Ryzen 1600x Micro ATX system, Bör jag ändra något.

Permalänk
Medlem

Ryzen 1600x Micro ATX system, Bör jag ändra något.

Dags att åter bli AMD ägare, Datorn kommer mestadels att användas till spel, film, surf och lite CAD ritande. Kommer att komplettera med ett grafikkort när VEGA har kommit (blir ett 280X under tiden). Kan inte vänta längre då min nuvarande dator behövs på annan plats.
Windows licens finns redan.
Det jag funderar mest på är om det finns en vettigare skärm i prisklassen, ett krav är freesync, VSA fäste och minst 75Hz. Går man upp i upplösning verkar priset sticka iväg fort. Verkar även gälla de större 21:9 skärmarna. Har aldrig testat 21:9 men det ser ju helt klart coolt ut.
Undrar även om ram minnet är bra, kommer att försöka överklocka så högt det går utan att ljudnivån blir för hög. Har försökt bygga en dator som ska ha så bra prestanda som möjligt utan att bli för högljudd och samtidigt inte bli allt för stor..

Kom gärna med kommentarer.

Som det ser ut nu: Prisjakt lista

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

@Orisons: Bättre, snabbare och billigare minnen https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr4/g...

Kommer 3500MHz divider BIOS i Maj till Ryzen moderkorten

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

@Snabbt_o_Hårt: Tackar, ändrat.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Den där kylaren passar inte heller tyvärr :/ Tro mig.. jag gick på den minan xD

Dessutom så finns det inga AM4 fästen från deras officiella hemsida! Och detta märkte jag för sent

Permalänk
Medlem

@Philippk: https://www.youtube.com/watch?v=9jfbDkUjNIw hoppa till 0:48 så ser du hur man monterar be quiet pure rock på AM4 ryzen. Behöver man fästen så går det bra att kontakta deras support https://www.bequiet.com/en/contact

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Skrivet av Philippk:

Den där kylaren passar inte heller tyvärr :/ Tro mig.. jag gick på den minan xD

Dessutom så finns det inga AM4 fästen från deras officiella hemsida! Och detta märkte jag för sent

Jag har den på min 1700X, så den passar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, Gigabyte B550I Aorus PRO AX, Powercolor RX 6700 XT Fighter.

Permalänk
Medlem

@Philippk: Ok tack för tipset, men vi har två mot en här så jag chansar på att det går. Hoppas på det bästa..

Edit: Har slängt iväg ett meddelande till BeQuiet så får vi se vad dom säger.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Hej Orisons

Köpte exakt likadan bildskärm till min son nyligen.
Han är mycket nöjd med den. Var inne på att köpa den böjda varianten men det blev den platta.
Känns ovant för mig att sitta vid när jag får prova datorn men tror man vänjer sig snabbt.
Dock skönt att ha "extra" utrymme på sidorna och passar bra till spel som kan använda sig av bredden.
Har inte prövat att titta på film i 21:9 läge än.

Permalänk
Medlem

@loffis: Tack för informationen, kul att höra från någon som har använt den. Det enda jag är orolig för är att den kommer kännas för "kort" på höjden, men att gå upp i storlek kostar en del. Kommer nog att köra på den tills 4k blir mer prisvärt.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Förövrigt om någon annan undrar så var jag i kontakt med Be Quiet och fick detta svar:

"Dear Mr. Lundberg,
thank you for taking time to contact the be quiet! Customer care.
The Pure Rock is already prepared for socket AMD AM4.
Additional mounting hardware is not needed.
Have a great day!
With kind regards"

Så det ska fungera, får hålla tummarna!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Dags att åter bli AMD ägare, Datorn kommer mestadels att användas till spel, film, surf och lite CAD ritande. Kommer att komplettera med ett grafikkort när VEGA har kommit (blir ett 280X under tiden). Kan inte vänta längre då min nuvarande dator behövs på annan plats.
Windows licens finns redan.
Det jag funderar mest på är om det finns en vettigare skärm i prisklassen, ett krav är freesync, VSA fäste och minst 75Hz. Går man upp i upplösning verkar priset sticka iväg fort. Verkar även gälla de större 21:9 skärmarna. Har aldrig testat 21:9 men det ser ju helt klart coolt ut.
Undrar även om ram minnet är bra, kommer att försöka överklocka så högt det går utan att ljudnivån blir för hög. Har försökt bygga en dator som ska ha så bra prestanda som möjligt utan att bli för högljudd och samtidigt inte bli allt för stor..

Kom gärna med kommentarer.

Som det ser ut nu: Prisjakt lista

Hej!
Jag har liknande dator fast med ett Asrock AB350M Pro4 moderkort. Jag blev lite besviken faktiskt då jag kollade runt i OC-tabben i bios. Väldigt få inställningar iaf på det kortet.
Det jag kan ändra på gällande CPU-överklockning är Frekvens, alltså cpu frekvens i Mhz och Volt, spänningen helt enkelt. Tror inte det var något mer faktiskt. Så även fast det går att överklocka så blir det svårt. Tycker det är väldigt tråkigt speciellt då det inte finns några moderkort till mATX med X370 chipset.
Jag har inte gjort något försök till överklockning än på min processor men mina minnen (g.skill Ripjaws V 3600 cl16) är satta i 3200 med CL14, 14-14-14-36.

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5600XT MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 5600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem

@UnkeN: Jo jag hade ju också helst haft ett X370 chips, men jag kan inte gå upp något mer i storlek, hade helst byggt mindre men jag kan inte vänta längre så jag får nöja mig med det som finns. Kanske blir att byta MB och chassie i framtiden om det lanseras några små grymma moderkort.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philippk:

Den där kylaren passar inte heller tyvärr :/ Tro mig.. jag gick på den minan xD

Dessutom så finns det inga AM4 fästen från deras officiella hemsida! Och detta märkte jag för sent

Vad pratar du om? Pure rock har support för AM4, jag kör den på min dator just nu utan att ha köpt till något

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

@UnkeN: Jo jag hade ju också helst haft ett X370 chips, men jag kan inte gå upp något mer i storlek, hade helst byggt mindre men jag kan inte vänta längre så jag får nöja mig med det som finns. Kanske blir att byta MB och chassie i framtiden om det lanseras några små grymma moderkort.

Det kan vara så att andra tillverkare har bättre överklockningsmöjligheter på deras B350 kort, men vad jag kunnat se av Asrock så har de väldigt sparsmakat. Det går ju som sagt.
Håller med dig om storleken. Det är svårt att gå till ATX ifall man varit nere på ITX eller mATX. Vad ska man egentligen med all luft och alla pci-platser till???

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5600XT MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 5600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4