Permalänk

Göra ett 3D-spel

Jag har tänkt göra ett eget 3d-spel, och jag undrar vilken genre som är enklast att börja med? Har hållt på med 3d förut, men aldrig riktigt gjort ett spel. 2d-spel har jag hållt på rätt mycket med.

Följande genres kan jag tänka mig:
* FPS
* Rymd-fly-simulator
* Platform
* Action/Äventyr

Visa signatur

Aaaaaight! :P

Permalänk
Medlem

Men vad det kommer "3D" trådar nu då

Rymd simulator är nog lättast.. svårast är nog FPS. I ett rymd spel behöver man bara culla skeppen från frustum, men i FPS behövs nån sort space partitioning, typ Octree & portals eller BSP & PVS...

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk

....ok....Tror jag satsar på ett rymd-spel då! Får se hur långt jag kommer innan jag tröttnar!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

fps e inte särkillt svårt...speciellt inte om du ska göra d i opengl

du bara skapar en camera... skapar en liten octree invirement vilket inte e så svårt.. finns färdiga formler du kan ladda hem om du inte kan göra egna... gör lite egen enkel collision detection.. om du e nybörjare med d så kan du bara köra raka väggar så e d mycket lättare med collision detection...

finns väldigt mycket information om d hos _http://nehe.gamedev.net/

mitt första 3dspel va just ett fps

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kajo
fps e inte särkillt svårt...speciellt inte om du ska göra d i opengl

du bara skapar en camera... skapar en liten octree invirement vilket inte e så svårt.. finns färdiga formler du kan ladda hem om du inte kan göra egna... gör lite egen enkel collision detection.. om du e nybörjare med d så kan du bara köra raka väggar så e d mycket lättare med collision detection...

finns väldigt mycket information om d hos _http://nehe.gamedev.net/

mitt första 3dspel va just ett fps

Hmm... nu blir jag förvirrad här.. Tror jag satsar på ett rymdspel ivf, vi får se hur det går, håller på och skapar 3d-motorn för tillfället!

NeHe's sida är min Bibel!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

FPS är mycket svårare än rymd simulator. FPS spel rent generellt kräver mer utav datastrukturer och har krångligare fysik än en rymd shooter. Sedan kan man förenkla allt en hel del genom att ha platt mark etc, etc.. men då blir det inte lika roligt.. tror att du kommer kunna göra något mycker roligare som känns bättre om du gör ett rymd lir.

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Medlem

det är c++ ni håller på med när ni gör 3d spel eller? fan.. jag vill kunna c++ hehe delphi är inte lika användbart antar jag? hehe

Permalänk
Medlem

Utan tvekan så är rymdlir enklast. Bara få en gubbe att gå på en ondulerad mark är en utmaning i sig.

Visa signatur

Är du snabbare än en gris? AnimalSpeeder ger dig svaret:
http://itunes.apple.com/se/app/animalspeeder/id551490974?l=en...

Permalänk

Tackar för alla svar! Har bestämt mig för att göra ett rymdspel! Så det så!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nasso
det är c++ ni håller på med när ni gör 3d spel eller? fan.. jag vill kunna c++ hehe delphi är inte lika användbart antar jag? hehe

Jo, C/C++ är väl egentligen det bästa, sen kan man ju alltid slänga in lite asm om man känner för det! Har du varit på NeHe's sida? Rätt många av dem OpenGL-guiderna är faktiskt portade till Delphi, bl a! Ett litet tips bara!

Visa signatur