Bredband 2 - Tappar trådlöst nät då och då.

Permalänk
Medlem

Bredband 2 - Tappar trådlöst nät då och då.

Hej SweC!

Vänder mig till er i desperation då mitt tålamod med detta problem börjar försvinna..

Jag har precis flyttat till ny bostad, hade bredband2 i bostaden innan utan problem. På samma sätt som i den gamla lägenheten så pluggar man bara in en kabel i en dosa på väggen och vips så får man nät. Problemet är att trådlösa dör sporadiskt under dagens lopp.

Jag har provat att byta router, 3 stycken olika. Kopplar jag direkt till datorn så fungerar nätet utan problem. Lånetiden för WAN verkar inte heller vara något problem, den förnyas av sig själv var 6e timme.

Jag ringde till bredband2 och dom kunde ej se något fel från deras håll. Och ska dom skicka ut en tekniker, ifall jag inte hittar något fel här, så kostar det 2k för mig om det visar sig att det inte är något fel på deras lilla låda på väggen.

Så, vad gör jag? Pls help

Permalänk
Medlem

Du använder inte samma WLAN kanal som många andra?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Du använder inte samma WLAN kanal som många andra?

Det verkar inte så, när jag kollar via acrylic wifi så är det bara jag och en till som kör kanal 3. Det flesta ligger på kanal 1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pahwn:

Det verkar inte så, när jag kollar via acrylic wifi så är det bara jag och en till som kör kanal 3. Det flesta ligger på kanal 1.

Ett allmänt tips är att använda 1,6 eller 11. Det ger dig hela kanalensspann själv. Om de inte är upptagna då kan 3,9 användas för minimalt med överlapp.

När wifit dör, är du säker på att det bara drabbar wifit i sig och inte internet? Dvs fungerar internet på någon annan dator som kör med kabel? Behöver du starta om routern för att få det att fungera igen? Kan du pinga routern/internet när det dör? Prova pinga 8.8.8.8 eller 8.8.4.4. Det är för att avgöra om det är något DNS problem.

Vad är det för router? Och vad är det för inställningar?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pahwn:

Det verkar inte så, när jag kollar via acrylic wifi så är det bara jag och en till som kör kanal 3. Det flesta ligger på kanal 1.

https://goo.gl/images/IzGvvh

Permalänk
Medlem

Du har inte problem med ditt trådlösa nätverkskort i datorn? Uppstår samma problem på mer än en enhet?

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Ett allmänt tips är att använda 1,6 eller 11. Det ger dig hela kanalensspann själv. Om de inte är upptagna då kan 3,9 användas för minimalt med överlapp.

När wifit dör, är du säker på att det bara drabbar wifit i sig och inte internet? Dvs fungerar internet på någon annan dator som kör med kabel? Behöver du starta om routern för att få det att fungera igen? Kan du pinga routern/internet när det dör? Prova pinga 8.8.8.8 eller 8.8.4.4. Det är för att avgöra om det är något DNS problem.

Vad är det för router? Och vad är det för inställningar?

Jag använder kanal 6 just nu. Det är bara trådlösa som går ner, datorn ikopplad med tråd spinner på som vanligt.
Så fort jag startar om routern så fungerar allt igen. "Det gick inte att identifiera det här nätverkets proxyinställningar automatiskt" är det som dyker upp i windows felsökare, men en omstart så är allt fungerande igen...

Nästa gång det dör ska jag prova att pinga 8.8.8.8 eller 8.8.4.4

Permalänk
Medlem

Den trådlösa prestandan beror på 2 saker:
- Hårdvara
- Brus

Hårdvara i ditt fall är den faktiska routern som även kör wifi AP(accesspunkt) och klienterna (din laptop, mobil etc). Problem med som jag själv stöt på är t ex för lite RAM på routern vilket leder till sporadiska krascher vilket händer oftare om mer saker är aktiverat på routern.

De gånger jag själv stött på hårdvarufel har det handlat om produkter som antingen varit DoA (Dead on Arrival), blivit förbrukade (använda 7+ år) eller sånt man fått med när man tecknade avtalet (oftast billigt skräp).

Brus är hur mycket andra signaler som kan störa ut dig i din närhet. Är det många access punkter i närheten så stör de ut varandra i viss mån, särskilt om de ligger i samma kanal. Något annat som man kanske inte tänker på är att mikrovågsugnar stör ut all 2.4 GHz wifi i närheten när de körs. Sedan blir även wifi sämre desto fler enheter som är uppkopplade.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pahwn:

Jag använder kanal 6 just nu. Det är bara trådlösa som går ner, datorn ikopplad med tråd spinner på som vanligt.
Så fort jag startar om routern så fungerar allt igen. "Det gick inte att identifiera det här nätverkets proxyinställningar automatiskt" är det som dyker upp i windows felsökare, men en omstart så är allt fungerande igen...

