programmerare jobbar oftast så nära verksamheten att man med fördel har dem på plats. Känner många konsulter som har 60k+ och endast 5 års erfarenhet av utveckling.

(eller också är det en Göteborgsgrej eftersom Volvo vill gå över helt till SAP)

SAP är ett företag som levererar affärssystem och inte ett enhetligt programspråk. Dessutom har ett antal stora projekt för att införa SAP:s affärssystem misslyckats, t.ex. avbröt Försäkringskassan införandet av SAP efter att kostnaderna för konsulter skenade, vet inte hur mycket man lade ner innan projektet avbröts men man trodde att införandekostnaden riskerade att hamna på runt 10 miljarder. Alla konsulter sparkades och sen vet jag inte vad som hände efter det.
Posten likaså, en stor orsak till de stora förlusterna i postens verksamhet beror på skenande kostnader för konsulter från bl.a. Accenture och Logica i samband med SAP.
Så, visst kan man tjäna mycket pengar (just nu) om man blir konsult på något företag som jobbar med införande och drift av SAP men troligen är det övergående eftersom man inte i längden kan lägga så stora delar av företagens vinster på drift av ett överdrivet kostsamt affärssystem.
Akademihandelsgruppen hade också problem med införandet av SAP men där känner jag till ännu mindre om detaljerna. Kanske kan man få mer info från deras årsrapporter.
Det lilla jag haft med SAP att göra gav inte mersmak. Tungrott, svårt att konfigurera, inte direkt intuitivt att använda. Men man kan svälja mycket om betalningen är bra.
Tror de hade en rättstvist med Oracle (?) för några år sedan men vet inte hur det gick (känslan är att de förlorade ??)

Volvo har, vad jag vet, infört SAP Portfolio and Project Management för att få en centraliserad resurshantering (?), men inga tecken på att hela Volvo är på väg över till SAP som affärssystem men jag vet mycket lite om det.

Ute på ganska tunn is här

Felstavningar rättade
Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

SAP är ett företag som levererar affärssystem och inte ett enhetligt programspråk. Dessutom har ett antal stora projekt för att införa SAP:s affärssystem misslyckats, t.ex. avbröt Försäkringskassan införandet av SAP efter att kostnaderna för konsulter skenade, vet inte hur mycket man lade ner innan projektet avbröts men man trodde att införandekostnaden riskerade att hamna på runt 10 miljarder. Alla konsulter sparkades och sen vet jag inte vad som hände efter det.
Posten likaså, en stor orsak till de stora förlusterna i postens verksamhet beror på skenande kostnader för konsulter från bl.a. Accenture och Logica i samband med SAP.
Så, visst kan man tjäna mycket pengar (just nu) om man blir konsult på något företag som jobbar med införande och drift av SAP men troligen är det övergående eftersom man inte i längden kan lägga så stora delar av företagens vinster på drift av ett överdrivet kostsamt affärssystem.
Akademihandelsgruppen hade också problem med införandet av SAP men där känner jag till ännu mindre om detaljerna. Kanske kan man få mer info från deras årsrapporter.
Det lilla jag haft med SAP att göra gav inte mersmak. Tungrott, svårt att konfigurera, inte direkt intuitivt att använda. Men man kan svälja mycket om betalningen är bra.
Tror de hade en rättstvist med Oracle (?) för några år sedan men vet inte hur det gick (känslan är att de förlorade ??)

Ute på ganska tunn is här

Just pga av att det är tungrott o trist som ingen jobbar med det. Lik förbannat ska vissa företag ha det vilket resulterar i att kunniga konsulter inom SAP kan sätta sin egen lön.

Fast återigen, kan bara ange hur det ser ut i Västra Götaland.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Boys en fråga till

Hur mycket kan skiljar på ingång lön
Mellan högskolautbildad (tre år) och yrkeshögskolautbildad (två år) som utvecklare ?

Permalänk
Medlem

@Zeyriix: 2-3k i början skiljer det nog. Men att prata om första året är gansak ointressant. Mera intressant vart du är om 10år!

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeyriix:

Boys en fråga till

Hur mycket kan skiljar på ingång lön
Mellan högskolautbildad (tre år) och yrkeshögskolautbildad (två år) som utvecklare ?

Den stora skillnaden är inte mellan 2 års programmeringsutbildning på yrkeshögskola och 3års högskoleutbildning. Skillnaden blir större om du går 5 år och tar en master på högskolan (= civilingenjör) men den riktigt stora skillnaden är mellan offentlig och privat sektor.
Löneutvecklingen är mer dramatisk i privat sektor och skillnaderna ganska stora. Framförallt är lönespridningen väldigt mycket större i privat sektor.

Permalänk
Medlem

Man måste ta skatt i det hela också.

Kolla du statestiken ovan så skiljer det ca 10k i lön.

Men efter skatt så är det 5000kr mer i fickan (vi hoppar saker som personalbil och löneväxling).

Eftersom du pluggat 5år och inte 3år så får du ca 145000kr mera i CSN lån.

