Nu börjar värmen komma, tips på tystgående fläkt? :)

Permalänk
Medlem

Nu börjar värmen komma, tips på tystgående fläkt? :)

Så nu börjar sommarvärmen komma smygandes, och dags för ny fläkt.

Vill ha en tystgående som jag kan ha igång på nätterna också, störs av vinande ljud som sören.

Någon som sitter på bra tips på en vanlig hemmafläkt som inte har vinande/högfrekvent ljud så man kan ha den igång på natten också?

Permalänk
Skrivet av JimmieSan:

Så nu börjar sommarvärmen komma smygandes, och dags för ny fläkt.

Vill ha en tystgående som jag kan ha igång på nätterna också, störs av vinande ljud som sören.

Någon som sitter på bra tips på en vanlig hemmafläkt som inte har vinande/högfrekvent ljud så man kan ha den igång på natten också?

Noctua, fläktarna från ex. dh-12 (vet inte vad de heter) är rätt tysta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Travhäst:

Noctua, fläktarna från ex. dh-12 (vet inte vad de heter) är rätt tysta.

Han syftar nog mer på en bordsfläkt för rummet.

Har inget att rekommendera men sådana där "fina" takfläktar brukar ju vara ljudlösa iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Noctua kanske borde börja tillverka bordsfläktar också?
Noctua NH-P50 någon?

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Avstängd

Noctua är väll bra men skulle säga man kan få vilken jävla fläkt som helst tyst så länge man kan hålla nere rpm och har haft teknikmagasinet fläktar för 50kr som varit dead silent och drivit en amd FX och 4690k o.s.v

Valen man har är att köpa tyst fläkt och kontrollera rpm med fläktkontroll igenom moderkort eller genom en fysiskt fläkt kontroller men man kan lösa det med motstånd eller köra dom på 5volt istället för 12v och finns faktiskt billiga låg rpm fläktar att köpa med men noctua är rätt bra att flytta ganska mycket luft med rätt låg rpm men är inte så jävla speciella som många säger även om dom är bra så finns det gott om vettiga alternativ

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Noctua i all ära, men nu handlar tråden med om vanliga fläktar och inte till datorn då jag nog hade lagt det i annan forumsdel

Men ja en Noctua pelarfläkt eller så hade varit coolt, make it happen Noctua.

Takfläkt vet jag inte om jag kan montera i lägenheten utan att få kicken i ögat typ.
Annars hade jag faktiskt fungerat på det då jag bor i en 1a och har säng + skrivbord brevid varandra, så hade man satt den i mitten så hade man fått på båda

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JimmieSan:

Noctua i all ära, men nu handlar tråden med om vanliga fläktar och inte till datorn då jag nog hade lagt det i annan forumsdel

Men ja en Noctua pelarfläkt eller så hade varit coolt, make it happen Noctua.

Takfläkt vet jag inte om jag kan montera i lägenheten utan att få kicken i ögat typ.
Annars hade jag faktiskt fungerat på det då jag bor i en 1a och har säng + skrivbord brevid varandra, så hade man satt den i mitten så hade man fått på båda

Är dator skadad så tänkte på en gång en sån som låter illa när jag såg den som nytt i forumet

Takfläkt har jag haft i typ alla lägenheter från 1a till 3a i fem olika lägenheter och har inte varit ett problem att få sätta upp men man lär borra och plugga riktigt och är kanske olika regler men har inte hört nån haft problem med att få ha sån men är samma dilemma där på låg rpm svalkar dom för lite och på hög låter dom för mycket

Annars är det svårt dilemma det där och är svår löst och nu var det många år sedan jag bodde i etta men tyst fläkt i fönster eller balkong det är nog vad som funkar bäst när det inte är så stort rum att kyla och en kompis hade jävla problem med det när han bodde i höghus och solen låg på från den gick upp till den gick ner och var 35+ klockan 3 på natten så han lessnade köpte en ac enhet till sin etta för 6000kr och man sätter luftröret utanför men luften var så varm att den brann upp efter 2 dagar men inte ens den höll bra ljudnivå

4x 140 mm noctua och en diy version är nog bästa lösningen jag kan se för jag har inte ägt/sett nån bra lösning på det problemet men nån kanske har bättre tips

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Köpte denna förra året

http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/inomhusklimat/kalluf...

Går tyst och blåser bra, har timer, styrkekontroll, och rörlighet kontroll via fjärrkontroll. (och på/av)

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Värme?? Snöade här typ igår

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Värme?? Snöade här typ igår

Snöade några centimeter natten Måndag-Tisdag och i morse här.

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Den hade dock ingen lysande recension: "Låter som en traktor fast den marknadsförs som "tyst". Du kan inte ha den i en kontorsmiljö där människor ska kunna arbeta eller ha en normal konversation pga av dess oljud."

Permalänk
Medlem

Köp en golvfläkt modell lite större, de snurrar på lägre varv än bordsfläktar och låter således mindre.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetbland:

Den hade dock ingen lysande recension: "Låter som en traktor fast den marknadsförs som "tyst". Du kan inte ha den i en kontorsmiljö där människor ska kunna arbeta eller ha en normal konversation pga av dess oljud."

Har ändrat till en annan som är större och bättre strax efter ditt inlägg.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2700837

En AC behöver man förmodligen inte heller ha igång nattetid då lägenheten är färdigt nedkyld då man går ock lägger sig och solen inte just värmer något alls nattetid.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Finns det verkligen någon portabel AC som är tyst?
Vi har en i sovrummet som väsnas rejält så den har vi på ett par timmar innan vi lägger oss så är rummet rejält nerkylt.
Övriga huset kyls av två st luftvärmepumpar under sommaren.

Permalänk
Medlem

Även jag söker en relativt tystgående golvfläkt. Ska gå att köpa online under 500 kr.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!