Nästa gång det dör ska jag prova att pinga 8.8.8.8 eller 8.8.4.4

Okej, låter som att det är någon mjuk/hårdvaruproblem med routern. Kollat om det finns någon uppdatering till den. Om det inte är någon garanti kvar så kolla om den har stöd för ex DD-WRT. Löser denna typ av fel om det inte är hårdvara.

Skrivet av mechersmith:

Den trådlösa prestandan beror på 2 saker:
- Hårdvara
- Brus

Hårdvara i ditt fall är den faktiska routern som även kör wifi AP(accesspunkt) och klienterna (din laptop, mobil etc). Problem med som jag själv stöt på är t ex för lite RAM på routern vilket leder till sporadiska krascher vilket händer oftare om mer saker är aktiverat på routern.

De gånger jag själv stött på hårdvarufel har det handlat om produkter som antingen varit DoA (Dead on Arrival), blivit förbrukade (använda 7+ år) eller sånt man fått med när man tecknade avtalet (oftast billigt skräp).

Brus är hur mycket andra signaler som kan störa ut dig i din närhet. Är det många access punkter i närheten så stör de ut varandra i viss mån, särskilt om de ligger i samma kanal. Något annat som man kanske inte tänker på är att mikrovågsugnar stör ut all 2.4 GHz wifi i närheten när de körs. Sedan blir även wifi sämre desto fler enheter som är uppkopplade.

Låter mer som hårdvara/mjukvara isf. Eftersom han bor på landet så är det inte sannolikt att det är brus. Om det där emot fungerat dåligt så hade jag hållit med men när det dör helt och man måste starta om routern så...

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Okej, låter som att det är någon mjuk/hårdvaruproblem med routern. Kollat om det finns någon uppdatering till den. Om det inte är någon garanti kvar så kolla om den har stöd för ex DD-WRT. Löser denna typ av fel om det inte är hårdvara.

Låter mer som hårdvara/mjukvara isf. Eftersom han bor på landet så är det inte sannolikt att det är brus. Om det där emot fungerat dåligt så hade jag hållit med men när det dör helt och man måste starta om routern så...

Uppdateringen har jag kollat, jag har den senaste installerad. Garanti ska jag kolla upp! Jag bor i centrala Uppsala så jag vet inte om brus kanske kan vara en faktor ändå..

Dagens uppdatering, nätet har funkat fint sen igår eftermiddag. Fram till klockan 14 idag, då jag upptäckte att 5ghz nätet va nere, så jag drog igång det och 25 minuter senare så dog internet. Blir inte klok på vad som händer här, var det bara en slump att trådlösa dog i samband med detta eller stör dom ut varandra?

/Förvirrad

Permalänk
Medlem

När internet dog igen så provade jag pinga 8.8.8.8 samt 8.8.4.4, bägge ger svaren "request timed out"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pahwn:

Uppdateringen har jag kollat, jag har den senaste installerad. Garanti ska jag kolla upp! Jag bor i centrala Uppsala så jag vet inte om brus kanske kan vara en faktor ändå..

Dagens uppdatering, nätet har funkat fint sen igår eftermiddag. Fram till klockan 14 idag, då jag upptäckte att 5ghz nätet va nere, så jag drog igång det och 25 minuter senare så dog internet. Blir inte klok på vad som händer här, var det bara en slump att trådlösa dog i samband med detta eller stör dom ut varandra?

/Förvirrad

Ops, måste ha blandat ihop dig med en annan tråd. Fick för mig att du bodde på landet haha Bor du i centrum så kan det vara så att det är något som stör. Men om du använder 5 GHZ nätet så är det inte problemet, då är det troligen routern. Så mitt tips är att du provar en annan. Är det brus så ska inte hela wifit dö. Så det borde vara något fel på routern. Kolla upp om det går att installera dd-wrt. Kom ihåg att det är noga med vilken revision du har på routern också. Modellnr samt rev. Brukar vara i stil med rev. A1, B1 etc.

Skrivet av Pahwn:

När internet dog igen så provade jag pinga 8.8.8.8 samt 8.8.4.4, bägge ger svaren "request timed out"

Kunde du pinga routern? Kan du pinga den så är det inget fel på wifit från router<->dator. Utan det är något i själva routern som sköter routingen.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Ops, måste ha blandat ihop dig med en annan tråd. Fick för mig att du bodde på landet haha Bor du i centrum så kan det vara så att det är något som stör. Men om du använder 5 GHZ nätet så är det inte problemet, då är det troligen routern. Så mitt tips är att du provar en annan. Är det brus så ska inte hela wifit dö. Så det borde vara något fel på routern. Kolla upp om det går att installera dd-wrt. Kom ihåg att det är noga med vilken revision du har på routern också. Modellnr samt rev. Brukar vara i stil med rev. A1, B1 etc.

Kunde du pinga routern? Kan du pinga den så är det inget fel på wifit från router<->dator. Utan det är något i själva routern som sköter routingen.