Sedan har du två år med förlorad arbetsinkomst, grovt räknat 444000 efter skatt ( 28k/mån i 24 månader).

Så du ligger direkt back 588 000kr i "livstidsinkomst" . Säg att får 5000kr mera än en högskoleingenjör per månad efter skatt (detta är Väldigt högt räknat, är nog närmare 2-3000kr i månaden i början av ens karriär).

Så 588 000 / 5000 /12 = 9.8år. Så Minst 10 år tar det innan du går med vinst. Antagligen ligger det närmare 13-15år.

Så visst är det bättre att bli civil men det tar tid att se någon skillnad. Samma sak gäller YH vs Högskoleingenjör.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Tack till alla för förklaring
Det jätte snällt

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Om du vill tjäna pengar som programmerare, lär dig SAP. Du kommer bli extremt efterfrågad. C# och Java läggs mer o mer ut på indier o polacker. Men SAP programmerare jobbar oftast så nära verksamheten att man med fördel har dem på plats. Känner många konsulter som har 60k+ och endast 5 års erfarenhet av utveckling.

(eller också är det en Göteborgsgrej eftersom Volvo vill gå över helt till SAP)

SAP är en förkortning av Scheisse Achtung Panik. Bra betalt för visso men du lär både bli utbränd och deprimerad på kuppen

Permalänk
Medlem

@Fulis: Kändes lägligt att väcka liv i en nio månader gammal tråd...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

@Fulis: Kändes lägligt att väcka liv i en nio månader gammal tråd...?

Jupp. Annars hade jag aldrig kommit på tanken

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur har löneutvecklingen för Er som arbetar med C# sett ut? Säg att ni hade 25-30 i ingångslön, hur mycket steg lönen de första åren? Tacksam för svar.

Permalänk
Avstängd

@Boola: På fem år och ett jobbyte gick jag upp ungefär 10 000 i månaden. Stannar man på samma ställe så går man inte upp lika fort som om man byter då och då, vilket ju är konstigt då de borde vara intresserade av att behålla folk som de har lärt upp liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boola:

Hur har löneutvecklingen för Er som arbetar med C# sett ut? Säg att ni hade 25-30 i ingångslön, hur mycket steg lönen de första åren? Tacksam för svar.

Som webbutvecklare inom .NET har lönen ökat med 3000 under mina första 2 år.

Permalänk
Skrivet av improwise:

Men är det verkligen någon som anställer just "C# utvecklare"? Ofta är det väl bara en del av beskrivningnen på ett jobb. Sen är väl sociala förmågor inte oviktigt, speciellt om man ska jobba som konsult och liknande.

Ja, många.
Vissa skriver .NET-utvecklare, andra C#-utvecklare.

Det finns stort överflöd av jobb för .net-utvecklare och då inkluderar merparten av dessa C# då de flesta hoppar framför tåget om de hör vb. Många söker just C#-utvecklare med kompetens inom front-end.

Ingångslön på 25-30k och det trappas upp ganska fort.

Jag jobbar som .NET-utvecklare på en bank i Stockholm och har precis som mina kollegor rekryterare efter mig dagligen.
Har erfarenhet inom e-handel, CMS och fintech så jag antar att dessa är meriter som bidrar till det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Boola:

Hur har löneutvecklingen för Er som arbetar med C# sett ut? Säg att ni hade 25-30 i ingångslön, hur mycket steg lönen de första åren? Tacksam för svar.

Jag får ut mer efter skatt än jag fick före innan. 2,5 år senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spaankyffs:

Ja, många.
Vissa skriver .NET-utvecklare, andra C#-utvecklare.

Det finns stort överflöd av jobb för .net-utvecklare och då inkluderar merparten av dessa C# då de flesta hoppar framför tåget om de hör vb. Många söker just C#-utvecklare med kompetens inom front-end.

Ingångslön på 25-30k och det trappas upp ganska fort.

Jag jobbar som .NET-utvecklare på en bank i Stockholm och har precis som mina kollegor rekryterare efter mig dagligen.
Har erfarenhet inom e-handel, CMS och fintech så jag antar att dessa är meriter som bidrar till det.

Oj, den kommenteraren skrev jag inte igår

Fast det är ju snarare rubriken som är typ ".NET utvecklare" eller "C# utvecklare" och sen finns det en annons som säger vad mer specifik som efterfrågas. Min poäng, även om det var över ett år sen jag gjorde den, är att man behöver vara lite mer tydlig än så för att få fram vad som är en rimlig lön.

Permalänk
Medlem

Väcker liv i den här gamla tråden.

Hur ser det ut på för .NET-utvecklare nu för tiden? Funderar nämligen på att gå 2-årig YH-utbildning.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av krösus:

Väcker liv i den här gamla tråden.

Hur ser det ut på för .NET-utvecklare nu för tiden? Funderar nämligen på att gå 2-årig YH-utbildning.

Tack på förhand!

Finns gott om jobb inom .NET. Ingångslönerna brukar ligga runt 30k +-3k (I de större städerna, ex. Sthlm, Gbg och Malmö)

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|