Ny tyst dator för arbete / spel 25"-30"
Hej, efter att ha läst och följt flera liknande trådar här på forumet bestämde jag mig för att skapa en egen tråd.
Jag är i stort behov av hjälp med att sätta ihop en arbetsstation för arbete/programmering men som också duger för lite spel. Jag har byggt en del datorer i mina dagar men det var nog 7 år sedan sist. Gick då över till MacBook PRO och nu efter min 3:e MacBook ger jag upp till förmån för PC.
Budgeten ligger på 25"-30"
Jag vill att datorn ska vara så tyst som möjligt utan att kompromissa för mycket med prestandan.
Skärm har jag redan, asus ROG PG348Q med g-sync så det ingår inte i budgeten. Men däremot ett bra mekaniskt tangentbord som passar både spel/programmering och en gamingmus.
Jag tänkte klara mig utan mekaniska diskar då jag har annan lösning för fillagring.
En snabb SSD på runt 512 GB bör räcka för mig.
RAM minne, 32 GB ( 2x16 GB, för ryzen)
Jag har ställt in siktet på ryzen då jag tror på multicore. Med min skärm (3440x1440) så tror jag inte processorn kommer bli flaskhals, utan snarare grafikkortet. satsar hellre på en 1700 och ett bättre grafikkort.
Grafikkort: först hade jag siktet på 1080ti, då min skärm kräver lite kraft för att komma upp i lite FPS men det verkar inte finnas några leveransdatum satta för 3:e part ännu. Är det bättre att satsa på ett 1080 nu när dom droppat i pris.
Operativsystem är ett måste och montering hade varit trevligt att få med. ( kan hoppa montage om det gör avkall på komponenterna)
Överklockning kommer nog inte vara aktuellt, då jag inte har någon erfarenhet på den fronten.
Det jag tycker är svårast att få ihop är passande minnen/kylare/nätagg och låda. Som jag förstått det så klarar 350 moderkort endast 2666 MHz minnen?
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10318282/