Jag har provat en annan router från D-Link, samt en till likadan modell av den jag använder nu (asus rt n56u). Samma sak händer för alla tre...
Jag kan pinga routern när internet dör.

Permalänk
Medlem

Har du flera trådlösa enheter du kan prova med? Mobil/padda? Då e det inte fel på routern. Då måste det vara din dator.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Har du flera trådlösa enheter du kan prova med? Mobil/padda? Då e det inte fel på routern. Då måste det vara din dator.

Alltså, alla mina enheter tappar nät. Sambons bärbara, våra mobiltelefoner samt mitt playstation, allt tappar trådlös anslutning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pahwn:

Alltså, alla mina enheter tappar nät. Sambons bärbara, våra mobiltelefoner samt mitt playstation, allt tappar trådlös anslutning

Det e väldigt konstigt det händer med 2 andra routrar också. Men att det trådbundna fungerar. Måste vara någon trådlös enhet som fuckar det isf. Kan du prova att bara ansluta 1 i taget och använda det? Tänkte om det är nån hotspot aktiverad på något trådlös enhet? Prova annan kanal för skoj skull.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Nånting är väldigt skumt här hemma... nu dör även internet för de trådbundna enheterna. Får nog chansa och ringa hit en tekniker från bredband2, även om det nu kan bli dyra pengar.

Permalänk
Medlem

Ja vad ska man säga... En tekniker var här och konstaterade att det inte var något fel från deras sida. Problemet har börjat uppstå nu igen, trots att det bara är max 2 enheter anslutna till det trådlösa nätet.

Det kraschar sporadiskt även mitt på dagarna, alltså när trafiken i resten av lägenheten är ganska låg. De hävdar att något är tokigt med min hårdvara, men det känns som sagt lite långsökt då jag testat 3 separata routrar.

Så här ser det alltså ut när internet går ner, jag kan pinga routern men inte 8.8.8.8... längst ner försökte jag bara pinga en annan dator ansluten till nätet men det gick inte.

När man försöker ansluta till chrome så får man felmeddelande i stil med "dns_probe_finished_no_internet" ungefär, googlade detta och följde diverse guider med "dnsflush" "iprelease" osv.. Men det hjälpte inte heller.

Något som vet hur jag ska gå tillväga nu? Att internet sporadiskt kraschar 10-15 gånger per dag börjar bli lite smått frustrerande..

Permalänk
Skrivet av Pahwn:

Ja vad ska man säga... En tekniker var här och konstaterade att det inte var något fel från deras sida. Problemet har börjat uppstå nu igen, trots att det bara är max 2 enheter anslutna till det trådlösa nätet.

Det kraschar sporadiskt även mitt på dagarna, alltså när trafiken i resten av lägenheten är ganska låg. De hävdar att något är tokigt med min hårdvara, men det känns som sagt lite långsökt då jag testat 3 separata routrar.

Så här ser det alltså ut när internet går ner, jag kan pinga routern men inte 8.8.8.8... längst ner försökte jag bara pinga en annan dator ansluten till nätet men det gick inte.
http://i68.tinypic.com/2md5a9w.jpg

När man försöker ansluta till chrome så får man felmeddelande i stil med "dns_probe_finished_no_internet" ungefär, googlade detta och följde diverse guider med "dnsflush" "iprelease" osv.. Men det hjälpte inte heller.

Något som vet hur jag ska gå tillväga nu? Att internet sporadiskt kraschar 10-15 gånger per dag börjar bli lite smått frustrerande..

Byta till Bahnhof. Bredband2 är kass support och dom kan inte ens sånt av detta.

Visa signatur

| AzireVPN | Protonmail | Anonym filuppladdning: ? |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zer0diabetes:

Byta till Bahnhof. Bredband2 är kass support och dom kan inte ens sånt av detta.

Tyvärr är jag bunden till bredband2, bor i studentlägenhet och har ej möjlighet att byta ISP

Permalänk
Skrivet av Pahwn:

Tyvärr är jag bunden till bredband2, bor i studentlägenhet och har ej möjlighet att byta ISP

Oj! Hmm.. Så jag kan inte hjälp

Visa signatur

| AzireVPN | Protonmail | Anonym filuppladdning: ? |

Permalänk
Medlem

Jag skulle köra en factory reset på routern. Sedan skulle jag byta lösenord på WI-FI och routerns webinterface. Sedan skulle jag köra en trådlös enhet ensam en dag för att se om du upplever samma problem. Sedan kan du ju lägga till en enhet varje dag o se hur det går.

Som någon redan nämt kan de handla om resursbrist på routerns sida. Det kan också vara så att du kanske har en trådlös telefon eller annan trådlös utrustning som står och agerar jammer med jämna mellanrum.

Kan du köra 5 GHz så gör det!

Edit: Jag har varit med om en dålig platta som störde ut trådlösa enheter så fort man satte på skiten. Så andra orelaterade enheter kan vara problemet. Så stäng av alla trådlösa grejer som kör på 2,4Ghz.